Vinn nätagg från Seasonic

ASUS ROG STRIX 1080 till AOC G2590FX -> DVI-D till DISPLAYPORT 144 Hz?

Permalänk

ASUS ROG STRIX 1080 till AOC G2590FX -> DVI-D till DISPLAYPORT 144 Hz?

Long time lurker...
Mitt dilemma, jag har mer eller mindre "lovat" 13-åringen att vi imorgon skall åka och köpa 3st AOC G2590FX. Till mina stora fasa upptäckte jag nu ikväll när jag surfade runt att dessa skärmar inte har DVI-D (dual i detta fall) ingång, av någon dum anledning antog jag att dessa skärmar hade DVI-D ingång då sonen AOC G2460PF och jag fått för mig att G2460PF är ersättare, men här har jag bara mig själv att skylla! Pinsamt då jag brukar studera allt ner i minsta spec innan jag skrider till verket...

Tanken är att 3st AOC G2590FX skall kopplas ihop med Nvidia Surround, och bästa kopplingen som jag förstår är DP, DP & DVI-D för att får 144hz på alla skärmarna. Jag har läst multipla trådar här i forumet och googlat men jag vet inte om jag söker fel, men jag hittar väldigt lite av DVI-D till DP och om det kräver en aktiv adapter såsom tvärt om konverteringen DP till DVI-D eller DP till HDMI gör.
G2460PF skärmen skall vara inkopplad men inte med spawning utan istället agera Discord/Twitch skärm.
Skärmarna skall monteras på en 3+1 hållare, BILDER LÄGGS UPP när jag väl fått allt att fungera som jag vill.

Att konvertera DVI-D (dual) till HDMI är ju plättlätt, men jag tror jag får problem med HDMI 1.4 i skärmen även om 1.4 rent matematiskt bandbreddmässigt stöder 144 Hz i 1920x1080, vilket teoretisk är avhängd på HDMI kabelns kapacitet. Hade grafikkortet varit ett AMD hade detta också varit ett icke problem.

Kl är nästan 02:00 och jag kan mycket väl snurrat till det hela då jag borde sovit för länge sedan, men drabbades av "curlingförälder" panik runt kl 23:00, ta det i beaktning innan stora sågen dras fram i tråden. Tänker jag helt fel vilka kablar som skall kopplas etc. så påpeka gärna detta, feedback och konkreta förslag är välkomna! Tänk dock på att det är just AOC G2590FX som är påtänkta då jag fått köpa dessa i butik för 2 220 kr/styck och vill helst inte lägga många mer hundralappar per skärm för att få en skärm med 144 Hz och tunn bezel, jag har googlat efter alternativ men hittar några som uppfyller de kraven till det priset.

Tack på förhand!

EK - desperat temporär curlingförälder

Permalänk

Du kan dessvärre inte gå från dvi till displayport. Det är lite som blodgrupper, displayport kan konverteras till i princip vad som helst, men inget går att konvertera till displayport. Så ifall du har en skärm som har ett displayport uttag så måste du ha en displayport på grafikkortet också. DVI till hdmi fungerar eftersom att de är baserade på samma teknik, men displayport är nyare och inte komplatibel på det sättet.

EDIT: såg just specs på skärmen, varför inte bara köra hdmi istället för displayport? Hdmi klarar 144Hz utan problem, särskilt med 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

EDIT: såg just specs på skärmen, varför inte bara köra hdmi istället för displayport? Hdmi klarar 144Hz utan problem, särskilt med 1080p

Förutsatt att både skärm, grafikkort och kabel klarar det. Jag har alltid fått för mig att 120hz+ är nogo med HDMI, inte för att det inte finns bandbredd utan för att grafikkort/skärm inte haft stöd för det. Men det kanske är från en svunnen tid? Kan inte ha mer än 60hz via HDMI till min sekundära VG248.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Förutsatt att både skärm, grafikkort och kabel klarar det. Jag har alltid fått för mig att 120hz+ är nogo med HDMI, inte för att det inte finns bandbredd utan för att grafikkort/skärm inte haft stöd för det. Men det kanske är från en svunnen tid? Kan inte ha mer än 60hz via HDMI till min sekundära VG248.

beror på. Skämen som var tänkt stöder hdmi 1.4 vilket ska klara 120Hz i 1080p. Så du är nog inte uppe i 144, men skillnaden mellan det och 120 är väldigt liten. Kortet är ett 1080 vilket stöder hdmi 2.0

Permalänk
Medlem

@lol_man53: Fast då är vi ju inne på det här med HDMI-versioner som är ett mörker och inte riktigt helt lätt att följa. @Laxpudding har skrivit ett antal inlägg om det, citerar det första jag hittade:

Citat:

Precis så: HDMI-versioner syftar på specifikationen. I den specifikationen, exempelvis 2.0, finns en rad funktioner. Men vilka funktioner (ur detta smörgåsbord av flera hundra funktioner) en viss pryl använder är inte obligatoriskt eller självklart.

Framför allt är detta med att peka på en kontakt och säga "HDMI 2.0" ingen garanti för att någon av dessa funktioner faktiskt fungerar. Dit hör till exempel bandbredden. Det finns gott om produkter som har funktioner ur HDMI 2.0-specen som inte har 600 MHz-kapacitet. Dit hör möjligheten att köra 4K/60 med 4:2:0-subsampling (300 – 450 MHz) vilket också är en del av HDMI 2.0

Så är man ute efter en skärm (eller GPU) som kör 4K/60 Hz med full färgupplösning RGB/4:4:4, 600 MHz, för koppling till PC, så ska man fråga efter en produkt som kör 4K/60 Hz med full färgupplösning RGB/4:4:4, 600 MHz, för koppling till PC. Att fråga efter "HDMI 2.0" kan resultera i fel produkt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Tack för Era svar trott den sena timmen! Mycket uppskattat!
Vi får prova och se om Nvidia Sorround fungerar med DP+DP+HDMI samt den fjärde auxiliary skärmen på som inte är med i spawnet på HDMI eller DP. Eller om jag kan övertala sonen att de faktiskt inte är dumt med en större skärm och 24" auxiliary skärm (egentligen borde han inte få ngra skärmar alls när han resonerar så, det där med prestanda/upplösning vs. vad "kompisarna har faktorn" är helt FUBAR på den pojken...). Jag återkommer i tråden under dagen!

EK

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bill Lumbergh: DVI bör verkligen undvikas i dagens läge och man bör ska söka efter lösningar baserade på DP och HDMI.

Klarspråk
Permalänk
Medlem

Från PCmonitors review

"The full 1920 x 1080 @ 144Hz is supported by either DP 1.2 or HDMI 1.4 on both Nvidia and AMD GPUs. Some GPUs will be restricted to 120Hz maximum via HDMI due to their port controller."

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-g2590px/

EDIT:
Ser att det ovan gällde aoc-g2590px inte fx som TS är intresserad av.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Tack alla för svar, förklaringar och länkar trotts att jag är en förstagångspostare.
Vi var runt i flertalet lokala butiker i förmiddags/lunch och tittade och funderade, efter vi varit på INET så kläcker sonen ut sig "jag kom på att det blir bättre med en stor istället för fyra (3+1), när jag spelar så blir det bättre". Pappan = jag, fick ta ett djup andetag innan jag sa "ok, vad bra". Så istället för att köpa 3st AOC G2590FX så skall nu en "stor" skärm inhandlas. På en av EG butikerna sålde de ut ett demo-ex av Predator X34A från ACER, 8 495 kr skulle de ha, jag försökte pruta ner till 7 495 kr men det gick inte.

Den skärm som det lutar mest åt nu är Predator X34P...

För att gå tillbaka till AOC G2590FX så kan jag säga att jag var imponerad, både av designen (3-side frameless " och det lilla vi han testa i butik för det pris som den såldes för . Mycket bang for the bucks.

Än en gång, tack alla ni som svarat i tråden!

EK

Permalänk

Jag fortsätter använda tråden.
Spec på sonens dator: i7 8700, ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming, 16gb RAM.
Han spelar inte de mest krävande spelen utan mest CS:GO och Fortnite, men ponera att han skulle köra "senaste" BF och COD (vilket han inte får), skulle han dator klara av att driva Acer X34P, ASUS PG348Q, DELL/Alienware AW3418DW eller kanske t.o.m LG 34GK950F med inställning "max på allt"?

EK

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bill Lumbergh: "Max på allt" beror verkligen på vilken spel han spelar. Finns de spel som knäar en 2080Ti utan problem.

GTX 1080 kommer fungera ihop med de skärmarna och ge "max på allt" i vissa spel och kämpa med andra spel. Sedan får han väl skura toaletten i ett år innan han får nästa generation grafikkort.

Permalänk

Ja eller mer att han får ersätta RUT personalen under nästa 6 månader, det blir ungefär + - 0 i totalkostnad för mig, he he he.

Jobbigare kostnad är min "speldator" i5 Gen4 med GTX-1060 (6gb) kort som snart behöver uppdateras, satt ett GTX 750-Ti från början men det byttes mot ett GTX-1060 för drygt nio månader sedan, så nu är processorn bottleneck och en begagnad i7 Gen 4 kostar ju nästan lika mkt som en ny i5 Gen 8... bättre att köpa helt ny set-up...

EK

Permalänk

Uppdatering, idag köpte jag en X34P till honom, jag har velat hela veckan om jag skall vänta till LG's nya 144hz kommer in, men den skjuts fram hela tiden men idag bestämde jag mig fö X34P.

EK

Permalänk

Som tidigare nämnt så blev det en ACER X34P.

Fråga/reflektion; så här efter några dagars användning så märker jag hur sonens grafikkort (ROG STRIX 1080) får jobba betydligt hårdare än med gamla 1920x1080 skärmen, vilket inte är konstigt alls...
Jag funderar dock på att "nedgradera" till en XB271HU för att avlasta GPU:n, teorin bör ge en avlastning på 25-30%, är det "värt" det? Jag tänker att framtida GPU uppgradering skjut något år framåt med att "nedgradera"?

EK