Forumdelen sponsras av

Programmerar/Utvecklar du med en +40" skärm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Programmerar/Utvecklar du med en +40" skärm?

Ville inte lägga denna tråden i bildskärms kategorin då denna tråden handlar mer om att arbeta med en generisk skärm snarare än tekniska specifikationer & frågor om en specifik skärm.

Min fråga är ganska simpel, använder du en +40" skärm för programmering eller grafisk formgivning? Isåfall, har du lust att nämna några för & nackdelar du upplevt? Är det påfrestande för nacke/ögon att stirra & kolla runt timme efter timme på bara massa text? Är ju rätt stor yta man ständigt "söker av" när man letar igenom sin kod & vevar runt musen i IDE:n osv osv. Hur nära sitter du? Blir det för pixligt att sitta på ditt avstånd med 4k & den storleken på skärmen?

Hade tänkt vänta på en LG 32UK950-W men den dröjer ju en evighet innan den lanseras, har alltid tänkt att 32" är sweetspot för 4k/UHD utan scaling (vill få plats med så mycket kod som möjligt) men har nu börjat fundera på att kanske köpa en 43" skärm istället men vore kul att höra eran åsikt hur det är att dagligen sitta timme efter timme att programmera på en så stor skärmyta

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

@JesperA: Jag använde en 40" 4k Philips någonting (företrädaren till deras 43") och personligen så slutade det med byte för mig.
Av just de anledningarna du nämnt så märkte jag att de övre ~30% av skärmen sällan användes då det är inte var bekvämt för nacken/ögonen att sitta och titta uppåt hela tiden.

Sitter nu med 34" 21:9 istället då det är samma bredd som 40" men höjden är som en 27" och sitter på ca 1 meters avstånd.

Kan ju säga också att det är programmering jag sysslar med och utöver min 34" så har jag en extra 27" som avlastningsskärm.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man kan inte ha för stor yta men man kan utnyttja stora ytor dåligt.
Beroende på om jag sitter eller står och vad jag gör så tittar jag mest på olika delar av en skärm eller på 1 av 2 skärmar så det intressanta är mer var man kan lägga de fönster man mest behöver och var man kan ha info man inte aktivt tittar på hela tiden men ändå inte vill dölja bakom nått.
Jag tittar inte på hela ytan samtidigt men det är bekvämt att ha möjligheten att ha ytor tillgänglig som passar bra ergonomiskt oavsett ens position, jag har ett stort (tror det är 180 x 200cm) sitt/stå hörnskrivbord så jag brukar variera min position i förhållande till skärmarna ganska mycket beroende på vad jag gör eftersom jag har olika "aktiviteter" liggande på olika ställen på det fysiska skrivbordet och när jag växlar plats så vinklar/ändrar jag höjd på skärmarna så de passar uppgiften.
Jag använder alltså inte hela ytan aktivt hela tiden men jag vill inte ha överlappande fönster utan ha möjligheten att tex se en virtuell dator eller mailen utan att behöva flytta på de fönster man är mer aktiv i.
Arbetar visserligen inte med programmering utan kartor och ritningar och läsande/skrivande av dokument både på papper och på datorn men jag skulle definitivt sakna variationsmöjligheterna som mycket yta både på skärmar och fysiskt skrivbord ger i kombination med att växla mellan sitta/stå, speciellt vid pappershantering kan det vara guld värt att kunna stå och att ha några m^2 yta på skrivbordet.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Jag föredrar två mindre skärmar. Lättare att organisera fönster med snabbtangenter då tycker jag. Ofta vill jag visa något för en kollega och då är det enkelt att switcha till den sekundära skärmen som jag har vid sidan om mig och lättare för kollegan att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Tack för svaren! Tror jag hoppar över 40+ planerna, verkar bara vara ansträngande i längden efter att "wow-faktorn" i början har lagt sig, åtminstone för "9-5" yrken/jobb.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

För programmerare/datoranvändare med behov av läsglasögon kan en riktigt stor skärm vara bra. Exempelvis 50+.

Genom att öka avståndet till skärmen rejält och skala upp innehållet i motsvarande grad kan man jobba bekvämt vid skärmen utan läsglasögon.

Men kanske 40" är overkill?

Linux och Android

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Jag använder 2 st 27" 1440 skärmar på högkant. Hade 3 st ett tag men då datorn vägrar boota med alla tre inkopplade blev det jobbigt att koppla in och ur den sista hela tiden.

Fördelen med stående skärmar är att du kan se många rader kod vilka oftast inte är särskilt breda.
nackdelen är att du måste titta högt upp. Jag löste detta genom att jacka ur skrivbordet på mitten så skärmarna står ca 25 cm lägre än tangentbordet. Då tittar man snett ner på det hela. Har semester nu så inga bilder.

Jobbar man 12h om dagen med utveckling är det värt att fundera på en lösning som fungerar i längden. Även om det innebär att man får modifiera saker.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Apr 2007

Jag har alltid haft två skärmar bredvid varandra men tröttnade på kanterna och på att alltid titta åt höger eller vänster. Visst kan man placera skrämarna åt sidan så en hamnar framför ansiktet men det funkar inte på alla skrivbord. Nu har jag en acer et430k https://www.sweclockers.com/test/23581-acer-et430k-4k-uhd-pa-.... 43 tum och 4k.

Jag sitter mest och jobbar i Unreal Engine 4, Maya och photoshop och det är jättebra att kunna lägga upp olika fönster bredvid varandra eller fokusera på ett stort fönster.

Går även spela på den. Brukar köra ultrawide upplösning på den då med svarta kanter upp och nere. Är ju inte världens bästa spelskärm men funkar för mig som alltid haft IPS 60 hz skärmar.

Kan bli lite ghosting ibland men inget jag tänker på.

Känner inget i nacken vad jag tänkt på i alla fall.

Kommer aldrig gå tillbaka till två skärmar om jag inte måste. Möjligtvis en ultrawide men man får så mycket yta och jag tycker 43" 4k är perfekt för ett skrivbord. Jag har den upphängd på vägen och en 80 cm skrivbord framför.

Ska erkänna att jag tänkt slänga upp en liten 21 tum på en sidovägg att ha som konstant konsolskärm men det är inget måste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kina
Registrerad
Jun 2017

Jag kör med en 24" när jag utvecklar. Passar bra för mig.

Allt över 26" är på tok för stort och ger mig torra ögon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2004

Jag sitter på en Philips bdm4350 43" (4K). (+ laptopskärm)
Skulle gärna ha några tum mindre, runt 39"-40" tror jag är perfekt.

Men jag älskar att programmera på en 4K skärm och vill absolut inte gå tillbaka till HD upplösning.
Satt med två 24" skärmar innan men detta är bättre.