Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Portabel AC

På grund av att det är väldigt varmt hade jag tänkt att skaffa en portabel ac. Jag har en google home och vill gärna kunna styra den med den. Skulle någon kunna rekommendera en ac som har den funktionerna under 2500kr?

Om den budgeten är för lite så har jag kollar på denna: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/hemautomat...

Funkar den att sätta på och av och ändra temperaturen med hjälp av den, google home och en vanlig ac?
Isåfall, kan ni rekommendera en tyst portable ac som jag kan ha i ett litet rum?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Alla riktiga AC har timer som man kan ställa både start och stop.
Jobbar jag ställer jag in den på att starta 1 timme innan jag är hemma så är det svalt o fint när man kommer hem.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Vet inga enklare AC du kan styra på detta sätt, inte ens med prylen i din länk, du måste fortfarande starta den manuellt, alt använda AC inbyggda timer vilket de brukar ha.
2500:- är i minsta laget för en ok AC runt 3500+ brukar de kosta, kanske om man hittar någon på REA eller demo ex blir det billigare skulle jag tro.

Dock AC för dessa pengar med nån form av smart styrning, nej inte vad jag vet..

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Vi köpte en https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/portabel-ac-centurion-ac11... vrider reglaget till AC, har strömsladden inkopplad i en telldus-styrd kontakt. Sedan säger jag ”Hey google, turn on AC”. Då har jag länkat google assistant till telldus via www.ifttt.com så att google kan styra mina telldus-kontakter. Det låter nog krångligare än vad det är, å funkar gör det!

Tillägg: att det blev just den ACn berodde just på att den hade ett vred man kunde ställa i ON. De som kräver klick på en panel för att starta går bort med denna startmetod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Såg denna som faktiskt verkar ha styrning via app https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/v%C3%A4rme-och-kyla/fl%C3%...

Lite över budget men man verkar slippa ytterligare pryttlar då, samt är nog lite tystare och med högre kyleffekt.
Men man får nog betona att alla portabla AC lever om ganska ordentligt, vill man ha tyst så behöver man AC/luftkonditionering med separata ute och inne delar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av ggustavsson:

Såg denna som faktiskt verkar ha styrning via app https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/v%C3%A4rme-och-kyla/fl%C3%...

Lite över budget men man verkar slippa ytterligare pryttlar då, samt är nog lite tystare och med högre kyleffekt.
Men man får nog betona att alla portabla AC lever om ganska ordentligt, vill man ha tyst så behöver man AC/luftkonditionering med separata ute och inne delar.

Är den så tyst så man skulle kunna ha den på natten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Kattnos:

Är den så tyst så man skulle kunna ha den på natten?

Jag vet ingen portabel AC som är så tyst. Vår låter som ett jetplan så den är igång timmarna innan vi ska sova. En riktig AC däremot är tysta å fina

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@addek83: På den här sidan: http://www.qlima.com/product-media/9451/Product%20Sheet/Qlima...
står det att det följer med Window slider kit och exhaust hose.

Problemet är att mitt fönster ser ut så här: http://xn--kpafnster-07ad.se/wp-content/uploads/2012/04/%C3%B6verkantsh%C3%A4ngda-f%C3%B6nster.jpg

I guider så har det ett fönster som man öppnar rakt upp, hur kan jag installera denna på mitt sorts fönster?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

@Kattnos: Det är väl bara att lägga remsan i glipan och rikta röret?

*edit* Vad har du för storlek på rummet och budget?

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Kattnos:

@addek83: På den här sidan: http://www.qlima.com/product-media/9451/Product%20Sheet/Qlima...
står det att det följer med Window slider kit och exhaust hose.

Problemet är att mitt fönster ser ut så här: http://xn--kpafnster-07ad.se/wp-content/uploads/2012/04/%C3%B6verkantsh%C3%A4ngda-f%C3%B6nster.jpg

I guider så har det ett fönster som man öppnar rakt upp, hur kan jag installera denna på mitt sorts fönster?

Jag har samma bekymmer. Mitt fönsterkit passar inte. Just nu är fönstret stängt så mycket det går med slangen ute. Har planer på att bygga till något eget. Men det är onekligen svagheten i konstruktionen för mig. Har man en stor rund ventil för frånluft funkar det fint att koppla på den men det har inte jag i sovrummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Valonen:

@Kattnos: Det är väl bara att lägga remsan i glipan och rikta röret?

*edit* Vad har du för storlek på rummet och budget?

3500kr och 8 m2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

@Kattnos: Ok, då funkar nog det du har kikat på. När det gäller fönsterkits så är det inte alltid de passar så bra. Jag har haft ett antal portabla AC och till slut så borrade jag upp ett hål för slangen.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Valonen:

@Kattnos: Ok, då funkar nog det du har kikat på. När det gäller fönsterkits så är det inte alltid de passar så bra. Jag har haft ett antal portabla AC och till slut så borrade jag upp ett hål för slangen.

Men jag kan väl fortfarande inte använda fönsterkittet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

@Kattnos: borde inte vara så svårt att lösa med en billig ir blaster som fungerer mot google home,

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Det finns fortfarande tid att köpa en Whirlpool portabel AC från clasohlson.se med 25% rabatt. Endast idag!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av robby:

Det finns fortfarande tid att köpa en Whirlpool portabel AC från clasohlson.se med 25% rabatt. Endast idag!!!

Dock är den fortfarande 1500kr över min budget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Kattnos:

Men jag kan väl fortfarande inte använda fönsterkittet?

Silvertejp är bra till mycket...jag kör dock maskeringstejp, och tejpar fast listen som följde med, täcker då det mesta av öppningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av ggustavsson:

Silvertejp är bra till mycket...jag kör dock maskeringstejp, och tejpar fast listen som följde med, täcker då det mesta av öppningen.

Hur blir det på vintern då? Blir det inte kallt när lite av öppningen inte är täckt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

@Kattnos: Fönsterkit har enligt min erfarenhet ofta varit av någon slags skumgummi/liggunderlag. De passar inte problemfritt även om man har ett fönster enligt guider. Mitt tips är att antingen borra upp hå¨l för slangen, eller åka till en brädgård med mått på skivor som täcker ditt fönster enligt önskemål.
Ser att du skriver om vinter, då tar du bort allt och har fönstret stängt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Kattnos:

Hur blir det på vintern då? Blir det inte kallt när lite av öppningen inte är täckt?

Behöver du AC på vintern då?

Tar 10 minuter o sätta upp, och 10 minuter att montera bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av ggustavsson:

Jag hittar inga rescensioner och dem ända butikerna som jag hittar som säljer den är den du länkade och cdon, hittar den inte ens på amazon. Är det en bra AC eller borde jag kolla på något annat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Jag köpte en andersson arc 1.2 och monterade ett eluttag ihop med en 3,5mm hona brevid varandra i både sovrum och kontor, där jag enbart tänkt använda den. Då får jag både el och styrning till mitt styrsystem hemma. Jag har monterat ett IR-öga på sensorn på enheten, och dragit både el och styrkabel i en snygg kabelstrumpa.

Jag vill ha den på 20 grader varje gång den startar, men efter den blivit strömlös startar den alltid på 25 grader. Det har jag löst genom att skicka ett macro som efter att den skickat on-kommando så skickar den temp - ungefär 10 gånger tills den är nere på minimum grader vilket är 16, sen temp + 4 gånger så hamnar den alltid på 20 grader oavsett.

Ett annat problem är att nästan inga ac-produkter har diskreta på och av IR-koder. Det är alltså samma knapp och kod man använder för att toggla på/av, vilket kan ställa till stora problem med synkningen av på/av när det blandas manuellt handhavande och automatiskt. Det har jag löst med hjälp av en variabel som agerar på/av status.

Jag har också en variabel som går sann om 25 grader uppnåts under dagens. Är tempen 22 grader eller högre går ac igång automstiskt kl 21.30 och stängs av kl 00, eller om man gör det manuellt innan.

- Linus

Skickades från m.sweclockers.com