Bredbands tv från en leverantör och internet av en annan?

Permalänk
Medlem

Bredbands tv från en leverantör och internet av en annan?

Hej

Har flyttat till lägenhet och där ingår det internet tv får Telia i hyran. Är det möjligt att ha annan leverantör än Telia för internet och behålla tv? (dom är så vansinnigt dyra)

Mvh Albert

Permalänk
Medlem

Svar ja

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Härligt
Nägot speciellt man måste fixa eller är det bara att beställa internet från annan leverantör (blir nog Bahnhof om det spelar roll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har flyttat till lägenhet och där ingår det internet tv får Telia i hyran. Är det möjligt att ha annan leverantör än Telia för internet och behålla tv? (dom är så vansinnigt dyra)

Mvh Albert

Jag är inte säker på att det går. Är det hyres- eller bostadsrätt?

Hör med hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse vad de har för avtal med Telia. Det kan vara så att hela fastigheten har avtal att de endast kan ha bredband från Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några som helst problem, dock tecknade jag iptv via viasat och då fick dom för sig att dom skulle skicka bredband till mig också samtidigt som jag redan hade bahnhof, det blev ju inte riktigt bra hah dock var det viasats fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag är inte säker på att det går. Är det hyres- eller bostadsrätt?

Hör med hyresvärden eller bostadsrättsföreningens styrelse vad de har för avtal med Telia. Det kan vara så att hela fastigheten har avtal att de endast kan ha bredband från Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Pelle:

Ska inte vara några som helst problem, dock tecknade jag iptv via viasat och då fick dom för sig att dom skulle skicka bredband till mig också samtidigt som jag redan hade bahnhof, det blev ju inte riktigt bra hah dock var det viasats fel.

Hyresrätt. Tack för svar. Ska ringa och kolla med dom vad som gäller

Permalänk
Medlem

Som sagt så kan det gå, men inte säkert beroende på avtal. Är det Öppen fiber går det t ex men det kan även vara nån form av gruppavtal med endast en tjänsteleverantör och då går det inte byta.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på avtalet, ingår bredbandet i hyran eller är det bara tv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan vara ensamrättsavtal Telia har tecknat i fastigheten, vi hade det i 4 år då vi enbart kunde ha Telia på båda TV och Internet(där TV ingick). Från och med årsskiftet har vi dock bytt över till Telenor på Internet och TV fungerar med hjälp av en tjänstefördelare som heter Inteno från Telia.

Permalänk
Medlem

beror väl även på hur uttagen ser ut, har du bara ett uttag med en mac-adress så kan du nog bara ha telia, eller går det att dela med en switch?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moonblase:

beror väl även på hur uttagen ser ut, har du bara ett uttag med en mac-adress så kan du nog bara ha telia, eller går det att dela med en switch?

Det går att dela nät med vlan och switchar men Telia sänder även tv via internet och inte bara via lan och playtjänsten går att ta emot överallt där man når internet om man har ett konto för tjänsten och det har man om man har de personliga kabel/iptvlösningarna.
Den stora frågan är hur avtalen ser ut för gruppanslutningen för tv och om internet också är via gruppanslutning eller om det är en individuell anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.