Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny speldator - frågor kring moderkort, minne, grafikkort

Permalänk
Medlem

Ny speldator - frågor kring moderkort, minne, grafikkort

Hej alla,

Efter 8 år har det blivit dags att uppgradera speldatorn i signaturen.
Idag spelar jag på en 24" skärm (1920x1200), men tanken är att jag ska uppgradera skärmen innan jul.
Har inte riktigt landat i om det blir en 27" (2560x1440) eller en 34" (3440x1440).

Jag spelar alla möjliga typer av spel men prioriteringen för bygget ser ut som följande

  • Star Citizen (3.3)

  • Assassin Creed: Odyssey

  • Anno 1800

  • Battlefield V?

Nuvarande inköpslista. Behåller nuvarande PSU, en Corsair RM650i
Det är värt att nämna att jag inte har någon budget.

Varför denna varukorg?

  • Fractal Design Meshify C känns spännande och den är vacker. Vill stödja Svensk industri. Har sneglat på en NZXT 500i men valet föll till slut på Meshify

  • Celsius S24 för att jag är minimalist och den går fint ihop med Meshify C. Stödjer Svensk industri! Yohoo!. Noctua NH-D15 eller Be Quiet! Dark Rock Pro 4 hade fungerat också men men...

  • Intel i5 9600k för att den är prisvärd och är en bra kompromiss. Jag hade kunnat valt en AMD 2700x men den ligger efter i spel benchmarks även i upplösningen 2560x1440

Funderingar och frågeställningar.
RTX korten är förbannat stora och de får knappt plats i Meshify C med frontmonterade fläktar. Om jag har läst specifikationerna rätt så får GPU max vara 315mm djup. Detta innebär att jag måste toppmontera Celsius S24.

Hur räknar man ut eller tar reda på om jag får problem med radiatorn i toppen utan att den tar i något på moderkortet?
Vilken RTX 2080?

- MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio är för lång med sina 327mm. Då behöver jag byta chassi
- Asus GeForce RTX 2080 Strix Gaming OC får plats med sina 299mm men den känns inte prisvärt. Då kan man likaväl titta på RTX 2080ti FE.
- EVGA GeForce RTX 2080 XC med sina 269mm får plats men den har bara två fläktar.

Har ni några andra funderingar eller synpunkter?

Ciao
Manuel

Edit 1:
Har grubblat på detta hela dagen och det har skett lite ändringar sen min original post. Nu ser bygget ut såhär:

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10