Ansluta till en dator som i sin tur är ansluten till VPN

Permalänk

Ansluta till en dator som i sin tur är ansluten till VPN

Vet inte om det är ett normalt förfarande och om det finns terminologi för detta. Kan man ansluta en enhet, specifikt androidbaserade Nvidia Shield, till en annan dator i hemmet (är det genom att byta default gateway o DNS?) om i sin tur är ansluten över VPN (normalt Windows PPTP)?

I normala fall har androidtelefoner en VPN inställning, dock inte Nvidia Shield. Så jag är villig att låta en dator i hemmanätverket agera mellanhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det bör gå om din vpntjänst har stöd för det.
Men menar du att ansluta i lanet så kör du väl inte över vpnservern för det är väl onödigt i så fall, vpn är ju tänkt att användas på internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

VPN-servern är Windowsdator, så inga externa tjänster här.
Nedan illustrerar jag det tänkta upplägget

Shield > dator i hemmet, ansluter genom PPTP till > .... internet .... > en windowsdator/VPN server

anslutningen "dator i hemmet > vpn-servern" använder jag dagligen.
Kan man göra hemmadatorn - nu sviker terminologin igen - "värd" för en andra enheter, det vill säga, man ansluter till denna datorn som i sin tur styr vidare signalen?

Detta är ju uppenbart en workaround. Hade Shielden haft VPN ikonen under inställningarna, så hade jag ju gått den vägen. Men just nu är det enda jag kan göra är Proxy Settings (kanske inte relevant) och IP settings (DHCP och static)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haider of Sweden:

VPN-servern är Windowsdator, så inga externa tjänster här.
Nedan illustrerar jag det tänkta upplägget

Shield > dator i hemmet, ansluter genom PPTP till > .... internet .... > en windowsdator/VPN server

anslutningen "dator i hemmet > vpn-servern" använder jag dagligen.
Kan man göra hemmadatorn - nu sviker terminologin igen - "värd" för en andra enheter, det vill säga, man ansluter till denna datorn som i sin tur styr vidare signalen?

Detta är ju uppenbart en workaround. Hade Shielden haft VPN ikonen under inställningarna, så hade jag ju gått den vägen. Men just nu är det enda jag kan göra är Proxy Settings (kanske inte relevant) och IP settings (DHCP och static)

Jag har ingen Shield att testa med men tycker det verkar väldigt ologiskt att gå via internet och vpn om du befinner dig "hemma".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

låt mig klargöra lite till

Shield (hemma) > dator (hemma) > .... vpn över internet ... > speldator (någon annanstans)

Finns det någon metod att ansluta till "dator (hemma)" och jobba mot nätverket som den befinner sig i (det virtuella vpn-nätverket, som hämtar sin data över internet från en annan dator, "speldatorn")?

Permalänk

Hittade den här guiden:
https://support.cyberghostvpn.com/hc/en-us/articles/115003162...

... men jag förstår inte hur jag skulle kunna tillgodose mig av denna metod.
Mitt internet kommer genom LAN som i sin tur används för att ansluta till VPN servern.
Hur skulle jag kunna ansluta till denna dator över hemmanätverket och utnyttja dess VPN-anslutning? Verkar ju ologiskt.

Jag lyckades halvt om halvt över Wifi, med hjälp av en tredjeparts programvaran Connectify Hotspot. Med halvt om halvt fick jag upp måldatorn, dock funkade inte vad jag hade avsett göra. Kanske var det slött över Wifi?

Min föreställning är att man behöver jobba över två kanaler. En kanal går ut till internet och till VPN servern och den andra kanalen går till de övriga datorer i hemmanätverket (dock vet jag inte hur jag aktivt ska kunna ansluta datorer i hemmanätverket över denna "andra kanalen").
Den här guiden skulle kunnat vara något, dock fungerade inte alls, då Wifi stängdes av så snart jag ansluter till LAN
https://support.safervpn.com/hc/en-us/articles/115000527785-S...