Openmediavault tappar IP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Openmediavault tappar IP

Jag har använt Openmediavault i många år utan större problem. Jag installerade om det på en SSD för ett par dagar sen, satte fast IP som tidigare men efter ett par timmar så tappar den ip adressen. Söker jag med IP scanner i mitt nätverk så hittar den inte servern längre.
Jag har gjort 3 ominstallationer och varje gång samma resultat.

Någon som har någon ide om varför det blir så här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008

Förmodligen något strömsparläge som kickar in?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Jimi84:
Fast jag har satt statisk IP varje gång så om det finns någon strömsparsfunktion aktiverad så bör inte det påverka IP-adressen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar
Registrerad
Jan 2005

Fast IP kan ha många innebörder.
Anger du IP-adressen manuellt i datorn som huserar openmediavault eller får den ett särskilt IP via någon static mapping i DHCP-servern (läs routern)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

@Undie:
Jag har enbart satt statisk IP i själva openmediavault programmet, servern där OMV är installerat får IP från routern (DHCP?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar
Registrerad
Jan 2005

@Mellanmjölk: Är OMV installerad i en virtuell miljö där interfacet är en brygga från hosten?

Annars förstår jag inte riktigt.
Om du inte har VMs så gäller:
Om servern där OMV är installerat får DHCP-lease från routern så är det den adressen som gäller.
Vad är det då du anger som statiskt i OMV?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Undie:

@Mellanmjölk: Är OMV installerad i en virtuell miljö där interfacet är en brygga från hosten?

Annars förstår jag inte riktigt.
Om du inte har VMs så gäller:
Om servern där OMV är installerat får DHCP-lease från routern så är det den adressen som gäller.
Vad är det då du anger som statiskt i OMV?

Ber om ursäkt för sent svar

Moderkort : Asrock C2550D4I
Det var marvel controllerna för SATA portarna som gjorde att diskarna tappade kontakten med moderkortet vid hög belastning, vilket såg ut som att man hade tappat IP adressen men det var för att alla portarna dog, . Nu kör jag enbart på Intel SATA portarna och allt funkar klockrent. Kommer fira med tårta när jag kan kasta det här moderkortet.

Tack för att ni försökte hjälpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Mellanmjölk:

Moderkort : Asrock C2550D4I
Det var marvel controllerna för SATA portarna som gjorde att diskarna tappade kontakten med moderkortet vid hög belastning, vilket såg ut som att man hade tappat IP adressen men det var för att alla portarna dog, . Nu kör jag enbart på Intel SATA portarna och allt funkar klockrent. Kommer fira med tårta när jag kan kasta det här moderkortet.

Om jag minns rätt så kom det någon firmware-uppdatering till just Marvell-kontrollern på de korten. Är kortet gammalt? Det kanske har C2000-buggen också.

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Plattelöparn:

Om jag minns rätt så kom det någon firmware-uppdatering till just Marvell-kontrollern på de korten. Är kortet gammalt? Det kanske har C2000-buggen också.

Jag fick ett nytt moderkort efter att det första dog, som goodwill av Asrock. Det är ca 2 år gammalt tippar jag på, men har knappt använt det då det inte har funkat som det ska och jag har varit en lat jävel som inte orkat ta tag i det.
Nu kör jag enbart på Intel kontrollerna vilket är helt ok, när behovet av fler än 6 hårddiskar kommer så tror jag att det här kortet har kastat in handduken iaf