Permalänk
Medlem

Lödning RCA i kretskort

Hej!

Jag vill byta ut RCA kontakt (Line in) på slutstegets kretskort (Subwoofer) då den har totalt nöts ut helt med tiden och glappat en längre tid. Jag har tidigare utfört väldigt basic lödningar i form så tänkte att jag klarar av detta.

Det gick bra att få bort den gamla RCA kontakten:

Men som ni ser följde "koppar spåren" med när jag lödde bort för att lossa bort kompnenten...det har jag aldrig lyckats med tidigare.

Vad gör jag nu? För jag antar att att jag på något sätt måste få löddtennen att få kontakt med spåren igen? Skrapa bort på ytan..eller tänker jag fel?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, du måste slitet ganska hårt för att få med hela padden? För att åtgärda detta så blir det att skrapa ledarna och förtenna. Eftersom det inte finns något för benen att fästa vid så kan det vara enklare att sätta kontaktdonet som det ska sitta, limma lite med smältlim sedan vända kortet och löda benen. Ser ut som du behöver brygga med komponentben från nåt motstånd eller liknande.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det ser ut som kopparen runt hålen har lossnat. Löd små korta kablar till de befintliga lödpunkter snett ovanför och snett nedanför istället

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Som Mr Lazy föreslåg fungerar också. Var väldigt noga med att kontaktdonet sitter ordentligt, helst stumt mellan kroppen och PCB. Limma eller liknande annars kommer det slita otrevligt på lödpunkterna.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Hjärtligt tack för era svar!

Jag använde ingen våld alls utan jag vet inte om det beror på mina begränsade erfarenheter av lödning eller att kretskortet är av allmän dålig kvalite som gjorde att kopparn lossna..

Kan löddtenn (som alternativ till smältlim) användas ändå på det befintliga spåren där kopparn lossnat för att sätta fast de nya kontakterna?

Och sedan använda dessa:

och brygga enligt blå markering:

Behövs något mer?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Hjärtligt tack för era svar!

Jag använde ingen våld alls utan jag vet inte om det beror på mina begränsade erfarenheter av lödning eller att kretskortet är av allmän dålig kvalite som gjorde att kopparn lossna..

Kan löddtenn (som alternativ till smältlim) användas ändå på det befintliga spåren där kopparn lossnat för att sätta fast de nya kontakterna?

Och sedan använda dessa:
http://www.bilddump.se/bilder/20181204092947-217.211.23.176.jpg

och brygga enligt blå markering:

http://www.bilddump.se/bilder/20181204092838-217.211.23.176.jpg

Behövs något mer?

Gör du enligt din bild kommer du inte återställa det galvaniskt. Det spelar förmodligen ingen praktisk roll, men lika bra att göra det som det var. Du ska ha kontakt mellan de bortslitna lödöarna också.

Jag hade borstat bort lacken i alla fyra ändor närmast de bortslitna lödöarna mha glasfiberborste (man kan försöktigt skrapa med en vass kniv också om man inte har någon dylik), klippt till två koppartrådstumpar (kabelkardeler, byglingstråd från nåt kasserat kretskort, whatever), och lött dit dem enligt nedan:

Givetvis stoppar du dit kontaktdonet också om det blir enklare att ta allt på en gång.

Detta sätt kommer också ge mycket bättre mekanisk styrka.

Det är troligen ingen dum idé att fixera alltihopa med smältlim när du är klar med lödningen, så lödningen får lite avlastning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Så hade jag nog också gjort men det känns lite som överkurs för honom med risk för att paja mer.
Han borde nog bara löda direkt på intilliggande komponenters anslutningar för att ansluta kabel direkt till de nya komponenterna.
Obs, var försiktig med värmen, ser ut som att kopparn har lossnat pga värme/våld.

Permalänk
Medlem

@TubularBoy: Så mycket svårare är det väl ändå inte? Bara man tar sig tid med avlägsnandet av lacken är det ingen större risk att kvadda nåt mer, och om man nu skulle råka lyfta mer kopparbana ändå, har man alltid möjligheten att falla tillbaka på sättet du beskriver, oavsett om man så lyckats slita bort hela rasket typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tusen tack!

Jag tror jag klarar upp den uppgiften.. Går det använda vanlig högtalarkabel för brygga enligt vit markering? Tänkte att man skalar av ändarna och i mitten, löder ihop på 3 punkter (gul) enligt bild:

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

Tusen tack!

Jag tror jag klarar upp den uppgiften.. Går det använda högtalarkabel för brygga enligt vit markering? Tänkte att man skalar av ändarna och i mitten, löder ihop på 3 punkter (gul) enligt bild:

http://www.bilddump.se/bilder/20181204111641-217.211.23.176.jpg

Vilken kabel i rimlig grovlek som helst går bra. Helst enkelkardelig dito. Jag skulle dock inte krånglat med att avisolera den på tre ställen sådär, utan bara låtit den vara helt naken, det är enklare, och du kan få ett starkare förband så. Skala bara ändan av en längre stump så du har nåt att hålla i/tejpa ner när du positionerar, och klipp av överskottet när du lött fast den.

Hade också tagit bort lacken längre in på kopparbanorna än din bild antyder att du tänkt, säg 4-5 mm eller nåt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput:

Toppen! Jag kör på era tips...TACK

Kan man sandpappra bort lacken eller ska man använda sig av en kniv hellre?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaDMaXz:

@kaput:

Toppen! Jag kör på era tips...TACK

Kan man sandpappra bort lacken eller ska man använda sig av en kniv hellre?

Använd kniv. Du har ingen precision med sandpapper, det tar olika djupt på olika ställen, och det sliter med sig banorna lättare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!