Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

NUX CASE - En kompakt speldator i miniformat

Permalänk
NUXON Group

NUX CASE - En kompakt speldator i miniformat

Hej,

Hade svårt för att hitta en bra del av forumet att publicera detta men det här är en modifierad och egenkonstruerad stationär dator som jag kallar för NUX CASE.

Detta projekt har tagit ca 2 år för mig att få igenom och i våras blev det klart.

Men har många i min bekantskapskrets som tycker att jag ska lägga upp detta här och se vad för slags respons det blir.

So here goes..

NUX CASE är en liten stationär dator, chassit tillverkas genom gjutning, 3d-printing och laserskärning.

Har kört med standardkylning på CPU och GPU + 2 fläktar i chassit och temperaturer i idle varierar mellan 30-40 grader (full load ger ca 60-70 grader när man spelar eller renderar).

Har gjort en egen vattenkylning som får ner temperaturen till ca 15-20 grader i idle (cpu + moderkort) och i full load blir det ca 30-40 grader.

Mitt mål med detta projekt var att bygga en stationär dator med vanliga komponenter och kunna ha något som jag lätt kan ta med mig på möten och sammanträden / LAN etc.

Har gjort en egenkonstruerad skärm (1080p 120hz) som man kan monteras på sidan av chassit, har också en liten "bag" där ett litet tangentbord + mus kan läggas.

Chassit är 21x10x23 cm och man får plats med vanlig kylning/fullstora grafikkort (ja itx-serien, alltså inte längre än 19 cm), insidan metall och utsidan plast.

Har gjort ca 20 stycken till kompisar som testar och jag har själv kört med denna sedan i julas, så tycker det har blivit helt ok ändå i slutändan!

Tänkte bara lägga upp här för skojs skull, tycker det mesta jag sett här är riktigt coolt så detta klassas kanske som tråkigt för er..

Jag vill gärna ha kritik (dålig och bra, samt konstruktiv såklart)! Smäll på bara!

Just det ja, specs...!

intel i7 8:e gen (3,4 Ghz)
RAM 16GB (2600 Mhz)
GTX 1060 6gb
250gb m2 disk
220gb ssd disk
600w power supply

Några bilder:

Skärm - fast utan gångjärn på den bilden.. aja

Testat att göra en i trä och lite andra färger (lite kul ska det ju va! )

Dator i action!

Fyrtydligande gällande kritik
Permalänk
Medlem

Vad printade du i ? Vanlig PLA? Blir intressant hur den hanterar värmen eller solljus/ UV. Brukar inte gå så bra . Så kanske får du köpa nytt print material.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
NUXON Group
Skrivet av Monarchy:

Vad printade du i ? Vanlig PLA? Blir intressant hur den hanterar värmen eller solljus/ UV. Brukar inte gå så bra . Så kanske får du köpa nytt print material.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja blir väldigt intressant, glömde dock ställa den ute nu när det har varit så varmt Får hoppas att det kommer någon varm soldag här framöver (har varit lite kyligare ute senaste dagarna)

Men printar inte i ren PLA utan är en blandning av lite olika plaster. Men jättebra att du påpekade det! Grymt! Måste testas!

Permalänk

Cooolt! Jag har också gjort ett eget superlitet chassi som jag printat, men jag har inte lagt upp några bilder än. Men jag lovar att göra det i framtiden.
Får jag fråga vilket nätagg det är? Ser ut som flex atx med det är 600 (!) w?

Permalänk

Hej,

Säljer du dessa fortfarande?

Jag undrar lite om de är möjliga att uppgradera efterhand eller är de så kompakta att de är i princip ”låsta”?

Hur fungerar kylningen i en sådan liten låda?

Jag är inte så kunnig när det kommer till datorns inre, men blev nyfiken när jag lästa om designen och tillverkningen.

Med vänlig hälsning, Jan

Skickades från m.sweclockers.com