Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Utbetalning av mertid vid avslutad anställning enligt lag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Där ser man, jag visste inte att mertid var definierat att gälla endast deltidsanställda. I vårt tidrapporteringssystem finns nämligen bara mertid och övertid (samt 40-50 andra koder):
https://i.imgur.com/0dNaghFm.png

Jag vet inte om du förvirrar mertid med annat. Mertid är väldigt likt övertid. Om du jobbar 80% och kommer överens med arbetsgivaren att du ska jobba över så är de första 8h övertid varje vecka i själva verket mertid, dvs upp till en heltidstjänst. Blanda inte ihop detta med flextid eller komptid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta stämmer inte.

Jobbar du deltid och jobbar på ett schema så får du följa schemat. Du kan inte bestämma själv att du vill jobba mer en dag och mindre en annan. Har du fria arbetstider kan du så klart välja att jobba mer i början av veckan för att vara ledig på fredagen tex, men då är det inte mertid.
Utöver detta så kan du ju så klart jobba in flex och komp, men detta bör vara helt lika oavsett om du jobbar deltid eller heltid. Allt beror på vilka regler arbetsgivaren satt upp.

Märkligt då att lönekontoret på ett av Sveriges största företag inte har reagerat när jag som heltidsanställd skrivit mertid, dessutom enligt min chefs instruktion?

Nåväl, skit samma. Min poäng var att inarbetad tid inte nödvändigtvis behöver vara beordrad så som talonmas skriver, kan man jobba in flex/komptid så skall den också betalas ut vid anställningens avslutande.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Märkligt då att lönekontoret på ett av Sveriges största företag inte har reagerat när jag som heltidsanställd skrivit mertid, dessutom enligt min chefs instruktion?

Nåväl, skit samma. Min poäng var att inarbetad tid inte nödvändigtvis behöver vara beordrad så som talonmas skriver, kan man jobba in flex/komptid så skall den också betalas ut vid anställningens avslutande.

Flex behöver inte alls betalas ut, komp är en annan femma.

edit; Det kan självklart skilja sig från arbetsplats till arbetsplats. Men ta inte för givet att flex/mertid(?) betalas ut som pengar. Ta ledigt så mycket som möjligt istället för att säkra upp (om du nu inte vill fråga ekonomi på arbetsplatsen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man får inte ensidigt ändra ett avtal till det sämre eftersom du kanske inte hade tagit avtalet med de sämre villkoren. Detta gäller alla avtal. Har ni ett avtal så gäller det som var skrivet när du gick in i avtalet. Sedan finns det speciella regler för hur man får ändra.

Det låter logiskt. Men sedan har jag pratat med folk som exmpelvis fiskar upp denna på nätet: Varför policys?

Vi rekommenderar att man i det individuella anställningsavtalet hänvisar till de policys som gäller för företaget ...
Policys kan införas, ändras och slopas ensidigt av arbetsgivaren, vilket är en viktig skillnad jämfört med sådant som regleras i de individuella anställningsavtalen ...

Det är här jag fastnar i vinkelvolten. Delphi är en advokatbyrå och verkar mena att man får ändra sådant som anställningsavtalet hänvisar till. Då undrar man ju vilken sida som har rätt. Denna är också intressant från Jusek: Anställningsavtal

Om det bara finns en hänvisning till arbetsgivarens personalhandbok eller ”vid varje tidpunkt gällande policy” för pension eller sjukförsäkring kan villkoren ensidigt försämras av arbetsgivaren under pågående anställning.

Skrivet av giplet:

Jag blir lite konfunderad över svaret som din fackliga representant gav. Jag förutsätter nu att det finns kollektivavtal och tydligen finns det någon form av lokal facklig representation. I de fallen är det brukligt att arbetsgivaren gör så kallade lokala avtal med den fackliga organisationen. Så klart kan dessa avtal ändras eller sägas upp, men det är i så fall en förhandling med den lokala fack-klubben.

Det var uppsägningar för många år sedan, då fick vi två fackliga representanter. Men sedan har det inte hänt något dramatiskt, så de har inte varit aktiva som jag förstår det. Och det finns inget kollektivavtal.

Skrivet av giplet:

Om vi nu går tillbaka till din fråga, så är den inte rimlig eftersom mertid fungerar som övertid och ska betalas ut löpande, men om vi ändrar begreppet till flextid eller komptid som inte är reglerade i tex kollektivavtal så kan det bli typ som följer.

Företaget vill ta bort rätten att få komptid utbetald när man slutar. Företaget bestämmer ensidigt om man får lov att tjäna in komptid, så de kan alltid säga att man inte får spara komptid från och med nu och de får då betala ut den redan insamlade komptiden till de anställda som har det. Vill man att man ska kunna fortsätta samla komptid så kan facket förhandla om vad som ska hända med dessa timmar om du slutar. Kanske ska man istället räkna av dem från uppsägningstiden. Kanske ska man inte tillåtas att samla så många timmar.

Det låter rimligt tycker jag, företag måste väl få bestämma ordningsregler och så, som hur mycket man får kompa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det är här jag fastnar i vinkelvolten. Delphi är en advokatbyrå och verkar mena att man får ändra sådant som anställningsavtalet hänvisar till. Då undrar man ju vilken sida som har rätt. Denna är också intressant från Jusek: Anställningsavtal

Om det i anställningsavtalet står att något regleras enligt den vid varje tid gällande policyn så ser jag inte det som något konstigt om denna kan ändras utan att den anställde kan tycka till om detta.

Skillnaden är om man har ett regelverk (t ex bonusavtal) som en bilaga i anställningsavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om det i anställningsavtalet står att något regleras enligt den vid varje tid gällande policyn så ser jag inte det som något konstigt om denna kan ändras utan att den anställde kan tycka till om detta.

Ja, finns många som tolkar det så. Vid varje tidpunkt gällande policy, då måste företag godtyckligt få göra som de vill. Men har även hört att det inte är så och misstänker det beror på 36 § avtalslagen. Det ska i någon mening vara balans mellan parterna, villkor ska vara skäliga osv.

Typfall på situationer då bestämmelsen är tillämplig är:
-Ena avtalsparten förbehåller sig ensam beslutanderätten i en viss fråga.

Permalänk
Inaktiv

Mertid är den tid du arbetar mer än ditt anställningsavtal upp till 100%. Dvs du har ett kontrakt på 50%, 20 timmar / vecka. Chefen ber dig jobba 30 timmar en vecka. Då är de 10 timmarna mertid. Mertid är upp till 100%, sen är det övertid. Att vara heltidsanställd och skriva Mertid istället för övertid är direkt felaktig. Du som arbetstagare förlorar rätt mycket på det eftersom ersättningen på Mertid är betydligt lägre än övertid.

Skickades från m.sweclockers.com