Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Angående RT så använder ju AMD den RT som är standardiserad av Microsoft och säkerligen lär vara enklast för utvecklare att implementera. RTX är i vanlig Nvidia-anda en aning proprietärt. Hursomhelst, i Port Royal var 3080 20% snabbare MED RTX, frågan är hur det ser ut när spelet använder Microsofts RT. Sen påstås det att AMD skall släppa en ny uppskalningsmetod med RDNA2, så DLSS blir antagligen inte unikt länge till.

Det som talar för Nvidia är att dom har många spelstudios i sin hand, men AMD har de facto ännu fler i och med Xbox/PS5.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Angående RT så använder ju AMD den RT som är standardiserad av Microsoft och säkerligen lär vara enklast för utvecklare att implementera. RTX är i vanlig Nvidia-anda en aning proprietärt. Hursomhelst, i Port Royal var 3080 20% snabbare MED RTX, frågan är hur det ser ut när spelet använder Microsofts RT. Sen påstås det att AMD skall släppa en ny uppskalningsmetod med RDNA2, så DLSS blir antagligen inte unikt länge till.

Det som talar för Nvidia är att dom har många spelstudios i sin hand, men AMD har de facto ännu fler i och med Xbox/PS5.

Olika namn, samma sak tror jag? angående RT på nvidia så är det DXR ( microsoft ) RTX är ju bara ett namn för att folk ska förstå att korten i fråga har RT ( spelar på GTX )

Permalänk
Medlem

Visst är det imorgon kl 17 som vi får veta allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Visst är det imorgon kl 17 som vi får veta allt?

Kl 17 imorgon Yes 👍🏻

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Streama från AMDs hemsida lämpligast?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Streama från AMDs hemsida lämpligast?

Annars här hittade jag!
https://www.youtube.com/watch?v=oHpgu-cTjyM

Permalänk
Medlem

Återigen kommer jag in med en gissning om prestandan de kommer presentera Sen får vi se hur "fel" jag har. Håller mig till det jag tidigare nån vecka sen uttalat mig kring korten.... kring alltså, visade sig t o m va en dutt vassare.
Sen kommer de vara vassare o svagare i några bench..

Sååå....
RX6800 lr Navi 21XL (499$) .... mellan 3070 och 3080.. aningen mer åt 3080 sidan i prestanda. M a o mkt snabbare än 3070.
RX6800XT lr Navi21XT (649$) .... generellt snabbare än 3080, nosar på 3090 i nån bench.
(RX6900XT) lr Navi21XTX (799$) .... generellt snabbare än 3090 (parentes pga det inte finns säkra uppgifter om de kommer heta 6900XT)

Raytracing lite slagna av motsvarande kort.

Choochoo train is running fast now

Får skratta gott åt mig själv om jag har helt fel

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Återigen kommer jag in med en gissning om prestandan de kommer presentera Sen får vi se hur "fel" jag har. Håller mig till det jag tidigare nån vecka sen uttalat mig kring korten.... kring alltså, visade sig t o m va en dutt vassare.
Sen kommer de vara vassare o svagare i några bench..

Sååå....
RX6800 lr Navi 21XL (499$) .... mellan 3070 och 3080.. aningen mer åt 3080 sidan i prestanda. M a o mkt snabbare än 3070.
RX6800XT lr Navi21XT (649$) .... generellt snabbare än 3080, nosar på 3090 i nån bench.
(RX6900XT) lr Navi21XTX (799$) .... generellt snabbare än 3090 (parentes pga det inte finns säkra uppgifter om de kommer heta 6900XT)

Raytracing lite slagna av motsvarande kort.

Choochoo train is running fast now

Får skratta gott åt mig själv om jag har helt fel

Jag kalkylerar att:

RX6800 motsvarar 3070 i prestanda till ett pris av 499 USD.
RX6800XT motsvarar 3080 i prestanda till ett pris av 799 USD.
RX6900X motsvarar "3085" i prestanda till ett pris av 999 USD.

OM vi låtsas beteckningarna för korten heter som ovan så finns det framtida hopp för ett RX6900XT och det bör då gå upp mot ett 3080Ti / 3090.

Även om jag skulle ha alla fel så kommer ju korten finnas att köpa i butik rätt så omgående jämte Nvidia.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Faaaaaaan vad jag har längtat tills ikväll! Hoppas det blir en riktig chock pris/prestanda!

Permalänk
Skrivet av Borked:

Faaaaaaan vad jag har längtat tills ikväll! Hoppas det blir en riktig chock pris/prestanda!

Verkar som att pris/prestanda är något som hör till historien. Dubbla 5700xt -prestandan kommer väl gå att hitta för 8000 svenska kronor, "om vi har tur".
Hoppas jag har fel dock.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag kalkylerar att:

RX6800 motsvarar 3070 i prestanda till ett pris av 499 USD.
RX6800XT motsvarar 3080 i prestanda till ett pris av 799 USD.
RX6900X motsvarar "3085" i prestanda till ett pris av 999 USD.

OM vi låtsas beteckningarna för korten heter som ovan så finns det framtida hopp för ett RX6900XT och det bör då gå upp mot ett 3080Ti / 3090.

Även om jag skulle ha alla fel så kommer ju korten finnas att köpa i butik rätt så omgående jämte Nvidia.

Intressant. Spekulerar dock om inte AMD tjänar på lägre priser, om dom nu inte har någon "anledning att höja". Ryzen kunde dom ju höja för att deras processorer kunde presetera bättre än Intel och Ryzen kände sig kaxiga nog att pga det ta högre pris utan att folk övergav deras nya produkt. Dock känns det som att AMD måste hålla priserna nere för att Nvidias kunder ska kunna lockas in.
Oavsett saldo på deras kommande produkter så tror jag att, är man inte en tidigare kunde av Radeon så behöver man höra bra priser och bra prestanda.

Iofs kanske dom går minus på lägre priser, så du kanske har rätt

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Intressant. Spekulerar dock om inte AMD tjänar på lägre priser, om dom nu inte har någon "anledning att höja". Ryzen kunde dom ju höja för att deras processorer kunde presetera bättre än Intel och Ryzen kände sig kaxiga nog att pga det ta högre pris utan att folk övergav deras nya produkt. Dock känns det som att AMD måste hålla priserna nere för att Nvidias kunder ska kunna lockas in.
Oavsett saldo på deras kommande produkter så tror jag att, är man inte en tidigare kunde av Radeon så behöver man höra bra priser och bra prestanda.

Iofs kanske dom går minus på lägre priser, så du kanske har rätt

En vild gissning är att AMD hellre går plus-minus-noll i snitt på grafikkorten och detta för att utöka "kunddatabasen" (sno tilltänkta Nvidias kunder) och pengarna detta bekostas av vinsterna med Ryzen. Sen vid nästa generation grafikkort så kan det nog bli tal om att AMD försöka göra sig en hacka på grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Är dessa titlar något som nVidia också har kört tester i så man får en bild av hur korten presterar sinsemellan?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

En vild gissning är att AMD hellre går plus-minus-noll i snitt på grafikkorten och detta för att utöka "kunddatabasen" (sno tilltänkta Nvidias kunder) och pengarna detta bekostas av vinsterna med Ryzen. Sen vid nästa generation grafikkort så kan det nog bli tal om att AMD försöka göra sig en hacka på grafikkorten.

Precis min tanke! Köra lite "lock priser" nu, för att få in kunder till Radeon. Återstår att se. Men mycket spännande tid för både grafikkort och processorer.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag satsa allt på ett kort (bokstavligen). Mitt RTX 3080 har åkt till andra jaktmarker och jag kommer köra på AMD oavsett om det skulle vara "lite sämre". Har haft 5700XT i min burk och var nöjd med det länge, sedan ett 3080 men saknade AMD. Så LETS GO!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Precis min tanke! Köra lite "lock priser" nu, för att få in kunder till Radeon. Återstår att se. Men mycket spännande tid för både grafikkort och processorer.

Vi vet ju snart.

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Nu kommer jag satsa allt på ett kort (bokstavligen). Mitt RTX 3080 har åkt till andra jaktmarker och jag kommer köra på AMD oavsett om det skulle vara "lite sämre". Har haft 5700XT i min burk och var nöjd med det länge, sedan ett 3080 men saknade AMD. Så LETS GO!

Hellre ett grafikkort i datorn även om det skulle vara några procent sämre på vissa saker än ett grafikkort på en plansch på väggen, så jag förstår dig till 100%. Sen det där med att köra både AMD på CPU och GPU är ju nåt alldeles extra, speciellt om det visar sig att båda produkterna ligger i toppsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hellre ett grafikkort i datorn även om det skulle vara några procent sämre på vissa saker än ett grafikkort på en plansch på väggen, så jag förstår dig till 100%. Sen det där med att köra både AMD på CPU och GPU är ju nåt alldeles extra, speciellt om det visar sig att båda produkterna ligger i toppsegmentet.

Ja visst är det? Min burk skall åter bli "full AMD". Den trivs helt enkelt bäst så. Hoppas bara releasen inte dröjer för länge från presentationen idag och att korten faktiskt går att få tag på. Denna lansering från Nvidia är ju ett clusterfuck utan dess like. AMD kan ju knappast göra det sämre åtminstone. Dom har verkligen öppet mål just nu, behöver bara peta in bollen.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Ja visst är det? Min burk skall åter bli "full AMD". Den trivs helt enkelt bäst så. Hoppas bara releasen inte dröjer för länge från presentationen idag och att korten faktiskt går att få tag på. Denna lansering från Nvidia är ju ett clusterfuck utan dess like. AMD kan ju knappast göra det sämre åtminstone. Dom har verkligen öppet mål just nu, behöver bara peta in bollen.

AMD har ju lovat att det skall finnas gott om kort så det är nog ingen fara. Ska väl vara då om alla besvikna Nvidia-fans köper AMD, då kan det kanske bli nån veckas extra väntetid

Ja visst, enbart av att AMD CPU får AMD-kompis i form av GPU kommer göra dessa två så glada så de kommer prestera 5% bättre enbart pga det

Permalänk
Medlem

Gigabyte confirms Aoros 6800XT

https://twitter.com/VideoCardz/status/1321454037364072448

MSI lists Radeon RX 6800 XT and RX 6800:

https://videocardz.com/newz/msi-lists-radeon-rx-6800-xt-and-r...

Det rör på sig!!

Ge mig ett Sapphire Nitro and I'm good.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skrällen skulle vara om de får ut sina kort inom en veckas tid typ samma datum som Ryzen 5000, men jag gissar på att de släpps i mitten utav november

Permalänk
Medlem

Då AMD inte räknade med någon större omsättnings ökning mot Q4 2019 innom grafikkort till konsumenter så är det svag prestanda eller låg tillgänglighet på korten. Infon om kommande RX 6000 var obefintlig när de presenterade resultatet Q3

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då AMD inte räknade med någon större omsättnings ökning mot Q4 2019 innom grafikkort till konsumenter så är det svag prestanda eller låg tillgänglighet på korten. Infon om kommande RX 6000 var obefintlig när de presenterade resultatet Q3

Om 28 minuter vet vi svaret. Åtminstone på en av dina punkter.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Haha chatten går bananas!! 99k som kollar sjukt

Permalänk
Medlem

Goooo!!!!!!

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

OK blir 100% AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

RX6900X motsvarar "3085" i prestanda till ett pris av 999 USD.

Du hade rätt!

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Du hade rätt!

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

HEJA AMD <3 <3 <3< 3< 3 <3