ASUS ROG STRIX 1080 till AOC G2590FX -> DVI-D till DISPLAYPORT 144 Hz?
Long time lurker...
Mitt dilemma, jag har mer eller mindre "lovat" 13-åringen att vi imorgon skall åka och köpa 3st AOC G2590FX. Till mina stora fasa upptäckte jag nu ikväll när jag surfade runt att dessa skärmar inte har DVI-D (dual i detta fall) ingång, av någon dum anledning antog jag att dessa skärmar hade DVI-D ingång då sonen AOC G2460PF och jag fått för mig att G2460PF är ersättare, men här har jag bara mig själv att skylla! Pinsamt då jag brukar studera allt ner i minsta spec innan jag skrider till verket...
Tanken är att 3st AOC G2590FX skall kopplas ihop med Nvidia Surround, och bästa kopplingen som jag förstår är DP, DP & DVI-D för att får 144hz på alla skärmarna. Jag har läst multipla trådar här i forumet och googlat men jag vet inte om jag söker fel, men jag hittar väldigt lite av DVI-D till DP och om det kräver en aktiv adapter såsom tvärt om konverteringen DP till DVI-D eller DP till HDMI gör.
G2460PF skärmen skall vara inkopplad men inte med spawning utan istället agera Discord/Twitch skärm.
Skärmarna skall monteras på en 3+1 hållare, BILDER LÄGGS UPP när jag väl fått allt att fungera som jag vill.
Att konvertera DVI-D (dual) till HDMI är ju plättlätt, men jag tror jag får problem med HDMI 1.4 i skärmen även om 1.4 rent matematiskt bandbreddmässigt stöder 144 Hz i 1920x1080, vilket teoretisk är avhängd på HDMI kabelns kapacitet. Hade grafikkortet varit ett AMD hade detta också varit ett icke problem.
Kl är nästan 02:00 och jag kan mycket väl snurrat till det hela då jag borde sovit för länge sedan, men drabbades av "curlingförälder" panik runt kl 23:00, ta det i beaktning innan stora sågen dras fram i tråden. Tänker jag helt fel vilka kablar som skall kopplas etc. så påpeka gärna detta, feedback och konkreta förslag är välkomna! Tänk dock på att det är just AOC G2590FX som är påtänkta då jag fått köpa dessa i butik för 2 220 kr/styck och vill helst inte lägga många mer hundralappar per skärm för att få en skärm med 144 Hz och tunn bezel, jag har googlat efter alternativ men hittar några som uppfyller de kraven till det priset.
Tack på förhand!
EK - desperat temporär curlingförälder