Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2008

Problem med fiberuppkoppling.

Hej!
Har fiber och IP-TV från sappa. Har kopplat nätverkskabel från tjänstedosan till tv, och nätverkskabel till router för att få internet. De har funkat bra i flera veckor tills det plötsligt lyser rött på routerns internetlampa och jag har då tappat internet. Konstigt nog så funkar fortfarande IP-TV felfritt. Har testat byta kablar och lanport utan resultat. Fick rådet koppla dator direkt till tjänsteuttaget. Min fråga är då om jag enbart kan öppna en webbläsare och om allt är ok så hoppar internet igång? Eller behövs någon annan inställning innan? Är inte helt duktig på detta som ni säkert märker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Vad säger Sappa? Du skriver nätverkskabel från dosa till tv och nätverkskabel till router-> Vart kommer kabeln som går in i routern? Normalt beteende brukar vara att routern skall direkt till nätverks uttaget i ditt hem och från routern kör du till din tv box.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2008

Sappa gjorde någon programuppdatering och ville att jag därefter skulle koppla in nätkabel direkt till dator. Lampan lyser fortfarande rött på router efter uppdatering. Från fiberdosan på väggen sitter det 4st lan-portar. Har kopplat från lan1 till router och från lan2 till tvdosan. Då detta funkade utan problem så tänkte jag att detta var rätt väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

@fredde69: Dum fråga kanske men har du testat att peta in routern i LAN 4? Vet att du skrivit att du "testat portar" men nu tänker jag specifikt på port 4. Samt om du testat att koppla datorn direkt dit och se vad du får för IP - om du får någon.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2008

Lan4 har jag inte testat. Ska testa de imorgon då de strax är dags för sängen. En dum fråga från mig, hur ser jag sedan vilken ip-adress datorn kommer få? Är det där de står information om nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av fredde69:

Lan4 har jag inte testat. Ska testa de imorgon då de strax är dags för sängen. En dum fråga från mig, hur ser jag sedan vilken ip-adress datorn kommer få? Är det där de står information om nätverket?

snabbaste är att skriva ipconfig i kommandotolken.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2008

Har varit på semester så tänkte uppdatera läget. Efter många samtal till operatören så skickade de ut en reparatör. Han bytte fiberdosan men de blev hela tiden nya konstiga fel. Tillslut så kopplade han tillbaka den gammla fiberdosan och då började både internet och IP-TV funka. Då teknikern åkt så kopplade jag in router och allt verkade fungera. Nya problem dök upp. Efter 30 minuter så var jag tvungen att starta om routern. Och så har de hållit på i över en vecka nu. Åkte till där jag köpt routern och fick hämta ut en ny. Så nu har den gått ett dygn utan omstart och jag håller tummarna.