AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

alla ni som sitter med ett MSI x570 Edge, byt ut det till Asus. Tro mig det är värt det.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Se där ja! 4650Mhz på en kärna!

Finns nog en del gött i det fördolda i den här prollen när de kommer ut med ny AGESA

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, då har jag testat mild undervolt samt mild övervolt. Mild undervolt gjorde att boosten blev aningen gimpad, såg 25-50Mhz lägre boost beroende på belastning. Mild övervolt gjorde nada på prestandan men höjde Tdie med ca 2c så summa summarum så ligger mitt exemplar bäst på AUTO.

Hur funkar det att undervolta och underklocka med Ryzen, är det hundra andra inställningar och variabler som gäller nu jämfört hur man gjorde förr?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hoppas att kommande uppdatering fixar också mitt problem att det laggar till så fort några kärnor hoppar mellan vilande och aktiva..

Börjar bli lite störande.

Hmmmmmm, verkligen, inte bra alls om det beror på det som du skriver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Jag löser detta med att varje gång jag ska göra något där det kan störa går jag in i energialternativ och sätter minimum cpu usage på runt 70%.

Eller ställa in de olika alternativen och skifta i mellan.
Är lite pyssel men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En viktig poäng som lyfts kring frekvensdebaclet är att vad man kör spelar faktiskt en relevant roll.

Sökte bara som hastigast i denna tråd och hittade följande medlemmar som postat GB4 resultat (är bara 3900X i denna tabell, en modell har maximal boost på 4600 MHz)

Är det fler som har sin GB4 URL tillgängliga?

Att programmet man kör spelar roll stämmer absolut. Fick fram denna tabell genom att köra ett program jag skrivit själv. Det lastar en kärna i taget och läser frekvensen ungefär en gång i sekunden tio gånger. Har aldrig fått lika hög maximal frekvens med GB4, även om det är riktigt nära.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14544759.gb4

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Japp börjar fundera på om man ska skriva några rader till AMD-supporten så man kanskr får det löst en gång för alla. För annars fungerar 3900X hur bra som helst

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

Japp börjar fundera på om man ska skriva några rader till AMD-supporten så man kanskr får det löst en gång för alla. För annars fungerar 3900X hur bra som helst

Fungerar riktigt fint annars min 3900x, jag har klockat 2 kärnor till 4.8GHz och kör resten stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hur funkar det att undervolta och underklocka med Ryzen, är det hundra andra inställningar och variabler som gäller nu jämfört hur man gjorde förr?

Beroende på vad "förr" är så har det hänt en del. Hur långt tillbaka pratar vi om?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En viktig poäng som lyfts kring frekvensdebaclet är att vad man kör spelar faktiskt en relevant roll.

Sökte bara som hastigast i denna tråd och hittade följande medlemmar som postat GB4 resultat (är bara 3900X i denna tabell, en modell har maximal boost på 4600 MHz)

Är det fler som har sin GB4 URL tillgängliga?

Att programmet man kör spelar roll stämmer absolut. Fick fram denna tabell genom att köra ett program jag skrivit själv. Det lastar en kärna i taget och läser frekvensen ungefär en gång i sekunden tio gånger. Har aldrig fått lika hög maximal frekvens med GB4, även om det är riktigt nära.

Här är min just nu:
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14541941.gb4

Stock kylare, silent fläktkurva, 3000 MT/s minne, 2703 bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

En tanke som slår mig är ifall moderkortet du kör med har avaktivera stöd för någon typ av sleep state som AMD drivaren desperat försöker slå på /av och varje gång det sker inträffar lagg för dig, personligen har jag noll problem med just sleep states så att det ska inte orsaka problem att ha det igång automatiskt, speciellt inte i Windows miljö medans man surfar exempelvis.

Finns ett flertal av dessa inställningar i bios du kan kika på, global c states är en av dom men kort kan visa fler i bios. C6 exempelvis

Edit: du kanske har sagt redan och jag missat det men du har inget i event log/admin som ser galet ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och i andra änden då? Är det någon vars Ryzen 3000 boostat så vansinnigt högt att den gått sönder? I så fall hur? Var det verkligen i Stock med Adekvat kylare eller lekte personen omkring med PBO?

Är det pga värmecykling som processorn går sönder så lär det inte hända än på ett tag, skulle tippa du måste köra ett program som boostar max i några sekunder och sen ingenting några sekunder tills cpun kallnat helt då, helst med effektiv vattenkylning. Säg att den tål 1 miljon cykler och varje cykel tar 10 sekunder så tar det nästan 4 månader, tål den bara 100 000 cykler så går det på två veckor. Vet ingen som kört nåt sånt scenario ännu, mer realistisk kommer den ju hålla längre då en konstant hög temperatur inte sliter lika mycket.

Kan ju vara att AMD kör såna tester nu och väntar på resultatet innan de säger nåt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Är det pga värmecykling som processorn går sönder så lär det inte hända än på ett tag, skulle tippa du måste köra ett program som boostar max i några sekunder och sen ingenting några sekunder tills cpun kallnat helt då, helst med effektiv vattenkylning. Säg att den tål 1 miljon cykler och varje cykel tar 10 sekunder så tar det nästan 4 månader, tål den bara 100 000 cykler så går det på två veckor. Vet ingen som kört nåt sånt scenario ännu, mer realistisk kommer den ju hålla längre då en konstant hög temperatur inte sliter lika mycket.

Kan ju vara att AMD kör såna tester nu och väntar på resultatet innan de säger nåt.

Nu har ju AMD uttalat sig och sagt att felet berodde på ett fel i AGESA. Finns inget från AMD om att det har med livslängd att göra utan det är bara Shamino som sagt, så vad vi vet så kan det vara bullshit.

Kan såklart vara så att det faktiskt finns funderingar kring livslängden, men nu när det blev sådan backlash så känner sig AMD pressade att programmera SMU så att man når specad boost, men om det stämmer så lär vi ju se en del garantiärenden vad det lider. Dock så är det ju så att kör man PBO så ryker garantin, och det kanske är så att de processorer som faktiskt så småningom går sönder har körts med PBO, och ja, då får ju folk stå sitt kast liksom. Jag tänker dock fortsätta köra PBO. Byter ändå processor när Ryzen 4000 kommer (om de fortfarande lirar på X470 det vill säga).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser att du kör AMD Ryzen balanced som powerplan i windows, hade för mig att AMD sagt att man inte ska använda den utan den som heter typ AMD Ryzen Performance om man vill se bästa möjliga boost.

edit nope fel av mig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En tanke som slår mig är ifall moderkortet du kör med har avaktivera stöd för någon typ av sleep state som AMD drivaren desperat försöker slå på /av och varje gång det sker inträffar lagg för dig, personligen har jag noll problem med just sleep states så att det ska inte orsaka problem att ha det igång automatiskt, speciellt inte i Windows miljö medans man surfar exempelvis.

Finns ett flertal av dessa inställningar i bios du kan kika på, global c states är en av dom men kort kan visa fler i bios. C6 exempelvis

Edit: du kanske har sagt redan och jag missat det men du har inget i event log/admin som ser galet ut?

Testade att uppdatera till senaste Bios versionen som är F4J hade F4g men i systeminformationen står det fortfarande BIOS-läge: Äldre

Spelar det någon roll?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SAFA:

Är 10 ms uppdatering på Linux också, åtminstone på kernel 4.20.17 som jag kör nu.

Undrar om vi inte pratar olika värden nu.

10 ms låter som två potentiella värden, P-state switch-latency (går tyvärr inte att avläsa på mitt system, se nedan) eller "poll-rate" för ondemand maskineriet.

$ sudo cpupower frequency-info analyzing CPU 0: driver: acpi-cpufreq CPUs which run at the same hardware frequency: 0 CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0 maximum transition latency: Cannot determine or is not supported. hardware limits: 2.20 GHz - 3.80 GHz available frequency steps: 3.80 GHz, 2.80 GHz, 2.20 GHz available cpufreq governors: conservative ondemand userspace powersave performance schedutil current policy: frequency should be within 2.20 GHz and 3.80 GHz. The governor "ondemand" may decide which speed to use within this range. current CPU frequency: 2.20 GHz (asserted by call to hardware) boost state support: Supported: yes Active: yes Boost States: 0 Total States: 3 Pstate-P0: 3800MHz Pstate-P1: 2800MHz Pstate-P2: 2200MHz

~100 ms siffran är ett ungefärligt värde på hur lång tid det tar för systemet att gå från "idle" till att nå sin maximal boost-frekvens. Är specifikt detta som CPPC2/SpeedShift rejält minskar!

Sorry för en Intel-bild här, men hittar ingen motsvarande för AMD och är bara blåa linjen (när Windows använder sin "generella" algoritm, inte speedshift) som är relevant för denna diskussion

Har uttryck mig slarvigt med att bara säga "tid för att ändra frekvens", den tiden vet man ofta inte men sett referenser på att det tar lite längre tid än att gå ur C1 till C0 (som på moderna AMD/Intel CPUer verkar vara ~1 ms). Så 10 ms är en full möjlig latens för att ändra P-state.

• C0 = CPUn har klocksignal och jobbar normalt med något här, Linux verkar dock stanna en kort stund i C0 (POLL läge) för att hantera fall där man väldigt ofta växlar mellan "idle" och arbetande. 0 ms latens då det är "aktiva" läget

• C1 = går inte längre några klocksignaler inuti CPU, men cache, RAM etc är fortfarande aktiverat. Redan här drar CPUn bara någon W. Ca 1 ms latens att ta sig ur för 3900X

• C2 = lite mer saker avslaget (tror en del I/O-relaterade klockor stängs ned här), högsta C-state som mitt 3900X system har aktiverat. Ca 400 ms latens att ta sig ur för 3900X

Ser inte riktigt poängen med högre C-states än C2 för en stationär dator, kringutrustning lär vara majoriteten av effekten redan vid C1.
Har man C6 aktiverat är ju saker som CPU-cache tömd och utan ström varje gång det läget används. Är ju en diskussion om upplevt "lagg" i denna tråd, om systemet av någon anledning snabbt hoppar mellan C0 och C6 lär det lagga en del då man lite får effekten att köra utan CPU-cache.

Tittar vi på t.ex. CB eller något annat som ligger på 100 % CPU under längre tid så tillför CPPC2/SpeedShift absolut ingenting.

Men Geekbench testar ju specifikt fallet: idle/race-to-idle cykeln. Då det är en paus mellan varje deltest kommer systemet hinna klocka ned sig innan nästa runda startar.

Kikade lite på kernel.org koden för "ondemand". Tvivlar starkt på att Linux behöver 100 ms för att gå till maximal frekvens, detta då poll-rate är 8 ms (i alla fall på mitt system). Så tiden då för att gå till maximal frekvens blir då

- CPU-last går till 100 %
- 8-16 ms för OS att fatta att last är 100 % (detta då lasten blir inte 100 % första poll då den delvis varit "idle" den perioden)
- anta 10 ms för att nå P0 (P-state med högst frekvens)
- anta 10 ms till från att man når P0 till att CPU väljer att maxa boost (men detta kanske är lägre i modeller som stödjer CPPC2?)

Så borde handla om ~30 ms, förutsatt att man inte startar i C2 (eller högre). Fortfarande betydligt längre än om man har CPPC2 aktiverat, men gissningsvis kort nog för att inte alls påverka frekvensmätningar under en GB4 körning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har för mig att någon frågade efter SuperPI-resultat för ett tag sedan, så här ser det ut på min 3900X

Notera att detta är orginalet och alltså ingen moddad version. Enkeltrådat som fan, med andra ord Ingen aning om vilka instruktioner som används eller så, men minns att det var typ det här man använde "back in the day" för att mäta prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

alla ni som sitter med ett MSI x570 Edge, byt ut det till Asus. Tro mig det är värt det.

Vad är det som är bättre? Förutom att MSI x570 Edge har något klen VRM om man vill ha en 3900X och OC:a, vilket inte spelar någon roll om man kör på 3800X och neråt.

Permalänk
Skrivet av Philip320:

Är det verkligen värt att först sälja msi kortet med förlust och sen köpa ett nytt Asus kort?

Kortet var ju dyrt redan från början

Ångrar mig som fan att jag inte tog Asus kortet. Det var den där kampanjen med kylare som fick mig att ta msi kortet. Värsta är att jag inte ens använder kylaren.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Avstängd

Nu ska jag också gå med det röda laget!

B450M DS3H (rev. 1.0)
Ryzen 3600
16GB (2x8GB) 3200Mhz CL16

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beroende på vad "förr" är så har det hänt en del. Hur långt tillbaka pratar vi om?

Tänkte mer runt Bulldozer, hade en fx 8320 och minns att jag ställde in låst hastighet och så sänkte jag bara vcore:n så fick man svalare och snabbare processor i stort sett. Kanske fanns det redan då andra inställningar som man skulle röra? Vet inte om det är samma idag med Ryzen.

Stör mig att min 3600 när jag bara tar det lugnt eller surfar ligger uppe i 3300mhz vilket gör att den varierar mellan 50-60 grader vilket gör att fläkten får snurra en hel del. Nu har jag sänkt ner i avancerade schemainställningar maximalt processortillstånd till 60% för att få ner värmen och ljudet lite grann. Vilket jag kan tycka är galet att jag ska behöva göra det.

Edit: Provade he på PBO igen men det blev då ännu varmare så hedde av det igen och nu verkar cpun gå ner till 2100~ så lite svalare och tystare nu och då har jag 99% på processortillstånd!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Ozzed & @tellus82

Kommer snart installera 3700X på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord. 3700X kändes som ett bra kompromissval för mig, jag höftade lite till slut, orkade inte läsa mera artiklar. bios, chipset och windows 1903 ska vara redo

Jag är helförvillad över det här med PBO eller manuell CCD/CCX OC men har i ärlighetens namn inte läst på så mycket om just det ännu ännu. PBO överklockning gör alltså att garantin ryker bums?

@tellus82 jag får lite intrycket av att du avråder till PBO klockning eller har jag missuppfattat dig?

Tror jag börjar med stock och kollar hur saker och ting lirar förutom att jag kommer behöva pilla med minnena en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Är det verkligen värt att först sälja msi kortet med förlust och sen köpa ett nytt Asus kort?

Ångrar mig som fan att jag inte tog Asus kortet. Det var den där kampanjen med kylare som fick mig att ta msi kortet. Värsta är att jag inte ens använder kylaren.

Jag vet inte vad det är för problem han har, han kör ju dock en 3900X och kör man Blender 24/7 alternativt vill OC:a sin 3900X så blir VRM ett problem på det kortet. Kör man 3800X och neråt, så är det inga problem. Hade inte heller några problem med att få upp mina minne i 3200/CL14, har tom pressat timings något.

Dock så är MSI inte så snabba på att släppa nya BIOS. Deras nuvarande UEFI lite buggat, en del går bara att ändra med +- tangenterna. Samt att min CPU verkar inte vilja gå i idle riktigt, trots att jag kollat att Global C-states är enabled och stängt av alla mjukvaror som kan bugga volt. (Discord, Spotify, Razer etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Nja alltså har man öppet köp är det värt det, annars är det inte det var det jag menade. Webhallen har ju t.ex. 60 dagars öppet köp, komplett 60dagars så att för de flesta borde de väl ändå gå o byta så länge man inte köpte direkt när det kom ut eller kort därefter

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Philip320: Du får ju gärna specificera problemen också, är det enbart underdimensionerad VRM. Eller har du haft fler problem?

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed testade vrm på 5 st 570 och msi-bordet var uselt i det testet. https://www.youtube.com/watch?v=xbyWKufthS4&t=1065s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Tänkte mer runt Bulldozer, hade en fx 8320 och minns att jag ställde in låst hastighet och så sänkte jag bara vcore:n så fick man svalare och snabbare processor i stort sett. Kanske fanns det redan då andra inställningar som man skulle röra? Vet inte om det är samma idag med Ryzen.

Stör mig att min 3600 när jag bara tar det lugnt eller surfar ligger uppe i 3300mhz vilket gör att den varierar mellan 50-60 grader vilket gör att fläkten får snurra en hel del. Nu har jag sänkt ner i avancerade schemainställningar maximalt processortillstånd till 60% för att få ner värmen och ljudet lite grann. Vilket jag kan tycka är galet att jag ska behöva göra det.

Edit: Provade he på PBO igen men det blev då ännu varmare så hedde av det igen och nu verkar cpun gå ner till 2100~ så lite svalare och tystare nu och då har jag 99% på processortillstånd!

Kolla så att "Global C-states" och "DF-states" är aktiverat i UEFI. Är det inte det får processorn svårt att gå ner i frekvens. Med det sagt så blir Ryzen 3000-serien rätt varm, så kan vara idé att även ställa "minimum processor state" till 0% i det energischema du gör. Men den hoppar mycket i frekvens och blir varm och kall om vartannat, det är så boosten är designad.

Angående klockning så är det från den utgångspunkten helt annorlunda idag. Förr ställde man ju in önskad maxfrekvens och spänning, och lät "cool 'n quiet göra resten". Men idag så är "all core" överklockning ineffektivt då man tappar maxboosten.

Tar vi 3900X som exempel så är ~4.3Ghz ungefär det man kan få ut max av manuell överklockning, alltså tappar man 300Mhz jämfört med Max-boosten. Finns inte på kartan att komma upp i 4.6Ghz all-core utan flytande kväve, så det man får göra om man vill ha högre all-core samt behålla max-boosten är att ta en titt på PBO, men grejen med det är att man ökar gränserna för strömuttag, TDP med mera så känns inte som det är något du skall pilla med om du redan nu tycker att processorn går för varmt.

Skrivet av makatech:

@Ozzed & @tellus82

Kommer snart installera 3700X på mitt gamla Asus X370 Prime pro bord. 3700X kändes som ett bra kompromissval för mig, jag höftade lite till slut, orkade inte läsa mera artiklar. bios, chipset och windows 1903 ska vara redo

Jag är helförvillad över det här med PBO eller manuell CCD/CCX OC men har i ärlighetens namn inte läst på så mycket om just det ännu ännu. PBO överklockning gör alltså att garantin ryker bums?

@tellus82 jag får lite intrycket av att du avråder till PBO klockning eller har jag missuppfattat dig?

Tror jag börjar med stock och kollar hur saker och ting lirar förutom att jag kommer behöva pilla med minnena en del.

Ja, PBO är tekniskt sett överklockning då processorn tillåts gå utanför spec, så garantin ryker. Sen tror jag inte att de har något sätt att kolla det på. Lämnar du in en död CPU för RMA så går det vad jag vet inte att se att den dog pga överklockning.

Med det sagt så bör man såklart ha adekvat kylning om man skall testa. Elektronmigration och degradering kommer att hända om kislet blir för varmt.

CCD/CCX-klockning är inget jag gett mig på än. Tycker också det känns smått förvirrande och väntar hellre tills det kommer ett program som automagiskt hittar gränserna och kanske ger mig på det då

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Philip320:

Nja alltså har man öppet köp är det värt det, annars är det inte det var det jag menade. Webhallen har ju t.ex. 60 dagars öppet köp, komplett 60dagars så att för de flesta borde de väl ändå gå o byta så länge man inte köpte direkt när det kom ut eller kort därefter

Vadå, öppet köp gäller väl inte om man öppnat och använt kortet?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Resultaten börjar trilla in för Geekbench 5 och de verkar lira med tidigare uppgifter gällande fördelningen av uppnådda frekvenser mellan Ryzen 3000 modellerna.
Det fanns en sammanställning om detta på reddit en privatperson gjort men jag hittar inte länken längre...

GB5 visar att fler med Ryzen 3800X statistiskt når högre frekvenser än tex de med 3900X.
Ryzen 3600X går också starkt.

https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+