Permalänk
Medlem

2.1 eller 5.1?

Vilket ljud föredrar du att ha till datorn 2.1, 5.1 eller kanske soundbar?
Nytt ljud ska inhandlas är sugen på 5.1 men dom bakre högtalarna ska man ju ha bakom sig vilket kan bli lite knepigt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra stereo bara, kör med lurar när jag vill dra på extra så slipper man tänka på klockan och grannarna (bor i lägenhet)

Annars vore väl 5.1 trevligt men blir ju lite bökigt med mera prylar och kablar, jag gillar och ha det lite halvt minimalistiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hörlurar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För min egen del så räcker 2.1 riktigt långt. Samt jämfört med soundbar så sitter de bättre i "öronhöjd" istället för att ha dem under skärmen.

Vill minnas att några tillverkare tipsade att ha "bakhögtalarna" sittande under bordsskivan och skickade ljudet bakåt vilket skulle reflekteras mot väggen bakom för att slippa ha dem stående på golvet där de vanligtvis är. Vet ej dock hur bra det fungerar dock.

Annars finns ju denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

För min egen del så räcker 2.1 riktigt långt. Samt jämfört med soundbar så sitter de bättre i "öronhöjd" istället för att ha dem under skärmen.

Vill minnas att några tillverkare tipsade att ha "bakhögtalarna" sittande under bordsskivan och skickade ljudet bakåt vilket skulle reflekteras mot väggen bakom för att slippa ha dem stående på golvet där de vanligtvis är. Vet ej dock hur bra det fungerar dock.

Annars finns ju denna
https://www.youtube.com/watch?v=3Ll-o4JttQk&t=

haha lite klumpig kanske

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@loefet: Såg att BOSE släppt en lite modernare variant. Osäker på om det är sorrund dock.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Eller vanligt stereo system. Men är ju en fråga om plats då man normalt inte har utrymme på skrivbordet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

2.0 eller 2.1.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Verkar dock bara vara stereo tyvärr, kul koncept dock.

Permalänk
Rekordmedlem

Föredrar bra ljud så aldrig soundbar.
Om du inte kan få plats med bakhögtalare så ger det sig självt att du bara ska ha nått fram så du kan ju välja mellan vad du kan placera fram. fullregister är alltid bäst men det kanske inte får plats och då kan toppar kompletterade med en eller 2 subbar vara enklare, tittar du mycket på film kan en center vara bra och man kan ju köra 3.0, 3.1 och 3.2 också men 3.3 är väldigt ovanligt, det mesta hänger på hur mycket det får kosta och hur det ser ut med plats och möbleringsförutsättningar.

Jag har en flexibel anläggning till datorn som oftast körs som 2.0 eller 4.0, ibland slår jag på 1 eller 2 subbar också men eftersom mina toppar ensamma spelar till ca 40 Hz så klarar de sig ganska bra utan basstöd och man upplever ingen direkt basbrist på samma sätt som om man har nått pyttelitet system, Behringer 30310rna har 8" basar och spelar rent vid över 105 dB ljudtryck vid 40 Hz så de orkar för det mesta med ensamma utom när man "finlyssnar" snarare än att bara sitter vid datorn.

Fundera på vad som ryms för det är oftast väldigt stor skillnad på att ha ett part toppar med 8" or jämfört med 5" are, 6" är lite mer gränsfall och en bra 6 " are kan ge vettig bas men enklare/billigare brukar inte klara det, säg att du måste upp i en lådvolym på 20 liter för att basen ska bli bra om det inte handlar om dyra prylar, personligen kan jag ha den 20 liters storlek på högtalare som 3031orna innebär, vettigt placerade, rätt riktade och i öronhöjd på varsin sida monitorn men jag hade inte klarat nått större som rummet ser ut just nu. Har 2092 basen (2 x 8" ca 100 liters låda) på golvet till höger om mig och ibland kör jag även med en Mirage basmodul med en 12" are och för att kunna koppla ihop det så det låter korrekt (vettiga inställningsmöjligheter/filter/tidsfördröjningar/eq) har jag en Behringer DCX 2496 Ultradrive högtalarprocessor.

Jag är väl iofs mer musiknörd än medel men det finns faktiskt en hel del medlemmar på forumet som både spelar musik seriöst via datorn och skapar musik själva som har lite mer udda, bättre ljudlösningar än 2995:- system från nån elektroniklada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2.0 eller lurar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Kör personligen 2.0 med 4 högtalare. Bara stereo-ljud men högtalare både framför och bakom.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

2.0 är faktiskt ganska så trevlig om man köper lite större högtalare, kör med ett par Roths som är underbara!

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av Yamahas soundbars först en YSP 800 och nu en YSP 1000 , rätt kalibrerad ger dom en väldigt bra ljudbild , YSP 1000 och 1100 kan man få tag på blocket för runt 1500-2000 kr FYND.

Permalänk
Medlem

Bose Soundlink MINI. perfekt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

2.0 är faktiskt ganska så trevlig om man köper lite större högtalare, kör med ett par Roths som är underbara!

Absolut. Två stereohögtalare med riktigt bra ljud räcker väldigt långt.
Slår billigare ljudlimpor med hästlängder.

Permalänk
Medlem

Om det är en första uppgradering så slår jag ett slag för ett riktigt bra (efter prisklass) 2.0 system. Inget hindrar en från att lägga till en Sub/Center senare om man vill.

5.1 är självklart läckert, men det är trevligt att sittplatsen är lite mer än bara högtalare åt alla håll. (Har du ett dedikerat rum till enbart film/dator kör på...)

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem

Till datorn så har jag tyvärr lite olika.

2.0 "studio" monitorer på jobbet
5.1 Logitech Z-906 hemma p.g.a av högtalarnas storlek. Får inte plats med 2.0 studio monitorer på bordet men får plats med alla logitech högtalare på bordet så dem är inte uppsatta för ordentligt 5.1

Vardagsrummet 5.1

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

2.1 räcker gott och väl till musik. Sen beror det på hur stort rummet är som du sitter i. 5.1 för musik är overkill eftersom det måste vara ett större område för att musiken ska kunna andas ut rejält.

Jag själv har creative z623 och de räcker gott o väl. Är ganska billiga också.

Permalänk
Medlem

Till datorn har jag bara hörlurar. Till tv:n så har jag ett stort 5.1 system! 5.1 systemet består av en Yamaha 5.1 reciver minns inte modellnamnet men relativt mellanklassig i sin modell. Alla högtalare är system one frontar med dubbla 8 tummare 2 diskanter. Center med dubbla 6,5tum mellanregister samt en diskant. 12 tums aktiv baslåda samt baksystem med 6,5 midbas samt diskant. Låter redigt bra!:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Avstängd

2.0 eller hörlurar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vilket ljud föredrar du att ha till datorn 2.1, 5.1 eller kanske soundbar?
Nytt ljud ska inhandlas är sugen på 5.1 men dom bakre högtalarna ska man ju ha bakom sig vilket kan bli lite knepigt.

Mitt alternativ finns inte med, 2.0 alternativt hörlurar när man inte vill störa för mycket. För att precisera varför jag föredrar 2.0 är att en separat bas när man sitter så nära låter enligt min smak ganska illa.