Gråzon i garantiärende

Permalänk
Medlem

Gråzon i garantiärende

Hej,

Jag har en släkting som hamnat i en gråzon vad gällande ett garantiärende hos en datorbutik.

Det rör sig om ett nätagg som inköptes i juni 2015 med tre års garanti. I februari 2018 så började fläktens kullager att ge efter och ett garantiärende startades hos butiken som accepterade det och lovade att skicka en fraktsedel. Den dök dock aldrig upp, och på grund av att mycket annat pågick på annat håll så låg vi inte på i butiken, speciellt då fläkten inte alltid bråkade och väsnades, utan kanske 25% av tiden.

I vart fall så gick det ett par månader och vi är nu framme i början av maj 2018; nu börjar den plötsligt uppföra sig ganska illa; då vid kanske hälften av alla uppstarter så får skärmen ingen signal av grafikkortet. Har provat att köra på iGPU samt ett annat grafikkort, och då strular det aldrig. Samma sak då jag provat deras grafikkort i min egna dator = inga som helst problem. Provade då även ett annat nätagg, och då försvann signalproblemen som i ett trollslag.

Sagt och gjort, vi var på nätbutiken igen och bad om att få inkludera det nya felet i det existerande ärendet och, igen att få en fraktsedel.

Och vi fick aldrig något svar. Garantitiden gick ut, och nu så fungerar det kanske 10% av gångerna att starta datorn, om ens det. Med sporadiska krascher hit och dit som resultat. Butiken i fråga menar nu på att "vi har tagit kontakt med dom flera månader efter att garantitid har gått ut" trots att vi bifogat mejlet till dom som skickades cirka en månad före garantitidens slut.

Det känns som sagt som en gråzon med detta ärende och undrar därför hur utomstående tolkar situationen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Reklamera den i stället för att åberopa garantin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om de hade vsrit jag. Är envis och de är deras fel att dem ej svarade eller att retursedel ej dykit upp.
MEN ni skulle varit mer aktiva med att pusha på ang garantiärendet.
Tack vare tiden gått ut och ni har mejl och bevis på kontakt inom garantiens ram men inte fått svar så kan ni försöka ringa dem istället och be att få prata med några högre uppsatt och få goodwill

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Eftersom ni meddelat felet två gånger inom garantitiden så är det butikens fel att det dragit ut på tiden och inget som de ska skylla på er, om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så mycket gråzon, felet påtalades ju innan garantin var slut vilket är det viktiga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om felet påtalades inom garantitiden så är det det som räknas. Har ni skriftligt på det, mejl exv, så är det inga konstigheter.
Annars kontakta kommunens konsumentrådgivare, alternativt ARN.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Vad är det för jävla butik? Dem kontaktar väl i sin tur tillverkarna? Borde bara lösas rätt upp och ned.

Detta är inte en gråzon. Rätt solklart att ni har rätt.

Permalänk
Medlem

Det är när man rapporterar problemet som det gäller, de kan bara inte skita i att kolla på ärendet och vänta ut garantitiden. En gång skickade jag in en laptop till Asus någon dag innan garantin gick ut. Fick tillbaka efter att garantin gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Reklamera den i stället för att åberopa garantin.

För sent nu då det gått mer än 3 år. Ligg på om garantin i stället då ni meddelat felet innan 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Vad är det för jävla butik? Dem kontaktar väl i sin tur tillverkarna? Borde bara lösas rätt upp och ned.

Detta är inte en gråzon. Rätt solklart att ni har rätt.

Det är inte solklart. Gråzonen ligger i att konsumenten fortsatt använda en felaktig produkt i tre månader efter den felanmälts och kan därmed ha skadat produkten mer.

Det är inte servicemindet eller goodwill att neka garantin av den anledning men likväl har man som företag rätt att göra det. (Något företaget ifråga dock inte verkar ha gjort).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@petabyte: Fast då förutsätter du också som återförsäljare att konsumenten har tillräcklig och likvärdig kunskap och gjort fullständig felsökning för att kunna utgå från att denne använt produkten fortsatt felaktigt medvetet. Om återförsäljaren också sagt att dem ska skicka fraktsedel och godtagit ärendet känns det väldigt o-troligt att man sedan nekar i väntan ~då man använt produkten så länge~. Tänk om det varit ett företag som varit högt beroende av en produkt, ska dem lägga ned hela verksamheten då i väntan på reparation? Produkten behöver ju sedan felsökas av återförsäljare eller tillverkare i sin tur för att dra slutsatsen att det är fel på den och att konsumenten hade rätt i sin slutsats. Tycker att det är solklart, tror ARN skulle stå på konsumentens sida vid ärende. Produkten fungerade inte som tänkt genom hela garantitiden. Finns rätt bra skydd för detta i Sveriges system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

För sent nu då det gått mer än 3 år. Ligg på om garantin i stället då ni meddelat felet innan 3 år.

Fast felet påtalades inom tiden för den av lagen stipulerade reklamationsrätten. Som konsument behöver man inte säga det magiska order "reklamation" för att få rätt till avhjälpande, det räcker att man påtalar felet.

Det är ganska uppenbart att det är återförsäljaren som brustit i sitt åtagande och jag kan inte se hur konsumenten kan lastas för det.

Skrivet av petabyte:

Det är inte solklart. Gråzonen ligger i att konsumenten fortsatt använda en felaktig produkt i tre månader efter den felanmälts och kan därmed ha skadat produkten mer.

Det är inte servicemindet eller goodwill att neka garantin av den anledning men likväl har man som företag rätt att göra det. (Något företaget ifråga dock inte verkar ha gjort).

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge konsumenten inte borde ha insett att fortsatt användningen av produkten med stor sannolikhet erfordrar produkten ytterligare skador, så kan jag inte se hur konsumenten kan lastas för att fortsatt använda produkten medans man inväntar avhjälpande från återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast felet påtalades inom tiden för den av lagen stipulerade reklamationsrätten. Som konsument behöver man inte säga det magiska order "reklamation" för att få rätt till avhjälpande, det räcker att man påtalar felet.

Det är ganska uppenbart att det är återförsäljaren som brustit i sitt åtagande och jag kan inte se hur konsumenten kan lastas för det.

Så länge konsumenten inte borde ha insett att fortsatt användningen av produkten med stor sannolikhet erfordrar produkten ytterligare skador, så kan jag inte se hur konsumenten kan lastas för att fortsatt använda produkten medans man inväntar avhjälpande från återförsäljaren.

Fast då ska ju kunden påvisa att det var ett ursprungsfel också, mycket lättare att gå vidare med ett garantiärende i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast felet påtalades inom tiden för den av lagen stipulerade reklamationsrätten. Som konsument behöver man inte säga det magiska order "reklamation" för att få rätt till avhjälpande, det räcker att man påtalar felet.

Det är ganska uppenbart att det är återförsäljaren som brustit i sitt åtagande och jag kan inte se hur konsumenten kan lastas för det.

Så länge konsumenten inte borde ha insett att fortsatt användningen av produkten med stor sannolikhet erfordrar produkten ytterligare skador, så kan jag inte se hur konsumenten kan lastas för att fortsatt använda produkten medans man inväntar avhjälpande från återförsäljaren.

Håller helt med utifrån de sakförhållanden som beskrivits. Dock med en PSU så antar jag att det kan uppstå en del förslitningsskador, t.ex. om man har väldigt dammigt eller liknande, så det är väl inte givet att det är ett tillverkningsfel bara för att det uppstår. Typ som om man använder en vanlig dammsugare för att suga upp byggdamm och sen vill reklamera den efter 2 år när den slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast då ska ju kunden påvisa att det var ett ursprungsfel också, mycket lättare att gå vidare med ett garantiärende i det här fallet.

Ja, så är det ju. Men jag påtalade att det inte är för sent. Det man däremot ska ha i åtanke är att villkoren i garantin kan variera och att det inte nödvändigtvis är bättre än reklamationsrätten. Till exempel skulle man för garantin kunna villkora att produkten måste ankomma servicesverkstaden innan garantitiden går ut (svining, men fullt möjligt). Så kan man däremot inte göra med reklamationsrätten. Konsumenten ska dock inte behöva bry sig om det går som reklamation eller garanti, eftersom garantin endast fungerar som ett komplement.

Skrivet av improwise:

Håller helt med utifrån de sakförhållanden som beskrivits. Dock med en PSU så antar jag att det kan uppstå en del förslitningsskador, t.ex. om man har väldigt dammigt eller liknande, så det är väl inte givet att det är ett tillverkningsfel bara för att det uppstår. Typ som om man använder en vanlig dammsugare för att suga upp byggdamm och sen vill reklamera den efter 2 år när den slutar fungera.

Ja, absolut kan det vara så att felet inte är ursprungligt utan istället orsakat av "felaktigt" handhavande. I sådana fall torde både garanti och reklamationsrätt falla.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att det i fall som detta kan vara rätt bra att lägga någon typ av BCC (blind kopia) på mailen till någon mottagare som har högt bevisvärde, detta i fallet där mottagaren säger sig helt enkelt aldrig fått några meddelanden (indirekt att det aldrig skickats några till dom). Jag brukar som regel lägga en BCC till något av mina skräpkonton hos Hotmail, Gmail etc i denna typ av korrespondens av det skälet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan tipsa om att det i fall som detta kan vara rätt bra att lägga någon typ av BCC (blind kopia) på mailen till någon mottagare som har högt bevisvärde, detta i fallet där mottagaren säger sig helt enkelt aldrig fått några meddelanden (indirekt att det aldrig skickats några till dom). Jag brukar som regel lägga en BCC till något av mina skräpkonton hos Hotmail, Gmail etc i denna typ av korrespondens av det skälet.

Går ju att BCC till sig själv, gör jag regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan tipsa om att det i fall som detta kan vara rätt bra att lägga någon typ av BCC (blind kopia) på mailen till någon mottagare som har högt bevisvärde, detta i fallet där mottagaren säger sig helt enkelt aldrig fått några meddelanden (indirekt att det aldrig skickats några till dom). Jag brukar som regel lägga en BCC till något av mina skräpkonton hos Hotmail, Gmail etc i denna typ av korrespondens av det skälet.

Ser inte vad detta skulle ha för värde. De kan ju fortfarande säga att de inte fått det. Man kan lika gärna plocka mejlet från sin egna skickathistorik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ser inte vad detta skulle ha för värde. De kan ju fortfarande säga att de inte fått det. Man kan lika gärna plocka mejlet från sin egna skickathistorik

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är bevisvärdet och att du kan bevisa att du skickat det. I synnerhet om man normalt har en mailleverantör med lågt bevisvärde, t.ex. om man har en egen mailserver eller en server där man har höga behörigheter. Jag kan utan problem fejka ett "skickat" mail i min skickatkorg, däremot är det svårare att fejka att jag skulle fått en kopia på det till t.ex. Gmail eller Hotmail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skillnaden är bevisvärdet och att du kan bevisa att du skickat det. I synnerhet om man normalt har en mailleverantör med lågt bevisvärde, t.ex. om man har en egen mailserver eller en server där man har höga behörigheter. Jag kan utan problem fejka ett "skickat" mail i min skickatkorg, däremot är det svårare att fejka att jag skulle fått en kopia på det till t.ex. Gmail eller Hotmail.

Jag förstår din tanke men jag tycker det känns lite långsökt. Har svårt att se att ärenden av den här typen skulle gå så långt att man börjar ifrågasätta att bevisen skulle vara äkta. Men det blir ju å andra sidan inte sämre så om folk är rädda för att deras bevis skulle ifrågasättas är det väl bra att göra som du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Sen är en fläkt en rörlig/slitagedel så att få det på reklamation blir nog extremt svårt.
Ni måste åberopa att felet vart där sen början och ej beror på slitage. Detta är nog ej genomförbart.

Hade lagt pengarna på ett nytt agg då det handla om såpass lite pengar.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Sen är en fläkt en rörlig/slitagedel så att få det på reklamation blir nog extremt svårt.
Ni måste åberopa att felet vart där sen början och ej beror på slitage. Detta är nog ej genomförbart.

Hade lagt pengarna på ett nytt agg då det handla om såpass lite pengar.

Förbrukningsvara och förbrukningsvara... Nog förväntas en fläkt hålla tre år under normalt användande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jahapp, nu vart det äntligen dags för en uppdatering.

Personen i fråga vars nätagg var trasigt var upptagen med studier (datorn krävs för jobb och studier) under december månad, sedan kom julhelgerna. Till slut i början av januari så vart det ivägskickat, det dröjde en vecka sedan fick hon ett mejl från butiken där de frågade varför "det tagit sådan tid" och att "dom var osäkra på om dom ville ta ärendet nu" och dom skulle "diskutera det internt". Dröjde fram tills idag då butiken hörde av sig igen och avslog garantiärendet på grund av att "det tagit för lång tid" innan de fick in varan och erbjuder henne att köpa ett nytt "till deras inköpspris", något som hon verkligen inte har råd med och samtidigt då de håller på det defekta nätagget.

Det känns ju inte direkt så okej...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jahapp, nu vart det äntligen dags för en uppdatering.

Personen i fråga vars nätagg var trasigt var upptagen med studier (datorn krävs för jobb och studier) under december månad, sedan kom julhelgerna. Till slut i början av januari så vart det ivägskickat, det dröjde en vecka sedan fick hon ett mejl från butiken där de frågade varför "det tagit sådan tid" och att "dom var osäkra på om dom ville ta ärendet nu" och dom skulle "diskutera det internt". Dröjde fram tills idag då butiken hörde av sig igen och avslog garantiärendet på grund av att "det tagit för lång tid" innan de fick in varan och erbjuder henne att köpa ett nytt "till deras inköpspris", något som hon verkligen inte har råd med och samtidigt då de håller på det defekta nätagget.

Det känns ju inte direkt så okej...?

Kontakta ARN eller kommunens konsumentombudsman.

Man har både rättigheter och skyldigheter som konsument, och det kan vara ganska snårigt. Man får inte dröja hur länge som helst med att returnera en vara heller, jag vet dock inte hur länge.

Men som sagt, ta upp det med de jag nämnt ovan.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jahapp, nu vart det äntligen dags för en uppdatering.

Personen i fråga vars nätagg var trasigt var upptagen med studier (datorn krävs för jobb och studier) under december månad, sedan kom julhelgerna. Till slut i början av januari så vart det ivägskickat, det dröjde en vecka sedan fick hon ett mejl från butiken där de frågade varför "det tagit sådan tid" och att "dom var osäkra på om dom ville ta ärendet nu" och dom skulle "diskutera det internt". Dröjde fram tills idag då butiken hörde av sig igen och avslog garantiärendet på grund av att "det tagit för lång tid" innan de fick in varan och erbjuder henne att köpa ett nytt "till deras inköpspris", något som hon verkligen inte har råd med och samtidigt då de håller på det defekta nätagget.

Det känns ju inte direkt så okej...?

Dåligt av butiken, låt mig gissa, Inet eller CDON. Som tur är brukar det gå bra att kontakta tillverkaren direkt, så om butiken vägrar hjälpa henne så är det den vägen hon måste gå, alternativ anmäla till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jahapp, nu vart det äntligen dags för en uppdatering.

Personen i fråga vars nätagg var trasigt var upptagen med studier (datorn krävs för jobb och studier) under december månad, sedan kom julhelgerna. Till slut i början av januari så vart det ivägskickat, det dröjde en vecka sedan fick hon ett mejl från butiken där de frågade varför "det tagit sådan tid" och att "dom var osäkra på om dom ville ta ärendet nu" och dom skulle "diskutera det internt". Dröjde fram tills idag då butiken hörde av sig igen och avslog garantiärendet på grund av att "det tagit för lång tid" innan de fick in varan och erbjuder henne att köpa ett nytt "till deras inköpspris", något som hon verkligen inte har råd med och samtidigt då de håller på det defekta nätagget.

Det känns ju inte direkt så okej...?

Ärligt talat så vet inte jag vad lagen/praxis föreskriver om köparens dröjsmål. Reklamationsrätten löpte ut i Juni, varan skickades till sist in i januari. Vilket är en ganska lång tid. Så för att ens kunna göra någon slags rimlighetsbedömning, så är ju frågan hur stor del av detta dröjsmål berodde på säljaren, hur stor del berodde på köparen? Om det dröjde till december med att få en fraktsedel, så är en månad i min mening inget väsentlig dröjsmål. Om däremot fraktsedlar erhölls för flera månader sedan, så kan jag tycka det är lite anmärkningsvärt att man inte förmått sig att skicka in varan. Framförallt då datorn enligt utsago endast startar knappa 10% av försöken...

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Hon skulle inte ha använt dator i över en månad nä. Hon har gjort bort sig. Särskilt när det varit krångel från början så borde du/hon/ni fattat att ni borde agerat skyndsamt när det väl var dags och dragit ut på det pga "studier/arbete/jul". Finns tyvärr inget i lagen som säger att man får fortsätta använda något för att man måste använda det till sina studier/arbete eller för att det är jul.

Permalänk

Har sysslat med garantiärenden och reklamationer. I min värld är det rätt solklart det ligger på butiken eftersom felet påtalats innan reklamationrätten löpt ut. Det är väldigt olyckligt att det drog ut på tiden men finns mailet där första fraktsedeln utlovats kvar ser jag inte att butiken inte skulle göra rätt för sig. Berätta gärna för butiken att ni tänker kontakta ARN om de inte är behjälpliga.

Permalänk
Inaktiv

Det luktar lite illa om denna historia. Om man har en defekt produkt som man använder för studiemedel så känns det relevant att den har rätt så stabil driftsäkerhet.

Redogör gärna:

När ni tog första kontakt
Vad ni skrev
När ni fick svar
Vad ni fick för svar
När återupptog ni kontakten
När besvarades den och vad innehöll svaret

Kortfattat alltså, släng upp en PDF med er mailkorrespondens.