Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Driva grafikkort från endast PCIe-förlängning

Permalänk

Driva grafikkort från endast PCIe-förlängning

Är det möjligt att driva ett grafikkort, som inte har någon extra strömförsörjning från nätagget, via en PCIe-förlängning (riser/extension)? På Ebay har jag sett dessa två:
utan molex
med molex
Jag läste också på fractal designs hemsida om denna: Flex VRC-25 och det stod att de rekommenderar extra strömförsörjning för grafikkort över 40W.
Det kortet jag vill driva är ett Quadro P1000 som drar 47 W. Någon som har testat detta?

Permalänk

Moderkortets pinnar (A1-3 och B2-3) för 12V försörjer ett kort med upp till 75W.
Men dessa pinnar har kraftigare ledningsbanor än förlängningskabeln.

Detta innebär att PCIe förlängaren troligen inte kan överföra denna effekt.
Därför säljs kabeln med molex för kort utan egen strömanslutning.

Grafikkortet du planerat får därför sin effekt begränsad av molex kontakten och dess kabel.
Om molex kabeln klarar att leverera 5A/12V så klarar den kort upp till 60W.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag kan för övrigt säga att de ebay förlängarna är extremt dåliga och otillförlitliga, jag har testat flertalet i ett chassibygge jag gjorde tidigare.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk

Jag köpte en förlängning av märket Kolink (den ser dock ut som alla andra från Kina, men kanske lite bättre kvalitet): https://www.conrad.se/Kolink-Riser-Cable-PCIe-x16-x16.htm?web...
Jag testade med ett GTX 745 som jag redan hade hemma, det drar 55W. Det funkade perfekt, både med och utan ström genom molex-kontakten. För att maxbelasta kortet så körde jag Unigine Heaven och fick samma poäng med och utan extra strömförsörjning. Inga krascher! Så det verkar fungera finfint!
Jag har läst att det är viktigt med skärmning från elektromagnetisk strålning, tror ni att denna förlängning har det?

Permalänk
Skrivet av Slewentogzz:

...
Jag har läst att det är viktigt med skärmning från elektromagnetisk strålning, tror ni att denna förlängning har det?

Den förlängningen har ingen avskärmning.
Jag är osäker på om det har någon betydelse när det är monterat inne i ett metallchassi.
Du får ha en ganska kraftig strålning utanför lådan (amatör radio sändare ?!?) om signalerna skall påverkas.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Den förlängningen har ingen avskärmning.
Jag är osäker på om det har någon betydelse när det är monterat inne i ett metallchassi.
Du får ha en ganska kraftig strålning utanför lådan (amatör radio sändare ?!?) om signalerna skall påverkas.

Det monteras ju dock inuti ett chassi med hundratals om inte tusentals olika signaler med hög frekvens, så det känns som att störningar skulle kunna vara ett problem ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200