AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Detta är mina settings de crasha bara i spel (inte mem test efter 48timmar) efter ett tag pga värmen, men byte plats på minnen på brädan inga crasher någonsin 4x8gb. fläkt behövs inte längre super duper stabilt nu i 2mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tur med kisel eller väldigt högt värde på den dolda refresh cykeln, kommer inte ihåg i huvudet vad den kallades och står inte till så jag kan kolla heller (Edit: tREF). Som jag skrivit till andra, lägsta värdena i texten där är bara generellt hur lågt man kan förvänta sig komma, inte absolut lägsta värden.

Jag vill minnas att Ryzen Timing Checker kunde visa tREF, men nyare AGESA verkar ställt till det så att den mjukvaran inte längre funkar, så då vet jag inte hur man ska ta reda på vad man har. Går det klura ut om den är hög/låg/normal genom att t. ex kolla efter något speciellt värde vid körning av AIDA64's Cache and Memory benchmark ellerr liknande, eller är det en sådan där obskyr sak som man bara har tur/otur med?

Det enda jag lyckats hitta var i Taiphoon burner där det står följande:
Maximum Active Window (tMAW): 8192*tREFI

Är det till någon nytta eller är det ett helt annat värde?

Skrivet av 3rk0:

@Ozzed: Detta är mina settings de crasha bara i spel (inte mem test efter 48timmar) efter ett tag pga värmen, men byte plats på minnen på brädan inga crasher någonsin 4x8gb. fläkt behövs inte längre super duper stabilt nu i 2mån.

https://i.ibb.co/ZKpFLtn/Untitled.png

Trevligt

Såhär är mina timings just nu:

Jag fick ploppa dit extra kylflänsar på mina minnen för att få dem svala nog. Det verkar som att det är tvärstopp vid 50C och jag vill såklart inte vara begränsad av något så nesligt som för höga temperaturer. Såhär ser det ut:

Kanske inte den mest estetiska lösningen, men det är i alla fall tyst och framförallt svalt. För perfektionisterna där ute så kan jag meddela att anledningen att det inte gick att ha det symmetriskt är att 42-pinskontakten var i vägen, så det fick bli såhär. Verkar dock ine påverka temperaturerna nämnvärt då det skiljer ca 1c mellan modulerna vilket det gjorde även innan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bara 3004 som PPT/TDC/EDC fungerar och bootar snabbare, men typ 100p lägre i Cinebench och sleep tappar minnes OC så man måste deaktivera sleep

Vill bara påpeka att jag får behålla minnesinställningar efter att datorn hamnat i sleep med C7H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vill bara påpeka att jag får behålla minnesinställningar efter att datorn hamnat i sleep med C7H

Det är inte alla inställningar som förvinner, kommer inte ihåg exakt för det var så länge sen jag stängde av sleep men det var en av dom viktigare typ något med busshastigheten.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som gör att vissa moderkort har så lång boot tid?

Mitt gigabyte x570 jag hade innan tog det säkert 30-40 sekunder från man tryckte på start innan man va inne i Windows.
Med mitt nuvarande Asus x570 impact tar det runt 10-12 sekunder.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag vill minnas att Ryzen Timing Checker kunde visa tREF, men nyare AGESA verkar ställt till det så att den mjukvaran inte längre funkar, så då vet jag inte hur man ska ta reda på vad man har. Går det klura ut om den är hög/låg/normal genom att t. ex kolla efter något speciellt värde vid körning av AIDA64's Cache and Memory benchmark ellerr liknande, eller är det en sådan där obskyr sak som man bara har tur/otur med?

Det enda jag lyckats hitta var i Taiphoon burner där det står följande:
Maximum Active Window (tMAW): 8192*tREFI

Är det till någon nytta eller är det ett helt annat värde?

Trevligt

Såhär är mina timings just nu:
https://i.imgur.com/bAkwXNr.png

Jag fick ploppa dit extra kylflänsar på mina minnen för att få dem svala nog. Det verkar som att det är tvärstopp vid 50C och jag vill såklart inte vara begränsad av något så nesligt som för höga temperaturer. Såhär ser det ut:
https://i.imgur.com/Wh2G2AU.png

Kanske inte den mest estetiska lösningen, men det är i alla fall tyst och framförallt svalt. För perfektionisterna där ute så kan jag meddela att anledningen att det inte gick att ha det symmetriskt är att 42-pinskontakten var i vägen, så det fick bli såhär. Verkar dock ine påverka temperaturerna nämnvärt då det skiljer ca 1c mellan modulerna vilket det gjorde även innan.

Varför monterar du inte en 120 eller 140 mm fläkt i lådan som blåser på RAM och VRM? Jag har det då jag oxå hade "50-graders buggen" med SAMSUNG B-DIE (FLARE-X) och nu kan jag typ elda på hur mkt jag vill och mina minnen håller sig svala och fina oavsett vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Varför monterar du inte en 120 eller 140 mm fläkt i lådan som blåser på RAM och VRM? Jag har det då jag oxå hade "50-graders buggen" med SAMSUNG B-DIE (FLARE-X) och nu kan jag typ elda på hur mkt jag vill och mina minnen håller sig svala och fina oavsett vad.

Håller med, hade tidigare en extra fläkt i lådan när jag hade radiator i taket men nu har jag tre fläktar i taket som blåser rätt ner varav en direkt på minnena. Minnena ligger på 35C även under hård belastning i 3733MHz/1.35V. VRM går inte över 35C!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Vad är det som gör att vissa moderkort har så lång boot tid?

Mitt gigabyte x570 jag hade innan tog det säkert 30-40 sekunder från man tryckte på start innan man va inne i Windows.
Med mitt nuvarande Asus x570 impact tar det runt 10-12 sekunder.

Boothastigheten blev mycket bättre med AGESA 1004B, mitt Gigabyte Aorus M startar snabbast av mina moderkort. Kallstart känns nästan lika snabbt som sleep. Det beror nog i sin tur på att det kortet är synnerligen enkelt med få finesser.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Håller med, hade tidigare en extra fläkt i lådan när jag hade radiator i taket men nu har jag tre fläktar i taket som blåser rätt ner varav en direkt på minnena. Minnena ligger på 35C även under hård belastning i 3733MHz/1.35V. VRM går inte över 35C!

Låter som riktigt fina temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du lär förmodligen öka på spänningen en smula om du ska klara tajtare timings vid 3600, uppåt 1.45V är inga problem på single rank b-die minnen, det ska i stock XMP ligga runt 1.35V som vanligast och icke xmp stock brukar vara 1.2V.

Tack, ska undersöka det!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Varför monterar du inte en 120 eller 140 mm fläkt i lådan som blåser på RAM och VRM? Jag har det då jag oxå hade "50-graders buggen" med SAMSUNG B-DIE (FLARE-X) och nu kan jag typ elda på hur mkt jag vill och mina minnen håller sig svala och fina oavsett vad.

Jag vill ha så tyst dator som möjligt och en fläkt för något som kan kylas passivt skulle kännas overkill, plus att den i mitt fall skulle skymma sikten in genom fönstret. Han man chassi utan fönster och inte massa RGB som jag har så spelar det förstås ingen roll. Sen verkar min lösning räcka för att kunna dra på en hel del. Jag har inte slagit i något tak än, men har för den delen inte testat vart gränsen går heller, men kör nu TRFC 270. Det lägsta jag kunde få innan (utan kylflänsarna) var 280.

Edit: Inser att jag förmodligen tolkade inlägget helt fel. Det du menar är att ha en av fläktarna i toppen på insug istället för utblås antar jag? Fick någon bild i huvudet av att typ gettorigga en fläkt vertikalt innuti lådan med buntband och grejer Men att bara vända på en befintlig fläkt skulle kunna vara en grej. Får se om det behövs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill ha så tyst dator som möjligt och en fläkt för något som kan kylas passivt skulle kännas overkill, plus att den i mitt fall skulle skymma sikten in genom fönstret. Han man chassi utan fönster och inte massa RGB som jag har så spelar det förståss ingen roll. Sen verkar min lösning räcka för att kunna dra på en hel del. Jag har inte slagit i något tak än, men har för den delen inte testat vart gränsen går heller, men kör nu TRFC 270. Det lägsta jag kunde få innan (utan kylflänsarna) var 280.

Hmm..kanske man slänger på ett vattenblock på minnena då 🤷 mycket man vill ha känner jag .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill ha så tyst dator som möjligt och en fläkt för något som kan kylas passivt skulle kännas overkill, plus att den i mitt fall skulle skymma sikten in genom fönstret. Han man chassi utan fönster och inte massa RGB som jag har så spelar det förstås ingen roll. Sen verkar min lösning räcka för att kunna dra på en hel del. Jag har inte slagit i något tak än, men har för den delen inte testat vart gränsen går heller, men kör nu TRFC 270. Det lägsta jag kunde få innan (utan kylflänsarna) var 280.

Edit: Inser att jag förmodligen tolkade inlägget helt fel. Det du menar är att ha en av fläktarna i toppen på insug istället för utblås antar jag? Fick någon bild i huvudet av att typ gettorigga en fläkt vertikalt innuti lådan med buntband och grejer Men att bara vända på en befintlig fläkt skulle kunna vara en grej. Får se om det behövs.

Funkar skitbra

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Ja det tvivlar jag inte på. Är säkert så att det knappt blir någon skillnad mellan idle och 24h stresstest vad gäller temperaturer, men jag vill inte skymma mitt vattenblocks RGB (Jag vet jag vet, P12 deluxe) och då tyckte jag att kylflänsarar var bästa lösningen.

Hittade ingen sparad profil för Trfc 280 som var det lägsta jag kunde gå utan kylflänsar, men hade sparat för 285. Så gjorde ett nytt test med kylflänsar monterade för att jämföra temps (ingen aning om rumstempen vid de olika tillfällena så det kan såklart spela in), men här är utan (överst) och med (nederst) kylflänsar vid Trfc 280:

Och här är med Trfc 270 (med kylflänsar) som är det lägsta jag testat hittils:

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag vill ha så tyst dator som möjligt och en fläkt för något som kan kylas passivt skulle kännas overkill, plus att den i mitt fall skulle skymma sikten in genom fönstret. Han man chassi utan fönster och inte massa RGB som jag har så spelar det förstås ingen roll. Sen verkar min lösning räcka för att kunna dra på en hel del. Jag har inte slagit i något tak än, men har för den delen inte testat vart gränsen går heller, men kör nu TRFC 270. Det lägsta jag kunde få innan (utan kylflänsarna) var 280.

Edit: Inser att jag förmodligen tolkade inlägget helt fel. Det du menar är att ha en av fläktarna i toppen på insug istället för utblås antar jag? Fick någon bild i huvudet av att typ gettorigga en fläkt vertikalt innuti lådan med buntband och grejer Men att bara vända på en befintlig fläkt skulle kunna vara en grej. Får se om det behövs.

Jag har separat fläkt för RAM/VRM men så klart du kan ha fläkten i taket inblåsandes bara ta den närmast fronten på lådan för RAM, men jag har aldrig förstått vad man ska ha fönster till i en dator. Jag kollar på skärmen. Du kan ju bygga om 5.25" i fronten om du har plats för CD/DVD-läsare och sätta dit en fläkt (behövs inte många rpm för att flytta värmen från RAM) och då syns det inte om man har fönster. Tips är ju att sätta dit nån form av dammskydd. Jag köpte gardin på Rusta som ser ut som myggnät och satte dit med spraylim (sidoplåten). Finns myggnät att köpa men det är betydligt dyrare. Typ samma storlek på hålen men lite hårdare än vanlig gardin så klart.

Permalänk
Medlem

NH-D15 Chromax.black var svinbra, nu håller den stadigt 4.1GHz i CB20 med maxtemp på 75C när jag kör Auto OC. Det har alltså i princip blivit en 3900XT med 4.1GHz som basfrekvens, lite billigare också och kylaren går att återanvända. Inget kul att montera på plats i redan hopsatt låda, rekommenderas att montera utanför lådan om man har nytt moderkort. 7350p i CB20 på första körningen, tycker jag är godkänt på Auto

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag har separat fläkt för RAM/VRM men så klart du kan ha fläkten i taket inblåsandes bara ta den närmast fronten på lådan för RAM, men jag har aldrig förstått vad man ska ha fönster till i en dator. Jag kollar på skärmen. Du kan ju bygga om 5.25" i fronten om du har plats för CD/DVD-läsare och sätta dit en fläkt (behövs inte många rpm för att flytta värmen från RAM) och då syns det inte om man har fönster. Tips är ju att sätta dit nån form av dammskydd. Jag köpte gardin på Rusta som ser ut som myggnät och satte dit med spraylim (sidoplåten). Finns myggnät att köpa men det är betydligt dyrare. Typ samma storlek på hålen men lite hårdare än vanlig gardin så klart.

Nej man har såklart olika smak Och har man inte fönster så har man ju lite mer frihet att göra om insidan utan att behöva tänka på hur det ser ut. Jag har Fractal Design Define S så ingen 5,25" plats, men däremot finns ju skåror och grejer för vattenreservoarer som jag inte har någon nytta av så jg skulle kanske kunna fästa en fläkt där på något vis, om det nu blir så att jag återigen blir begränsad av temperaturen när jag ger mig på att försöka få ner TRFC ytterligare. Men jag kan konstatera att övriga timings är maxade just nu, så så sätt är det rätt smidigt att ha ett enda värde att fokusera på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag funderade på vattenblock till ram. Men såg att utbudet va ganska dåligt.
https://i.imgur.com/ZW2ToK4.jpg

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Ozzed: Jag funderade på vattenblock till ram. Men såg att utbudet va ganska dåligt.
https://i.imgur.com/ZW2ToK4.jpg

Det ät nog både det som är snyggast och svalast om man håller på med custom-loop Jag tycker det är synd att varenda minne därute nuförtiden ska ha lågprofil. Det skall absolut finnas för det finns ju ett behov. Men för oss utan skrymmande kylare så vore det trevligt om det fanns alternativ med rejält tilltagna kylflänsar, då minnen uppenbarligen kan vara temperaturkänsliga. De flesta klarar sig säkert om de bara körs enligt XMP. men det finns ju de som vill nå högre höjder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ät nog både det som är snyggast och svalast om man håller på med custom-loop Jag tycker det är synd att varenda minne därute nuförtiden ska ha lågprofil. Det skall absolut finnas för det finns ju ett behov. Men för oss utan skrymmande kylare så vore det trevligt om det fanns alternativ med rejält tilltagna kylflänsar, då minnen uppenbarligen kan vara temperaturkänsliga. De flesta klarar sig säkert om de bara körs enligt XMP. men det finns ju de som vill nå högre höjder.

Tänkte inte ens på de. Men har heller inte sysslat med minnes oc innan ryzen. Och de känns ju som att en majoritet iallafall här på swec, som sysslar med minnes oc, sitter på en ryzen cpu. (tillägg, redigerad: angående low profile minnen).
Inte kladdat allt förmycket. Jag upplever redan en stor skillnad i spel på uppgraderingen jag gjorde. Minnerna körs i 16-15-15-15-30-44@3800mhz. Du har nog haft mer tur än mig i kisel. Jag kan säkert sänka endel på vissa timings. Och de kommer utforskas mera. Men just nu njuter jag av istortsett 120fps stabilt i BF V 64 player conquest. De är annat än min gamla 4770k fixade.

En grej däremot, ställer jag Cl15, så säger windows och alla program CL16. CL14 innebär bootloop och instabil..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Tänkte inte ens på de. Men har heller inte sysslat med minnes oc innan ryzen. Och de känns ju som att en majoritet iallafall här på swec, som sysslar med minnes oc, sitter på en ryzen cpu. (tillägg, redigerad: angående low profile minnen).
Inte kladdat allt förmycket. Jag upplever redan en stor skillnad i spel på uppgraderingen jag gjorde. Minnerna körs i 16-15-15-15-30-44@3800mhz. Du har nog haft mer tur än mig i kisel. Jag kan säkert sänka endel på vissa timings. Och de kommer utforskas mera. Men just nu njuter jag av istortsett 120fps stabilt i BF V 64 player conquest. De är annat än min gamla 4770k fixade.

En grej däremot, ställer jag Cl15, så säger windows och alla program CL16. CL14 innebär bootloop och instabil..

Gear down mode avrundar CAS till närmaste jämna.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

@bagaget: Hade inte en aning. ska testa direkt!
Nae gick inget vidare med BSOD direkt när windows startade med Cl15. Dött lopp även vid 1,45v som jag testade.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Tänkte inte ens på de. Men har heller inte sysslat med minnes oc innan ryzen. Och de känns ju som att en majoritet iallafall här på swec, som sysslar med minnes oc, sitter på en ryzen cpu. (tillägg, redigerad: angående low profile minnen).
Inte kladdat allt förmycket. Jag upplever redan en stor skillnad i spel på uppgraderingen jag gjorde. Minnerna körs i 16-15-15-15-30-44@3800mhz. Du har nog haft mer tur än mig i kisel. Jag kan säkert sänka endel på vissa timings. Och de kommer utforskas mera. Men just nu njuter jag av istortsett 120fps stabilt i BF V 64 player conquest. De är annat än min gamla 4770k fixade.

En grej däremot, ställer jag Cl15, så säger windows och alla program CL16. CL14 innebär bootloop och instabil..

Jag får testa 16-15-15-30 sen, tänkte inte på att de tre första går ha olika, men frågan är ju om man vinner något på det? Kanske man gör ändå, men ja ojämn CL går inte med Ryzen.

Jag vet i alla fall att 14-14-14-28 inte funkar. Testade med 1.65V (med alla fläktar på fullt ös och AC på max, så det beror inte på temperaturen) tillfälligt bara för att ta bort alla tänkbara hinder, och Windows hinner visa skrivbordet men sen blir det blåskärm, så om 16-15-15-15-30 inte funkar så är nog 16-16-16-32-48 det lägsta jag kan ha vid 3800Mhz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får testa 16-15-15-30 sen, tänkte inte på att de tre första går ha olika, men frågan är ju om man vinner något på det? Kanske man gör ändå, men ja ojämn CL går inte med Ryzen.

Jag vet i alla fall att 14-14-14-28 inte funkar. Testade med 1.65V (med alla fläktar på fullt ös och AC på max, så det beror inte på temperaturen) tillfälligt bara för att ta bort alla tänkbara hinder, och Windows hinner visa skrivbordet men sen blir det blåskärm, så om 16-15-15-15-30 inte funkar så är nog 16-16-16-32-48 det lägsta jag kan ha vid 3800Mhz.

FYI så är 3800MHz stabilt i alla benckmarks/program för mig, men kör jag Fallout 76 så fryser PiP-boy menyn ibland och jag kastas ut till skrivbordet utan felmeddelande, sänker jag till 3733MHz vilket jag har gjort kan jag spela hur länge som helst utan att något händer. Visar om något att spel är bland det mest krävande man kan göra med RAM-minne, spel är också ett av dom få program som verkligen får bättre prestanda av snabbare RAM dom flesta andra program märks ingen skillnad.

Så, inget 3800MHz för mig, jag orkar inte tokdyka i timings en gång till, 3733MHz får duga och det ger låga 64ns i latency med senaste Windows 2004 så ungefär så bra som går att få ur en Ryzen-rigg utan extrema åtgärder.

En stor nackdel med att jag böt till i stort sett bara Noctua Chromax fläktar/kylare i burken är att den nu blev så tyst så att jag stör mig på mitt tillfälliga 1660 Super grafikkort, det fick bli ett MSI Gaming X 2070 Super som är det tystaste 2070 Super-kortet på marknaden(inte det snabbaste). 2070 Super sägs ju motsvara PS5/Xbox X i ren råstyrka så det bör duga ett tag framöver. Vet ju inte heller hur länge det dröjer tills Ampere kommer, men i värsta fall kan jag hoppa över Ampere och vänta tills PCIE5-generationens grafikkort. Surt att det knappt är bättre än mitt 1080Ti som gick sönder, men det är i alla fall inte sämre

edit. 1660 Super går in i den Folding-burk det var tänkt för från början innan det blev reservkort!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

FYI så är 3800MHz stabilt i alla benckmarks/program för mig, men kör jag Fallout 76 så fryser PiP-boy menyn ibland och jag kastas ut till skrivbordet utan felmeddelande, sänker jag till 3733MHz vilket jag har gjort kan jag spela hur länge som helst utan att något händer. Visar om något att spel är bland det mest krävande man kan göra med RAM-minne, spel är också ett av dom få program som verkligen får bättre prestanda av snabbare RAM dom flesta andra program märks ingen skillnad.

Så, inget 3800MHz för mig, jag orkar inte tokdyka i timings en gång till, 3733MHz får duga och det ger låga 64ns i latency med senaste Windows 2004 så ungefär så bra som går att få ur en Ryzen-rigg utan extrema åtgärder.

En stor nackdel med att jag böt till i stort sett bara Noctua Chromax fläktar/kylare i burken är att den nu blev så tyst så att jag stör mig på mitt tillfälliga 1660 Super grafikkort, det fick bli ett MSI Gaming X 2070 Super som är det tystaste 2070 Super-kortet på marknaden(inte det snabbaste). 2070 Super sägs ju motsvara PS5/Xbox X i ren råstyrka så det bör duga ett tag framöver. Vet ju inte heller hur länge det dröjer tills Ampere kommer, men i värsta fall kan jag hoppa över Ampere och vänta tills PCIE5-generationens grafikkort. Surt att det knappt är bättre än mitt 1080Ti som gick sönder, men det är i alla fall inte sämre

edit. 1660 Super går in i den Folding-burk det var tänkt för från början innan det blev reservkort!

För mig är det GTA V, oavsett om det gäller processorn, ramminnet eller grafikkortet som pressas. Har jag lyckats med något lite "för bra" så kan man ge sig fan på at GTA V kraschar efter några timmars spelande, så det äe lite som en kanariefågel i en kolgruva.
'
Jag har varit nere i 63,2ns nu så jag har fått blodad tand kan man säga. Så har jag också en stabil profil att gå tillbaka till om det krånglar, så det här med att kram ur det sista är mest för att det är kul

Ja, gud vad jobbigt det är när man måste köpa nya grejer för att man fått burken tystare Saknar 800-fläktarnas dagar och önskar nu att de hade vinit ännu högre så att man fått sämre hörsel och sluppit störa sig på missljud

Did system verkar ju nästan extremt svalt och tyst för att vara luft, så bra jobbat där

Själv har jag kommit till en punkt i livet där jag sitter och sätter kylflänsar på sidan av radiatorn för att kanske pressa ner vattentempen ytterligare någon tiondels grad. Det verkar funka rätt bra faktiskt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Körde en membench i aida64. Resultatet, vad tycker ni?
3800mhz CL16-15-14-28-42. Testad i memtest86 med 0 fel.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Viking
Skrivet av TaunyTiger:

Körde en membench i aida64. Resultatet, vad tycker ni?
3800mhz CL16-15-14-28-42. Testad i memtest86 med 0 fel.
https://i.imgur.com/peiVCMP.jpg

Man ska väll inte överstiga 3733 mhz med Ryzen?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Körde en membench i aida64. Resultatet, vad tycker ni?
3800mhz CL16-15-14-28-42. Testad i memtest86 med 0 fel.
https://i.imgur.com/peiVCMP.jpg

Ser ganska lågt ut för de inställningarna. Har du stängt ner alla program och satt prioriteten till "Realtime" för AIDA? Om man inte gör det så blir det väldigt spridda resultat och högre latenser än vad man faktiskt har.

Skrivet av Donnerstal:

Man ska väll inte överstiga 3733 mhz med Ryzen?

De allra allra flesta kan köra 3800Mhz utan problem så det där stämmer inte. Om man vill ha 1:1:1 på MemClk, Uclk och Fclk så är det dock svårt att gå över 3800Mhz för de flesta.

Men om du menar att det inte går köra 1:1:1 över 3733Mhz och att man därför "ska" låta bli så är det fel, den gränsen ligger vid 3800Mhz för de flesta, men finns säkert folk som haft tur med kislet och kan gå över 1900Mhz FCLK också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De allra allra flesta kan köra 3800Mhz utan problem så det där stämmer inte. Om man vill ha 1:1:1 på MemClk, Uclk och Fclk så är det dock svårt att gå över 3800Mhz för de flesta.

Men om du menar att det inte går köra 1:1:1 över 3733Mhz och att man därför "ska" låta bli så är det fel, den gränsen ligger vid 3800Mhz för de flesta, men finns säkert folk som haft tur med kislet och kan gå över 1900Mhz FCLK också.

Hur stor andel som kan komma över 3600MT/s / 1800MHz ska vi nog låta vara lite osagt, jag skulle inte påstå att de flesta kommer upp i 3800 / 1900MHz utan snarare att de flesta kommer upp i 3600/1800 och kanske 3733 medans 3800 är den övre gränsen man kan nå med ett fåtal ex som kan orka högre.

Sen är det väl också så att när det gäller synkat läge så funkar det generellt automatiskt upp till 3600/1800 utan att manuellt behöva ställa FCLK/UCLK/MEMCLK medans allt där över kräver att man manuellt korrigerar FCLK och UCLK mot MEMCLK

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Stängde ner allt vid klockan och ställde in realtid, men inte mycket bättre resultat förde.
https://i.imgur.com/Ys2g9f5.jpg

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2