Gråzon i garantiärende

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Gråzon i garantiärende

Hej,

Jag har en släkting som hamnat i en gråzon vad gällande ett garantiärende hos en datorbutik.

Det rör sig om ett nätagg som inköptes i juni 2015 med tre års garanti. I februari 2018 så började fläktens kullager att ge efter och ett garantiärende startades hos butiken som accepterade det och lovade att skicka en fraktsedel. Den dök dock aldrig upp, och på grund av att mycket annat pågick på annat håll så låg vi inte på i butiken, speciellt då fläkten inte alltid bråkade och väsnades, utan kanske 25% av tiden.

I vart fall så gick det ett par månader och vi är nu framme i början av maj 2018; nu börjar den plötsligt uppföra sig ganska illa; då vid kanske hälften av alla uppstarter så får skärmen ingen signal av grafikkortet. Har provat att köra på iGPU samt ett annat grafikkort, och då strular det aldrig. Samma sak då jag provat deras grafikkort i min egna dator = inga som helst problem. Provade då även ett annat nätagg, och då försvann signalproblemen som i ett trollslag.

Sagt och gjort, vi var på nätbutiken igen och bad om att få inkludera det nya felet i det existerande ärendet och, igen att få en fraktsedel.

Och vi fick aldrig något svar. Garantitiden gick ut, och nu så fungerar det kanske 10% av gångerna att starta datorn, om ens det. Med sporadiska krascher hit och dit som resultat. Butiken i fråga menar nu på att "vi har tagit kontakt med dom flera månader efter att garantitid har gått ut" trots att vi bifogat mejlet till dom som skickades cirka en månad före garantitidens slut.

Det känns som sagt som en gråzon med detta ärende och undrar därför hur utomstående tolkar situationen.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Reklamera den i stället för att åberopa garantin.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Om de hade vsrit jag. Är envis och de är deras fel att dem ej svarade eller att retursedel ej dykit upp.
MEN ni skulle varit mer aktiva med att pusha på ang garantiärendet.
Tack vare tiden gått ut och ni har mejl och bevis på kontakt inom garantiens ram men inte fått svar så kan ni försöka ringa dem istället och be att få prata med några högre uppsatt och få goodwill

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Eftersom ni meddelat felet två gånger inom garantitiden så är det butikens fel att det dragit ut på tiden och inget som de ska skylla på er, om jag förstått det rätt.

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Tror inte det är så mycket gråzon, felet påtalades ju innan garantin var slut vilket är det viktiga.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Om felet påtalades inom garantitiden så är det det som räknas. Har ni skriftligt på det, mejl exv, så är det inga konstigheter.
Annars kontakta kommunens konsumentrådgivare, alternativt ARN.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2016

Vad är det för jävla butik? Dem kontaktar väl i sin tur tillverkarna? Borde bara lösas rätt upp och ned.

Detta är inte en gråzon. Rätt solklart att ni har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Det är när man rapporterar problemet som det gäller, de kan bara inte skita i att kolla på ärendet och vänta ut garantitiden. En gång skickade jag in en laptop till Asus någon dag innan garantin gick ut. Fick tillbaka efter att garantin gått ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av mrqaffe:

Reklamera den i stället för att åberopa garantin.

För sent nu då det gått mer än 3 år. Ligg på om garantin i stället då ni meddelat felet innan 3 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av DanMas:

Vad är det för jävla butik? Dem kontaktar väl i sin tur tillverkarna? Borde bara lösas rätt upp och ned.

Detta är inte en gråzon. Rätt solklart att ni har rätt.

Det är inte solklart. Gråzonen ligger i att konsumenten fortsatt använda en felaktig produkt i tre månader efter den felanmälts och kan därmed ha skadat produkten mer.

Det är inte servicemindet eller goodwill att neka garantin av den anledning men likväl har man som företag rätt att göra det. (Något företaget ifråga dock inte verkar ha gjort).

Skickades från m.sweclockers.com

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jan 2016

@petabyte: Fast då förutsätter du också som återförsäljare att konsumenten har tillräcklig och likvärdig kunskap och gjort fullständig felsökning för att kunna utgå från att denne använt produkten fortsatt felaktigt medvetet. Om återförsäljaren också sagt att dem ska skicka fraktsedel och godtagit ärendet känns det väldigt o-troligt att man sedan nekar i väntan ~då man använt produkten så länge~. Tänk om det varit ett företag som varit högt beroende av en produkt, ska dem lägga ned hela verksamheten då i väntan på reparation? Produkten behöver ju sedan felsökas av återförsäljare eller tillverkare i sin tur för att dra slutsatsen att det är fel på den och att konsumenten hade rätt i sin slutsats. Tycker att det är solklart, tror ARN skulle stå på konsumentens sida vid ärende. Produkten fungerade inte som tänkt genom hela garantitiden. Finns rätt bra skydd för detta i Sveriges system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Chibariku:

För sent nu då det gått mer än 3 år. Ligg på om garantin i stället då ni meddelat felet innan 3 år.

Fast felet påtalades inom tiden för den av lagen stipulerade reklamationsrätten. Som konsument behöver man inte säga det magiska order "reklamation" för att få rätt till avhjälpande, det räcker att man påtalar felet.

Det är ganska uppenbart att det är återförsäljaren som brustit i sitt åtagande och jag kan inte se hur konsumenten kan lastas för det.

Skrivet av petabyte:

Det är inte solklart. Gråzonen ligger i att konsumenten fortsatt använda en felaktig produkt i tre månader efter den felanmälts och kan därmed ha skadat produkten mer.

Det är inte servicemindet eller goodwill att neka garantin av den anledning men likväl har man som företag rätt att göra det. (Något företaget ifråga dock inte verkar ha gjort).

Så länge konsumenten inte borde ha insett att fortsatt användningen av produkten med stor sannolikhet erfordrar produkten ytterligare skador, så kan jag inte se hur konsumenten kan lastas för att fortsatt använda produkten medans man inväntar avhjälpande från återförsäljaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Blomman90:

Fast felet påtalades inom tiden för den av lagen stipulerade reklamationsrätten. Som konsument behöver man inte säga det magiska order "reklamation" för att få rätt till avhjälpande, det räcker att man påtalar felet.

Det är ganska uppenbart att det är återförsäljaren som brustit i sitt åtagande och jag kan inte se hur konsumenten kan lastas för det.

Så länge konsumenten inte borde ha insett att fortsatt användningen av produkten med stor sannolikhet erfordrar produkten ytterligare skador, så kan jag inte se hur konsumenten kan lastas för att fortsatt använda produkten medans man inväntar avhjälpande från återförsäljaren.

Fast då ska ju kunden påvisa att det var ett ursprungsfel också, mycket lättare att gå vidare med ett garantiärende i det här fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Blomman90:

Håller helt med utifrån de sakförhållanden som beskrivits. Dock med en PSU så antar jag att det kan uppstå en del förslitningsskador, t.ex. om man har väldigt dammigt eller liknande, så det är väl inte givet att det är ett tillverkningsfel bara för att det uppstår. Typ som om man använder en vanlig dammsugare för att suga upp byggdamm och sen vill reklamera den efter 2 år när den slutar fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Chibariku:

Fast då ska ju kunden påvisa att det var ett ursprungsfel också, mycket lättare att gå vidare med ett garantiärende i det här fallet.

Ja, så är det ju. Men jag påtalade att det inte är för sent. Det man däremot ska ha i åtanke är att villkoren i garantin kan variera och att det inte nödvändigtvis är bättre än reklamationsrätten. Till exempel skulle man för garantin kunna villkora att produkten måste ankomma servicesverkstaden innan garantitiden går ut (svining, men fullt möjligt). Så kan man däremot inte göra med reklamationsrätten. Konsumenten ska dock inte behöva bry sig om det går som reklamation eller garanti, eftersom garantin endast fungerar som ett komplement.

Skrivet av improwise:

Håller helt med utifrån de sakförhållanden som beskrivits. Dock med en PSU så antar jag att det kan uppstå en del förslitningsskador, t.ex. om man har väldigt dammigt eller liknande, så det är väl inte givet att det är ett tillverkningsfel bara för att det uppstår. Typ som om man använder en vanlig dammsugare för att suga upp byggdamm och sen vill reklamera den efter 2 år när den slutar fungera.

Ja, absolut kan det vara så att felet inte är ursprungligt utan istället orsakat av "felaktigt" handhavande. I sådana fall torde både garanti och reklamationsrätt falla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Kan tipsa om att det i fall som detta kan vara rätt bra att lägga någon typ av BCC (blind kopia) på mailen till någon mottagare som har högt bevisvärde, detta i fallet där mottagaren säger sig helt enkelt aldrig fått några meddelanden (indirekt att det aldrig skickats några till dom). Jag brukar som regel lägga en BCC till något av mina skräpkonton hos Hotmail, Gmail etc i denna typ av korrespondens av det skälet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av improwise:

Kan tipsa om att det i fall som detta kan vara rätt bra att lägga någon typ av BCC (blind kopia) på mailen till någon mottagare som har högt bevisvärde, detta i fallet där mottagaren säger sig helt enkelt aldrig fått några meddelanden (indirekt att det aldrig skickats några till dom). Jag brukar som regel lägga en BCC till något av mina skräpkonton hos Hotmail, Gmail etc i denna typ av korrespondens av det skälet.

Går ju att BCC till sig själv, gör jag regelbundet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av improwise:

Ser inte vad detta skulle ha för värde. De kan ju fortfarande säga att de inte fått det. Man kan lika gärna plocka mejlet från sin egna skickathistorik

Lätt som Paj

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av LeonHart:

Ser inte vad detta skulle ha för värde. De kan ju fortfarande säga att de inte fått det. Man kan lika gärna plocka mejlet från sin egna skickathistorik

Skillnaden är bevisvärdet och att du kan bevisa att du skickat det. I synnerhet om man normalt har en mailleverantör med lågt bevisvärde, t.ex. om man har en egen mailserver eller en server där man har höga behörigheter. Jag kan utan problem fejka ett "skickat" mail i min skickatkorg, däremot är det svårare att fejka att jag skulle fått en kopia på det till t.ex. Gmail eller Hotmail.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av improwise:

Skillnaden är bevisvärdet och att du kan bevisa att du skickat det. I synnerhet om man normalt har en mailleverantör med lågt bevisvärde, t.ex. om man har en egen mailserver eller en server där man har höga behörigheter. Jag kan utan problem fejka ett "skickat" mail i min skickatkorg, däremot är det svårare att fejka att jag skulle fått en kopia på det till t.ex. Gmail eller Hotmail.

Jag förstår din tanke men jag tycker det känns lite långsökt. Har svårt att se att ärenden av den här typen skulle gå så långt att man börjar ifrågasätta att bevisen skulle vara äkta. Men det blir ju å andra sidan inte sämre så om folk är rädda för att deras bevis skulle ifrågasättas är det väl bra att göra som du gör.

Lätt som Paj

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Sen är en fläkt en rörlig/slitagedel så att få det på reklamation blir nog extremt svårt.
Ni måste åberopa att felet vart där sen början och ej beror på slitage. Detta är nog ej genomförbart.

Hade lagt pengarna på ett nytt agg då det handla om såpass lite pengar.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av The_St1g:

Sen är en fläkt en rörlig/slitagedel så att få det på reklamation blir nog extremt svårt.
Ni måste åberopa att felet vart där sen början och ej beror på slitage. Detta är nog ej genomförbart.

Hade lagt pengarna på ett nytt agg då det handla om såpass lite pengar.

Förbrukningsvara och förbrukningsvara... Nog förväntas en fläkt hålla tre år under normalt användande.

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 640GB WD, 7200RPM | | 2TB WD Caviar Green Power | FD Define R4 | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Acer Predator X34A

Filserver: MK Asus E35M1-I Deluxe | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 | WD, Caviar Green Power 2TB | WD Red 8TB | WD Caviar Black 640 GB| FD Array R2 300W