Fractal Design avtäcker Define S2 – öppen layout och kylning i fokus

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Antingen pratar du om något annat än Define S eller så behöver du ta en funderare på vad "pytteliten" betyder.

Angående panikköp så blir de sällan bra. Men sällan är det sådan panik att man inte ens hinner med fem minuter på prisjakt.nu för att bl.a. se hur många HD-platser som finns. Själv tycker jag det är alldeles lagom med 3 platser för mekaniska diskar och två för SSD (SSD kan man dessutom tejpa fast lite överallt om man så vill), de flesta använder inte fler diskar än så och då är det bara dumt med HD-burar som tar upp en massa plats. Men men, alla har vi olika behov.

Jo det är Fractal Design Define S som jag har och den är pytteliten emot de chassin jag har haft de senaste 20åren,
Jag ville dock ha ett chassi som gick att bära, ha med på tåget och jag tog ett litet. Mitt chassit innan var någon Cooler-Master föregångare till denna: https://www.webhallen.com/se/product/146961-Cooler-Master-Cos...

Sedan angående kontrollera hårddiskplatser, så ville jag ha ett litet diskret chassi och det var inget viktigt. Min tanke var att om det blev inbrott där jag ställde datorn, så skulle de tro att det var en standarddator och istället välja andra saker. Det var 100 saker jag skulle kolla upp och det blev som det blev.

Angående diskar så har jag alltid haft fler diskar än vad Define S rymmer i alla mina datorer sedan någon gång i 1900talet. Och det handlar inte om svindyra diskar utan snarare att man har fler små, allteftersom åren går så får man fler diskar som man vill ha in.

Nå Define S är ett väldigt bra chassi för de som vill ha ett mindre chassi med en grym vattenkylning, andelen som har vattenkylning är inte så stor. Och då är frågan vad ska man med tomrummet där fram till? Det är just det jag störde mig på, jag hade ej plats för diskarna men sedan hade jag ett tomrumme i chassiet som en hel katt hade fått plats i. (platsen för vattenreservoaren)

Permalänk
Medlem

Tycker många av FD chassin är väldigt trevliga. Finns i flera konfigurationer som passar väldigt många. Just S och R serien faller mig i smaken mest pgr av lagom storlek. För mig finns det inget mervärde i att gå ner i storlekar som (mATX, itx) för en spelburk. För HTPC bruk vill jag dock ha så liten som möjligt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Som LianLi O11 Dynamic? Eller Corsair 280X? Kanske inte fläktar i botten är bästa lösningen på just dem, men de har PSU bakom moderkortet.

Skrivet av Alling:

Finns! Till exempel Carbide Air 540.

Se på fan! det finns ju. Känns inte som en direkt optimal implementation i något av fallen dock men det visar ju att det i alla fall är en lösning som cirkulerar.

Jag tänker att det kan bli mer och mer bra att ha i framtiden, särskillt som Nvidia stryper prestanda redan vid relativt låga temperaturer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Datorer är så stora, men numera utan CD/DVD och 5,25-tumsplatser samt att 3,5-tumsenheter blir mer sällsynta också med övergången från mekaniska hårddiskar till SSD-enheter så kanske inte datorer längre behöver vara så stora.

Om bara Intel och AMD kunde göra CPUer som drog mindre ström och utvecklare mindre värme så man behövde mindre utrymme för kylning.
Och AMD och Nvidia kunde göra grafikkort som var mindre, drog mindre ström och utvecklade mindre värme.

Så kanske fler kunde ha något i storleken som Intel NUC. Eller iaf mATX istället för ATX, och mini-tower istället för midi-tower.

Datorer behöver ju redan idag inte vara så här stora, så länge man inte behöver använda stora komponenter. Det finns ju gott om små chassin för de som inte behöver sitta på gigantiska, vattenkylda grafikkort etc.

Samtliga stora tillverkare av processorer och grafikkort skapar även strömsnåla, mindre varianter av sina produkter och strävar hela tiden efter att få ner strömförbrukningen och storleken av chipen, för att kunna tillverka ännu kraftfullare produkter.

Både arbetsstationer och speldatorer mår ju dock i regel bra av mer prestanda per kvadratcentimeter och så länge det kommer vara så, så kommer inte våra ATX-lådor försvinna någonstans.

Permalänk
Medlem

Dags att börja fokusera mer på micro-atx/mini-itx lådor för alla chassitillverkare. Det finns absolut ingen anledning för den genomsnittliga användaren att använda stora chassin längre.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Datorer är så stora, men numera utan CD/DVD och 5,25-tumsplatser samt att 3,5-tumsenheter blir mer sällsynta också med övergången från mekaniska hårddiskar till SSD-enheter så kanske inte datorer längre behöver vara så stora.

Om bara Intel och AMD kunde göra CPUer som drog mindre ström och utvecklare mindre värme så man behövde mindre utrymme för kylning.
Och AMD och Nvidia kunde göra grafikkort som var mindre, drog mindre ström och utvecklade mindre värme.

Så kanske fler kunde ha något i storleken som Intel NUC. Eller iaf mATX istället för ATX, och mini-tower istället för midi-tower.

Det finns faktiskt redan processorer som drar mindre och som därmed inte behöver lika mycket kylning. Och det gäller faktiskt även grafikkort.
Man får bara kolla lite längre ner i prestandatrappan bara så finns det ett utbud av komponenter som inte är så effekthungriga.
Men ja, att få ut samma prestanda som något som har en mycket större strömbudget går inte riktigt ihop ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Va? Ingen 5,25" plats. Då är den ointressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrbrix:

Va? Ingen 5,25" plats. Då är den ointressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Får mig att tänka på 5,25" 15 000rpm disken en jobbdator hade tidigt 2000tal. Att starta datorn låt ungefär som att starta Jas Grippen.

Nå genomsnittliga användaren behöver ej ha 5.25" plats eller utrymme för vattenreservoar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Om du har synpunkter på våra artiklar får du gärna använda rättelsefunktionen

Nja, jag klarar mig faktiskt från att sitta och rätta texter på Swec. Lägger hellre tiden på de artiklar jag får betalt för då...
Vill du ha ett exempel på en bättre skriven artikel är det bara att jämföra med Silent Base 801 artikeln ni publicerade igår.

Jag försöker för övrigt inte vara spydig nu, utan vädrar bara min oroade åsikt som långtida läsare här på Swec. Så ta det som kritik, och inte som ett påhopp :3

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Får mig att tänka på 5,25" 15 000rpm disken en jobbdator hade tidigt 2000tal. Att starta datorn låt ungefär som att starta Jas Grippen.

Nå genomsnittliga användaren behöver ej ha 5.25" plats eller utrymme för vattenreservoar idag.

Har små barn som gillar att se på filmer på datorn, så därför vill jag ha en 5,25'' plats.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Samma idiotiska front som på originalet. Tar bort kanske 75% av effekten på fläktarna i fronten. Framför allt påtagligt med Radiator i front. Räcker inte med några lufthål på sidorna. Jag fick klart mycket bättre effekt och mindre ljud av att ta bort fronten och bara ha filtret framör fläktarna.

Denna kommer väl i Mesh omgående.

Du fick mindre ljud av att ta bort fronten? Det låter ju väldigt underligt, typ som att säga att en motor låter mindre när man har öppen motorhuv.

Jag tycker inte det där med effektborttaget stämmer riktigt då det beror på hur hålen är utformade. Ta gamla NZXT H440 som exempel, små perforeringar och luftintag endast på en sida bäddar för värmeproblem men fronten i Define S hämmar inte luftflödet såpass mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Mindre fläktvarv för att upprätthålla önskad effekt=Mindre ljud. Du vet att man justera fläktvarv i de flesta bios nu?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

Jag har lite svårt att se dom förändringar som gjorts skulle kunna motivera detta prispåslag. Men sen så är de ju en hög risk att metalltullarna mellan Kina och USA påverkar priset. Och då är de inte så svårt att förstå prissättning.

Skrivet av Xyborg:

Hade dem kapat av några decimeter på längden (där HDD-burarna annars sitter) så hade jag varit intresserad. Nu blir det bara onödigt stort - en massa tomrum som inte går att använda.

Nu är jag sen i kören, men Define C är ju den korta versionen av Define S
Så de lär väl snart dyka upp en Define C2 med liknande förändringar som nya Define S2 har.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Mocka: Mindre fläktvarv för att upprätthålla önskad effekt=Mindre ljud. Du vet att man justera fläktvarv i de flesta bios nu?

Jag testar gärna detta för jag tror inte det gör en sådan effekt Kör mina fläktar vanligtvis på 50% när jag kör lättare spel. Kan kolla om det blir kallare av att jag kör utan front (borde bli bättre access till kall luft enligt dig när vi snackar Define S).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka:

Går väldigt snabbt att testa. Har gjort det på två system, bägge helt olika (Ryzen 7, och i7 5820k), bägge med noctuafläktar fram.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

En fet AIO/CLC i fronten med fläktarna på insidan (pull) gör att den inte ser så tom ut. ...

Skrivet av marcusOCZ:

Samma idiotiska front som på originalet. Tar bort kanske 75% av effekten på fläktarna i fronten. ... Räcker inte med några lufthål på sidorna. Jag fick klart mycket bättre effekt och mindre ljud av att ta bort fronten och bara ha filtret framför fläktarna.

Exakt min första tanke också, men sedan såg jag att denna version är värre än föregångaren!
De har ersatt det stora dammfiltret i fronten (som ger stor yta att sila luften genom) med två betydligt mindre dammfilter direkt innanför luftspringorna:

Verkar som att enda sättet att få kraftfull kylning är att ta bort kåpan för den nedre kanalen och ta in all luft genom bottenplattan. (Och då ska man även sätta högre fötter på lådan så, att den kommer upp högre från underlaget.)

Bra luftintag bygger på att ha stora hål/kanaler och stor filteryta.

Permalänk
Medlem

@Olle P: Jag har haft både tjockaste AIO och bland de tjockaste radiatorerna som får plats där med pull/push, men de blir flaskade av fronten tills jag tog bort den.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Gamer's Nexus har en recension som jämför denna med den näst intill identiska R6.
Det är exakt samma låda, men S2 har lite ändrad front och HDD-buren bortplockad. Förstår inte GN förstår inte varför S2 ens existerar i det sammanhanget...