Fick hem fel grejer

Permalänk
Medlem

Fick hem fel grejer

Tjena, i veckan beställde jag ett par Marshall Major II lurar från Marshalls hemsida och inte hos en återförsäljare. Fick sedan hem paketet och det vägde lite mer än vad det borde, öppnade och kolla så ligger det en Marshall Kilburn trådlös högtalare i lådan.. Prisskillnaden är ju ändå en tusenlapp, vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Drar till med en vild gissning.
Kontakta Marshall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Drar till med en vild gissning.
Kontakta Marshall?

Jo det är väl ganska givet! Tänkte mest om det finns några speciella rättigheter/skyldigheter eller om någon har en smidig lösning på att slippa strul med att maila fram & tillbaka i en vecka, olika kostnader hit o dit, för att sen skicka tillbaka grejerna osv.. Och om kanske någon har erfarenhet som har en idé om vad företagen brukar göra/säga i situationer som denna

Permalänk
Medlem

Kontakta dom. Har du tur kanske du får behålla det eller får en rabattcheck som goodwill (men räkna inte med det) i "värsta" fall får du skicka tillbaka och få det du skulle fått men det bör inte kosta dig något utöver tid. **bort /mod**

@Tomika Ibland tar jag ipren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Crewsom: dom bjussar nog frakten tillbaka. Vad säger din moral? Få rätt grejer eller sover du bättre över en tusing "besparad'.

Ni andra, vad tar ni för något?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kontakta försäljaren och beskriv situationen som den är. Antagligen kommer både ditt samvete och du själv tjäna på det i slutänden.
Fyller högtalaren en funktion hos dig, be om att få köpa den till ett reducerat pris, samt att de skickar hörlurarna du beställt.

Alternativt så ber du försäljaren skicka med en fraktsedel med hörlurarna, så skickar du högtalaren åter.
Ibland är det inte svårare än man gör det.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Sötast

Hej. Jag beställde nyligen XXX av er i order YYY och då jag hämtade ut paketet så märkte jag att jag fått ZZZ istället för XXX. Kan ni vara vänliga att skicka ut en retursedel till mig så kan jag returnera ZZZ och så kan ni skicka XXX till mig. Med vänliga hälsningar

skickas till support@marshallheadphones.com

Du kan använda mallen gratis

Permalänk
Medlem

TS undrar kortfattat. Kan han behålla det han inte borde ha fått utan konsekvenser för han fick fel produkt som är värd mer och girigheten talar.
Tror inte Marshall bryr sig direkt. Dom har förstås rätten på sin sida om du fått något du inte har betalat för, så dom KAN kräva tillbaka det du inte har rätt till. Men då måste dom stå för kostnaderna, frakt osv.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

TS undrar kortfattat. Kan han behålla det han inte borde ha fått utan konsekvenser för han fick fel produkt som är värd mer och girigheten talar.
Tror inte Marshall bryr sig direkt. Dom har förstås rätten på sin sida om du fått något du inte har betalat för, så dom KAN kräva tillbaka det du inte har rätt till. Men då måste dom stå för kostnaderna, frakt osv.

Jo men du förstår, skönt! Visserligen har jag alldeles nyss köpt en annan bättre blåtands högtalare så jag behöver inte denna egentligen, vill bara ha bort den utan att behöva strula. Typ att dem kommer hem till dörren och hämtar den
Tack för svaret om att dem har rätten på sin sida, det var lite sånt jag ville veta från början!

Permalänk
Medlem

kanske va tomten som kolla fel datum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Jo men du förstår, skönt! Visserligen har jag alldeles nyss köpt en annan bättre blåtands högtalare så jag behöver inte denna egentligen, vill bara ha bort den utan att behöva strula. Typ att dem kommer hem till dörren och hämtar den
Tack för svaret om att dem har rätten på sin sida, det var lite sånt jag ville veta från början!

Men om du använder den så får du antingen betala mellanskillnad och behålla den eller prisreduktion på återbetalning för slitage, dvs om de hör av sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Crewsom:

Jo men du förstår, skönt! Visserligen har jag alldeles nyss köpt en annan bättre blåtands högtalare så jag behöver inte denna egentligen, vill bara ha bort den utan att behöva strula. Typ att dem kommer hem till dörren och hämtar den
Tack för svaret om att dem har rätten på sin sida, det var lite sånt jag ville veta från början!

Ja alltså om inte marshall redan har springpojkar i sin resurspool så kommer de nog att hyra in en just för att hämta ditt paket

Permalänk
Medlem

Skulle vara tyst En gång fick jag aldrig en faktura som låg på drygt 2000 struntade i det å det vara några år sen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Skulle vara tyst En gång fick jag aldrig en faktura som låg på drygt 2000 struntade i det å det vara några år sen

Om du aldrig fick en faktura, hur kan du då veta vad den låg på? :/

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena:

Jag vet ju vad produkten skulle kostat å den fakturan kom aldrig.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Jag köpte några bluetooth-lurar för 400kr på Webhallen, fick hem ett par AKG värstinglurar värda 3000kr. Kontaktade dem, de mailade bara en såndär returlapp att klistra på. Inga besvär alls. Värt att göra rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Jag köpte några bluetooth-lurar för 400kr på Webhallen, fick hem ett par AKG värstinglurar värda 3000kr. Kontaktade dem, de mailade bara en såndär returlapp att klistra på. Inga besvär alls. Värt att göra rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, för man får alltid en faktura vilket som när de gör sin uträkning eller vad det kallas.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Har själv fått frågan vid felleverans om jag kan returnera prylarna, detta var i jobbet och inte privat.
Materialkostnaden var låg men självklart returnerade jag prylarna, tyvärr hade kollegor roffat åt sig så det innebär några timmars detektivarbete att få tillbaka grejerna.
Så jag skulle kontakta ÅF så man slipper en jobbig konversation i efterhand om man inte vill spela dum och tro att man beställt rätt.
Ganska givet om man tänker efter...

Permalänk
Medlem

Har meddelat de gånger jag fått saker felskickade till mig även när jag tjänat på det. Har även fått behålla saker, jag gissar att det har en hel del att göra med kostnaden på varorna.

Tänker inte uttala mig om det är lagligt eller ej att behålla felskickade saker utan att meddela, men vad man skall göra rent moraliskt är helt klart.

Låt säga att man gör en beställning, får varan och en faktura, som man sen lyckas betala två gånger. Låt säga att det är lagligt för företaget att behålla pengar du skickade dem felaktigt, skulle någon anse att det var moraliskt och rätt att de gjorde det?

Permalänk
Medlem

Klart du ska kontakta ÅF, vad säger din moraliska kompass?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Moral 2018? Något man kan äta?

Borde väl kunna säljas till dom som saknar det tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Skönaste på länge xD Dog lite där

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Skulle vara tyst En gång fick jag aldrig en faktura som låg på drygt 2000 struntade i det å det vara några år sen

Var det mer än tre år sedan? Annars har de fortfarande rätt att kräva in sina pengar.Se 2 § i https://lagen.nu/1981:130

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

@Snorlena:

Jag vet ju vad produkten skulle kostat å den fakturan kom aldrig.

Kontaktade du inte företaget?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X