Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

WiFi på två våningsplan

God dag!

Var länge sen jag hade någon som helst tidsenlig koll på nätverk och flytt till hus har medfört en del uppkopplingsproblem som jag gärna skulle få hjälp att reda ut.

Huset är i två våningar med trång trappa och en accesspunkt räcker helt enkelt inte för att WiFi ska finnas tillgängligt i hela huset. Uppkoppling via fiberkonverter i förråd.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av hur jag bäst täcker huset med WiFi?

Jag har försökt läsa en del recensioner på bl.a. meshnätverk men vet inte om det är den bästa lösningen.
Nätverksuttag finns i stort sett i varenda rum så frågan är om man ska utnyttja det istället. För- och nackdelar?

Finns det möjlighet att ansluta USB-disk till nätverket med någon modern hårdvara? Har tidigare haft Apple Time Capsule som tar nätverksbackup av datorn vilket vore en trevlig funktion att behålla.

Belastningen är väl vad man skulle kalla normal idag med 2-3 datorer, telefoner, PS4, Apple TV och ett antal "smarta" lampor.
Budget kan vara ganska omfattande om det finns tillräckliga argument för att investera i dyr hårdvara.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Om inte en accesspunkt räcker så är det väl bara att köpa en till och testa med två istället

Permalänk
Medlem

Själv har jag tre våningar och kör på Google Wi-fi. Funkar hur bra som helst. Kör en på varje våning. Min dator är i källaren och precis bredvid den har jag satt en puck. Ifrån den har jag sedan kopplat en ethernet kabel. Det blir väldigt bra då (har 100/10) får 115/12 Funkar runt hela huset också.

Visa signatur

Hej, :)

Permalänk
Medlem

Vi uppgraderade nyligen till 70/70-fiber och før en extra avgift på 99 kr/månad så fick jag med ett AirTies-system (mesh) med tre enheter. Efter att jag installerat dessa - superenkelt - runtom i huset och testat tackningsgraden så måste jag saga att vi ar valdigt nojda med resultatet. Maxar i Princip wifi i alla vinklar och vrår, något som jag inte gjorde med enbart ursprungswifit.

Våra forutsattningar liknade dina med två plansvilla och 3-4 datorer, Nintendo, ps4 och smart-tv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag drog en kabel ner i källaren och smackade upp en AP till där med samma namn på nätverket. Problem solved. Stäng av DHCP i den förstås.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Blirren: Som sagt, det borde väl kunna vara en bra idé att sätta upp en till accesspunkt. Att på två våningar tillhandahålla wifi genom ett förråd och en accesspunkt låter ju lite snålt kanske. Som jag förstått det vill man väl ha en per våning åtminstone.