Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rimlig betalning för drift och utveckling av hemsida.

Permalänk
Medlem

Rimlig betalning för drift och utveckling av hemsida.

Har utvecklat en hemsida åt ett mindre företag. Detta gjorde jag gratis men de önskar att jag tar hand om driften och vidareutvecklar vissa saker som exempelvis gallerier, event-kalendrar, ändrar lite texter efter säsong, redigerar lite bilder, hantera domäner, emails osv. Det verkar som de kommer vilja att jag ska göra detta i framtiden också.

Jag är 18 år, har bara gymnasieutbildning dock med inriktnig mediateknik där jag har läst webbutveckling, webbserverprogrammering, programmering, nätverksteknik, datorteknik, digitalt skapande 1,2 osv. Jag kan lite grundligt om allt. Men den största kunskapen kommer from eget lärande på fritiden.

Vad är rimligt att ta betalt för detta? Med tanke på utbildning och erfarenhet. Bör jag ta en månadskostnad? Månadskostnad + extra kostnad vid större arbete? Eller betalt vid varje arbete? Vill inte jobba gratis men vill inte heller ta överbetalt p.g.a. lite erfarenhet.

Det känns som det kan gå några månader utan att jag kommer behöva göra något, sedan får jag nog 2-3 saker att fixa en månad. Det är ju inte heller mycket arbete.

Tack för svar!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

500kr veckan?

Permalänk

Du får INTE "lowball" dig själv. Det bästa vore självklart om du hade kunnat ta ett timpris förutom dina fasta kostnader. Ett rimligt timpris hade varit 250kr i timmen men det är också viktigt att du inte överestimerar dina timmar utan är ärlig med hur många timmar någonting tar.

Det är rätt svårt att beräkna utan att veta vad det är för företag heller.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kör inte fastpris såvida det inte är ytterst klart kring vad som ska ingå, saker har en förmåga att alltid växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

500kr veckan?

Tack för input. Tvivlar att det skulle vara inom deras budget.

Skrivet av TheAxelNilsson:

Du får INTE "lowball" dig själv. Det bästa vore självklart om du hade kunnat ta ett timpris förutom dina fasta kostnader. Ett rimligt timpris hade varit 250kr i timmen men det är också viktigt att du inte överestimerar dina timmar utan är ärlig med hur många timmar någonting tar.

Det är rätt svårt att beräkna utan att veta vad det är för företag heller.
Lycka till!

Okej tack! Det är lite de priserna jag har tänkt också. Om en sak skulle ta ca 30 min att göra, tar man då ut halva timkostnaden? Eller vad är industristandarden?

Skrivet av BasseBaba:

Kör inte fastpris såvida det inte är ytterst klart kring vad som ska ingå, saker har en förmåga att alltid växa.

Tack för svar! Ska tänka på det, de är lite oklara med vad som förväntas. Så det är helt klart rimligt.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Till en början så bör du köra rörligt pris, alltså betalt / timme du lägger ner och så håller du en dialog med dom och hör vad dom tycker är rimligt att du gör. Sen när du arbetat in dig och vet ungefär hur mycket tid du lägger så kan man börja lägga fast pris på den tiden och sen timpris på extra arbete utöver det. På det viset så brukar dom tänka efter innan dom ber om ändringar och utveckling. Har du bara fast pris så kan dom ju höra av sig 10 gånger per dag med alla möjliga konstiga idéer

Permalänk
Medlem

Jag kör halvtimmesupplösning, men jag har har sett kvartsvis också. D.v.s. redovisa kvartsvis, halvtimmesvis eller heltimmesvis och fakturera därefter också när du sammanställer månaden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leyer:

Tack för input. Tvivlar att det skulle vara inom deras budget.

Har de inte råd med 2000kr per månad så ska de nog inte ha en hemsida. De grejerna du listat springer snabbt upp i de pengarna även om du tar 250kr/h.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det här något du tänkt göra utan att starta eget? Eller anställer dom dig på timlön kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Till en början så bör du köra rörligt pris, alltså betalt / timme du lägger ner och så håller du en dialog med dom och hör vad dom tycker är rimligt att du gör. Sen när du arbetat in dig och vet ungefär hur mycket tid du lägger så kan man börja lägga fast pris på den tiden och sen timpris på extra arbete utöver det. På det viset så brukar dom tänka efter innan dom ber om ändringar och utveckling. Har du bara fast pris så kan dom ju höra av sig 10 gånger per dag med alla möjliga konstiga idéer

Tack för svar! Det låter vettigt, risken finns nog dock att de ger fler uppgifter om jag går över till fast.

Skrivet av Mindfighter:

Jag kör halvtimmesupplösning, men jag har har sett kvartsvis också. D.v.s. redovisa kvartsvis, halvtimmesvis eller heltimmesvis och fakturera därefter också när du sammanställer månaden.

Okej tack!

Skrivet av giplet:

Har de inte råd med 2000kr per månad så ska de nog inte ha en hemsida. De grejerna du listat springer snabbt upp i de pengarna även om du tar 250kr/h.

Tack för svar! Man kan ju säga att det blev lite övertalade till att skaffa en riktigt hemsida. Sakerna kommer nog upp i 2000 kr men ej per månad i oändlig tid.

Skrivet av dbn:

Är det här något du tänkt göra utan att starta eget? Eller anställer dom dig på timlön kanske?

Jag har planer på att starta att företag för hosting/utveckling av hemsidor och spelservrar inom några månader. Det mesta där är klart, förutom det administrativa. Så antligen blir det den vägen eller timlön. Det är inte bestämt.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Tack för svar! Det låter vettigt, risken finns nog dock att de ger fler uppgifter om jag går över till fast.

Okej tack!

Tack för svar! Man kan ju säga att det blev lite övertalade till att skaffa en riktigt hemsida. Sakerna kommer nog upp i 2000 kr men ej per månad i oändlig tid.

Jag har planer på att starta att företag för hosting/utveckling av hemsidor och spelservrar inom några månader. Det mesta där är klart, förutom det administrativa. Så antligen blir det den vägen eller timlön. Det är inte bestämt.

Tänk på att du får kräva olika timlön beroende på om du är anställd eller hyrs in som företagare. Som anställd dras det bara ~30% skatt på lönen, men som företagare ska du betala in moms och sociala avgifter på tjänade pengar utöver skatten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tja,
Det viktigaste du måste ha klart med dem är vad anser dem är drift osv. Lägga upp text eller produkter utifrån deras önskemål är en sak men drift en annan. Vad anser du är drift per månad osv? Vem har ansvar ifall sidan går ner och jobbar dem med något som kräver att sidan inte får nere? Jag tycker du ska ha en fast summa för drift baserat på vad som behöver göras och tid det tar. Sedan specifika jobb kör rörande 250kr/tim är väldigt lite enligt mig men kanske bra att starta med.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Beroende hur mycket jobb det blir så ska du betala skatt på dina inkomster också. Då ökar det med 30%.
Saker kostar i den riktiga världen. Konsulter tar från 350kr och långt uppåt per timme för arbete. Skulle säga att ni skriver avtal med timpris per tillfälle, då minst 1 timme, och om arbetet tar mer än 4 timmar ska ni föra dialog/dagbok så företaget känner sig informerade. Om dom vill att du ska ha jour så skriver ni in en jouravgift per månad med accepterade arbetstider.
Skulle föreslå 300kr timme med 300kr som minimiavgift.

Edit: Såg att du funderat på att starta företag. Gå en snabbkurs om företag, moms, och avgifter för att få bättre koll. Om du aka driva som företag så där 350-450kr mer passande.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Brukar fakturera mellan 350-550kr/h ex. moms som webbdesigner, har cirka 10 års erfarenhet.

Edit: Tar alltid betalt per påbörjad timme. Dokumenterar också vad jag gjort under timmen så kunden inte känner sig lurad.
Aldrig haft några problem.

Som många säger; man ska aldrig ta för lite betalt för det man gör.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Betalt per påbörjad timme och du kan med fördel använda dig av Frilands finans eller Cool company innan du startat eget. Enklast är utvecklingen då du får be företaget om en specifikation för varje arbete de vill ha gjort och sedan ge en offert på tid för varje del. Kanske ta 450-650 kr/timme.

När det gäller drift och support så skulle jag passa mig för detta. Ger du dig in i detta så behöver du tydligt avtal med SLA nivåer och hur felanmälan ska sker.