AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

3700X är uppe och snurrar på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord, ingen dramatik hittills.

Fråga 1: VDDG, VDDP värdena, dessa står nu på auto men ni rekommenderar att man ändrar dessa båda till manual och ca 0.9V?

Fråga 2: Jag kör nu AMD Ryzen Balanced, hittar inget AMD Ryzen Performance läge trots att jag installerade nytt chipset innan cpu bytet. Jag fick en rekommendation att ändra "Minsta processortillstånd" inställningen till 0, stämmer detta?

Permalänk

@trisse_123: Jo, de (Webbhallen) har öppet köp - men till skillnad från låt säga NoN och Giganten, så kan de göra avdrag om det syns slitage, fattas delar, manualer, kartong osv. Detta gäller tydligen även märken från kylpasta osv. Bra att veta. Fick veta det av en säljare själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

3700X är uppe och snurrar på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord, ingen dramatik hittills.

Fråga 1: VDDG, VDDP värdena, dessa står nu på auto men ni rekommenderar att man ändrar dessa båda till manual och ca 0.9V?

Fråga 2: Jag kör nu AMD Ryzen Balanced, hittar inget AMD Ryzen Performance läge trots att jag installerade nytt chipset innan cpu bytet. Jag fick en rekommendation att ändra "Minsta processortillstånd" Inställningen till 0, stämmer detta?

Det finns inget Ryzen performance, bara just Ryzen Balanced. Så där letar du förgäves...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

3700X är uppe och snurrar på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord, ingen dramatik hittills.

Fråga 1: VDDG, VDDP värdena, dessa står nu på auto men ni rekommenderar att man ändrar dessa båda till manual och ca 0.9V?

Fråga 2: Jag kör nu AMD Ryzen Balanced, hittar inget AMD Ryzen Performance läge trots att jag installerade nytt chipset innan cpu bytet. Jag fick en rekommendation att ändra "Minsta processortillstånd" Inställningen till 0, stämmer detta?

Grattis!

Vad det gäller CLDO_VDDP så räcker 0.9V utmärkt och VDDG funkar fint i 0.95V, upp till 1V. Att installera chipset drivare innan bytet skulle jag inte gjort, avinstallera den & dra in igen efter omstart, att sätta minsta frekvens till 0% funkar fint om man vill få ner idle spänning lite mer, påverkar inte prestanda direkt mätbart heller, annars kan man låta det vara på 90%

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hardware Unboxed testade vrm på 5 st 570 och msi-bordet var uselt i det testet. https://www.youtube.com/watch?v=xbyWKufthS4&t=1065s

Återigen ett test av VRM delen, vilket det påtalats flera gånger att samtliga 3 instegskort från MSI har dålig VRM både här i tråden och även i Tellus82 tråd om just x570 VRM. Och det är endast ett problem om man ska köra 3900X och uppåt.

Sen hade MSI en bundle på 800kr kylare + 250kr presentkort på Steam. Vilket gör att du kan sälja kylaren för 3-500kr eller använda den då den faktiskt presterar helt okej enligt Sweclockers test. Vilket gjorde det till ett prisvärt köp tillsammans med 3700X/3800X. Det är ungefär samma sak som att köpa X470 Prime Pro (som har likvärdig VRM) och en AIO. Skillnaden

Att köpa kortet tillsammans med en 3900X är dock en väldigt dålig idé om man ska göra något mer än att spela och även där lär VRM gå varm. Men har man inga planer på det, så räcker x570 Edge långt.

Nu har ju just Philip320 en 3900X, så jag kan förstå att han kan lida av Thermal VRM Throttle, jag kör samma kort med en 3700X och har inga problem med temps. VRM ligger runt 48-52 grader beroende på rumstemp och har inte haft problem med att OC:a minnen. Så därav min fråga, vad hans problem är. Är det enbart VRM (som är allmänt känt att det är en dålig combo med 3900X) eller är det mer?

Sen är inte MSI så snabba på BIOS direkt till detta bordet och en hel del andra bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det finns inget Ryzen performance, bara just Ryzen Balanced. Så där letar du förgäves...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Testade att uppdatera till senaste Bios versionen som är F4J hade F4g men i systeminformationen står det fortfarande BIOS-läge: Äldre

Spelar det någon roll?

Vet faktiskt inte vad du menar med "bios läge äldre", vart står det och i vad? Det kan vara så att det kör UEFI med legacy stöd och utan fastboot. Compability support module tror jag det heter, (CSM) går att slå av för det mesta om man inte har instickskort eller annat som inte är UEFI kompatibelt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hur får man den? Jag har bara Ryzen Balanced och den fick jag installera manuellt från drivrutinsmappen men tror det var den enda som låg där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur får man den? Jag har bara Ryzen Balanced och den fick jag installera manuellt från drivrutinsmappen men tror det var den enda som låg där.

Ärligt talat, inte den blekaste, den installerades vad jag såg per automatik med chipset drivarn, jag rensade dessutom till default strömplaner en vända så det är inte en kvarleva från gammalt heller, möjligt att den ligger dold tills ett 3:e parts program tar fram den från dolt läge, Process Lasso skulle kunna vara boven för det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur får man den? Jag har bara Ryzen Balanced och den fick jag installera manuellt från drivrutinsmappen men tror det var den enda som låg där.

Man får väl trycka på "show additional plans" I energihanteraren så dyker dom upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Grattis!

Vad det gäller CLDO_VDDP så räcker 0.9V utmärkt och VDDG funkar fint i 0.95V, upp till 1V. Att installera chipset drivare innan bytet skulle jag inte gjort, avinstallera den & dra in igen efter omstart, att sätta minsta frekvens till 0% funkar fint om man vill få ner idle spänning lite mer, påverkar inte prestanda direkt mätbart heller, annars kan man låta det vara på 90%

Tackar, nu har jag AMD Ryzen High Performance läget också.

Vet inte om du vände lite på bokstäverna eller om det skiljer sig åt mellan olika moderkort men på mitt Asus X370 Prime pro heter värdena så här:
CLDO_VDDG samt VDDP Standby Voltage

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tackar, nu har jag AMD Ryzen High Performance läget också.

Vet inte om du vände lite på bokstäverna eller om det skiljer sig åt mellan olika moderkort men på mitt Asus X370 Prime pro heter värdena så här:
CLDO_VDDG samt VDDP Standby Voltage

Om VDDP står bredvid CLDO_VDDG så är det antagligen CLDO_VDDP dom menar, det finns nämligen en spänning som heter CLDO_VDDP och en som heter bara VDDP, dock glömmer tillverkarna att skriva ut CLDO för den ena så det kan stå VDDP för två helt olika spänningar. Bägge kan dock sättas till 0.9V

Sen finns standby voltage VDDP också men det är en annan sak.

Edit: sen finns ingen standard för namn på något egentligen och vissa tillverkare är värre än andra när det kommer till namn, har lite översättning i mina guider för detta och minnesguiden är uppdaterad med värden för Zen2, länk nedan

#18050023

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man får väl trycka på "show additional plans" I energihanteraren så dyker dom upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Har den tydligen Har inte sett den innan. Får väl skylla på att jag är legit gravt synskadad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hur funkar det att undervolta och underklocka med Ryzen, är det hundra andra inställningar och variabler som gäller nu jämfört hur man gjorde förr?

Det sägs att bästa sättet är att sätta ner gränsen på "package power" PPT(CPU) i BIOS, men det fungerar inte på ASUS (C7H då) då den maxar ut vid ca 10W, så där får man ställa max ström TDC(CPU) is stället. TTC(CPU) står även den på 0 för ASUS.

Det går att få upp prestanda per W med 50-60% över stock om man accepterar 90% av stock-prestanda för hela systemet på en 3900X med C7H + 1 SSD + 1 GTX1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har ju AMD uttalat sig och sagt att felet berodde på ett fel i AGESA. Finns inget från AMD om att det har med livslängd att göra utan det är bara Shamino som sagt, så vad vi vet så kan det vara bullshit.

Kan såklart vara så att det faktiskt finns funderingar kring livslängden, men nu när det blev sådan backlash så känner sig AMD pressade att programmera SMU så att man når specad boost, men om det stämmer så lär vi ju se en del garantiärenden vad det lider. Dock så är det ju så att kör man PBO så ryker garantin, och det kanske är så att de processorer som faktiskt så småningom går sönder har körts med PBO, och ja, då får ju folk stå sitt kast liksom. Jag tänker dock fortsätta köra PBO. Byter ändå processor när Ryzen 4000 kommer (om de fortfarande lirar på X470 det vill säga).

Jo, ett sätt AMD kanske kan komma runt garantiproblemet är att genom att låta den högre temperaturen bara tillåtas med PBO aktiverat. Ska bli intressant att se hur de gör med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Ärligt talat, inte den blekaste, den installerades vad jag såg per automatik med chipset drivarn, jag rensade dessutom till default strömplaner en vända så det är inte en kvarleva från gammalt heller, möjligt att den ligger dold tills ett 3:e parts program tar fram den från dolt läge, Process Lasso skulle kunna vara boven för det.

Har aldrig sett detta innan, sedan undrar jag varför den skulle vara bättre än den"vanillan" som finns?
Edit: såg svaret.... Extra plans... Fast den finns inte där heller hos mig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Ozzed & @tellus82

Kommer snart installera 3700X på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord. 3700X kändes som ett bra kompromissval för mig, jag höftade lite till slut, orkade inte läsa mera artiklar. bios, chipset och windows 1903 ska vara redo

Jag är helförvillad över det här med PBO eller manuell CCD/CCX OC men har i ärlighetens namn inte läst på så mycket om just det ännu ännu. PBO överklockning gör alltså att garantin ryker bums?

@tellus82 jag får lite intrycket av att du avråder till PBO klockning eller har jag missuppfattat dig?

Tror jag börjar med stock och kollar hur saker och ting lirar förutom att jag kommer behöva pilla med minnena en del.

Angående PBO funkar det OK om man kör ett rimligt Scalar värde som man testar sig fram till, sätt inte scalar till 10 och tro det är bäst för det kommer sänka "one core boost", 4-6 brukar ge bäst one core boost & bättrad all core. Sen tycker jag själv att manuell CCD/CCX OC funkar bättre med mer fintrimmad vcore & maximalt utnyttjande av de vcore marginaler som finns. (Edit: Och framförallt en fast stadig icke varierande frekvens)

Men som sagt, jag har inget emot att köra PBO om bordet man har faktiskt aktiverar det, mitt gör det med nuvarande bios exempelvis & det funkar bra. Detta är bästa resultatet jag fått med PBO på min

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Angående PBO funkar det OK om man kör ett rimligt Scalar värde som man testar sig fram till, sätt inte scalar till 10 och tro det är bäst för det kommer sänka "one core boost", 4-6 brukar ge bäst one core boost & bättrad all core. Sen tycker jag själv att manuell CCD/CCX OC funkar bättre med mer fintrimmad vcore & maximalt utnyttjande av de vcore marginaler som finns.

Men som sagt, jag har inget emot att köra PBO om bordet man har faktiskt aktiverar det, mitt gör det med nuvarande bios exempelvis & det funkar bra. Detta är bästa resultatet jag fått med PBO på min

https://i.imgur.com/0jaT86J.png

Testat att lägga på +1-2MHz FSB? borde få monster speeds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Testat att lägga på +1-2MHz FSB? borde få monster speeds?

Mitt ljudkort fuckar ur på 101MHz bclk så jag brukar låta bli mest för att slippa strul
Kan såklart dunka på bara för och bencha men som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, ett sätt AMD kanske kan komma runt garantiproblemet är att genom att låta den högre temperaturen bara tillåtas med PBO aktiverat. Ska bli intressant att se hur de gör med det.

Vad jag vet så är det 95c även med PBO, men tap, strömbudget och annat låses upp, så genomsnittstemperaturen går definitivt upp. Min gissning är att boosten kommer kunna nås även i stock, men inte lika länge åt gången som med PBO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Angående PBO funkar det OK om man kör ett rimligt Scalar värde som man testar sig fram till, sätt inte scalar till 10 och tro det är bäst för det kommer sänka "one core boost", 4-6 brukar ge bäst one core boost & bättrad all core. Sen tycker jag själv att manuell CCD/CCX OC funkar bättre med mer fintrimmad vcore & maximalt utnyttjande av de vcore marginaler som finns. (Edit: Och framförallt en fast stadig icke varierande frekvens)

Men som sagt, jag har inget emot att köra PBO om bordet man har faktiskt aktiverar det, mitt gör det med nuvarande bios exempelvis & det funkar bra. Detta är bästa resultatet jag fått med PBO på min

https://i.imgur.com/0jaT86J.png

Testade precis, hatar CB20 single för det tar så lång tid

1.96% sämre single, men något bättre multi på 7372!

Detta är PBO utan override, med PBO på auto och scalar på auto dvs inga finjusteringar överhuvudtaget. EDC är låst på 145A. BCLK är låst på 100.
Edit. Glömde att jag har - 0.1V offset, möjligen det som tar ner single core.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Vadå, öppet köp gäller väl inte om man öppnat och använt kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det gäller absolut, har lämnat igen edgen på webhallen

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Asus Prime X570-P , lär bli nya storsäljaren när man såg Hardware Unboxed test på budget moderkort.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102536

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar om vi inte pratar olika värden nu.

10 ms låter som två potentiella värden, P-state switch-latency (går tyvärr inte att avläsa på mitt system, se nedan) eller "poll-rate" för ondemand maskineriet.

$ sudo cpupower frequency-info analyzing CPU 0: driver: acpi-cpufreq CPUs which run at the same hardware frequency: 0 CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0 maximum transition latency: Cannot determine or is not supported. hardware limits: 2.20 GHz - 3.80 GHz available frequency steps: 3.80 GHz, 2.80 GHz, 2.20 GHz available cpufreq governors: conservative ondemand userspace powersave performance schedutil current policy: frequency should be within 2.20 GHz and 3.80 GHz. The governor "ondemand" may decide which speed to use within this range. current CPU frequency: 2.20 GHz (asserted by call to hardware) boost state support: Supported: yes Active: yes Boost States: 0 Total States: 3 Pstate-P0: 3800MHz Pstate-P1: 2800MHz Pstate-P2: 2200MHz

~100 ms siffran är ett ungefärligt värde på hur lång tid det tar för systemet att gå från "idle" till att nå sin maximal boost-frekvens. Är specifikt detta som CPPC2/SpeedShift rejält minskar!

Sorry för en Intel-bild här, men hittar ingen motsvarande för AMD och är bara blåa linjen (när Windows använder sin "generella" algoritm, inte speedshift) som är relevant för denna diskussion
https://images.anandtech.com/doci/9751/SpeedShift_575px.png

Har uttryck mig slarvigt med att bara säga "tid för att ändra frekvens", den tiden vet man ofta inte men sett referenser på att det tar lite längre tid än att gå ur C1 till C0 (som på moderna AMD/Intel CPUer verkar vara ~1 ms). Så 10 ms är en full möjlig latens för att ändra P-state.

  • C0 = CPUn har klocksignal och jobbar normalt med något här, Linux verkar dock stanna en kort stund i C0 (POLL läge) för att hantera fall där man väldigt ofta växlar mellan "idle" och arbetande. 0 ms latens då det är "aktiva" läget

  • C1 = går inte längre några klocksignaler inuti CPU, men cache, RAM etc är fortfarande aktiverat. Redan här drar CPUn bara någon W. Ca 1 ms latens att ta sig ur för 3900X

  • C2 = lite mer saker avslaget (tror en del I/O-relaterade klockor stängs ned här), högsta C-state som mitt 3900X system har aktiverat. Ca 400 ms latens att ta sig ur för 3900X

Ser inte riktigt poängen med högre C-states än C2 för en stationär dator, kringutrustning lär vara majoriteten av effekten redan vid C1.
Har man C6 aktiverat är ju saker som CPU-cache tömd och utan ström varje gång det läget används. Är ju en diskussion om upplevt "lagg" i denna tråd, om systemet av någon anledning snabbt hoppar mellan C0 och C6 lär det lagga en del då man lite får effekten att köra utan CPU-cache.

Tittar vi på t.ex. CB eller något annat som ligger på 100 % CPU under längre tid så tillför CPPC2/SpeedShift absolut ingenting.

Men Geekbench testar ju specifikt fallet: idle/race-to-idle cykeln. Då det är en paus mellan varje deltest kommer systemet hinna klocka ned sig innan nästa runda startar.

Kikade lite på kernel.org koden för "ondemand". Tvivlar starkt på att Linux behöver 100 ms för att gå till maximal frekvens, detta då poll-rate är 8 ms (i alla fall på mitt system). Så tiden då för att gå till maximal frekvens blir då

- CPU-last går till 100 %
- 8-16 ms för OS att fatta att last är 100 % (detta då lasten blir inte 100 % första poll då den delvis varit "idle" den perioden)
- anta 10 ms för att nå P0 (P-state med högst frekvens)
- anta 10 ms till från att man når P0 till att CPU väljer att maxa boost (men detta kanske är lägre i modeller som stödjer CPPC2?)

Så borde handla om ~30 ms, förutsatt att man inte startar i C2 (eller högre). Fortfarande betydligt längre än om man har CPPC2 aktiverat, men gissningsvis kort nog för att inte alls påverka frekvensmätningar under en GB4 körning.

Stämmer bra det, ser runt 32 ms för att gå till max när jag loggar frekvenserna i /proc/cpuinfo. Tar 0.3-0.4 ms att läsa av alla 12 kärnor så klart snabbare den ändrar sig var 10:e ms.

Ett annat skott, lite längre tid. Att notera att det tar ca 0.3 sekunder för processorn att värma upp till stabilt läge vid boost vilket man ser på att den klockar ned sig lite under den tiden. (Fast den största delen sker ju de första 100 ms, så den riktiga boosten blir rätt kort)

Dock så stämmer ju inte frekvenserna som cpufreq-info / cpupower anger för fem öre mot vad /proc/cpuinfo rapporterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kolla så att "Global C-states" och "DF-states" är aktiverat i UEFI. Är det inte det får processorn svårt att gå ner i frekvens. Med det sagt så blir Ryzen 3000-serien rätt varm, så kan vara idé att även ställa "minimum processor state" till 0% i det energischema du gör. Men den hoppar mycket i frekvens och blir varm och kall om vartannat, det är så boosten är designad.

Angående klockning så är det från den utgångspunkten helt annorlunda idag. Förr ställde man ju in önskad maxfrekvens och spänning, och lät "cool 'n quiet göra resten". Men idag så är "all core" överklockning ineffektivt då man tappar maxboosten.

Tar vi 3900X som exempel så är ~4.3Ghz ungefär det man kan få ut max av manuell överklockning, alltså tappar man 300Mhz jämfört med Max-boosten. Finns inte på kartan att komma upp i 4.6Ghz all-core utan flytande kväve, så det man får göra om man vill ha högre all-core samt behålla max-boosten är att ta en titt på PBO, men grejen med det är att man ökar gränserna för strömuttag, TDP med mera så känns inte som det är något du skall pilla med om du redan nu tycker att processorn går för varmt.

Jag förstår, det förklarar en hel del. Tur att vi har ni kunniga inom området som provar och har sig!
Noterat, ska ta mig an det och prova mig fram, tack för tipset!

Faktum är att jag skulle rent av vilja underklocka och undervolta om det är möjligt på ett smidigt sätt, just i det här chassit så vill jag åt svalhet, gör mig inte så mycket om jag förlorar några fps.

Skrivet av SAFA:

Det sägs att bästa sättet är att sätta ner gränsen på "package power" PPT(CPU) i BIOS, men det fungerar inte på ASUS (C7H då) då den maxar ut vid ca 10W, så där får man ställa max ström TDC(CPU) is stället. TTC(CPU) står även den på 0 för ASUS.

Det går att få upp prestanda per W med 50-60% över stock om man accepterar 90% av stock-prestanda för hela systemet på en 3900X med C7H + 1 SSD + 1 GTX1060.

Okej ska ta och titta på det, se om jag hittar åt det och om det blir någon förändring, tack för tipset!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag förstår, det förklarar en hel del. Tur att vi har ni kunniga inom området som provar och har sig!
Noterat, ska ta mig an det och prova mig fram, tack för tipset!

Faktum är att jag skulle rent av vilja underklocka och undervolta om det är möjligt på ett smidigt sätt, just i det här chassit så vill jag åt svalhet, gör mig inte så mycket om jag förlorar några fps.

Okej ska ta och titta på det, se om jag hittar åt det och om det blir någon förändring, tack för tipset!

Ett sätt att undervolta och underklockas utan problem med klockstretching är att sätta ett lägre cTDP eller ppt värde, då kommer processorn tvingas dra mindre ström och ändå boosta så högt som möjligt inom given budget. Annars är CCD/CCX OC inte så dum i det läget med låg vcore och nyttjande av maximal frekvens vid låg vcore per ccx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett sätt att undervolta och underklockas utan problem med klockstretching är att sätta ett lägre cTDP eller ppt värde, då kommer processorn tvingas dra mindre ström och ändå boosta så högt som möjligt inom given budget. Annars är CCD/CCX OC inte så dum i det läget med låg vcore och nyttjande av maximal frekvens vid låg vcore per ccx

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Tellus för det tipset, hade totalt glömt bort att man kan ändra cTDP! Lite pinsamt med tanke på att jag gjorde så med min A10-9700K ala Kaveri
Jag förstår, ska ta mig en titt på det också, har fått bra med tips från er, bugar ödmjukast.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Fick igång min 3400g och gjorde en snabbtest i aida. Noterade vcore är ca 1.34 men hade pumpat till 1.5 nån gång. Körs ryzen med så hög spänning out of the box? Kommer inte börja mekka nått, den får ett lungt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag förstår, det förklarar en hel del. Tur att vi har ni kunniga inom området som provar och har sig!
Noterat, ska ta mig an det och prova mig fram, tack för tipset!

Faktum är att jag skulle rent av vilja underklocka och undervolta om det är möjligt på ett smidigt sätt, just i det här chassit så vill jag åt svalhet, gör mig inte så mycket om jag förlorar några fps.

Okej ska ta och titta på det, se om jag hittar åt det och om det blir någon förändring, tack för tipset!

Då kan du testa att sätta negativ offset lite i taget för att se när du når en temp du är nöjd med. Är det prestanda man är ute efter så är det inte att rekommendera då processorn "gör vad den kan med vad den får", så sätter man negativ offset så når man oftast lägre boost och får sämre prestanda men om du är ute efter att den ska gå svalare så kan det vara ett smidigare sätt än att köra fast vcore och fast frekvens. Det är att testa sig fram som gäller helt enkelt*

* Fotnoten till det är att man inte nödvändigtvis någ högre frekvenser om man går åt andra hållet och ökar spänningen istället. Jag fick sämre prestanda både med negativ och positiv offset så man får prova mig fram helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då kan du testa att sätta negativ offset lite i taget för att se när du når en temp du är nöjd med. Är det prestanda man är ute efter så är det inte att rekommendera då processorn "gör vad den kan med vad den får", så sätter man negativ offset så når man oftast lägre boost och får sämre prestanda men om du är ute efter att den ska gå svalare så kan det vara ett smidigare sätt än att köra fast vcore och fast frekvens. Det är att testa sig fram som gäller helt enkelt*

* Fotnoten till det är att man inte nödvändigtvis någ högre frekvenser om man går åt andra hållet och ökar spänningen istället. Jag fick sämre prestanda både med negativ och positiv offset så man får prova mig fram helt enkelt.

Vissa saker hittar jag inte på mitt Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI som ni har tipsat om. Eller så risken större att jag har missat det.

När du säger negativ offset, vad heter det på engelska i bioset? Finns några stycken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed