AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag polerar av kristallkulan & drar till med ~4,6GHz all core manuell OC vid rimlig vcore, samtidigt hoppas jag såklart på möjlighet till mer

Nu kanske många tycker att det låter tråkigt men det beror helt på vad du gör & letar efter, lyckas man klocka en 16c/32t till detta så pratar vi prestanda du helt enkelt inte får på andra ställen utan att betala nåt så in i helvete mycket mer pengar, även en 12c/24t faller under denna kategori vid samma frekvens. En 3800x har såklart konkurrens från 9900k och därför behöver 3800x kunna gå så högt i frekvens som det bara går, eller? Nej det är inte fullt så enkelt heller, den som sitter på en 9900k och inte behöver mer än 8c/16t kommer inte bry sig om R3000, den som har möjlighet att byta till en 9900k i befintligt system och heller inte behöver mer än 8c/16t har heller inget behov eller intresse av R3000, däremot finns det en veritabel uppsjö av redan sålda AM4 baserade burkar där en 3800x sitter som hand i handske, för dessa system spelar det absolut ingen roll att en 9900k är en smula snabbare i vissa saker, de får en bastant prestanda uppgradering utan att behöva byta något annat än just processorn.

Vad gäller nya system så hänger det på pris kontra prestanda och vi vet alla hur intel ligger till i den fighten, ser priser höga ut just nu för R3000, japp, kommer det sjunka efter lanseringsdagen? japp.

Skulle det vara fränt om R3000 kunde utklocka 9900k? javisst vore det så, behöver AMD göra det för att sälja R3000? nope.

De som kan skaffa eller sitter på 9900K till sitt befintliga system och byter till Ryzen bör väl ligga någonstans runt 0% 9900K kommer vara en solid processor för alla som har den, oavset hur Ryzen 3000 presterar. Snackar vi ~20-30% bättre spelprestanda så skulle nog en del byta, men så lär det ju inte bli, utan kundbasen bör väl bestå av de som sitter på gamla Intel-system och känner att spelprestandan inte räcker till, och vill testa Ryzen, samt de som redan sitter på AM4 och tycker att "eftersom man bara behöver byta processorn" så blir det en relativt billig uppgradering.

Sen kan det ju också vara så att X570 har någon artificiellt exklusiv feature som får en del 00 och 400-serien chipset-ägare att sukta efter ett nytt moderkort, men som befintlig ägare av X470 så "hoppas" jag ju att det inte blir så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag polerar av kristallkulan & drar till med ~4,6GHz all core manuell OC vid rimlig vcore, samtidigt hoppas jag såklart på möjlighet till mer

Nu kanske många tycker att det låter tråkigt men det beror helt på vad du gör & letar efter, lyckas man klocka en 16c/32t till detta så pratar vi prestanda du helt enkelt inte får på andra ställen utan att betala nåt så in i helvete mycket mer pengar, även en 12c/24t faller under denna kategori vid samma frekvens. En 3800x har såklart konkurrens från 9900k och därför behöver 3800x kunna gå så högt i frekvens som det bara går, eller? Nej det är inte fullt så enkelt heller, den som sitter på en 9900k och inte behöver mer än 8c/16t kommer inte bry sig om R3000, den som har möjlighet att byta till en 9900k i befintligt system och heller inte behöver mer än 8c/16t har heller inget behov eller intresse av R3000, däremot finns det en veritabel uppsjö av redan sålda AM4 baserade burkar där en 3800x sitter som hand i handske, för dessa system spelar det absolut ingen roll att en 9900k är en smula snabbare i vissa saker, de får en bastant prestanda uppgradering utan att behöva byta något annat än just processorn.

Vad gäller nya system så hänger det på pris kontra prestanda och vi vet alla hur intel ligger till i den fighten, ser priser höga ut just nu för R3000, japp, kommer det sjunka efter lanseringsdagen? japp.

Skulle det vara fränt om R3000 kunde utklocka 9900k? javisst vore det så, behöver AMD göra det för att sälja R3000? nope.

Nu tror jag inte just hur mycket den klockar är det viktigaste men om AMD skall klara av att gå in i ett högre prissegment så måste de ju iaf locka folk som mig som köper nytt och väljer mellan Intel och AMD. Då krävs ju att de i var fall typ matchar Intels processorer vad gäller prestanda. Varför ska man välja AMD för typ samma pris om prestandan inte är typ samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@ErikDah: Oj!, saftiga priser!. de listade ju även priserna på moderkorten.
Billigaste i listan instegskortet Gigabyte Gaming X 2500kr.. yikes

Gaming X är kanske inte är fullt så insteg som man kan tro, den har en 600A vrm exempelvis (10+2 dubblerad 5+1 med 10st 1H2L 60A fets), tidigare moderkort på AM4 som kommer upp i samma VRM kapacitet är ASUS Crosshair VII, 2500 för det är i det stora hela kanske inte så dyrt egentligen speciellt inte med tanke på att det är icke lanserade prylar.

Skrivet av Aktsu:

Nu tror jag inte just hur mycket den klockar är det viktigaste men om AMD skall klara av att gå in i ett högre prissegment så måste de ju iaf locka folk som mig som köper nytt och väljer mellan Intel och AMD. Då krävs ju att de i var fall typ matchar Intels processorer vad gäller prestanda. Varför ska man välja AMD för typ samma pris om prestandan inte är typ samma?

Dock har jag redan nämnt detta, priser just nu matchar inte vad de kommer vara efter lansering och MSRP är skapligt konkurrenskraftigt om man ser till vad Intel vill ha för sina prylar just nu.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Mitt Z390 Gaming X kostade 1500kr och jag kan köra i9 9900k på detta kort.
Så total kostnad runt 1500+5500kr = 7000kr

skulle jag köpa amd så blir det ju 2500kr för gaming x + 3700x 4349kr = 6849kr, och frågan är om inte i9:an är snabbare?

Därför tyckte jag att 2500kr var saftigt för det billigaste moderkortet, även om det rent tekniskt sett kanske är superbra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@tellus82: Mitt Z390 Gaming X kostade 1500kr och jag kan köra i9 9900k på detta kort.
Så total kostnad runt 1500+5500kr = 7000kr

skulle jag köpa amd så blir det ju 2500kr för gaming x + 3700x 4349kr = 6849kr, och frågan är om inte i9:an är snabbare?

Därför tyckte jag att 2500kr var saftigt för det billigaste moderkortet, även om det rent tekniskt sett kanske är superbra.

Åter igen, det är icke lanserade prylar, priser stämmer inte för fem öre med vad som är väntat efter lansering, sen måste du absolut inte köra just x570 till en zen2, det är i mitt tycke rent dumt att göra det om man är budgetmedveten. Det finns gott om andra kort att välja på som skulle matcha en 3700x hur bra som helst.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Dock har jag redan nämnt detta, priser just nu matchar inte vad de kommer vara efter lansering och MSRP är skapligt konkurrenskraftigt om man ser till vad Intel vill ha för sina prylar just nu.

Fast jag pratar om vad priserna faktiskt kommer vara, har ju som sagt fått det bekräftat att de landar på AMDs presenterade siffror + moms. Det gör ju att en 3800X hamnar typ en femhundring under en 9900k men vad gäller spel så ställer ju AMD själva en 3800X mot en 9700k som du istället får för ca 700 kr mindre än 3800X. Nu vet vi ju dock från tester att en 9700k presterar typ som en 9900k i spel så det är ju lite sak samma kanske.

Ska försöka skaka fram input från lite folk som faktiskt testat någon CPU för att se om man kan lita på AMDs siffror i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast jag pratar om vad priserna faktiskt kommer vara, har ju som sagt fått det bekräftat att de landar på AMDs presenterade siffror + moms. Det gör ju att en 3800X hamnar typ en femhundring under en 9900k men vad gäller spel så ställer ju AMD själva en 3800X mot en 9700k som du istället får för ca 700 kr mindre än 3800X. Nu vet vi ju dock från tester att en 9700k presterar typ som en 9900k i spel så det är ju lite sak samma kanske.

Ska försöka skaka fram input från lite folk som faktiskt testat någon CPU för att se om man kan lita på AMDs siffror i allmänhet.

Hur räknar du då? Om du räknar på dagens dollarvärde i 9,5 sek och lägger på moms (vilket är en fullt rimlig kalkyl) hamnar 3700x på 3900, 3800x hamnar på 4730 och 3900x på 5925. 3900x har intel inget svar på, 3950x har intel inget svar på, så det enda ställe som priset kommer in i bilden är för 3800x och nedåt. 3800x har ett lanseringspris som är 770kr lägre än vad intel vill ha för en 9900k, en 3700x ligger 1600kr lägre än en 9900k och på samma pris som en 9700k.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu tror jag inte just hur mycket den klockar är det viktigaste men om AMD skall klara av att gå in i ett högre prissegment så måste de ju iaf locka folk som mig som köper nytt och väljer mellan Intel och AMD. Då krävs ju att de i var fall typ matchar Intels processorer vad gäller prestanda. Varför ska man välja AMD för typ samma pris om prestandan inte är typ samma?

Var hittar jag en 9900k med 12 eller 16 kärnor?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hur räknar du då?

En 3800X kommer gå på runt 4750 kr, en 9900k kostar just nu 5200 kr från Dustin, finns för 5k med men från en mindre butik. Ja det är ett kampanjpris men om det är ett Intelsponsrat pris så kan det vara nya normen nu när AMDs processorer kommer. Oavsett går det att köpa en 9900k för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En 3800X kommer gå på runt 4750 kr, en 9900k kostar just nu 5200 kr från Dustin, finns för 5k med men från en mindre butik. Ja det är ett kampanjpris men om det är ett Intelsponsrat pris så kan det vara nya normen nu när AMDs processorer kommer. Oavsett går det att köpa en 9900k för de pengarna.

Hann redigera inlägget lite du svarade på men en sak som du tycks glömma är att det handlar om icke lanserade produkter och lanseringspriser, AMD har varenda gång visat att man kan kriga med priser så jag är inte ens lite rädd för att AMD inte kommer kunna kriga även denna gång med just priser. Speciellt när deras tillverkning är vansinnigt mycket billigare än intels pga chiplet, 7nm och mycket goda yields.

Är det negativt att Intel sänker priset på 9900k inför lansering av Zen2? Nej det är fenomenalt bra för oss, mer av detta tack därför det sätter press på AMD att hålla sig konkurrenskraftiga och än mer så Intel igen, äntligen kanske vi får se lite regelrätt priskrig i branchen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hann redigera inlägget lite du svarade på men en sak som du tycks glömma är att det handlar om icke lanserade produkter och lanseringspriser, AMD har varenda gång visat att man kan kriga med priser så jag är inte ens lite rädd för att AMD inte kommer kunna kriga även denna gång med just priser. Speciellt när deras tillverkning är vansinnigt mycket billigare än intels pga chiplet, 7nm och mycket goda yields.

Är det negativt att Intel sänker priset på 9900k inför lansering av Zen2? Nej det är fenomenalt bra för oss, mer av detta tack därför det sätter press på AMD att hålla sig konkurrenskraftiga, äntligen kanske vi får se lite regelrätt priskrig i branchen.

Ja jag säger ingenting annat. Jag menar bara att nu när AMD uppenbarligen vill ge sig in i ett högre segment (med tanke på de moderkort de presenterar och de siffrorna de väljer att presentera) så är det inte priset jag tror de främst vill tävla med. Jag tror helt enkelt de vill brottas på toppen även när det gäller spelande. Dvs behöver de kunna backa upp det med faktiskt prestanda om deras försök att “hotta” upp sig skall fungera.

De vill helt enkelt plocka viktiga marknadsandelar i det högre segmentet med.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur det blir med priser och prestanda men jag håller fast vid runt 4.5ghz allcore boost.

Om de höga priserna på både cpu och mobo som ryktas stämmer så kan intel få en fördel om dom dumpar sina priser, inte så troligt men man vet aldrig.
Intels nya arkitektur är inte att leka med(enligt tidiga rykten) fast amd kanske är i kapp innan den kommer 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag säger ingenting annat. Jag menar bara att nu när AMD uppenbarligen vill ge sig in i ett högre segment (med tanke på de moderkort de presenterar och de siffrorna de väljer att presentera) så är det inte priset jag tror de främst vill tävla med. Jag tror helt enkelt de vill brottas på toppen även när det gäller spelande. Dvs behöver de kunna backa upp det med faktiskt prestanda om deras försök att “hotta” upp sig skall fungera.

De vill helt enkelt plocka viktiga marknadsandelar i det högre segmentet med.

Visst kan det vara så och för det övre segmentet med content creation på hobby nivå så slår AMD en ren Homerun med 3900x och 3950x och här sitter PCI-E 4.0 som hand i handske till målgruppen, mängden supersnabb lagring du kan köra samtidigt är inget du kommer i närheten av med en 9900k setup och antalet kärnor och trådar kommer den heller inte ens lite i närheten av. Att betala 8-9000 för moderkort och 12c/24t cpu med stöd för PCI-E 4.0 existerar inte någon annanstans än med Zen2 och x570, HEDT plattformarna faller helt enkelt bort förutom för hyperspecifika fall där man behöver ännu mer simultana pci-e lanes eller extrem minnesbandbredd.

För gaming med fokus på prestanda per krona så sitter ett 400 serien moderkort och en 3700x extremt bra till (även 3600/x), det finns idag runt 25st 400 serien moderkort som en 8c/16t funkar alldeles utmärkt i klockad eller oklockad som har fullt stöd för PBO och XFR2, kan en 9700k vara snabbare i en del spel, det kan den säkert men samtidigt har en 3700x 8 extra trådar vilket lägger på en hel del prestanda i mycket annan mjukvara.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska bli intressant hur det blir med priser och prestanda men jag håller fast vid runt 4.5ghz allcore boost.

Om de höga priserna på både cpu och mobo som ryktas stämmer så kan intel få en fördel om dom dumpar sina priser, inte så troligt men man vet aldrig.
Intels nya arkitektur är inte att leka med(enligt tidiga rykten) fast amd kanske är i kapp innan den kommer 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Intels nya arkitektur ser ut att ha mycket god IPC men det som Intel har problem med enligt många (Ian Cutress exempelvis) är att nya tillverkningsprocesserna drar ner maxfrekvens så kraftigt att den enorma IPC ökningen äts upp helt av frekvenstappet, detta måste de lösa innan de kan dra fullt ut nytta av IPC gainen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Visst kan det vara så och för det övre segmentet med content creation på hobby nivå så slår AMD en ren Homerun med 3900x och 3950x och här sitter PCI-E 4.0 som hand i handske till målgruppen, mängden supersnabb lagring du kan köra samtidigt är inget du kommer i närheten av med en 9900k setup och antalet kärnor och trådar kommer den heller inte ens lite i närheten av. Att betala 8-9000 för moderkort och 12c/24t cpu med stöd för PCI-E 4.0 existerar inte någon annanstans än med Zen2 och x570, HEDT plattformarna faller helt enkelt bort förutom för hyperspecifika fall där man behöver ännu mer simultana pci-e lanes eller extrem minnesbandbredd.

För gaming med fokus på prestanda per krona så sitter ett 400 serien moderkort och en 3700x extremt bra till (även 3600/x), det finns idag runt 25st 400 serien moderkort som en 8c/16t funkar alldeles utmärkt i klockad eller oklockad som har fullt stöd för PBO och XFR2, kan en 9700k vara snabbare i en del spel, det kan den säkert men samtidigt har en 3700x 8 extra trådar vilket lägger på en hel del prestanda i mycket annan mjukvara.

Ja för de som behöver 12-16c så finns det ju inget från Intel som tävlar direkt.

Just 3700X skall bli intressant att see hur den blir faktiskt, speciellt jämfört med en 3800X.

Hoppas som sagt att få bekräftelse på riktiga speltester med iaf en av CPUerna imorn för att se jag kan få iaf några av AMDs siffror bekräftade. Mest för att se ifall det går att lita på dem hyffsat. För om deras siffror stämmer så har de ju helt klart prestandan där.

Permalänk
Medlem

Tycker att man ska ha i bakhuvet AMDs IPC gain. även om vi är väldigt konsverativa och säger 10%
Så Ryzen 3700X om den går att överklocka med rimlig spänning all core 4.5Ghz så blir detta i princip som 9900K i 5.0Ghz. Sen kommer troligtvis Ryzen även dra mindre ström i det fallet.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Intels nya arkitektur ser ut att ha mycket god IPC men det som Intel har problem med enligt många (Ian Cutress exempelvis) är att nya tillverkningsprocesserna drar ner maxfrekvens så kraftigt att den enorma IPC ökningen äts upp helt av frekvenstappet, detta måste de lösa innan de kan dra fullt ut nytta av IPC gainen.

Är det någon som kan lyckas med det är det intel. Dom brukar kunna ge igen efter att amd har pillat på deras marknads andelar förr...men nu kan det nog dröja ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det någon som kan lyckas med det är det intel. Dom brukar kunna ge igen efter att amd har pillat på deras marknads andelar förr...men nu kan det nog dröja ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Naturligtvis kommer de lyckas att öka frekvens med tiden även på nya noderna men ibland tar det tid, 2600k kunde exempelvis klockas till 5GHz (klockade min till 4.9GHz 24/7), det dröjde ett bra tag med nya processer innan man nådde 5GHz igen, AMD hade rötan denna gången att inte råka ut för så kraftigt frekvenstapp som är normalt vid krympning av process men de som har insikt säger att Intels nya har problem att komma upp i tidigare satta frekvenser, stora problem.

Detta kan ge AMD ett välbehövligt utrymme att andas ut lite och finpolera Zen2+ och samtidigt kanske vi alla kan få lite priskrig om Zen2 och intels nuvarande är såpass nära i prestanda som AMD vill hävda

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

CPU+ minne + moderkort är det AMD eller Intel som vinner pris vs prestanda det är frågan om 570korten är så dyra. Att välja AMD och inte välja ett 570 mamma kort känns ju som man tappar hela grejen med den nya 3000 serien och då kan man lika väl köpa Intel. Som ryktarna stämmer så kommer AMDs moderkort vara minst 500kr dyrare vs Intels vilket gör att intel blir helt plötsligt billigare?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

CPU+ minne + moderkort är det AMD eller Intel som vinner pris vs prestanda det är frågan om 570korten är så dyra. Att välja AMD och inte välja ett 570 mamma kort känns ju som man tappar hela grejen med den nya 3000 serien och då kan man lika väl köpa Intel. Som ryktarna stämmer så kommer AMDs moderkort vara minst 500kr dyrare vs Intels vilket gör att intel blir helt plötsligt billigare?

Varför skulle man tappa hela grejen med R3000 om man inte kör x570? Det som är bonus med x570 är PCI-E 4.0 och wifi 6, saker du helt enkelt inte behöver för en budgetmedveten gamer, turligt nog finns 400 serien moderkort som levererar samma prestanda men utan nämnda pci-e 4.0 och wifi 6...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Åter igen, det är icke lanserade prylar, priser stämmer inte för fem öre med vad som är väntat efter lansering, sen måste du absolut inte köra just x570 till en zen2, det är i mitt tycke rent dumt att göra det om man är budgetmedveten. Det finns gott om andra kort att välja på som skulle matcha en 3700x hur bra som helst.

Kommit massa EU priser under dagen och Spanien låg riktigt bra till så dom fick ta bort förbokningar pga detta.

UK matchar också USD+moms nästan exakt på värdet.

Amazon Germany bättre en Sverige men fortfarande dyrare en ovanför och Komplett dyraste och detta visar klart att det är placeholders.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

CPU+ minne + moderkort är det AMD eller Intel som vinner pris vs prestanda det är frågan om 570korten är så dyra. Att välja AMD och inte välja ett 570 mamma kort känns ju som man tappar hela grejen med den nya 3000 serien och då kan man lika väl köpa Intel. Som ryktarna stämmer så kommer AMDs moderkort vara minst 500kr dyrare vs Intels vilket gör att intel blir helt plötsligt billigare?

Öh, va?
Varför skulle man tappa hela grejen med 3000-serien genom att köra den i t.ex en X470-bräda?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO, Socket-AM4
2.790:-
Passa på
https://www.komplett.se/product/1006064/datorutrustning/dator...

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Pcie 4 later nice, men eftersom det inte riktigt finns bra grejjer darcsa kommer jag nog kopa ett aldre mammakort och helt enkelt x3800 / x3900 . Det ar inte sa aktuellt att vara forst med pcie 4 o jag tror att de forsta grejerna som stodjer pcie4 kommer kosta lite extra. O tank pa att det finns annu inte ens en gpu som stodjer pcie4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Öh, va?
Varför skulle man tappa hela grejen med 3000-serien genom att köra den i t.ex en X470-bräda?

Ja det är PCIE-4 som jag anser är den stora grejen. Snart kommer M2 enheter presterar på en helt ny nivå. kommande Grafikkort från AMD är också pcie-4. Nvidias ny kommer med stor sannolikhet också komma med PCI-e 4 tvivlar på att du då är så nöjd med ditt nya mammakort som inte kan leverera full fart. Det är sällan som CPUn är den enhet som begränsar prestandan men laddtider och Grafikkortet är ofta den begränsande faktorn. Så varför skulle man välja ett utdöende gränssnitt? Vinsten med OC idag är sällan värt de nackdelar som blir när man inte låter får jobba självständigt. Ett billigt 570 kort är "alltid" bättre än ett dyrt 470kort ekonomist och framtids säkrat.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ja det är PCIE-4 som jag anser är den stora grejen. Snart kommer M2 enheter presterar på en helt ny nivå. kommande Grafikkort från AMD är också pcie-4. Nvidias ny kommer med stor sannolikhet också komma med PCI-e 4 tvivlar på att du då är så nöjd med ditt nya mammakort som inte kan leverera full fart.

För en budgetmeveten gamer spelar detta precis 0 roll, PCIe 3.0 x16 är mer än tillräckligt för alla nuvarande grafikkort och mycket troligt även nästa generations kort, man ser idag mycket små prestanda skillnader mellan PCI-e 3.0 x16 och x8 även med ett 2080ti. Att du skulle behöva m.2 enheter med mer än 3,9GB/s för gaming är rent ut sagt komiskt, idag finns ingen skillnad mellan en sata ssd och den snabbaste nvme disken du kan hitta i just spel. Att du helt plötsligt skulle se en jätteskillnad mellan 3,9GB/s och 7,8GB/s för spel är helt enkelt totalt orimligt. Den begränsande faktorn i spel för laddtider är alla gånger cpu prestanda och till 99% pga väldigt dåligt nyttjande av flertrådad uppackning av data.

Jag säger det igen, för den som är budget medveten och vill spela så är ett 400 serien moderkort det bästa du kan köpa till din nya Zen2 cpu, det är inte svårare än så.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Pcie 4 later nice, men eftersom det inte riktigt finns bra grejjer darcsa kommer jag nog kopa ett aldre mammakort och helt enkelt x3800 / x3900 . Det ar inte sa aktuellt att vara forst med pcie 4 o jag tror att de forsta grejerna som stodjer pcie4 kommer kosta lite extra. O tank pa att det finns annu inte ens en gpu som stodjer pcie4.

Skickades från m.sweclockers.com

And Radeon 7 stödjer Pcie 4 och nya Navi korten som anländer + M2 enheter som är på ingång.

Men för 3900X gäller bättre Vrm för att klara dessa och i ATX formfaktorn lär det finnas endel alternativ men för mig i Mitx känns det som X570 är ett krav nästan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ja det är PCIE-4 som jag anser är den stora grejen. Snart kommer M2 enheter presterar på en helt ny nivå. kommande Grafikkort från AMD är också pcie-4. Nvidias ny kommer med stor sannolikhet också komma med PCI-e 4 tvivlar på att du då är så nöjd med ditt nya mammakort som inte kan leverera full fart. Det är sällan som CPUn är den enhet som begränsar prestandan men laddtider och Grafikkortet är ofta den begränsande faktorn. Så varför skulle man välja ett utdöende gränssnitt? Vinsten med OC idag är sällan värt de nackdelar som blir när man inte låter får jobba självständigt. Ett billigt 570 kort är "alltid" bättre än ett dyrt 470kort ekonomist och framtids säkrat.

Om man tillhör de personer som behöver PCIe 4.0, så tillhör man troligtvis också de personer som behöver mer än 8 kärnor, och då är fortfarande X570 + 3900X (3950X) brutalt prisvärda.
Tillhör man den stora skaran (t.ex Gamers) är det mest prismedvetna man kan göra att köpa en duglig X470 med 3700X eller 3800X, en stor SATA SSD (enda fördelen med NVMe är när man flyttar/jobbar med stora filer), och inte tänka på PCIe 4.0 för det är absolut inget de behöver (ett 2080Ti tappar ca 10% prestanda när man når PCIe 3.0 x4)

EDIT: Jag har personligen använt SSD på SATA II, SATA III och NVMe, och efter att man gått från HDD till SATA II är de prestandastegen i princip omärkbara, det enda program jag tycker går snabbare på min NVMe kontra mina SATA-diskar är Wow (men det kan vara placebo, eller annat som spelar in) med enstaka sekunder i laddtider (av 15-30)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För en budgetmeveten gamer spelar detta precis 0 roll, PCIe 3.0 x16 är mer än tillräckligt för alla nuvarande grafikkort och mycket troligt även nästa generations kort, man ser idag mycket små prestanda skillnader mellan PCI-e 3.0 x16 och x8 även med ett 2080ti. Att du skulle behöva m.2 enheter med mer än 3,9GB/s för gaming är rent ut sagt komiskt, idag finns ingen skillnad mellan en sata ssd och den snabbaste nvme disken du kan hitta i just spel. Att du helt plötsligt skulle se en jätteskillnad mellan 3,9GB/s och 7,8GB/s för spel är helt enkelt totalt orimligt. Den begränsande faktorn i spel för laddtider är alla gånger cpu prestanda och till 99% pga väldigt dåligt nyttjande av flertrådad uppackning av data.

Jag säger det igen, för den som är budget medveten och vill spela så är ett 400 serien moderkort det bästa du kan köpa till din nya Zen2 cpu, det är inte svårare än så.

Är det spel så byt endast grafikkort och spar övrig hårdvara då du nästan alltid är begränsad av grafikkort inte CPU.

Tvivar på att du kan känna någon skillnad i spel mellan Intel 9900K och AMDs 1800X även om 1800X är långt efter i prestanda.

Men när du väl väljer att byta CPU välj en så modern och framtidssäker plattform som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det spel så byt endast grafikkort och spar övrig hårdvara då du nästan alltid är begränsad av grafikkort inte CPU.

Tvivar på att du kan känna någon skillnad i spel mellan Intel 9900K och AMDs 1800X även om 1800X är långt efter i prestanda.

Men när du väl väljer att byta CPU välj en så modern och framtidssäker plattform som möjligt.

AMD själva säger detta på frågan om dyra x570 moderkort

Skrivet av Donny Woligroski vid AMD:

“If someone’s searching for a platform, and doesn’t really need that enthusiast-class PCIe Gen4 storage, or you’re not planning to buy a PCIe Gen 4 graphics card in the next six months to a year, it makes a lot of sense to look at those lower-tier boards like the X470 and B450, which will offer the same performance on those 3rd Gen Ryzen processors as the X570 will.”

Och för min del byter jag inte till en 3900x för att jag tror att jag tjänar jättemycket prestanda i spel, det gör jag nämligen inte då jag är mest gpu bunden, vinsten jag gör handlar mer om att slänga i min 1800x i server/htpcn och ge den ett massivt lyft samtidigt som spelburken får ett bra lyft i flertrådad prestanda och faktiskt rätt rejält lyft även i single core prestanda. Men detta är mitt resonemang till varför jag tänkt skaffa en 3900x

Sen vad det gäller flaskhalsar vid spelande så är cpu alla gånger den begränsande faktorn för laddtider, det är inte lagringsmedia längre, skillnaden i laddtid mellan min 1TB sata3 SSD och min m.2 nvme 3,5GB/s är praktiskt taget helt obefintliga, en 7,8GB/s pci-e 4.0 disk skulle inte göra ett dugg skillnad i spel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vet ej hur mycket tekniskt grejs som har pratats om här på länge, men här är mina samlade tankar om hur Zen2 CPU och APU kommer se ut på en block nivå.

Vanlig CPU (med två chiplets):

APU med Navi chiplet (ignorera allt i GPU chiplet annat än display engine):

Hur det kanske kommer se ut fysiskt (rosa rutor är IFOP, bekräftat stämma på CPU chiplet):

Nu har jag inget mer att komma med så jag kommer nog vara tyst framöver tills AMD kommer med konkreta uppgifter om hur den nya arkitekturen är uppbyggd.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"