Är dessa specs tillräckligt för att spela in i 1080p/60fps?

Permalänk

Är dessa specs tillräckligt för att spela in i 1080p/60fps?

Hej, jag tänkte bygga en ny dator runt 11-12 tusen för 1080p/1440p gaming. Den ska kunna recorda spel i 1080p och 60 fps, spel så som:
Gta V, H1Z1, Minecraft, CS:GO, Batman Arkham serien, Fortnite. Och diverse COD spel. Här är specsen.

CPU: Intel - Core i5-8600K 3.6GHz 6-Core Processor
CPU Kylare: Cooler Master - Hyper 212 EVO 82.9 CFM Sleeve Bearing CPU Cooler
Moderkort: Asus - ROG Strix Z370-H Gaming ATX LGA1151 Motherboard
RAM-Minne: Crucial - Ballistix Sport LT 16GB (2 x 8GB) DDR4-2400 Memory
Lagring: Western Digital - Blue 2TB 3.5" 5400RPM Internal Hard Drive
Grafikkort: Gigabyte - GeForce GTX 1070 8GB G1 Gaming Video Card
Nätaggregat: SeaSonic - FOCUS Plus Gold 550W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply
Chassi: Thermaltake - View 21 Tempered Glass Edition ATX Mid Tower Case
Operativssystem: Microsoft - Windows 10 Home OEM 64-bit

Finns också på PCPartPicker: https://pcpartpicker.com/list/jTh78Y

Är delarna tillräckligt bra för att spela in i 1080p/60fps, eller är det bättre att köpa en i7. (det skulle höja budgeten väldigt mycket)?
Jag vill helst inte gå över 12k. Dessutom vill jag ha intel, inte Ryzen.

Edit: Jag tänkte använda OBS och GeForce Experience för att spela in. Btw så ska jag redigera videor också.

Permalänk
Medlem

@Affeltrucken: Klart det funkar, men 12 trådar hade hjälpt avsevärt.
Någon speciell anledning till varför du inte vill köra ryzen?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Inaktiv

Ingen ssd? Går säkert att spela på men räkna med slö dator i övrigt, windowsuppdateringar kan gå supersegt.

Sedan har jag dålig koll på usa priser, men om du ska köpa i en svensk butik så skulle jag plocka ihop delarna där för att få ett bättre koll på vad priset hamnar.
*edit*
En WD Blue 2TB 3.5" 5400RPM. Ja du måste ha en ssd innan eller något, för den är inget man kör som systemdisk.

Permalänk
Avstängd

Den räcker gott till de du frågar om. Dock så finns de en flaskhals med datorn, och den är i dagens mått rätt stor. Hårddisken kommer vara en väldigt stor flaskhals. I synnerhet när du också skal spela in de du spelar. Du bör under alla omständigheter välja en SSD. Om utrymme behövs så kan en SSD och HDD kombo vara en variant.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

@Weuffelhjaern: Finns ingen speciell anledning att jag inte vill ha Ryzen men jag gillar intel mer, kanske låter dumt men vill ha en Intel/Nvidia build och moderkortet måste ju ändras om man byter processor

Permalänk

@anon159643: Har uppdaterat listan så man kan ha Windows 10 på en SSD: https://pcpartpicker.com/list/Z3pKpG

Permalänk

@HC-8315: Tack för svaret! Ska defenetivt skaffa en 120/60 GB SSD också, glad att jag inte behöver skaffa en mycket bättre processor dock. Dom kan ju bli ganska dyra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Affeltrucken:

@Johan86c: Har uppdaterat listan så man kan ha Windows 10 på en SSD: https://pcpartpicker.com/list/Z3pKpG

Ok bra. Mitt råd är gå dock upp en 300kr och få en 120GB, 60GB är för den stora skaran bara en massa problem.
Windows växer, diverse applikationer läger sig på C:, programdata sväller och sedan har man pagefile.sys och hiberfil.sys, där hiberfil.sys går att disabla. Så 60GB går att jobba med som systemdisk men man får tänka till, för 300kr extra så sparar man så mycket problem.

Permalänk

@anon159643: Ska hitta någon bra SSD som inte är så dyr. (120GB)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Affeltrucken:

@Weuffelhjaern: Finns ingen speciell anledning att jag inte vill ha Ryzen men jag gillar intel mer, kanske låter dumt men vill ha en Intel/Nvidia build och moderkortet måste ju ändras om man byter processor

Om du måste snåla till en SSD så låter det kontraproduktivt att bara välja en Intel:CPU då du fär samma pris får en nästan lika bra spel:CPU med en R5 2600X som dessutom har 12 trådar.
Låt inte dig luras av att en del anser att AMD gör mindre hållbara grejer.
My 2 cents.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Budgeten är ju redan blåst från start. PCpartpicker är en amerikansk tjänst. Här visas inte moms. Delarna du har valt ut kostar 14759kr som billigast på prisjakt. Så du är redan långt över 12000kr.

Samt att en 120/60GB SSD idag kommer bara göra dig missnöjd. Den kommer vara tokfull nästan sekunden du installerar windows på den. Och då får du inte plats med något annat. Samt kommer troligen behöva flytta temp mappen till den mekaniska disken då många spel och program använder den för lagring under neddladning. T.ex GTA V via social club som jag köpte det kräver att man har runt 50GB ledigt utrymme på C: innan den installerar till vilken disk du nu valt som mål. Vilket är ganska irriterande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Budgeten är ju redan blåst från start. PCpartpicker är en amerikansk tjänst. Här visas inte moms. Delarna du har valt ut kostar 14759kr som billigast på prisjakt. Så du är redan långt över 12000kr.

Samt att en 120/60GB SSD idag kommer bara göra dig missnöjd. Den kommer vara tokfull nästan sekunden du installerar windows på den. Och då får du inte plats med något annat. Samt kommer troligen behöva flytta temp mappen till den mekaniska disken då många spel och program använder den för lagring under neddladning. T.ex GTA V via social club som jag köpte det kräver att man har runt 50GB ledigt utrymme på C: innan den installerar till vilken disk du nu valt som mål. Vilket är ganska irriterande.

Håller med om det mesta utom att en 120GB inte räcker som Windows disk.
Har en Samsung 840 PRO som är en tredjedel full med allt inkluderat (MS Office m.m.).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Elghinnarisa: japp, jag skulle satsa på en 240 minst. och sedan vara försiktig med vad du installerar på C. Alla program vill lägga sig på C för någon idiotiskt anledning.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag har även 8700k och 980ti spela i 1440p och det går riktigt bra men kommer uppdatera dock grafikkort klarar inte riktigt stabilt 144 fps i vissa spel som PUBG eller Overwatch på ultra-high. Så jag tyckare du har ganska bra setup

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Håller med om det mesta utom att en 120GB inte räcker som Windows disk.
Har en Samsung 840 PRO som är en tredjedel full med allt inkluderat (MS Office m.m.).

Nog till Windows helt klart, men har själv haft mycket problem med att installera diverse större applikation (oftast spel) som kräver att jag flyttar temp mappen till en annan hårddisk. Sådant som är segt att hålla på med även om det är lösbart. Sitter en 60GB i en av mina maskiner, men den maskinen är enbart för mer produktivt bruk än något annat.
Samt att det känns lite segt att köpa en sådan bra dator och behöva ha spelen på en mekanisk disk, speciellt spel som GTA V. Eller "Loading Screen: The game" som det annars kallas.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ok bra. Mitt råd är gå dock upp en 300kr och få en 120GB, 60GB är för den stora skaran bara en massa problem.
Windows växer, diverse applikationer läger sig på C:, programdata sväller och sedan har man pagefile.sys och hiberfil.sys, där hiberfil.sys går att disabla. Så 60GB går att jobba med som systemdisk men man får tänka till, för 300kr extra så sparar man så mycket problem.

Måste säga att en 120GB disk inte heller är nog. Speciellt inte om han använder den som buffer för inspelning :/ Har en själv och tycker att 250GB är den absoluta minimum gränsen för en gaming dator (systemdisk) idag.

Skrivet av Elghinnarisa:

Nog till Windows helt klart, men har själv haft mycket problem med att installera diverse större applikation (oftast spel) som kräver att jag flyttar temp mappen till en annan hårddisk. Sådant som är segt att hålla på med även om det är lösbart. Sitter en 60GB i en av mina maskiner, men den maskinen är enbart för mer produktivt bruk än något annat.
Samt att det känns lite segt att köpa en sådan bra dator och behöva ha spelen på en mekanisk disk, speciellt spel som GTA V. Eller "Loading Screen: The game" som det annars kallas.

Speciellt när den är en 5200rpm disk. Har hellre tyfus i en rotfyllning än att behöva använda en sådan som systemdisk i en annars bra dator.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Vill bygga dator (12k typ) Bra för att spela in, 1080p gaming, redegering.

Vill bygga en dator som kostar runt 12 tusen, den ska va bra för: 1080p 60fps gaming (ultra), video redigering Vegas 15, spela in Gameplay 1080p 60fps. Vill ha minst ett GTX 1060, skulle kunna gå ner till typ ett 1050 men vill att datorn ska hålla i alla fall några år utan att behöva uppgradera. Minst 8gb ram, mycket minne (1-2tb). Vill helst ha en Intel processor. Blir det för dyrt så funkar Ryzen också. Det var det. Förresten, jag tänkte köpa en dator och kollade priserna på pcpartpicker. Då blev det runt 1300-1400 dollar men sen när jag kollade upp med moms så kostade över 17 tusen. Asså har inte riktigt fattat moms men kan man köpa från amazon istället. Blir det moms då också? För det hade dragit ner på priserna en j*vla massa. Kan vänta 5 månader på amazon bara det blir billigare. Tack i förväg
//Affeltrucken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeltrucken:

Vill bygga en dator som kostar runt 12 tusen, den ska va bra för: 1080p 60fps gaming (ultra), video redigering Vegas 15, spela in Gameplay 1080p 60fps. Vill ha minst ett GTX 1060, skulle kunna gå ner till typ ett 1050 men vill att datorn ska hålla i alla fall några år utan att behöva uppgradera. Minst 8gb ram, mycket minne (1-2tb). Vill helst ha en Intel processor. Blir det för dyrt så funkar Ryzen också. Det var det. Förresten, jag tänkte köpa en dator och kollade priserna på pcpartpicker. Då blev det runt 1300-1400 dollar men sen när jag kollade upp med moms så kostade över 17 tusen. Asså har inte riktigt fattat moms men kan man köpa från amazon istället. Blir det moms då också? För det hade dragit ner på priserna en j*vla massa. Kan vänta 5 månader på amazon bara det blir billigare. Tack i förväg
//Affeltrucken

Du kommer inte undan moms, såvida du inte köper en flygbiljett till USA och tar med sakerna i resväskan - men även då ska du egentligen betala tull och moms.

Mitt tips är att köpa begagnat.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Nge svårt att bygga en dator med dom specsen för 12k?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk

för liten budget

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Du kommer inte undan moms, såvida du inte köper en flygbiljett till USA och tar med sakerna i resväskan - men även då ska du egentligen betala tull och moms.

Mitt tips är att köpa begagnat.

Tack för tipset, får hoppas på att jag hittar några bra delar för ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Affeltrucken
Testade lite. Går nog utan problem att få en vettig dator för 12k utifrån dina krav.
https://www.inet.se/produkt/b1008412/test

Självfallet går det även göra förbättringar, köpa från olika sidor, invänta rea exc. Kan även påpeka att Ryzen skulle vara ett bättre alternativ om du önskar streama samt redigera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Tack så mycker! Visste inte att man kunde få en så bra dator för det priset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affeltrucken:

Tack så mycker! Visste inte att man kunde få en så bra dator för det priset

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem. Återkom gärna med hur det blev

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3644642

med 8700k och 1060 6gb

12600kr med lager priser och frakter i skrivande stund, under 12k om du väljer 8600k

om du väntar på eventuella rea erbjudande kommer du under 12k beroende på hur brottom du har

Permalänk
Avstängd

@Affeltrucken: Jänkarna inkluderar inte momsen i priset, utan det tillkommer alltid på slutpriset då den kan skilja sig ifrån delstat till delstat. Sen får du nästan räkna med att betala tull och moms om du beställer utanför EU, oavsett land.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av agitax:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3644642

med 8700k och 1060 6gb

12600kr med lager priser och frakter i skrivande stund, under 12k om du väljer 8600k

om du väntar på eventuella rea erbjudande kommer du under 12k beroende på hur brottom du har

"403 not allowed to see"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@agitax: Har inte bråttom, samlar pengar till datorn just nu så jag får hoppas på någon rea medans jag samlar. Förresten så såg jag en kille på blocket som sålde ett 1070 ti för 3900, skulle det vara något?

Permalänk
Medlem
Permalänk

@agitax: Tack för bygget, fattar inte hur man kan få ihop sådana bra byggen när jag knappast kan få ihop en burk med typ 8gb ram, ingen ssd, och 1tb hdd, och typ en i5 för dom pengarna. Tack iallafall. Haha