Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Ethernet över 100 meter.

Ethernet kablar kan max vara 100 meter.

Säg då t.ex att jag ska dra en internetkabel 200 meter. Hur ska jag då göra så att signalen inte försvinner?

Finns det någon form av repeaters man kan köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Switchar.

*nätverkskabel

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Möjlighet att köra fiberoptik?

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Finns det nåt lämpligt ställe på vägen som är väderskyddat och har eluttag kan man som ovanstående skriver sätta en enkel switch.

Ska du dra 200 meter genom skogen är nog det bästa att dra fiber och köpa 2st fiberomvandlare

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

går det att ordna fri sikt mellan platserna är en trådlös brygga ofta det bästa alternativet.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2017

Nej. En switch är inte en repeater. Det finns switchar som fungerar som repeaters, men alla switchar har inte den funktionen.

Köp en repeater och dra inte fiber bara för att det är 200m, använd cat5e eller cat6.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2005

Det går utmärkt att köpa en liten switch som drivs via PoE, sen en switch som ger PoE ut i ena änden. Vips, så har man 200m utan behov av ström på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Prova utan switch eller repeter. Först vid 275 m kan det bli problem med fördröjningen i kabeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

@DaumBaum: Jag skulle testa med en bra kabel (CAT6) och två vettiga switchar, 200m är inte rekommenderat, dock är det inte omöjligt att det fungerar.

Är det för professionellt bruk dock, då är det andra lösningar som gäller.

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2010

@DaumBaum:

I många av de jobb jag gör i Lund så används det Systimax cat6a kablar, jag vet att de fixar runt 140meter men de garanterar ju precis som alla andra bara 100 meter.

Men som tidigare nämtn, en högkvalitativ kabel så kanske det går. Annars finns ju alltid fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Blir trögt att driva utan nån form att switch. Men antar att mittenpunkten kanske kan vara mitt ute i ingenstans på tomten och svår att ha på vattentätt ställe.

Alternativet är att fixa fiberkabel och 2 konvertrar med inbyggd eller lösa SFP'er och driva det den vägen. Lite bökigare men driftsäkert.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mikroplugg:

Nej. En switch är inte en repeater. Det finns switchar som fungerar som repeaters, men alla switchar har inte den funktionen.

Köp en repeater och dra inte fiber bara för att det är 200m, använd cat5e eller cat6.

Hur kan en switch inte vara en repeater? den switchar ju paket (Packet-switching) och skickar alltid ut dom med rätt spänning.
Du kan ju inte ha circuit switching för IP-trafik, så ser inte hur det skulle finnas switchar för internet som inte blir en repeater samtidigt..

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Jan 2004

Om det är frisikt så kan du sätta upp ett par Ubiquiti PowerBeam's

8086K | 32GB DDR4 | 1.5 TB SSD | EVGA T2 1000W | Nvidia 1080Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av swehunter2000:

Hur kan en switch inte vara en repeater? den switchar ju paket (Packet-switching) och skickar alltid ut dom med rätt spänning.
Du kan ju inte ha circuit switching för IP-trafik, så ser inte hur det skulle finnas switchar för internet som inte blir en repeater samtidigt..

Därför en switch är en switch och en repeater är en repeater. En repeater regenererar signalen över samma nätverk innan den blir svag eller skadad, en switch använder CAM och ARP för att vidarebefordra data med felkontroll så att bra paket kommer fram och skadad paket kastas. Nu upprepar jag mig igen, vilket är trist, men det finns switchar med samma funktioner som en repeater och jag tror inte att ethernet repeaters används längre, men det betyder inte att en switch är en repeater. Packet switching har ingenting med repeaters eller spänning att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_frame
https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_check_sequence

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av swehunter2000:

Skrivet av mikroplugg:

Därför en switch är en switch och en repeater är en repeater. En repeater regenererar signalen över samma nätverk innan den blir svag eller skadad, en switch använder CAM och ARP för att vidarebefordra data med felkontroll så att bra paket kommer fram och skadad paket kastas. Nu upprepar jag mig igen, vilket är trist, men det finns switchar med samma funktioner som en repeater och jag tror inte att ethernet repeaters används längre, men det betyder inte att en switch är en repeater. Packet switching har ingenting med repeaters eller spänning att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_frame
https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_check_sequence

Ni får kompromissa, använd en cut-trough switch i stället för repeater eller en store and forward switch.
För övrigt anser jag att man bör använda radio eller fiber för det är nog inte bara enklare att montera utan man slipper dessutom riskerna med att ha en galvanisk förbindelse mellan platserna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av stigw:

Prova utan switch eller repeter. Först vid 275 m kan det bli problem med fördröjningen i kabeln.

Kan bli jävligt ostabilt om det är en bit över 100m, väldigt tveksamt att en 200m går problemfritt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

@mikroplugg: Kan du då lämna en länk till en ethernet repeater?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Färdigskarvad fiberkabel och två mediakonverterare. Dryga tusenlappen plus en massa grävande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Whaleboobs:

Färdigskarvad fiberkabel och två mediakonverterare. Dryga tusenlappen plus en massa grävande.

Länk? Hittar inget i de prisklasserna.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@PointMan: Ebay, begagnad.

För att svara, du får inte 1gbit vid 200m. Själv har jag fått signal igenom en hel rulle på 300m.
100m är en standard rekommendation för att få störningsfri kommunikation, ingenting annat. En best practice.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2005

vad jag förstått så om du kör 100Mbit över din långa kabel så minskar risken för fel mycket. då är det bara signalstyrkan som kan bero.

testa med en kabel först! borde fungera

She goes to finos