Ubisoft visar första Far Cry 5-expansionen – utspelar sig under Vietnamkriget

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft visar första Far Cry 5-expansionen – utspelar sig under Vietnamkriget

Nu presenterar Ubisoft den första expansionen till Far Cry 5, där den amerikanska vildmarken och religiösa fanatiker byts mot tropiskt klimat och Vietnamkrig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Året är 1972 och det råder krig i Vietnam. Sydvietnamesiska flickan Phan Thị Kim Phúc är 9 år gammal och brändes på ryggen med napalm till följd av att blivit bombad av det vietnamesiska flygvapnet. Hon fick tredje gradens brännskador och hennes kläder brann upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Året är 1972 och det råder krig i Vietnam. Sydvietnamesiska flickan Phan Thị Kim Phúc är 9 år gammal och brändes på ryggen med napalm till följd av att blivit bombad av det vietnamesiska flygvapnet. Hon fick tredje gradens brännskador och hennes kläder brann upp.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d4/TrangBang.jpg

Ett väldigt känt foto.. men var exakt ligger relevansen, förutom att det skedde under samma konflikt dvs?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Ett väldigt känt foto.. men var exakt ligger relevansen, förutom att det skedde under samma konflikt dvs?

Jag vill lyfta fram denna tragiska händelse för att hänvisa till en historisk incident för att koppla det till något verkligt. Så att folk förstår vilket lidandet som det har varit, och inte bara tänker att det är underhållande pang-pang spel.

Många unga växer som växer upp har antagligen aldrig hört talats om Vietnamkriget. Mer än bara spel och underhållning så kan man och kanske bör man informeras om tiden och platsen som spelet utspelar sig i och reflektera lite över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill lyfta fram denna tragiska händelse för att hänvisa till en historisk incident för att koppla det till något verkligt. Så att folk förstår vilket lidandet som det har varit, och inte bara tänker att det är underhållande pang-pang spel.

Många unga växer som växer upp har antagligen aldrig hört talats om Vietnamkriget. Mer än bara spel och underhållning så kan man och kanske bör man informeras om tiden och platsen som spelet utspelar sig i och reflektera lite över det.

Fair enough. Många krigsbrott gjordes av alla sidor i konflikten. Trots fördömande från FN så valde USA att använda Napalm under hela kriget. Samma gällde det Sydvietnamesiska flygvapnet. Ytterst tragiskt och extremt onödigt. Först efter kriget valde USA att krypa till korset.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag vill lyfta fram denna tragiska händelse för att hänvisa till en historisk incident för att koppla det till något verkligt. Så att folk förstår vilket lidandet som det har varit, och inte bara tänker att det är underhållande pang-pang spel.

Många unga växer som växer upp har antagligen aldrig hört talats om Vietnamkriget. Mer än bara spel och underhållning så kan man och kanske bör man informeras om tiden och platsen som spelet utspelar sig i och reflektera lite över det.

Gör du samma sak i BFV tråden då eller? Antagligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill lyfta fram denna tragiska händelse för att hänvisa till en historisk incident för att koppla det till något verkligt. Så att folk förstår vilket lidandet som det har varit, och inte bara tänker att det är underhållande pang-pang spel.

Många unga växer som växer upp har antagligen aldrig hört talats om Vietnamkriget. Mer än bara spel och underhållning så kan man och kanske bör man informeras om tiden och platsen som spelet utspelar sig i och reflektera lite över det.

Kan inte spel just ge kunskap om en händelse?

Jag spelade BFV som grabb och om jag inte hade gjort det hade jag nog aldrig besökt Hue och Da nang för två månader sedan. I Hue var det tydligt med spår efter kriget och kulhål och förstörda murar syntes överallt. Passade även på att slinka in på HCM-museumet. Jag gjorde även besök i saigon/HCMC, dock hade jag nog besökt saigon även utan att spelat BFV... Aja. Men det är ändå intressant att kunna relatera till de miljöerna jag sett i spelet med vad som skedde i verkligheten. Det ger ett större djup. Spel kan på detta sätt bjuda in till en ökad förståelse av historien anser jag.

Ser inte varför man skulle se vietnamnkriget som automatiskt positivt bara för att man spelar ett spel?

Är det mer ”positivt” att spela spel i påhittade miljöer? Jag tror iaf att det blir svårare att passivt lära sig om historien då... Eller är det ”pang-pang”-spel som du är generellt emot?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad dum jag känner mig. Jag läste artikeln om detta på FZ och fick för mig att det var en expansion till Fallout 4 och tyckte att det var väldigt konstigt, haha. Ibland måste man läsa saker två gånger.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Visste ingenting om expansionerna förrän nu, de verkar väldigt roliga och jag ser fram emot att spela dom. Jag har dock så många spel jag måste plöja igenom innan jag köper nytt så med lite tur hinner huvudspelet och alla expansioner släppas på rea.

Kanske några av dom där buggarna hinner försvinna också

Permalänk
Inaktiv

Darn it!

Jag hade verkligen hoppats på att Zombie DLC skulle släppas först. Undrar om det blir lika openworld som grundspelet, där man går runt och pangar dom odöda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill lyfta fram denna tragiska händelse för att hänvisa till en historisk incident för att koppla det till något verkligt. Så att folk förstår vilket lidandet som det har varit, och inte bara tänker att det är underhållande pang-pang spel.

Många unga växer som växer upp har antagligen aldrig hört talats om Vietnamkriget. Mer än bara spel och underhållning så kan man och kanske bör man informeras om tiden och platsen som spelet utspelar sig i och reflektera lite över det.

Du verkar askul.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Fair enough. Många krigsbrott gjordes av alla sidor i konflikten. Trots fördömande från FN så valde USA att använda Napalm under hela kriget. Samma gällde det Sydvietnamesiska flygvapnet. Ytterst tragiskt och extremt onödigt. Först efter kriget valde USA att krypa till korset.

Ja, tragiskt. 😥

Skrivet av AdoringFan:

Gör du samma sak i BFV tråden då eller? Antagligen inte.

Jag håller inte koll på spel, så jag visste faktiskt inte att BFV fanns eller riktigt vad det är.

Skrivet av PlogarN97:

Kan inte spel just ge kunskap om en händelse?

Jag spelade BFV som grabb och om jag inte hade gjort det hade jag nog aldrig besökt Hue och Da nang för två månader sedan. I Hue var det tydligt med spår efter kriget och kulhål och förstörda murar syntes överallt. Passade även på att slinka in på HCM-museumet. Jag gjorde även besök i saigon/HCMC, dock hade jag nog besökt saigon även utan att spelat BFV... Aja. Men det är ändå intressant att kunna relatera till de miljöerna jag sett i spelet med vad som skedde i verkligheten. Det ger ett större djup. Spel kan på detta sätt bjuda in till en ökad förståelse av historien anser jag.

Ser inte varför man skulle se vietnamnkriget som automatiskt positivt bara för att man spelar ett spel?

Är det mer ”positivt” att spela spel i påhittade miljöer? Jag tror iaf att det blir svårare att passivt lära sig om historien då... Eller är det ”pang-pang”-spel som du är generellt emot?

Jo, spel kan ju kunskap om en händelse. Det är väldigt bra.
I ditt fall så har ju du en personlig erfarenhet av det också.

Jag sa aldrig att man skulle se Vietnamkriget som något positivt (eller negativt) bara för att man spelar ett spel. Jag bara lyfta fram att att det fanns en verklig händelse bakom och att det kan vara intressant att reflektera över.

Jag skulle varken säga att det är mer positivt eller negativt att spela i påhittade miljöer.
Men är det en från en historisk händelse och verklig miljö så kanske det bör framgå tydligt och kanske bör viss hänsyn och respekt visas.
Jag är inte emot någon typ av spel. Spel är just spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Du verkar askul.

Kanske inte superkonstigt med tanke på användrnamnet

Sen är det intressant att det kan vara så mycket åsikter om ett spel som inte är släppt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag håller inte koll på spel, så jag visste faktiskt inte att BFV fanns eller riktigt vad det är.

Men du vet ju uppenbarligen vad FarCry5 är, men du vet inte vad BFV är? Eller är det förkortningen du inte vet vad det är?
BFV = Battlefield 5... För hur de tramsar till andra världskriget sett till den senaste trailern är ju ingetning i jämförelse hur de teasar med Vietnam i FC5 trailern...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Men du vet ju uppenbarligen vad FarCry5 är, men du vet inte vad BFV är? Eller är det förkortningen du inte vet vad det är?
BFV = Battlefield 5... För hur de tramsar till andra världskriget sett till den senaste trailern är ju ingetning i jämförelse hur de teasar med Vietnam i FC5 trailern...

Inte så svårt att lista ut då det framgår i nyheten att Farcry5 utspelas under Vietnam kriget.
Tillräckligt gammal själv för att det fortfarande var aktuellt när man började skolan,

Men kul att de gör en expansion till spelet oavsett historisk koppling eller inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Så dessa kommer vara typ som Blood Dragon då? Mer expandalone snarare än expansions? Låter nice isf. Klarade ut Far Cry 5 nu i helgen, lär nog skaffa denna DLC då. Iaf om man som i Blood Dragon kan plöja ner typ minst 10h plus till eller mer beroende på spelstil osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Lego Master

@Zemlan:
Det är så jag har förstått det, ja. Egen setting med egen story. Jag ser fram emot Mars som tusan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPlow:

Men du vet ju uppenbarligen vad FarCry5 är, men du vet inte vad BFV är? Eller är det förkortningen du inte vet vad det är?
BFV = Battlefield 5... För hur de tramsar till andra världskriget sett till den senaste trailern är ju ingetning i jämförelse hur de teasar med Vietnam i FC5 trailern...

Jag spelar inte, men har hört talats om både Battle Field och FarCry serien. Men sen vet jag inte rikigt vad det är för story bakom dom olika spelen. Förkortningen BFV känner jag inte till, och vet inte om det V är romanska siffran 5 eller kort för Vietnam.
Jag spelar inte, så jag kan inte så mycket om spel. Första gången jag hörde talas om Battle Field och FarCry var på SweClockers, jag har aldrig spelat spelen och vet inte vad dom handlar om, och hur många spel som finns i serien och vilket som är den nyaste i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag spelar inte, men har hört talats om både Battle Field och FarCry serien. Men sen vet jag inte rikigt vad det är för story bakom dom olika spelen. Förkortningen BFV känner jag inte till, och vet inte om det V är romanska siffran 5 eller kort för Vietnam.
Jag spelar inte, så jag kan inte så mycket om spel. Första gången jag hörde talas om Battle Field och FarCry var på SweClockers, jag har aldrig spelat spelen och vet inte vad dom handlar om, och hur många spel som finns i serien och vilket som är den nyaste i serien.

V står för fem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Kan inte spel just ge kunskap om en händelse?

Jag spelade BFV som grabb och om jag inte hade gjort det hade jag nog aldrig besökt Hue och Da nang för två månader sedan. I Hue var det tydligt med spår efter kriget och kulhål och förstörda murar syntes överallt. Passade även på att slinka in på HCM-museumet. Jag gjorde även besök i saigon/HCMC, dock hade jag nog besökt saigon även utan att spelat BFV... Aja. Men det är ändå intressant att kunna relatera till de miljöerna jag sett i spelet med vad som skedde i verkligheten. Det ger ett större djup. Spel kan på detta sätt bjuda in till en ökad förståelse av historien anser jag.

Ser inte varför man skulle se vietnamnkriget som automatiskt positivt bara för att man spelar ett spel?

Är det mer ”positivt” att spela spel i påhittade miljöer? Jag tror iaf att det blir svårare att passivt lära sig om historien då... Eller är det ”pang-pang”-spel som du är generellt emot?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MrPlow:

Men du vet ju uppenbarligen vad FarCry5 är, men du vet inte vad BFV är? Eller är det förkortningen du inte vet vad det är?
BFV = Battlefield 5... För hur de tramsar till andra världskriget sett till den senaste trailern är ju ingetning i jämförelse hur de teasar med Vietnam i FC5 trailern...

Skrivet av rektor:

Jag spelar inte, men har hört talats om både Battle Field och FarCry serien. Men sen vet jag inte rikigt vad det är för story bakom dom olika spelen. Förkortningen BFV känner jag inte till, och vet inte om det V är romanska siffran 5 eller kort för Vietnam.
Jag spelar inte, så jag kan inte så mycket om spel. Första gången jag hörde talas om Battle Field och FarCry var på SweClockers, jag har aldrig spelat spelen och vet inte vad dom handlar om, och hur många spel som finns i serien och vilket som är den nyaste i serien.

BFV tolkar jag som Battlefield Vietnam (inte Battlefield (V)5), detta eftersom personen skriver "Jag spelade BFV som grabb och om jag inte hade gjort det..."

Permalänk
Medlem

Expansion ? redan ?... härligt. Far Cry 5 är den bästa i serien sen ettan, vilket var legendariskt bra när den kom back in pre-historic times. Ser fram emot detta...