Recapping är typ baskunskap för en retronörd, det måste man nästan kunna. Öva på grejerna du inte bryr dig så mycket om, eller gå för all del och plocka gammalt elektronikskrot i elektronikinsamlingen som det verkligen inte spelar någon roll om du kvaddar
Det knepiga är väl egentligen att jobba med tjocka epoxylaminat med 4-5 lager eller vad det kan varit på den tiden. Några tips på vägen:
1) Använd en tempkontrollerad lödstation med ordentlig effekt. 50 watt är ett minimum. Min station är på 80W, och det kan ibland kännas lite snålt.
2) Mejselspets är the shit när man löder loss om du frågar mig. Du vill maxa kontaktytan mot lödningen. En skapligt grov fasad konisk spets ("bevel tip") har också sina användningsområden. Detta är dock synnerligen subjektivt, du kanske hittar andra favoriter.
3) Man kan förvärma kretskortslaminatet till ungefär 130 grader, så blir det betydligt lättare. Passa elektrolytkondingar och plastdetaljer bara. Brukar köra med varmluftspistol och IR-termometer.
4) En smal avlödningsfläta och riktigt flussmedel är ovärderliga och billiga hjälpmedel.
5) Blyat tenn har lägre smältpunkt än oblyat. Det kan ofta underlätta att dra på lite blyat tenn på det man ska löda loss.
Ja, och så har jag säkert glömt en del användbart att veta. Återkommer om jag kommer på något.