Frostpunk. Från skaparna of "This War of Mine".

Permalänk
Medlem

Frostpunk. Från skaparna of "This War of Mine".

Blir inte riktigt klok på om det är strategispel eller mer "äventyr"?!

http://www.frostpunkgame.com/

(Valde featurestrailern som är "nyast"! Ser att det finns en massa gameplayklipp med men undviker dem)

Ställt in mig på att köpa det när det släpps den 24 april men nu först fattat att spelet kanske är "kort", vill säga att man lirar 40 dagar i spelet sen är det slut. Som några skrivit på Steamforumet, "it lasts 4 hours.....".Efter det får man påbörja nytt scenario alternativt ta om de/det scenario/n man spelat men prova nya taktiker alternativt spelsätt.

Trodde i mitt svaga sinne att det var som ett vanligt "hederligt" strategispel som malde på. Ärligt talat undvikit att kolla på gameplayklipp då jag har en tendens att titta sönder spel innan jag själv lirar dem.

Någon med kunskap om hur det är? Inte avskrivit köp än men lusten minskade lite, samtidigt ser ju spelet fantastiskt ut.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Blir inte riktigt klok på om det är strategispel eller mer "äventyr"?!

http://www.frostpunkgame.com/

https://www.youtube.com/watch?v=1VEKpJBX8V4

(Valde featurestrailern som är "nyast"! Ser att det finns en massa gameplayklipp med men undviker dem)

Ställt in mig på att köpa det när det släpps den 24 april men nu först fattat att spelet kanske är "kort", vill säga att man lirar 40 dagar i spelet sen är det slut. Som några skrivit på Steamforumet, "it lasts 4 hours.....".Efter det får man påbörja nytt scenario alternativt ta om de/det scenario/n man spelat men prova nya taktiker alternativt spelsätt.

Trodde i mitt svaga sinne att det var som ett vanligt "hederligt" strategispel som malde på. Ärligt talat undvikit att kolla på gameplayklipp då jag har en tendens att titta sönder spel innan jag själv lirar dem.

Någon med kunskap om hur det är? Inte avskrivit köp än men lusten minskade lite, samtidigt ser ju spelet fantastiskt ut.

Vet inte om det är spoiler men det är väl ett strategispel som du delvis skickar ut personer för att utforska världen utanför din bas för att hitta resurser, både material som människor.

Vet inte hur långt spelet är men kollat lite gameplay och det är som This war of mine, hur långt är man beredd att gå för att se till att byn/hålet ska överleva. Du tvingas inte direkt men du kan sätta regler som påverkar livet runt generatorn. Vill du att barn ska jobba? Fine, låt de. Ska de istället "mysa" i kylan hemma medan föräldrarna jobbar så går det med. Valen man gör får konsekvenser som man inte kan backa.

Personligen gillar jag spelet skarpt då det är lite basbyggande, få till en "lycklig" misär så att säga, utforska vad som händer om man har sågspån som matutfyllnad o.s.v. Det är kanske mest en "mänsklighetssimulator" än ren strategispel, man ger de lite förutsättningar och så ser man vart det leder.

Vissa saker är scriptade medan vissa händelser är slumpmässiga om jag förstått det hela rätt, ska komma nån kampanj som man kan följa samt att det finns olika scenarios. Tror med betoning på tror då jag faktiskt inte har spelet, att just 40 dagars delen är ett scenario som man kan spela om man inte vill sitta i timmar. Men ta inte mina ord som komplett sanning, detta är saker jag hört/sett ur olika gameplays och eftersom det inte är färdigt så kan mycket ändras.

Vet inte om det hjälpte något men det kanske ger en fingervisning om vad det är för typ av spel i alla fall

/Rosslan

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Vet inte om det är spoiler men det är väl ett strategispel som du delvis skickar ut personer för att utforska världen utanför din bas för att hitta resurser, både material som människor.

Vet inte hur långt spelet är men kollat lite gameplay och det är som This war of mine, hur långt är man beredd att gå för att se till att byn/hålet ska överleva. Du tvingas inte direkt men du kan sätta regler som påverkar livet runt generatorn. Vill du att barn ska jobba? Fine, låt de. Ska de istället "mysa" i kylan hemma medan föräldrarna jobbar så går det med. Valen man gör får konsekvenser som man inte kan backa.

Personligen gillar jag spelet skarpt då det är lite basbyggande, få till en "lycklig" misär så att säga, utforska vad som händer om man har sågspån som matutfyllnad o.s.v. Det är kanske mest en "mänsklighetssimulator" än ren strategispel, man ger de lite förutsättningar och så ser man vart det leder.

Vissa saker är scriptade medan vissa händelser är slumpmässiga om jag förstått det hela rätt, ska komma nån kampanj som man kan följa samt att det finns olika scenarios. Tror med betoning på tror då jag faktiskt inte har spelet, att just 40 dagars delen är ett scenario som man kan spela om man inte vill sitta i timmar. Men ta inte mina ord som komplett sanning, detta är saker jag hört/sett ur olika gameplays och eftersom det inte är färdigt så kan mycket ändras.

Vet inte om det hjälpte något men det kanske ger en fingervisning om vad det är för typ av spel i alla fall

/Rosslan

Tack för infon! Lutar åt ett köp, snappat åt mig alla negativa kommentarer för mycket kanske på Steamforumet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ser ju onekligen rätt häftigt ut. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Köpte spelet igår, ska väl släppas idag misstänker jag, kan alltid flika in med lite info lite senare när jag greppat vad jag gör

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Köpte spelet igår, ska väl släppas idag misstänker jag, kan alltid flika in med lite info lite senare när jag greppat vad jag gör

Gör så tack! Jag velar fram och tillbaks. Ser riktigt snyggt ut men det är det där med "40" dagar som får mig att fundera.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Gör så tack! Jag velar fram och tillbaks. Ser riktigt snyggt ut men det är det där med "40" dagar som får mig att fundera.........

Kommer plöja spelet ikväll, det blev andra prioriteringar igår. Men jag återkommer

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Kommer plöja spelet ikväll, det blev andra prioriteringar igår. Men jag återkommer

*tumme upp* Självklart går "irl" före annat.:D nästan så jag hade svårt att somna i våndan av köp eller ej. Sjukt nog småsugen på Battletech med.

Samtidigt som jag vill dra igång Stellaris "på riktigt" samtidigt som jag ser väldigt mycket fram till dagens patch till Surviving Mars som är ett suveränt spel............. *mycket nu*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag spelade någon timme igår och tycker det är ett riktig trevligt spel.

Det gäller att prioritera vilka resurser som ska samlas. Först trodde jag kol skulle vara det viktigaste, men när jag hade 600+ kol och maten började ta slut så blev alla sjuka.

Andra omgången gick betydligt bättre men jag blir lite stressad över hur snabbt det friliggande kolet på marken tar slut

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Sjukt ball stämning i spelet, precis som This war of mine har sin stämning.
Var mellan detta och battletech. Misstänker battletech har bättre replayability.

Ska se om jag hinner testa det mer än en timme ikväll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det blir nog ett köp, har letat efter ett strategi lir ett tag. Tycker att Total war warhammer är för högt prissatt. Så detta blir perfa!
Fick fina betyg av IGN också.

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt spel än så länge! Som någon annan sa tidigare är det lite svårt att reglera vilka material som behövs och hur mycket. Har haft några försök på mig och strax efter dag 20 slutar det oftast illa för min del.

Olika saker varje gång Jag ska dock kämpa vidare! Trots att jag inte lyckas så bra så känns det verkligen inte tungt att börja om! Roligt att testa nya aspekter istället!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Bra spel, lite för lätt dock. Klarade båda två första scenarion på första försöket. Får ta och titta på tredje scenariot i helgen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

har spelat mycket "they are billions" - är lite sugen på detta också. känns lite som samma utan defense-delen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@griid: Snarlikt, är ju City-management. Dock helt klart lite dyster miljö och valen du gör är dåliga eller sämre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alltså, sicket spel, gillar det skarpt, hade lite problem mot slutet, en del fel i hur man prioriterade ens uppgraderingar, märkte att vissa behövdes i andra skeden. Men helt klart värt de ca 200kr man spenderade.

@Beginner, det va inte 40 dagar i första scenariot. Det sträckte sig längre men ska inte spoila, men man låser upp andra scenarios efter första omgången.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tredje Scenariot är långt svårare än föregående (tycker jag). Har failat tre starter nu. Blir hela tiden fel på något plan...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Alltså, sicket spel, gillar det skarpt, hade lite problem mot slutet, en del fel i hur man prioriterade ens uppgraderingar, märkte att vissa behövdes i andra skeden. Men helt klart värt de ca 200kr man spenderade.

@Beginner, det va inte 40 dagar i första scenariot. Det sträckte sig längre men ska inte spoila, men man låser upp andra scenarios efter första omgången.

Tackar. Blir nog köp. Hoppas bara jag inte pajat för mig själv med att kolla på gameplayklipp (Skye Storm) för att få en "känsla" för liret eller ej. Ser ju onekligen snyggt ut.

Ska in med burken till Uppsala först. Någon fläkt bestämde sig för igår att börja gnälla, blev så psykad av ljudet att jag höll på att få krupp. Är teknisk totalidiot så bäst att någon som kan får fixa det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar. Blir nog köp. Hoppas bara jag inte pajat för mig själv med att kolla på gameplayklipp (Skye Storm) för att få en "känsla" för liret eller ej. Ser ju onekligen snyggt ut.

Ska in med burken till Uppsala först. Någon fläkt bestämde sig för igår att börja gnälla, blev så psykad av ljudet att jag höll på att få krupp. Är teknisk totalidiot så bäst att någon som kan får fixa det.

Det tror jag inte du gjort, har följt de flesta gameplay/let's play och jag har i alla fall asroligt, men det kan ju så klart variera från person till person

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Avstängd

Vad kul att se att de har tagit väldigt mycket av designen av Guild Wars 2 och kopierat till sitt spel. Man skulle kunna tro att det är ett Guild Wars 2 RTS, så likt är det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ruggigt kul spel, dock väldigt svårt! Man får spela om några gånger innan man lär sig!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Ruggigt kul spel, dock väldigt svårt! Man får spela om några gånger innan man lär sig!

Är det så? Jag har spelat en 3-4 timmar men tycker det rullar på som tåget. Känner att just bristen på utmaning gör det lite tråkigt.

Det jag finner trist är att det inte riktigt känns som att man kan spela som man vill, utan att man hela tiden styrs mot vad man behöver göra och vad som behöver researchas?

Ta t ex Sawmill och vad-nu-huset-för-gruva-hette.... skiter man i dom två så hamnar man ju rätt fort i torsk på kol och träd..

En annan sak är lite brist på fantasi? Att hålla värmen uppe genom att bygga dom här värmetornen, jag menar, Pylons för Protoss i Starcraft hade ju samma tänk, för vadå, 20 år sen?
Att bygga ”tält” för var 10::onde invånare, det har vi aldrig sett förr va??? (Farm, i Warcraft 1, 1994...)

Visst, finns en del nytänkande saker, men har man spelat RTS sen tidigt 90-tal så känns det som man har sett det förr. Funderar på att ge det en chans till men känns knappt som man är sugen på att återvända, men kanske ”tar sig” längre in?

Permalänk
Medlem

Så jävla grymt spel! långhelg nu framöver och då väntas många timmars spel.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bra spel, lite för lätt dock. Klarade båda två första scenarion på första försöket. Får ta och titta på tredje scenariot i helgen.

Skulle inte vilja kalla mig själv efterbliven. Men hur fan klarade du de två första scenariona på första försöket? Kikat på nån youtuber innan eller nåt sånt?

Tror jag spelade om första scenariot ett par gånger.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gurkburk92:

Skulle inte vilja kalla mig själv efterbliven. Men hur fan klarade du de två första scenariona på första försöket? Kikat på nån youtuber innan eller nåt sånt?

Tror jag spelade om första scenariot ett par gånger.

Första Scenariot såg jag bara första 10 dagarna, var ju det demo som skickades ut till Youtubers.
Andra Scenariot var helt fräscht och nytt för mig.
Tredje Scenariot är svårt. Är på tredje försöket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Första Scenariot såg jag bara första 10 dagarna, var ju det demo som skickades ut till Youtubers.
Andra Scenariot var helt fräscht och nytt för mig.
Tredje Scenariot är svårt. Är på tredje försöket.

Det förklarar nog rätt mycket Läst lite efter att jag spelat lite själv & då blev det rätt mycket lättare. Såsom att köra på 3st Steam coal~nånting, så behöver man aldrig oroa sig för att få slut på det.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gurkburk92:

Det förklarar nog rätt mycket Läst lite efter att jag spelat lite själv & då blev det rätt mycket lättare. Såsom att köra på 3st Steam coal~nånting, så behöver man aldrig oroa sig för att få slut på det.

Kol är oftast det jag har minst problem med. Går ju lätt se hur mycket man förbrukar per dag i statistik-tabben.

Klarade precis tredje scenariot på tredje försöket. Bra krångligare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag var otroligt taggad och tänkte köpa det så fort det kom ut men tappade intresset när det var över efter 45 dagar.

Något jag tröttnade på från This War of Mine. Älskade dock det spelet.

Permalänk
Medlem

Grymt bra spel!

Snyggt, utmanande, härlig stämning, storyn/konceptet är intressant! Första gången är spelet låst till Medium, men man låser upp svårighetsnivån efter en viss tid med första scenariot, så man kan testa på hard man så önskar.

Väl värt pengarna och mer ska läggas till lovar utvecklarna!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Sådär, klarade igår scenario 2s alla objectiv, första scenario avklarat både med purpose och faith.

Hoppas att ett slumpat survivalläge kommer med varierande uppdrag och varierbar väderskala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin