Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@medbor med tanke på AMD:s historia, så kanske man kan överklocka ett 6800 till nästintill likvärdig prestanda dessutom?
Typ som Vega56 nästan blev Vega64 överklockat, och RX5700 fick liknande prestanda som RX5700xt.

Nu har jag antagit att 6800 och 6800xt kommer med samma kylare dock, så kanske inte är fallet.

Finns det någon chans att låsa upp 8 beräkningsenheter från 6800xt till 6900xts 80 tro. De ska finnas men va låsta?

Snillen spekulerar men det vore ju behändigt med en 500$ uppgradering.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tror mest på 6800XT för prestanda per krona! Ska bli kul att se om det stämmer när de landar i labbet.

Brukar ju oftast vara korten ett steg ner (eller mer) som får bäst per krona, men denna generation verkar det ha hoppat upp en bit. Det var väl oftast x6x eller x7x som brukade vara mest värda och man tappade ju högre uppmman gick i trappan. 5600XT är ett bra exempel till exempel. Får se vad detta kommer betyda för lägre prisklasser, och för mig betyder det ju att 6800 utan XT känns nästan onödig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det någon chans att låsa upp 8 beräkningsenheter från 6800xt till 6900xts 80 tro. De ska finnas men va låsta?

Snillen spekulerar men det vore ju behändigt med en 500$ uppgradering.

Troligen inte, men man vet aldrig

Minns när man kunde låsa upp 8GB på RX480 4GB-korten
(Med rätt minneskretsar, och via firmware (bios) hack)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns det någon chans att låsa upp 8 beräkningsenheter från 6800xt till 6900xts 80 tro. De ska finnas men va låsta?

Snillen spekulerar men det vore ju behändigt med en 500$ uppgradering.

Eller låsa upp alla 20 från 6800?

AMD har ju haft den möjligheten historiskt, men jag tvivlar på att det kommer gå.

Går väl inte längre att låsa upp kärnor på deras processorer heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Troligen inte, men man vet aldrig

Minns när man kunde låsa upp 8GB på RX480 4GB-korten
(Med rätt minneskretsar, och via firmware (bios) hack)

Menar du att de fysiskt satte på för mycket minne? Låter ju helt galet att man kan kasta bort 4GB minne på alla kort och fortfarande tjäna pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@medbor med tanke på AMD:s historia, så kanske man kan överklocka ett 6800 till nästintill likvärdig prestanda dessutom?
Typ som Vega56 nästan blev Vega64 överklockat, och RX5700 fick liknande prestanda som RX5700xt.

Nu har jag antagit att 6800 och 6800xt kommer med samma kylare dock, så kanske inte är fallet.

Kylarna är inte samma enligt presentationen igår. 6800XT/6900XT var 2.5 slots och 6800 var ’bara’ 2 slots om jag minns rätt.

Hoppas genomskärningen de visade var från 6800 och att flänsarna är tillräckligt tjocka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menar du att de fysiskt satte på för mycket minne? Låter ju helt galet att man kan kasta bort 4GB minne på alla kort och fortfarande tjäna pengar...

Ja, man hade väl helt enkelt för många 8GB minnen.

edit : gamer nexus artikel om hur man gör https://www.gamersnexus.net/guides/2506-how-to-flash-rx-480-v...
https://www.guru3d.com/news-story/amd-radeon-rx-480-4gb-to-8g...

Detta är inte helt ovanligt. Rigol hade Oscilloscope som de sålde som 50MHz men innehöll samma hårdvara som 100MHz scopen.
Då kunde man via en firmwareupdate få ett 100MHz scope

Tesla Model S har artificell låsning av batterikapacitet. Något som märktes när stormen drog fram i Florida, och Tesla låste upp batteriernas kapacitet i bilarna.

och så vidare

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, man hade väl helt enkelt för många 8GB minnen.

edit : gamer nexus artikel om hur man gör https://www.gamersnexus.net/guides/2506-how-to-flash-rx-480-v...

Detta är inte helt ovanligt. Rigol hade Oscilloscope som de sålde som 50MHz men innehöll samma hårdvara som 100MHz scopen.
Då kunde man via en firmwareupdate få ett 100MHz scope

Tesla Model S har artificell låsning av batterikapacitet. Något som märktes när stormen drog fram i Florida, och Tesla låste upp batteriernas kapacitet i bilarna.

och så vidare

Jo absolut, helt med på att det funnits liknande. Samma med processorer och grafikkort med avstängda kärnor. Dock räknade jag inte med minnen. De kan ju köpa 512MB eller 1GB chip och sätta på dom som behövs för modellen. De med större kapacitet borde vara dyrare tänkte jag, men kanske av någon anledning är dyrare med två tillverkningslinor än skillnaden i kisel? För mig låter det sjukt i alla fall...

Permalänk
Medlem

Någon som sett något om AMDs nya video encode/decode VCN 3.0? Det enda som jag sett så här långt är stödet för AV1 decode.
NVENCs kvalitet är så otroligt mycket bättre än AMDs nuvarande för streamande, och är ett bättre alternativ än att köra x264 om man inte har en cpu med många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lmann:

Någon som sett något om AMDs nya video encode/decode VCN 3.0? Det enda som jag sett så här långt är stödet för AV1 decode.
NVENCs kvalitet är så otroligt mycket bättre än AMDs nuvarande för streamande, och är ett bättre alternativ än att köra x264 om man inte har en cpu med många kärnor.

Hur många är det som streamar egentligen? Aldrig fattat grejen med NVENC själv... och att encodea video borde väl gå fint på alla grafikkort idag, stöd har ju funnits sedan stenåldern, eller kräver twitch/youtube speciella format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur många är det som streamar egentligen? Aldrig fattat grejen med NVENC själv... och att encodea video borde väl gå fint på alla grafikkort idag, stöd har ju funnits sedan stenåldern, eller kräver twitch/youtube speciella format?

AMD har stöd för det, men NVENCs kvalitet vid samma bitrate är otroligt mycket bättre. Har ett Vega 56 idag som jag använder AMDs encoder för att streama via Twitch vid vissa tillfällen. Jag är begränsad till att streama i 1080p30fps istället för 60fps (vilket jag kan med x264), för att kvaliteten skall ens vara något så när acceptabel. Tror att NVENC motsvarar x264s "medium" kvalitet, medan AMDs motsvarighet ligger någonstans kring "veryfast/superfast".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lmann:

AMD har stöd för det, men NVENCs kvalitet vid samma bitrate är otroligt mycket bättre. Har ett Vega 56 idag som jag använder AMDs encoder för att streama via Twitch vid vissa tillfällen. Jag är begränsad till att streama i 1080p30fps istället för 60fps (vilket jag kan med x264), för att kvaliteten skall ens vara något så när acceptabel. Tror att NVENC motsvarar x264s "medium" kvalitet, medan AMDs motsvarighet ligger någonstans kring "veryfast/superfast".

Det är ju något de borde ha åtgärdat för länge sedan. Dom ledde ju det racet i början i många år, men har väl skippat det nu när folk vill ha det... hopps 6000-serien är bättre

Permalänk
Medlem

Första custom korten avtäckta nu:
https://videocardz.com/press-release/asus-reveals-custom-rade...

Den med en AIO ser rätt intressant ut

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg design 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Finns det någon chans att låsa upp 8 beräkningsenheter från 6800xt till 6900xts 80 tro. De ska finnas men va låsta?

Nej, det kan man tämligen säkert glömma. Dessa CUs lär vara nedsläckta med fuses direkt på kiselbrickan, en blyertspenna från fornstora dagar är ett alltför klumpigt instrument för dagens tillverkningsmetoder.

Skrivet av Lmann:

Första custom korten avtäckta nu:

Åhå! Intressant. Bekräftat en TUF-modell, men det kunde man ju iofs räknat ut med rumpan att det skulle komma en. Tillverkarna vill ju utnyttja sina kylare så mycket som möjligt.

Ja, det ser ut som AMD håller 6900XT för sig själva. Tråkigt! Det jag tyckte var det bästa med NV den här rundan är att de lät tredjepartstillverkare ge ut flaggskeppsmodeller för första gången på ganska länge nu. Och så går AMD och gör vad NV brukade göra... Trist! De borde låta kunden välja vilken produkt de vill ha.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

..............
Ja, det ser ut som AMD håller 6900XT för sig själva. Tråkigt! .........

Då är du kanske lite gladare idag 😀

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk

Vet den är gammal, men tusan vad jag garvade igen ...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant 6800XT köp suget är rätt högt just nu

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

När tror ni att rx 6900xt dyker upp hos återförsäljare? Var väl ganska snabbt efter presentationen för rdna2.

Permalänk
Medlem

Hade vart bättre om de testat utan sam. 30k rx6800xt känns väl dyrt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Helt klart intressant 6800XT köp suget är rätt högt just nu

Observera att resultaten för AMD-korten är med Smart Access Memory aktiverat dock!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är dumt att matcha en 3600 med ett 6800 xt? xD

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Frågan är om det är dumt att matcha en 3600 med ett 6800 xt? xD

Lite det spåret jag är inne på om det blir "lag röd". Frågan är om ett 550w platinum agg klarar av det.
edit: 12v rail - 45A - 540W

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

@magma86
Ha is i magen och invänta fler tester, alla kommer inte testa med Ryzen 9, vill precis som många andra se tester med 39, 38, 37 (x) samt med Intel.

Tror det kommer vara hugget som stucket där med aningen mindre prestanda möjligen.

Det positiva är att vi som sitter på dessa cpuér och skaffar 6000xt kommer i framtiden uppdatera mobo så då blir det en extra ökning i prestanda, det är ju en ljusglimt

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@magma86
Ha is i magen och invänta fler tester, alla kommer inte testa med Ryzen 9, vill precis som många andra se tester med 39, 38, 37 (x) samt med Intel.

Tror det kommer vara hugget som stucket där med aningen mindre prestanda möjligen.

Det positiva är att vi som sitter på dessa cpuér och skaffar 6000xt kommer i framtiden uppdatera mobo så då blir det en extra ökning i prestanda, det är ju en ljusglimt

Exakt, kanske blir zen 5 eftersom första gen med DDR5 blir troligen bäst att undvika. Frågan är om 3600 kommer hålla så länge. Vi får se

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Jag är smått sugen på RX 6800 men då enbart för videoredigering samt bildredigering. Ska jag spela så räcker mitt 980 Ti för de gamla strategispel jag har.

Borde ju bli ett rejält uppsving från 6 GB GPU till 16 GB GPU tänker jag. Skärmen jag har är en 4K 60 Hz.

Permalänk
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Jag är smått sugen på RX 6800 men då enbart för videoredigering samt bildredigering. Ska jag spela så räcker mitt 980 Ti för de gamla strategispel jag har.

Borde ju bli ett rejält uppsving från 6 GB GPU till 16 GB GPU tänker jag. Skärmen jag har är en 4K 60 Hz.

Använder ens film och bildredigering mycket vram?

Permalänk
Medlem

Det är ju precis sånt som använde vram

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x