Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Attackerna i Syrien i helgen.

Permalänk
Avstängd

Attackerna i Syrien i helgen.

Man skickar 103 missiler utan några bevis för att en kemattack inträffat.

Ännu har man inte hittat några bevis och någon seriös utredning går man inte med på att göra.
Även de fabriker man bombat sönder där man påstod att dessa kemikalier skulle finnas borde väl ha kvar spår av dem?

Vad tror ni om saken? Är det Ryssland som är de onda när USA attackerar ett oskyldigt land?

EDIT: https://www.zerohedge.com/news/2018-04-14/these-freedom-fight...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Man skickar 103 missiler utan några bevis för att en kemattack inträffat.

Ännu har man inte hittat några bevis och någon seriös utredning går man inte med på att göra.
Även de fabriker man bombat sönder där man påstod att dessa kemikalier skulle finnas borde väl ha kvar spår av dem?

Vad tror ni om saken? Är det Ryssland som är de onda när USA attackerar ett oskyldigt land?

Ingen av oss som kan avgöra om det var rätt eller fel, men att stämpla Assads Syrien som ett oskyldigt land är ju ganska intressant.

Ska jag tro något så tror jag knappast att Frankrike hade hakat på om det inte funnits bevis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad tror ni om saken? Är det Ryssland som är de onda när USA attackerar ett oskyldigt land?

Skickades från en rysk trollfabrik.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ingen av oss som kan avgöra om det var rätt eller fel, men att stämpla Assads Syrien som ett oskyldigt land är ju ganska intressant.

Ska jag tro något så tror jag knappast att Frankrike hade hakat på om det inte funnits bevis.

Frankrike har varit inblandade på något sätt i varenda jävla konflikt på jorden de senaste 100 åren. De är en av USAs närmaste allierade av en anledning.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Man skickar 103 missiler utan några bevis för att en kemattack inträffat.

Ännu har man inte hittat några bevis och någon seriös utredning går man inte med på att göra.
Även de fabriker man bombat sönder där man påstod att dessa kemikalier skulle finnas borde väl ha kvar spår av dem?

Vad tror ni om saken? Är det Ryssland som är de onda när USA attackerar ett oskyldigt land?

Syrien är knappast oskyldiga, men man ska vara kritisk. Syrien håller på att vinna och har gjort en längre tid. Finns ingen anledning för dom att använda kemiska vapen i slutstadiet av kriget, finner ingen logik i det alls.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Synd att ingen kan lära sig en sak USA vill bara komma åt oljan.

Sen så visar SVT ett klipp där man fick se ett papper som det står något på dock så var papper utan några skador och ser ut som någon hade skrivit ut den men på så att den hade vart i det huset men det tror jag inte på.

Ryssland har ju tillgång till massa kemikalier som dom skulle kunna använda sig av men då USA har sin flotta där så skulle man väl se om det kom ett ryss plan.

Sen så tror jag ingen är oskyldigt det är mycket som vi aldrig kommer få veta.

Kan vara staten som ligger bakom attacken för att tysta ner några som kanske vill ta över makten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Totalt idiotiskt, om ryska soldater hade omkommit så hade ju framtiden varit intressant, det som skulle finnas kvar av den.

Och dessa tre länder har ju i stort sett förklarat krig då de attackerar ett annat land. Oavsett om det är inbördeskrig i det landet. Man kan inte kränka andra länders Suveränitet hur som helst, speciellt inte utan världssamfundet. Eller ens presentera vilka bevis man har, vilket May fortfarande säger finns, men vägrar visa dem.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Syrien är knappast oskyldiga, men man ska vara kritisk. Syrien håller på att vinna och har gjort en längre tid. Finns ingen anledning för dom att använda kemiska vapen i slutstadiet av kriget, finner ingen logik i det alls.

Vad har de gjort sig skyldiga till som gör att USA har rätt att skicka missiler på dem menar du då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Syrien håller på att vinna och har gjort en längre tid.

Menar du att Syrien håller på att vinna mot Syrien? För det är väl Assad och hans militär som mördar det egna folket som försöker få till en förändring i landet och få bort den här galna diktatorn? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad har de gjort sig skyldiga till som gör att USA har rätt att skicka missiler på dem menar du då ?

Du lägger ord i hans mun. Han sa inte att de förtjänade att bli bombade. Du visar klassiskt provokationsbeteende.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tintinj:

Menar du att Syrien håller på att vinna mot Syrien? För det är väl Assad och hans militär som mördar det egna folket som försöker få till en förändring i landet och få bort den här galna diktatorn? Eller har jag missat något?

Han har all rätt att mörda dem skulle jag nog tro.
Det är ett land vars lagar tillåter dödstraff.

Är det en legitim anledning för USA att bomba sönder landet?

EDIT: jag säger inte att Assad är bra på något sett har helt enkelt inte brytt mig om detta kriget och vad han gjort jag funderar mer över USAs agerande om det är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: För att klargöra; du säger att Assad har all rätt att mörda Syriens befolkning som vill ha bort honom som diktator..?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen större insyn i Assad och Syrien men vi såg vad som hände när Saddam Hussein försvann då släpptes alla möjliga terror organisationer löst, typ val mellan pest eller kolera. Tror det är bättre att Assad styr med sin regim än att folk ska bli offentligt halshuggna av IS eller andra av dessa jihad grupper.

Däremot träffade jag på en syrier och pratade lite smått och han berättade att Syrien var ett ganska så bra land att bo i innan allt spårade ur, tydligen är det en rätt så högt utbildad befolkning.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Menar du att Syrien håller på att vinna mot Syrien? För det är väl Assad och hans militär som mördar det egna folket som försöker få till en förändring i landet och få bort den här galna diktatorn? Eller har jag missat något?

Syrien AKA Regeringen och dom som faktiskt styr landet, i detta fall Assad. Om du missat det så är dom majoriteten i landet och håller på att vinna kriget. Inte några rebeller.

Du kan tycka vad du vill om dom, att dom är dåliga eller bra men det är dom som styr och det är "deras" land och som det ser ut idag vinner dom mot IS och alla andra rebeller som tagit till väpnat våld mot staten.

Hur tycker du det skulle se ut som 1/3 av Sverige försökte störta regeringen och ta över landet med våld...

Skrivet av M89:

Nu har jag ingen större insyn i Assad och Syrien men vi såg vad som hände när Saddam Hussein försvann då släpptes alla möjliga terror organisationer löst, typ val mellan pest eller kolera. Tror det är bättre att Assad styr med sin regim än att folk ska bli offentligt halshuggna av IS eller andra av dessa jihad grupper.

Däremot träffade jag på en syrier och pratade lite smått och han berättade att Syrien var ett ganska så bra land att bo i innan allt spårade ur, tydligen är det en rätt så högt utbildad befolkning.

Detta har ju redan hänt ish, efter Libanon och Gadafi fick väst kött på benen och försökte med samma sak i Syrien, pengar och vapen samt militär hjälp till rebel grupper som motsatte sig Assad. Tog inte lång tid innan vi hade massa extremister och sen slog dom ihop sig och vi fick IS.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

@gabriel15: För att klargöra; du säger att Assad har all rätt att mörda Syriens befolkning som vill ha bort honom som diktator..?

Kanske inte alla men antagligen har en stor del begått brott som gör att han har rätt att göra så.
Är du intresserad kan du säkert hitta information om lagarna i just det landet, det är som sagt ingen fredsfull demonstration grabbarna i ISIS etc håller på med.

https://www.zerohedge.com/news/2018-04-14/these-freedom-fight...

Som Donald Trump brukar säga: stay out of Syria.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Tack för att du tydliggör diskussions- och kunskapsnivån.

I'm out.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Han har all rätt att mörda dem skulle jag nog tro.
Det är ett land vars lagar tillåter dödstraff.

All rätt att mörda folket i sitt eget land? Är du på riktigt?
Det har väl inte någon betydelse vad landet har för lagar (som han själv bestämmer självklart, han är diktator) och dessutom är det skillnad på dödsstraff där en enskild person döms för att sedan avrättas och Assads brutala massmord som just nu pågår.

Tycker du även att det är helt okej att östeuropeiska länder torterar/mördar homosexuella bara för att de skapat lagar där det är förbjudet att ha en viss sexuell läggning?

Var det helt okej att Hitler mördade judar under andra världskriget?
Att Stalin mördade många miljoner människor?
Att Pol Pot mördade flera miljoner?

Men de kanske hade en bra orsak och inte förtjänar sitt dåliga rykte, helyllegubbar helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Detta har ju redan hänt ish, efter Libanon och Gadafi fick väst kött på benen och försökte med samma sak i Syrien, pengar och vapen samt militär hjälp till rebel grupper som motsatte sig Assad. Tog inte lång tid innan vi hade massa extremister och sen slog dom ihop sig och vi fick IS.

Ja men precis då är vi tillbaka på ruta ett, hur fick väst rätten att anfalla Syrien, Libyen?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett ordspråk som lyder, sköt dig själv och skit i andra. Detta kan låtas rått, men frågan är om inte om många av världens länder hade klarat sig bättre om fler bara hade följt detta? Alla "hjältedåd" väst har gjort i Mellanöstern har liksom milt sagt inte fungerat så bra, det är nog få som stöder Iraq invasionen än idag.

Angående kemattack dådet så vet de flesta av oss inte ett skit. Jag tror Assad är skyldigt, men jag är inte ett dugg förvånad om motparten attackerar sina egna för att skylla på honom. Med motpart menar jag självklart inhemska och inte usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

All rätt att mörda folket i sitt eget land? Är du på riktigt?
Det har väl inte någon betydelse vad landet har för lagar (som han själv bestämmer självklart, han är diktator) och dessutom är det skillnad på dödsstraff där en enskild person döms för att sedan avrättas och Assads brutala massmord som just nu pågår.

Tycker du även att det är helt okej att östeuropeiska länder torterar/mördar homosexuella bara för att de skapat lagar där det är förbjudet att ha en viss sexuell läggning?

Var det helt okej att Hitler mördade judar under andra världskriget?
Att Stalin mördade många miljoner människor?
Att Pol Pot mördade flera miljoner?

Men de kanske hade en bra orsak och inte förtjänar sitt dåliga rykte, helyllegubbar helt enkelt...

Ingen av dessa exempel försökte att störta sin egen regering med väpnat våld med stöd från väst! Syrien handlar om en islamisk revolution inte massutrotning.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det finns ett ordspråk som lyder, sköt dig själv och skit i andra. Detta kan låtas rått, men frågan är om inte om många av världens länder hade klarat sig bättre om fler hade följt detta? Alla hjältedåd väst har gjort i Mellanöstern har liksom milt sagt inte fungerat så bra.

Angående kemattack dådet så vet de flesta av oss inte ett skit. Jag tror Assad är skyldigt, men jag är inte ett dugg förvånad om motparten attackerar sina egna för att skylla på honom. Med motpart menar jag självklart inhemska och inte usa.

DU menar såhär: https://www.youtube.com/watch?v=LmYCgK2zHCI
?

Permalänk
Medlem

Att det har skett helt utan bevis är ju fel. Man har ju hittat människor som har blivit skadade av någon typ av kemisk substans. Även om det kanske inte är fullt tillräckliga bevis så är det inte heller så att anfallet skett helt utan några som helst bevis heller.

Tycker dock det luktar lite trollvarning här

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Nu kollade jag ej igenom hela. Men det är en klassisk strategi att attackera sina egna för att bli offer. Detta gör i princip alla grupper, även om de ej gör det så extremt så att folk dör.

Nå min gissning är såklart att Assad är den skyldiga då det är mest troligt, det andra är så mycket mer långsökt.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Att det har skett helt utan bevis är ju fel. Man har ju hittat människor som har blivit skadade av någon typ av kemisk substans. Även om det kanske inte är fullt tillräckliga bevis så är det inte heller så att anfallet skett helt utan några som helst bevis heller.

Tycker dock det luktar lite trollvarning här

Nu var han kanske lite extreme men kritisk är inte = Troll/Rasist/Nazist/Homofob...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Att det har skett helt utan bevis är ju fel. Man har ju hittat människor som har blivit skadade av någon typ av kemisk substans. Även om det kanske inte är fullt tillräckliga bevis så är det inte heller så att anfallet skett helt utan några som helst bevis heller.

Tycker dock det luktar lite trollvarning här

Källor på det?
Har man namn och testat dem på vilken substans det var de varit utsatta för ?

Skulle vara intressant om du kunde länka källan där du läst det och hur trovärdig den är.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Forumet och resten av SweClockers handlar i första hand om datorer och teknik och frågor kopplade till det, men i Övriga ämnen finns det även utrymme för diskussioner om andra saker. Tanken är i första hand att denna möjlighet ska bidra till bättre trivsel och ökad gemenskap. Det finns många olika ämnen som kan vara intressanta att diskutera, och vi vill tillåta så mycket som möjligt. Det har dock visat sig att vissa typer av trådar mer eller mindre ofrånkomligen spårar ur till otrevligheter, personangrepp m.m. Sådant bidrar varken till gemenskap eller trivsel, utan kan tvärt om verka bortstötande. Det förlorar vi alla på.

Även om trådskaparen säkert hade goda avsikter med den här tråden, bedömer jag att frågan som ska diskuteras är av sådan karaktär att det kommer att vara mycket svårt att få diskussionen att hålla sig på en konstruktiv och bra nivå. Det gäller även om stora resurser skulle läggas på modereringen av den. Tråden får därmed anses sakna diskussionsvärde. Därför låser jag den (jfr § 3.4 i reglerna).