Jag har skrivit en gratis webb-bok om Programmering med C#

Permalänk

@msvensson73: Kan du posta koden för hela ditt program?

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem

@msvensson73: Det är inte så att du råkat knappa in fel tecken för ", i.e. citationstecken. I din post använder du iallafall olika tecken. (Edit: Inte du som gjort fel, står fel i exemplet.)

Citat:

int indexFörMellanslag = helaNamnet.IndexOf(” ”);

Här har du använt Right Double Quotation Mark, vilket kommer ge syntaxfel. Kompilatorn förväntar sig exakt det "vanliga" citattecknet, vilket du använde senare i nedan citat.

Citat:

.IndexOfAny(" ");

Edit:
@Ultimadark: Kollade precis på exemplet i fråga, Metoder för strängar. Vad jag kan se används vanliga citationstecken överallt annars, men just för det argumentet till IndexOf står strängen betecknad med högercitationstecken, vilket inte kommer kompilera om man copy-pastar. Du vill nog fixa detta och se till att alla exempel i boken går att kompilera. Jobbigt för eleverna när ett exempel är "fel".

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk

@Bryal: Uppmärksamt, tack för hjälpen! Felet har nog smugit sig in när jag skrev boken i Word. Jag sökte igenom bokens kapitel och hittade ett till enradsexempel där ett felaktigt tecken användes. Felen är åtgärdade och uppladdade på sidan, man kan behöva uppdatera sidan manuellt för att få den nya versionen direkt.

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem

Skummade bara men det verkar intressant. Hade varit smidigt när jag själv läste programmering.

Reagerade likt andra på ___ i namespace och svenska namn men verkar finnas en motivering bakom.

Subjektivt men jag blev lite besviken på projekt 5. Pong i projekt 4 är ett av de mest klassiska spelen och kul eftersom man både kan spela mot datorn och varandra genom att acceptera input från musen. Läsaren uppmanas även att försöka sig på Breakout (det stycket skulle behöva en screenshot). I slutet av boken skrivs det om Space Invaders. Istället får man "klicka på bilden" som kursavslutning i projekt 5.

Permalänk
Medlem

Jäklar så bra. Jag har kört lite på småtimmarna på jobbet och jag tycker att det har varit både roligt och lärorikt. Sidan ligger dock nere nu, hoppas den kommer om inom det närmsta.

Edit: uppe igen.

Permalänk
Medlem

Ser coolt ut. Bra jobbat

Permalänk
Skrivet av kalleftw:

Jäklar så bra. Jag har kört lite på småtimmarna på jobbet och jag tycker att det har varit både roligt och lärorikt. Sidan ligger dock nere nu, hoppas den kommer om inom det närmsta.

Edit: uppe igen.

Tackar! Vet du om den låg nere länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimadark:

Tackar! Vet du om den låg nere länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Närå, det tror jag inte. Upptäckte att den låg nere 06:30 och den var uppe igen runt 09:00.

Permalänk
Medlem

det verkar som att sidan är nere igen, jag kommer inte åt den iaf :/

EDIT: kommer in nu, men det går vädligt vädligt segt

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

@zetrri: Jag märkte det med, startade om servern och nu går det snabbt igen. Ska hålla ett öga på vad som gör att den körde långsamt.

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Hedersknyffel

Har suttit och småknopat lite på kvällarna när grabbarna somnat för att se om jag fattar något, måste ändå säga att detta är nog fasen bland det mest lättlärda jag varit med om! Kan inte svara på hur många timmar jag suttit men det är en bra samling..! Detta kombinerat med lite googlande och jag vågar nu säga att jag förstår grunderna, hoppas på en fortsättning! Bra jobbat!

Permalänk
Skrivet av Freemax:

Har suttit och småknopat lite på kvällarna när grabbarna somnat för att se om jag fattar något, måste ändå säga att detta är nog fasen bland det mest lättlärda jag varit med om! Kan inte svara på hur många timmar jag suttit men det är en bra samling..! Detta kombinerat med lite googlande och jag vågar nu säga att jag förstår grunderna, hoppas på en fortsättning! Bra jobbat!

Tack, det var roligt att höra!

Om någon drabbad skulle se detta så är hemsidan nere till 17-tiden idag på grund av underhållsarbete av min internetleverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimadark:

Tack, det var roligt att höra!

Om någon drabbad skulle se detta så är hemsidan nere till 17-tiden idag på grund av underhållsarbete av min internetleverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Den verkar fortfarande nere? Har du någon uppdaterad status?

Tummen upp för en riktigt bra sida!

Permalänk

@kiwid: Efter underhållsarbetet av min internetleverantör har jag inte fått tillbaka en IP-adress som går att använda med hemsidan, så därför ligger den fortfarande nere. Jag har varit i kontakt med deras supportavdelning och det var något som tydligen var krångligt förändringarna i deras nätverk så de har inte kunnat lösa det än, men de skickade vidare ärendet till någon som skulle ha koll på det och sen har jag inte hört något mer.

Jag kikar lite på om jag kanske kan lägga upp hemsidan på en annan server tills vidare, förhoppningsvis borde den vara uppe ganska snart i så fall.

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på att sajten kommer upp igen. Har många slötimmar i skolan som jag gärna sitter och pillar med detta under

Visa signatur
Permalänk

@trattgunnar det ska fungera att nå den temporära sidan sedan i förrgår, testa att öppna www.progsharp.se i ett inlognitofönster så webbläsaren verkligen letar efter den senaste versionen. Tills vidare så vidarebefordras man till http://progsharp.epizy.com/ där sidan också finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk

Jag hade tur och lyckades hitta denna tråd. Jag tycker det är en riktigt bra bok du har skrivit och uppskattar verkligen arbetet du lagt ner. Det har varit svårt att hitta bra C# resurser så jag blev verkligen glad när jag hittade en så välskriver bok, gratis, på nätet.

Tack!!

Permalänk
Medlem

Jätte bra initiativ! Har bara skummat igenom innehållet men kan känna att tråden borde nålas eftersom det är väldigt pedagogiskt och många uttrycker att den hjälpt dem.

En sak jag såg när jag skummade igenom var tabellen för vilka loopar man ska använda, jag kan tycka att while och do while bör vara något i stil med att dom ska användas när man behöver köra något tills ett kriterium uppfylls, för man kan ju faktiskt veta hur många gånger dom kommer köras beroende på vilket kriterium man väljer. Sen vettetusan om jag är speciellt pedagogisk men tänker att man kan kosta på exempel för att förtydliga i så fall men om det är bättre formulerat ur ett lärande perspektiv som det är så kan du ju såklart behålla det 🙂
Edit: förvisso kan man ju även ha en for loop som skiter i att räkna upp också, men jag låter allt stå kvar ändå

T.ex.

while (true) { } while (i < 5) { i++; }

Sen av ren nyfikenhet så såg jag att du utgår från ett .NET Framework projekt, är det av någon speciell anledning?

Återigen, bra tråd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hemsidan verkar vara nere får den inte och funka.

Permalänk
Skrivet av ubbelarsson:

Jag hade tur och lyckades hitta denna tråd. Jag tycker det är en riktigt bra bok du har skrivit och uppskattar verkligen arbetet du lagt ner. Det har varit svårt att hitta bra C# resurser så jag blev verkligen glad när jag hittade en så välskriver bok, gratis, på nätet.

Tack!!

Tack, kul att du gillar den!

Skrivet av Jsandahl:

Sen av ren nyfikenhet så såg jag att du utgår från ett .NET Framework projekt, är det av någon speciell anledning?

När jag började skriva "boken" så var .NET Core inte lika redo för användning som idag, jag har planer på att uppdatera sidan till bl.a. .NET Core under 2020.

Skrivet av itchy3582:

Hemsidan verkar vara nere får den inte och funka.

Den fungerar för mig nu och den fungerade även i morse, fungerar den för dig nu? Jag har inte märkt av någon driftstörning.

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Ville bara kolla sidan, och råkade hitta ett stavfel
Kapitel 2
"Om du glömmer att lägga till Console.ReadKey(); längst ner i dina program så kommer de att stängas av direkt när programmet när sin sista rad."

Ett tips är att trycka CTRL + F5. Då stängs inte fönstret och raden är onödig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

@Larsp777: I Visual Studio 2019 så hålls programmet igång när det kört klart som standard, det var inte så i VS 2017 som jag skrev sidan för. Jag jobbar på en uppdatering av sidan som antagligen dyker upp till sommaren/tidig höst och planerar att ta bort Console.ReadKey() i slutat av alla program.

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimadark:

@Larsp777: I Visual Studio 2019 så hålls programmet igång när det kört klart som standard, det var inte så i VS 2017 som jag skrev sidan för. Jag jobbar på en uppdatering av sidan som antagligen dyker upp till sommaren/tidig höst och planerar att ta bort Console.ReadKey() i slutat av alla program.

läser just nu programmering 1 kursen på distans som en snabbkurs för att kunna söka in till systemutvecklare. Är så himla glad över ditt arbete då det blir så mycket lättare att förstå vad som händer.
min fråga till dig är kan man utgå från din bok och klara kursen på den eller kommer jag behöva läsa igenom boken Rob Miles C# programming Yellow Book?

jag jobbar heltid som elektriker just nu så har inte tid att läsa bägge men din är mycket bättre enligt mig. men vill gärna höra din åsikt så jag inte spenderar för mycket tid på fel sak.

Permalänk

@Ca1P3: ProgSharp räcker för att klara Programmering 1 så länge som din lärare inte väljer att gå in på något specifikt område som saknas på ProgSharp, t.ex. grafiska gränssnitt med Winforms eller WPF. Så länge som din lärares planering tar upp samma saker som ProgSharp har så ska det alltså inte vara några problem!

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimadark:

@zapboz: ProgSharp räcker för att klara Programmering 1 så länge som din lärare inte väljer att gå in på något specifikt område som saknas på ProgSharp, t.ex. grafiska gränssnitt med Winforms eller WPF. Så länge som din lärares planering tar upp samma saker som ProgSharp har så ska det alltså inte vara några problem!

Okej tack så mycket för allt arbete du lagt ner

Permalänk
Medlem

Måste bara börja med att säga att jag älskar boken du skrivit. Är ny börjare inom kodning och denna bok är riktigt bra för någon ny som vill lära sig. Jag fastnade dock vid ett ställe på 1.3 när man skulle skriva "Hej" hörde jag någon säga på stan.
Man kanske skulle kunna sätta som tips om man inte klurar ut det själv efter ett tag.
Jag fattade det som att man i C# skulle skriva Console.WriteLine(\"hej" hörde jag någon säga på stan.");
Försökte även sätta Console.WriteLine("\Hej" hörde jag någon säga på stan.");
När det i själva verket ska vara Console.WriteLine("\"Hej\" hörde jag någon säga på stan.");

Permalänk

Gud vad bra!!!

Skrivet av Ultimadark:

Jag är gymnasielärare i bl.a. programmering och har skrivit en webb-bok som fungerar som kursbok i gymnasiekursen Programmering 1. Den funkar också bra att använda om man helt enkelt vill lära sig att programmera från grunden. Besök och testa den gärna på www.progsharp.se

Vad nice då slipper jag slänga ut pengar på en bok som bara kommer att användas i veckor, dka nämligen börja läsa programmering 1 23 nov då använder jag mig av den.. 😃😃👍👍🤝👀⌨

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultimadark:

Jag är gymnasielärare i bl.a. programmering och har skrivit en webb-bok som fungerar som kursbok i gymnasiekursen Programmering 1. Den funkar också bra att använda om man helt enkelt vill lära sig att programmera från grunden. Besök och testa den gärna på www.progsharp.se

Har varit nyfiken på detta tidigare men inte orkat då all kurslitteratur är på engelska. Finns det möjlighet att få hels kursen skickad till sig i en pdf eller word?

Har bara skummat första kapitlet men kändes väl genomarbetat. Bra jobbat😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Har varit nyfiken på detta tidigare men inte orkat då all kurslitteratur är på engelska. Finns det möjlighet att få hels kursen skickad till sig i en pdf eller word?

Den är inte sparad i något sådant format, så det lättaste är att läsa den på webbplatsen. Om du behöver spara den för offlinebruk så funkar det bra när du trycker på Ctrl+S på sidan du vill spara.

Visa signatur

ProgSharp - Gratis webb-bok för att lära sig programmering med C#
www.progsharp.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultimadark:

Den är inte sparad i något sådant format, så det lättaste är att läsa den på webbplatsen. Om du behöver spara den för offlinebruk så funkar det bra när du trycker på Ctrl+S på sidan du vill spara.

Oki, ingen fara.
Får kopiera lite bara för framtida bruk. Tack så mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10