Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sökes: Kombinerad Plex/nätverks/Synology NAS -guru

Permalänk

Sökes: Kombinerad Plex/nätverks/Synology NAS -guru

Jag har problem med Plex Media Server på min NAS (DS918+). Jag har konsulterat Plex supportforum otaliga ggr men inte fått nått genombrott än vad det handlar om.
Min miljö ser ut ungefär såhär:
Fiberanslutning (100/100) inkopplad i en Synology RT2600AC router. Fiberboxen kör även TV via uttag nr 2 (Comhem tivo). I min router sitter det en switch som i sin tur har min NAS, dator och skrivare inkopplad + iptelefoni.

NAS:en kör en Plex Media Server (senaste versionen, är Plexpass-medlem) med hårdvarutranskodning aktiverat.

Symtomen är enligt följande.
Jag försöker spela film (med/utan undertexter) med Plex från mina IOS-enheter (iPhone XS, iPad Air 2018..) men det strular ganska mycket även om filmerna inte behöver kodas om för att spelas. Ibland får jag vänta en/ett-par minuter för att filmen ska starta om den ens startar. Ibland syns det inte ens i Plex aktivitetsvy att filmen körs (även om man kan se det i loggarna att filmen/tvserien spelas).
Problemet finns alltså redan i lokal WIFI-miljö. Men inte alltid. Ibland startar filmerna på ett par sekunder (även om de tidigare inte funkat alls). Det verkar inte handla om överbelastning på NAS:en heller, den kör hårdvartranskodning vid behov och den ligger kanske på runt 20% max vad jag har sett.

Men problemet finns även när jag vill streama från 3G/4G om jag sitter på bussen etc. Enorma buffringstider och ibland startar det inte ens. Ibland funkar det.

Jag har testat köra Plex på min högst mediokra PC på samma nätverk och där funkar det PERFEKT, även via 3G/4G. Inga problem alls. Filmerna startar i princip direkt.
Så frågan är, var ligger felet? Jag får känslan av att kopplingen mellan PMS och mina klienter inte är 100%, även om jag kan bläddra runt bland filmerna i Plex på telefonen/ipaden o.s.v., att så fort själva filmerna ska spelas så händer det nått med uppkopplingen. Det finns dock inga bevis för det i Plex-loggarna.

Jag har nyligen skaffat en ny router, resultatlöst. Provat bytt ethernetkablage, resultatlöst. Testat bytt switch, resultatlöst.

Kopplar jag NAS:en direkt in i fiberkonverteraren verkar det fungera typ men den transkodar hela tiden då i nått rätt dåligt läge och jag kan inte konfigurera det (har väl att göra med att portforwardingen inte körs eftersom routern inte är inblandad då).

Plex-admin säger att tjänsten är nåbar utanför servern så inga synliga problem där.

SÅ, jag vill gärna ha tips och hjälp rörande detta. Vad kan jag ha missat? Vad ska jag testa? Plex är ju ingen direkt "källarprodukt" utan har en enorm marknad, känns bara som jag har det här problemet så vad är det som är fel i min miljö?
Jag har felsökt hur länge som helst och vill hemskt gärna ha ordning på detta.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Börja i botten, som alltid.

Kolla om det är någon skillnad mellan vilken typ av material som spelas, finns diverse hemsidor som har testfilmer.
Kolla skillnade mellan orginal, omkodning och optimiserade videos, för att se om det finns någon skillnad alls i detta fall.
Så klart, kolla igenom loggar och se vad som händer, vad är det den väntar på? Plex loggar ganska bra om du slår på loggning, finns mycket bra information att hitta där.

Försöker du kolla genom telefonappen eller webbläsaren på telefonen? Är det någon skillnad att kolla på den ena eller den andra? Fungerar något material eller är det samma för allt? Många saker kan bli rätt begränsade av vilken enhet man kollar på. Att det fungerade bra på den andra datorn är svårt att säga så länge du inte testade med exakt samma inställningar (och så gott som samma installation), med samma media och samma storlek på biblioteket. Då det är rätt stor skillnad att ha en media server med några tusen klipp i och en med 2-3st och sedan pröva med.
Så mycket som möjligt måste försöka göras för att hitta eventuella skillnader eller ledtrådar i exakt vad det är som orsakar det.
Har läst om många som har haft problem med att använda plex på iOS förr, då det fick processorn i telefonen att ligga på 100% och saker, ja, fungerade dåligt rätt ofta.

Samt, fungerar det med andra datorer utanför hemmet? Pröva hos en kompis eller be dom pröva åt dig.
Tror det är bättre att lägga fokusen på plex servern och enheten som används istället för själva nätverket, då det inte låter som det är nätverket i sig som är problemet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör plex client på din lokala dator är det samma problem då med din nas som server ?

Permalänk
Medlem

Det du kan testa är faktiskt att slå av transcoding helt på det mesta/allt material, de flesta spelare idag har möjlighet att läsa de flesta vanliga formaten och kodningarna.

Det kan även vara delay på om du har mycket diskar som är fragmenterade, speciellt om du kör dem via USB, har märkt av det själv och blir delayen för hög så tror plex att det uppkopplingen har time:at ut.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kör jag webbklienten på datorn mot NASen funkar det alltid bra (Chrome). Inga problem oavsett var jag befinner mig.

Jag ser ingen koppling mellan filformat och strul, eftersom samma fil funkar bra en dag men inte alls bra nästa dag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Det låter ju väldigt skumt, har du något annat som körs på den?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Kör jag webbklienten på datorn mot NASen funkar det alltid bra (Chrome). Inga problem oavsett var jag befinner mig.

Jag ser ingen koppling mellan filformat och strul, eftersom samma fil funkar bra en dag men inte alls bra nästa dag.

Filformat i sig säger inte så mycket och du kommer inte långt utan att faktiskt pröva, iOS enheter har haft problem förr så det är bara köra igång och faktiskt felsöka plexinstallationen.
Som sagt, gör minst det jag nämnde i första posten, annars har du inte mycket att gå på alls. Om du har en relativt stor mediasamling kan det bidra till diverse problem också, vilket jag själv har haft genom åren.
Har du pröva att någon gång göra en helt ny installation?
Vad för felsökning har du gjort av plexservern mer än att pröva på en annan dator och pilla med nätverket?
Hur är plex servern konfigurerad? Vart har den cachen? Hur ser minnesanvändningen ut? Hur mycket media finns det? Vilka hårddiskar ligger allt på? Metadata?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@oRBIT2002: Det låter ju väldigt skumt, har du något annat som körs på den?

Jag kör webbserver, mariadb, subversion, resilio Sync och lite andra Synology-paket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: Har du möjlighet att övervaka hur mycket resurser de sakerna använder? 100% att inget använder samma portar eller liknande? Testa att slå av allt annat och se om de gör någon skillnad, om du märker att det funkar stabilt kan du ju sedan aktivera en sak i taget och se när det slutar funka som det borde.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@oRBIT2002: Har du möjlighet att övervaka hur mycket resurser de sakerna använder? 100% att inget använder samma portar eller liknande? Testa att slå av allt annat och se om de gör någon skillnad, om du märker att det funkar stabilt kan du ju sedan aktivera en sak i taget och se när det slutar funka som det borde.

Bra tips, ska testa. Ska gå igenom övriga kommentarer med. Keep it coming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Jag har nu testat stänga ner en mängd appar på NAS:en men problemen kvarstår tyvärr. Jag trodde faktiskt det var en bra angreppspunkt. :/

Det verkar inte påverkas av codec'et, har testat .mp4 filer med h.264 och AAC som ska köras "rätt igenom" av iOS men de funkar som alla andra filer jag har.
Jag använder iOS-appen på min iPhone och iPad.

Webbklienten/spelaren funkar bra oavsett på vilket nät/dator jag sitter. Den transkodar fint.

Jag har som sagt kollat igenom loggarna (och skickat till Plex-staff) men det finns inget anmärkningsvärt där. Man kan se att den ska starta filmen o.s.v. men ibland dyker de inte upp i Plexadmin's activityview ändå så jag vet inte riktigt vad som händer, men man får ingen förklaring i loggarna.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Filformat i sig säger inte så mycket och du kommer inte långt utan att faktiskt pröva, iOS enheter har haft problem förr så det är bara köra igång och faktiskt felsöka plexinstallationen.
Som sagt, gör minst det jag nämnde i första posten, annars har du inte mycket att gå på alls. Om du har en relativt stor mediasamling kan det bidra till diverse problem också, vilket jag själv har haft genom åren.
Har du pröva att någon gång göra en helt ny installation?
Vad för felsökning har du gjort av plexservern mer än att pröva på en annan dator och pilla med nätverket?
Hur är plex servern konfigurerad? Vart har den cachen? Hur ser minnesanvändningen ut? Hur mycket media finns det? Vilka hårddiskar ligger allt på? Metadata?

Jag har testat ominstallera Plex några ggr, samma slutresultat. Jag har fipplat fram och tillbaks på de flesta inställningarna i de flesta vyer men det har inte resulterat i nått meningsfullt. Trial-and-error typ.

Du har en mängd intressanta frågor. Men samtidigt har jag svårt att se pusselbitarna går ihop eftersom filmfilerna funkar ibland.
Rörande cache så är den inte manuellt satt, den går väl på default gissar jag.
Jag har Plex installerat på en BTRFS volym på NAS:en som kör med en SSD-cache. Jag har ungefär 2.4TB film, ca 1600 filer (inkl undertexter o.s.v.).
Minnesanvändningen ligger på drygt 10-15% på NAS:en. Processoranvändningen går sällan över 25% när Plex jobbar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Fungerar webbklienten på dina ios-enheter?
I så fall lär det ju inte vara nätverket som är felet.

Har inte någon iPhone/iPad själv... Finns det några tredjepartsklienter du kan testa istället för officiella Plex-appen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har själv en Plex server med 21TB lagring totalt, som system disk kör jag en vanlig 1TB mekanisk hdd.
Läst att många kör en SSD disk som OS disk för att snabba upp filmomslag osv. Har testat haft en SSD i servern men efter ca 6 månader gick hälsostatusen från 100% till 93% vilket gjorde att jag böt tillbaka till en mekanisk disk.
Är detta normalt eller kan jag ha ställt in något som orsakat detta?
Jag har i dagsläget inga större problem med servern överlag men skulle vara trevligt med en SSD men vill inte behöva byta disk pga. slitage. Nu vet jag att SSD diskar har bara en viss mängd skrivningar men tycker att 7% på ca 6 månader känns lite väl.
Tror disken hade 12 eller 13tb i skriv mängd vilket också känns lite väl.
Någon som kanske har svar på denna fråga?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Lånar tråden lite, har själv en Plex server med 21TB lagring totalt, som system disk kör jag en vanlig 1TB mekanisk hdd.
Läst att många kör en SSD disk som OS disk för att snabba upp filmomslag osv. Har testat haft en SSD i servern men efter ca 6 månader gick hälsostatusen från 100% till 93% vilket gjorde att jag böt tillbaka till en mekanisk disk.
Är detta normalt eller kan jag ha ställt in något som orsakat detta?
Jag har i dagsläget inga större problem med servern överlag men skulle vara trevligt med en SSD men vill inte behöva byta disk pga. slitage. Nu vet jag att SSD diskar har bara en viss mängd skrivningar men tycker att 7% på ca 6 månader känns lite väl.
Tror disken hade 12 eller 13tb i skriv mängd vilket också känns lite väl.
Någon som kanske har svar på denna fråga?

Skrivs det mycket till disken till och från kan det självklart påverka hälsostatusen på disken.