Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Okt 2003

Gsync? Lösning på mitt "problem"?

För en tid sedan så köpte jag in en 144Hz skärm för gaming. Under denna tid spelade jag främst CS:GO och jag kunde konstatera att 144Hz var underbart!

Nu har jag hoppat tillbaka till World of Warcraft iom den nya expansionen. Det jag märker nu är att det räcker med att min FPS sjunker ned till ~70-80 så får jag ett märkbart stutter när man panorerar kameran och rör sig. Närmar vi oss 50-60fps (vilket händer ofta i WoW trots en skaplig burk + low/med settings) så är det brutalt påtagligt. Det är så pass att det sänker spelglädjen för mig. Spelet upplevdes "flyta" mycket bättre på min gamla 60Hz skärm med v-sync på. Även med ~100fps får jag inte en "smooth" panorering i spelet.

Skulle en g-sync skärm lösa mitt problem? Skulle jag bli av med sutter och "skakningar" i bilden? Kör g-sync i WoW för smooth spelupplevelse och alternativ stänga av g-sync och köra CS:GO 144Hz @ 300fps?

Tack!

Discover Trance
3770 @ 4.0 | P67 Extreme 4 | 8GB Ven. LP | GTX970 | SSD | R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Apr 2006

Det är möjligt att G-Sync kan hjälpa mot det.

Kör du V-Sync i WoW nu, eller utan? Blir det någon skillnad?
Vad har du för skärmar som du jämför med?

Intel i7 2600K @ 4.4 GHz | MSI GTX 1060 Gaming X (6GB) | Corsair 8GB VENGEANCE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Det blir en stor skillnad.
Notera att man måste ställa in Gsync för att köra i windowed med.

Märkte direkt när wow to bort Fullscreen och Gsync inte användes längre.

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2009

Kan det vara placebo? Jag vet att när jag hoppade tillbaka från min 144hz skärm i CSGO så känns det "laggigt" att komma tillbaka till 60hz.

Antec Threehundred | Intel Core i5 760 @ Stock | ASUS GTX760 DirectCU II | Corsair TX650W | Asus P7P55D | Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ & Intel 530 180GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Överkill:

För en tid sedan så köpte jag in en 144Hz skärm för gaming. Under denna tid spelade jag främst CS:GO och jag kunde konstatera att 144Hz var underbart!

Nu har jag hoppat tillbaka till World of Warcraft iom den nya expansionen. Det jag märker nu är att det räcker med att min FPS sjunker ned till ~70-80 så får jag ett märkbart stutter när man panorerar kameran och rör sig. Närmar vi oss 50-60fps (vilket händer ofta i WoW trots en skaplig burk + low/med settings) så är det brutalt påtagligt. Det är så pass att det sänker spelglädjen för mig. Spelet upplevdes "flyta" mycket bättre på min gamla 60Hz skärm med v-sync på. Även med ~100fps får jag inte en "smooth" panorering i spelet.

Skulle en g-sync skärm lösa mitt problem? Skulle jag bli av med sutter och "skakningar" i bilden? Kör g-sync i WoW för smooth spelupplevelse och alternativ stänga av g-sync och köra CS:GO 144Hz @ 300fps?

Tack!

Svårt att veta om det är tearing eller stuttering du menar.

Det kan ju bero på att du vant dig vid hög framerate helt enkelt, då kan det kännas weird att gå tillbaka.

Det kan också bero på spelet. Har du testat andra spel med liknande FPS drops?

Har du testat V-sync i WoW? Om du har det så bör du veta att när FPSen hamnar under 60 så blir det märkbart stutter pga V-sync. Om FPS är över 60 så ska det dock kännas helt smooth.

Ang. G-sync så får det en fluktuerande framerate att kännas mer smooth, men eliminerar det inte helt. Det tar dock bort "tearing" och input lag helt och hållet.

Du kan testa att sätta skärmens Hz till 60 i windows och se vad som händer i WoW?

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Vet inte vilken GPU du har men jag antar att du har en NVidia GPU iom att GSync tas upp men att skärmen inte stödjer GSync. Testa att ändra på "Adaptive sync" under NVidia kontrolpanel t.ex. till Fast eller Adaptive. Kan även vara värt att testa Borderless Window gaming. När jag kör det på min 120 hz OLED utan GSync får jag nästan lika bra flyt som på min 144 hz GSync skärm. Kanske inte nån given lösning för den som försörjer sig som professionell CS GO spelare men annars så

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av MeckarN:

Kan det vara placebo? Jag vet att när jag hoppade tillbaka från min 144hz skärm i CSGO så känns det "laggigt" att komma tillbaka till 60hz.

Det är ju märkbart "hackigare" att gå från 144 till 60Hz men det G-sync gör är göra ett lägre antal Hz "mjukare". Svårt att förklara men kort sagt är 60fps med G-sync något mjukare än utan G-sync

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013

G-Sync kommer definitivt att hjälpa dig. Ruggigt effektivt och borde vara standard numera.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO