Counter-Strike: Global Offensive blir gratis och får battle royale-läge

Permalänk
Melding Plague

Counter-Strike: Global Offensive blir gratis och får battle royale-läge

Den populära förstapersonsskjutaren Counter-Strike: Global Offensive blir nu gratis att spela, och begåvas samtidigt med ett battle royale-läge för upp till 18 spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det möjligtvis vara så att CS:GO's spelarbas har drastiskt minskat de senaste åren och detta är ett nödrop innan CS skeppet sjunker?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan det möjligtvis vara så att CS:GO's spelarbas har drastiskt minskat de senaste åren och detta är ett nödrop innan CS skeppet sjunker?

Enligt statistiken så verkar det ha varit en svacka nu i våras men har återhämtat sig sedan dess. Men utöver den så har spelarantalet i princip stigit under hela CSGOs livsperiod.

https://steamcharts.com/app/730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan det möjligtvis vara så att CS:GO's spelarbas har drastiskt minskat de senaste åren och detta är ett nödrop innan CS skeppet sjunker?

Skulle gissa på det att många som spelat CS övergått till antingen PUBG eller liknande under en period så i hopp om att kombinera intressena kanske de vinner tillbaka spelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Testade de igår. Tyckte inte direkt de va något å ha. Frågan jag ställer mig är istället hur många fuskare som passar på å spela spelet igen. Då de blir gratis ?

Visa signatur

..::Några visa ord::..
Livet är det man gör det till!!

Permalänk
Medlem

Hörde att FN infört ett nytt internationellt avtal som säger att alla fps spel nu måste inkludera ett battle royale läge.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kan det möjligtvis vara så att CS:GO's spelarbas har drastiskt minskat de senaste åren och detta är ett nödrop innan CS skeppet sjunker?

CS har gått förbi sin peak förmodligen, men ett spel dör inte bara för att några lämnar, trogna spelare är kvar likt i Dota som också gått efter sin peak. Spelen har fortfarande många miljoner spelare som inte kommer lämna inom snar framtid

Permalänk
Medlem

Tyckte inte om battlezone, som ett minispel var det ok, men kommer nog inte slå igenom, looten kändes för obalanserad, men man kanske lär sig om man spelar mer.

Att göra det gratis, och få betala för prime kan gynna för fler fuskare, det borde vara krav på telefonnummer också.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av T.Q.M:

Testade de igår. Tyckte inte direkt de va något å ha. Frågan jag ställer mig är istället hur många fuskare som passar på å spela spelet igen. Då de blir gratis ?

Folk som köper spelet kan välja att inte kunna matchas med folk som inte köpt det. Med andra ord är F2P ett mycket konstigt drag, med tanke på hur katastrof det kommer vara att spela i gratismatcherna som är det ställe där fuskare kan spela precis hur mycket de vill utan risk att behöva köpa ett nytt exemplar vid bann.
Sammanfattningsvis påverkas tidigare spelare in supermycket. Lite mer cheaters med tanke på att man inte längre måste binda sitt telefonnummer till varje acc, men i övrigt är det ungefär samma.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Folk som köper spelet kan välja att inte kunna matchas med folk som inte köpt det. Med andra ord är F2P ett mycket konstigt drag, med tanke på hur katastrof det kommer vara att spela i gratismatcherna som är det ställe där fuskare kan spela precis hur mycket de vill utan risk att behöva köpa ett nytt exemplar vid bann.
Sammanfattningsvis påverkas tidigare spelare in supermycket. Lite mer cheaters med tanke på att man inte längre måste binda sitt telefonnummer till varje acc, men i övrigt är det ungefär samma.

Bra sammanfattning om det nu stämmer..

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har testat lite men har fruktansvärt dålig prestanda i läget. Första dagen hade jag knappt någon GPU-usage öht. Efter någon uppdatering har det blivit lite bättre men fortfarande inte nog bra för att jag ska ge spelläget en ärlig chans.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Enligt statistiken så verkar det ha varit en svacka nu i våras men har återhämtat sig sedan dess. Men utöver den så har spelarantalet i princip stigit under hela CSGOs livsperiod.

https://steamcharts.com/app/730

Oj visste inte om att man kunde kolla statistik från steam, antagligen började de utveckla detta under svackan för att återfå fler spelare men det verkar gått bra ändå

Skrivet av Muddyvaines:

Skulle gissa på det att många som spelat CS övergått till antingen PUBG eller liknande under en period så i hopp om att kombinera intressena kanske de vinner tillbaka spelare?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slutade personligen att spela CS för att jag inte var särskilt bra på det och spelade det enbart på LAN ihop med kompisar tills jag gick ut gymnasiet och man fick andra prioriteter.

blir dock att testa det nu när det är gratis!

Skrivet av Nätälskare:

CS har gått förbi sin peak förmodligen, men ett spel dör inte bara för att några lämnar, trogna spelare är kvar likt i Dota som också gått efter sin peak. Spelen har fortfarande många miljoner spelare som inte kommer lämna inom snar framtid

Det har ju några år på nacken men känns lite som de försöker rädda ett sjunkande skepp, World of Warcraft är i samma steg.. bara samma gamla spelare och knappt något nytt flöde av spelare eftersom den yngre generationen hellre spelar fortnite.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Folk som köper spelet kan välja att inte kunna matchas med folk som inte köpt det. Med andra ord är F2P ett mycket konstigt drag, med tanke på hur katastrof det kommer vara att spela i gratismatcherna som är det ställe där fuskare kan spela precis hur mycket de vill utan risk att behöva köpa ett nytt exemplar vid bann.
Sammanfattningsvis påverkas tidigare spelare in supermycket. Lite mer cheaters med tanke på att man inte längre måste binda sitt telefonnummer till varje acc, men i övrigt är det ungefär samma.

Måste man inte binda sitt telefonnummer för att spela verified eller vad de nu kallar det i betalversionen av spelet?

Permalänk
Medlem

Såg ett par Britter spela det, ja vad skall man säga annat än att det är ett BR spel med CS grafik.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av N4kame0:

Måste man inte binda sitt telefonnummer för att spela verified eller vad de nu kallar det i betalversionen av spelet?

Nope, innan fanns betalande för normala sen binda telefonnummer för Prime.
Nu när spelet blev gratis blev alla ägare av spelet uppgraderade till Prime...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Nope, innan fanns betalande för normala sen binda telefonnummer för Prime.
Nu när spelet blev gratis blev alla ägare av spelet uppgraderade till Prime...

Var det inte de som redan hade prime som fick prime? iallafall var det så jag förstod det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Var det inte de som redan hade prime som fick prime? iallafall var det så jag förstod det.

nej. alla som ägde csgo innan det blev f2p fick prime oavsett om man hade prime innan eller inte.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Battleroyal med 18 spelare har väl traditionellt kallats för.. deathmatch?
BR är ju för åtminstone 50+ spelare..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Battleroyal med 18 spelare har väl traditionellt kallats för.. deathmatch?
BR är ju för åtminstone 50+ spelare..

Skickades från m.sweclockers.com

Nej deathmatch så respaenar man direkt.
Det gör man inte i BR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Installerade CS:GO igen efter flera års frånvaro... och inser att jag antagligen blivit för gammal eller så har CS blivit väldigt rörigt och... meh. När jag lirade 1.6 gick jag för böveln inte på muggen bara för att det tryckte på lite. Maten intogs endast när färgerna i spelet började försvinna och fienden förvandlades till små svampar och annat psykedeliskt nonsens. En hårsmån från att jobbet också blev lidande. Men, som sagt, man kanske har blivit för gammal. *host* 51 *host*...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej deathmatch så respaenar man direkt.
Det gör man inte i BR

Och området man spelar på brukar vara samma hela matchen i vanlig DM.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kul med ett nytt spelläge. Har stundtals haft en del underhållande moments, men som det är nu lämnar det en del att önska.

Permalänk
Medlem

reeefund

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Wow... så cheaters paradise helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Kriget mot fuskare är i princip vunnet utav valve vid det här laget. Det är just därför de känner att spelet kan vara F2P. Tycker alla som tvunget ska skrika "fusk paradis" ska läsa på vad Valve gjort de senaste åren. Bl.a VACnet, Overwatch, Trustfactor och även VAC is sej som fungerar bra nu för tiden.

Det enda Prime gör nu är att dela upp betalande och F2P spelare. Vilket bara är positivt. Tycker man sej hela tiden ha problem med fuskare så är man förmodligen en riktigt tråkig toxic spelare som har låg Trustfactor.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag är lite kluven kring CS:GO som F2P, men eftersom spelet på senare år fått mindre kärlek från utvecklarna tror jag främst att det är bra om intresset får ett uppsving. Problemet med fuskare har Valve lyckats få bukt med till stor del, och till en början hade Prime en ganska viktig roll i det. Vid introduktionen krävde Prime att ett telefonnummer var anslutet, vilket tillsammans med (den relativt låga) kostnaden för spelet blev ett ganska bra hinder.

Nu finns även Trust Factor som tar hänsyn till hur seriöst en spelares konto är, genom att se till speltid, rapporter och andra spel på kontot. Det känns som ett ganska bra filter för fuskare, som nu lätt kan starta ett nytt konto men med låg Trust Factor. Tillsammans med VacNet kan nog F2P fungera ganska bra om man bara ser till fuskare.

Battle Royal-läget är jag dock mer tveksam till. Under mina cirka 4000 speltimmar har jag nästan uteslutande kört 5vs5-matcher på Valves servrar och hos tredjepartstjänster. Spelläget är egentligen ganska repetitivt, men varje match bjuder ändå på nya grejer och man kan själv kontrollera spelets utgång på ett helt annat sätt än i BR.

Hittills har jag hunnit med omkring 15 Danger Zone-matcher och det är faktiskt ganska underhållande, men jag har svårt att se att det skulle hålla kvar spelare någon längre tid. Om man jämför med "vanliga" CS är det väldigt mycket mer slump inblandat i vem som vinner, och därför finns inte heller samma djup kring strategier och möjligheter till att lura fienden. Därtill funkar vapnen inte riktigt förutsägbart när avstånden ökar, vilket gör att man får ännu mindre kontroll.

Permalänk
Medlem

@Soitora: Surt. Man tycker ju att de borde vara ett av kraven för prime.

Permalänk
Medlem

Vart står det att det inte krävs telefonnummer om man köper prime?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

E-Sporten i CS tuffar på som aldrig förr.

Läste att det har funnits referenser till ett Battle Royale-läge i spelet sedan 2016, d.v.s. att det var inget desperat beslut som togs nyligen som många vill få det att låta som.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Tyckte inte om battlezone, som ett minispel var det ok, men kommer nog inte slå igenom, looten kändes för obalanserad, men man kanske lär sig om man spelar mer.

Att göra det gratis, och få betala för prime kan gynna för fler fuskare, det borde vara krav på telefonnummer också.

alla gratis spelare som blir level 21 måste koppla telefon (vilket du förmodligen redan vet) men precis som du säger så är de väldigt dumt att inte ha ett krav på att äldre spelare ska kunna få prime utan något krav på detta. Förhoppningsvis rättar dem till kraven för prime inom en snar framtid, dem vill ju inte ha fler fuskare än vad som redan finns...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3