Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kommer inte förbi bios, win install hittar hårddisken

Permalänk

Kommer inte förbi bios, win install hittar hårddisken

Tjena!
Har ett sjukt problem med min dator. För två dagar sedan så kom jag bara till bios när jag startade den, i boot menyn valde jag hårddisk, jag har 1 ssd och 1 " vanlig " men i boot menyn stod det bara hårddisk, inget märke eller att jag kunde välja någon av mina två hårddiskar.
Så jag laddade ner Windows och la det på en USB sticka, i installationen så ser jag båda mina hårddiskar, jag formatera båda och installera Windows på ssd disken, allt går perfekt och installationen slutförs, när datorn startar om så kommer jag bara till bios igen! Jag kör win installationen igen, formatera ssd disken och installera Windows på vanliga hårddisken i stället, det funkar perfekt, datorn startar som vanligt, installera några uppdateringar och datorn startar om, vad händer då? Jo Jag kommer till bios igen!!! Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

@Nordaloke:
Jag antar att du vill ha Windows på SSD'n.

Med nedanstående tar jag förgivet att du har en SATA SSD.

Koppla bort HDD'n, och säkerställ att SSD'n är ansluten till första SATA porten på moderkortet (brukar stå SATA_0 eller SATA_1 i närhet av den).

När Windows installationen sedan är klar, uppdatera och starta om datorn några gånger för att kontrollera att Windows startar upp.

När det gör det kan du koppla in HDD'n igen på valfri av de övriga SATA portarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.