Vid köp av ny telefon, vad värderar du högst?

Permalänk
Medlem

Mer batteritid ja tack. Prestandamässigt har jag inga som helst problem med min snart 2år gamla Honor 8, jag känner inte att jag behöver mer prestanda än så och kameran och allt annat är tillräckligt bra.

Så till nästa telefon vore bättre batteritid prio ett, sen skulle jag uppskatta om telefonen var mindre hal att hålla i, även en aning mindre i storlek. Trådlös laddning, hållbarhet och gärna vattentäthet är något jag skulle uppskatta.

Permalänk
Medlem

jag funderar på köpa en ny mobil vet ej vilken ännu. men undrar över en sak dock, hur viktigt är det med uppdateringar på mobilen ? vanliga + säkerhetsuppdateringar, ska man bry sig om sånt eller bara strunta i det ?

Permalänk
Inaktiv

Dual Sim, ett absolut måste för mig som har egen plus jobbmobil
Fysisk hörlursuttag, trådlösa hörlurar är bra, men det är för tidigt att inte kunna använda trådbundna redan nu.
Sedan vill jag ha det senaste OS, bland den snabbaste cpun, mycket minne, bra, skärm, batteri, gärna trådlös laddning etc..

För att få en med skaplig av allt detta så blev det för mig runt 5000kr (oneplus 6). Inte helt nöjd, men om nästa mobil kommer ha trådlös laddning. Om 3 år när jag byter mobil igen så skippar jag nog fysisk hörlursuttag.

Permalänk
Medlem

Finns nog flera saker som behöver uppfyllas för att man ska bli nöjd, men piro 1 är skärmstorlek allt under 5,5" 16:9 alt ca 5.8" 18:9 går fetbort, spelegenskaper hamnar i botten av listan dock. (spelar nästan inget på mobil) Att det inte är en iPhone är ett självklart krav också förstås...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Livslängd på operativsystemet, kamera, och batteri.

Vill helst köpa en telefon som håller mer än 5 år. Tänker då batteriets livslängd, operativets livslängd. Telefonen är bra till banktjänster nu för tiden men då behöver den hållas uppdaterad.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@cnohall: Ren Android, dvs Google Nexus/Pixel.
Allt annat går fetbort.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Batteritid. Släpa med sig massa laddare och powerbanks är dwr värsta som finns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

En artikel på Wired som tar upp problemet med Android och alla egna tillverkares egna modifikationer på Android som gör att en del modeller säljs med inbyggda säkerhetshål som gör att man kan ta över dem remote utan att behöva installera något på dem.
https://www.wired.com/story/android-smartphones-vulnerable-ou...

Till exempel nämns en Asus mobil som är exklusiv för Verizon (finns inte i Sverige). "Take the Asus ZenFone V Live, which Kryptowire found to leave its owners exposed to an entire system takeover, including taking screenshots and video recordings of a user’s screen, making phone calls, reading and modifying text messages, and more."

Idag är det ändå väldigt små skillnader i hårdvaran på modeller i samma prisklass. Därför blir mjukvaran en mycket viktigare faktor, i alla fall för min del.

Permalänk
Medlem

Bra integrerade appar, jag avskyr typ android "stock" som nokia 8 osv egentligen.
Ex är en bra Kalender app med full månadsview med text, något många saknar. Och på det måste dynamiska månadsikoner finnas för appen. Ex Huawei, Samsung osv.

Batteritid som inte tar slut direkt (bra att flera börjar ta upp 4000mAh batteri.

SD kort möjlighet gillar jag då det får ner priset oftast.

Permalänk
Medlem

Är inte de flesta telefoner väldigt snåla med ram? Ram är väl ganska billigt så det kanske är ett knep för att tvinga konsumenten att byta efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hej7:

Är inte de flesta telefoner väldigt snåla med ram? Ram är väl ganska billigt så det kanske är ett knep för att tvinga konsumenten att byta efter några år.

Jag har 4gb i min snart två år gamla Honor 8, jag tror att prestandan i telefonen kommer hålla längre än vad själva telefonen kommer att hålla. Dvs så byter jag troligtvis telefon när den har gått sönder och ej när prestandan inte längre räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har 4gb i min snart två år gamla Honor 8, jag tror att prestandan i telefonen kommer hålla längre än vad själva telefonen kommer att hålla. Dvs så byter jag troligtvis telefon när den har gått sönder och ej när prestandan inte längre räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja i de dyrare telefonerna. Men för budget-telefoner så snålas det trots att ram är så billigt. För att man skall lockas att välja de dyrare förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hej7:

Ja i de dyrare telefonerna. Men för budget-telefoner så snålas det trots att ram är så billigt. För att man skall lockas att välja de dyrare förmodligen.

Jag trodde att min Honor 8 var en budgettelefon.
Den var iaf billig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hej7:

Ja i de dyrare telefonerna. Men för budget-telefoner så snålas det trots att ram är så billigt. För att man skall lockas att välja de dyrare förmodligen.

RAM har väl gått upp rätt mkt senare åren? Det var väl som billigast typ 2011

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra batteritid och att den får senaste uppdateringarna av Android snabbt och under lång tid.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet ANNAT. Jag prioriterar nämligen samtalskvalité före allt annat då jag fortfarande använder mobilen för vanliga samtal främst.

Sett att detta inte längre noteras speciellt ofta i recensionerna, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det som oftast fäller avgörandet för mig är Kameran, Skärmen och formatet/designen (måste ligga bra i handen, vara lagom stor osv). Men det är svårt att säga vad jag prioriterar högst egentligen. Många faktorer är ju rena dealbreakers. Då spelar det ingen roll om kameran är bäst på marknaden, formatet är perfekt och skärmen toppklass. Har telefonen för lite ram går den bort direkt, har den fel OS går den bort direkt, har den avsevärt sämre batteritid än konkurrenterna går den bort, osv.

@Exxovion: Antagligen för att de flesta mobilerna är rätt likvärdiga på samtalskvalité samt att "vanliga samtal" är en mycket liten del av användningen för mig och många andra idag. Och att man ofta de gånger man faktiskt pratar med någon använder någon typ av handsfree i alla fall.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Exxovion:

Saknar alternativet ANNAT. Jag prioriterar nämligen samtalskvalité före allt annat då jag fortfarande använder mobilen för vanliga samtal främst.

Sett att detta inte längre noteras speciellt ofta i recensionerna, tyvärr.

Detta håller jag också med om. Jag skulle vilja ha riktiga analyser i telefonrecensioner istället för ett subjektivt "it's fine", som inte säger ett skit om hur bra det faktiskt är.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Buildkvalité känslan.

Köpte en iphone 8 plus för några dagar sedan och vill påstå att den har den bästa kvalitetskänslan hittils. Och innan någon skriker "Apple fanboy" så är jag konvertit nu ifrån att ha kört nästan uteslutande android.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova