Evga 2080Ti XC Ultra , Höga temps!

Permalänk

Evga 2080Ti XC Ultra , Höga temps!

Har haft mitt Evga 2080Ti ett tag och jag har märkt att det blir väldigt varmt, brukar ligga på runt 78c-79c när jag har spelat ett tag och igår när jag satt och spelade Escape from Tarkov så vart skärmen svart helt plötsligt och grafikkortet mosade fläktarna på 100% men datorn krashade inte utan jag kunde fortsätta prata på discord tex, var tvungen att starta om datorn för att få skärmen att funka igen dock.

Det här har hänt förut men de var när jag ökade powerlimiten i Precision X1 för att testa och se om det vart nån skillnad i 3dmark , 3dmark funkade utan problem men när jag testade spela med höjd powerlimit så fick jag ovanstående fenomen att skärmen vart svart och gpu fläktarna kördes på 100%, det här verkar hända när grafikkortet når cirka 80c.

Frågan är bara varför blir kortet så varmt när jag kör det stock, och är det pga värmen kortet verkar stänga av sig?
funderade på om mitt nätagg är för klent också, har ett Corsair RM750x, fast de borde väl inte påverka tempen iof

nån som har koll på sånt här?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

Har haft mitt Evga 2080Ti ett tag och jag har märkt att det blir väldigt varmt, brukar ligga på runt 78c-79c när jag har spelat ett tag och igår när jag satt och spelade Escape from Tarkov så vart skärmen svart helt plötsligt och grafikkortet mosade fläktarna på 100% men datorn krashade inte utan jag kunde fortsätta prata på discord tex, var tvungen att starta om datorn för att få skärmen att funka igen dock.

Det här har hänt förut men de var när jag ökade powerlimiten i Precision X1 för att testa och se om det vart nån skillnad i 3dmark , 3dmark funkade utan problem men när jag testade spela med höjd powerlimit så fick jag ovanstående fenomen att skärmen vart svart och gpu fläktarna kördes på 100%, det här verkar hända när grafikkortet når cirka 80c.

Frågan är bara varför blir kortet så varmt när jag kör det stock, och är det pga värmen kortet verkar stänga av sig?
funderade på om mitt nätagg är för klent också, har ett Corsair RM750x, fast de borde väl inte påverka tempen iof

nån som har koll på sånt här?

När det gäller just värmen så skall korten klara 88 grader. Så 78-79 är inget som helst problem. (Mitt strix 2080ti ligger normalt på 83 grader i full-load)

Varför kortet krashar vet jag tyvärr inte

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaw_B:

När det gäller just värmen så skall korten klara 88 grader. Så 78-79 är inget som helst problem. (Mitt strix 2080ti ligger normalt på 83 grader i full-load)

Varför kortet krashar vet jag tyvärr inte

Nånting stämmer inte tyvärr

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_rtx_2080_t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

I denna recension står kortet i helt öppet. Naturligtvis ger detta lägre temperaturer. Speciellt i ett svalt rum. Fullt rimligt med +10C i ett stängt chassi om det är vad du undrar?

Permalänk
Inaktiv

@Jaw_B:

På denna recension hittar vi med stängd som jag ser med samma temps.

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_RTX_2080_Ti_...

80grader på full oad strix låter alldeles för högt.
Mitt 2080 Strix låg under 60 grader på fläkt kurva 50-55%

Permalänk

jag ska testa stresstesta gpu´n och försöka se exakt var gränsen går, men att mitt kort skulle stänga av sig redan vid 80c låter ju konstigt isåfall om det inte klassas som extremvarmt.

Kan de vara nåt fel på kortet eller kan de vara nåt annat som är galet...

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

jag ska testa stresstesta gpu´n och försöka se exakt var gränsen går, men att mitt kort skulle stänga av sig redan vid 80c låter ju konstigt isåfall om det inte klassas som extremvarmt.

Kan de vara nåt fel på kortet eller kan de vara nåt annat som är galet...

Default (oavsett vad ni tycks tro) så är kortet designat att ha just 84 grader som temperaturlimit default. (denna går att höja till 88 grader i samtliga OC-program). Det innebär kort och gott att kortet kommer sätta igång och sänka frekvens på gpu samt sänka spänning för att just hålla denna temperatur. I mitt fall så har jag satsat på ett tyst system, vilket innebär att kortet efter en längre stunds 100% belastning hamnar just där.
Naturligtvis kan man få ner denna temp med aggressivare fläktkurva och annan kylning.
Mitt förslag till dig @JohanssoN85 är att dra upp dina gpu-fläktar till 100% (då lär din gpu inte komma upp i mycket mer än 50C) och sedan låta heaven benchmark köra tills/om det krashar. Då kan du iallafall se om temperatur är relaterat till ditt problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanssoN85:

jag ska testa stresstesta gpu´n och försöka se exakt var gränsen går, men att mitt kort skulle stänga av sig redan vid 80c låter ju konstigt isåfall om det inte klassas som extremvarmt.

Kan de vara nåt fel på kortet eller kan de vara nåt annat som är galet...

Jag kan starkt rekommendera dig ifall du vill ha tyst system så kör 45-55% fläkt
Kurva tro mig du lär märka skillnad på graderna. Sen får du känna efter om de låter mycket för din smak.
Men oftast 50% så hörs det knappt tycker jag.

Återkom när du har testat

Permalänk

@Jaw_B: ska pröva detta imorgon, har kört lite Tarkov ikväll igen och, valde "aggressive" fläktkurva och grafikkortet kom ändå upp i 78c trots att fläktarna snurrade i 3300rpm som mest enligt HWinfo, och då lät det som ett jetplan, de funkar ju inte att ha det så

ska testa mer imorgon

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanssoN85:

@Jaw_B: ska pröva detta imorgon, har kört lite Tarkov ikväll igen och, valde "aggressive" fläktkurva och grafikkortet kom ändå upp i 78c trots att fläktarna snurrade i 3300rpm som mest enligt HWinfo, och då lät det som ett jetplan, de funkar ju inte att ha det så

ska testa mer imorgon

Av min erfarenhet skulle jag nog hålla Evga samt Asus som bästa kylare, haft många gpus
dock har man knappt testat turing kortet.
Låter i min värld för mycket, låt som su har haft över 60% fläkt kurva med tanke på att det låter en hel del men
ändå 78c.
Vad har du för chassi?

När jag är på jobbet ska lösa lite mer om evga kortet

Edit: Såg din sign har Evov X bra luft flöde? Ser ganska tajt ut

Permalänk
Inaktiv

https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_RTX_2080_Ti_...

Enligt denna sida så når kortet upp till 71 grader.

Samma kille har typ samma issue men då överklockar han kortet vilket gör att kortet går varmare självklart.
https://forums.evga.com/RTX-2080-Ti-XC-Ultra-temps-issue-m289...

Jag har själv ett S340 Elite inte världens bästa luftflöde direkt heller.
Kolla min tidigare annonser då jag sålde mitt Evga GTX 1080 Ti FTW3 om du vill se hur jag har inuti chassit.
På full load ingame hade jag 61-62 grader på fläkt kurva 55%. Höjde jag fläktarna i chassit så kunde jag dra ner på 3-5 grader till på gpun.

Jag tycker personligen betalar man så mycket speciellt för 3e part så tycker man att de ska kyla någorlunda bättre än referens kort iallafall
men 80 grader är alldeles för mycket tyvärr. Men låt oss inte glömma att det är inte farligt men ändå för höga temps för ett sånt kort som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:
Skrivet av anon254573:

@Jaw_B:

På denna recension hittar vi med stängd som jag ser med samma temps.

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_RTX_2080_Ti_...

80grader på full oad strix låter alldeles för högt.
Mitt 2080 Strix låg under 60 grader på fläkt kurva 50-55%

Det är vä helt ointressant vad ett helt annat kort har för temperaturer?

Till TS:

Ökar du powerlimit kommer givetvis kortet bli varmare. Det får mer ström och genererar därför mer värme. Testa istället att sänka powerlimit något och se ifall det hjälper. Eventuellt kan du behöva underclocka kortet litegrann utav stabilitetsskäl när du sänker powerlimit (helst så lite som möjligt förstås då du förlorar prestanda). Du kan ju också testa med att ta bort sidan på chassit och se ifall det är luftflödet i chassit som gör att du får så höga temps. Har dock hört att kylaren på kortet inte övertygar, och kortet kan bli rätt varmt (såvida man inte har en väldigt aggressiv fläktkurva). Enligt Sweclockers är det tyvärr inget jättebra köp.

https://www.sweclockers.com/test/26663-evga-geforce-rtx-2080-...

EDIT: Väldigt intressant att det skiljer så mycket mellan olika tester ... https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_RTX_2080_Ti_...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samlooh:

Det är vä helt ointressant vad ett helt annat kort har för temperaturer?

Till TS:

Ökar du powerlimit kommer givetvis kortet bli varmare. Det får mer ström och genererar därför mer värme. Testa istället att sänka powerlimit något och se ifall det hjälper. Eventuellt kan du behöva underclocka kortet litegrann utav stabilitetsskäl när du sänker powerlimit (helst så lite som möjligt förstås då du förlorar prestanda). Du kan ju också testa med att ta bort sidan på chassit och se ifall det är luftflödet i chassit som gör att du får så höga temps. Har dock hört att kylaren på kortet inte övertygar, och kortet kan bli rätt varmt (såvida man inte har en väldigt aggressiv fläktkurva). Enligt Sweclockers är det tyvärr inget jättebra köp.

https://www.sweclockers.com/test/26663-evga-geforce-rtx-2080-...

EDIT: Väldigt intressant att det skiljer så mycket mellan olika tester ... https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_RTX_2080_Ti_...

Va då helt annat kort? Det är samma kort som TS har

Edit: Trodde du kommenterade mitt senaste inlägg.
Försök häng med tråden istället snälla så inte andra blir förvirrade.....
Länken jag länkade för Asus strix kortet var till @Jaw_B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Va då helt annat kort? Det är samma kort som TS har

Edit: Trodde du kommenterade mitt senaste inlägg.
Försök häng med tråden istället snälla så inte andra blir förvirrade.....
Länken jag länkade för Asus strix kortet var till @Jaw_B

Jag hänger med i tråden - men @Jaw_B får väl starta en egen tråd. Om något blir det ju förvirrande om man diskuterar två helt olika kort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samlooh:

Jag hänger med i tråden - men @Jaw_B får väl starta en egen tråd. Om något blir det ju förvirrande om man diskuterar två helt olika kort.

Nu har dem två varsin RTX 2080 Ti och båda har höga temps inte fel med det att Jaw_B kommer in och försöker hjälpa till samt har själv kanske problem med temps.
Gör ut av situationens bästa till att göra sopa ut av allt.

Det verkar som att Turing kortet går varmare än Pascal kortet känns det som fick bara den känsla.
Att ta bort sido panelen hjälper knappt med tempsen har själv testat det.

Jag vet inte vad mer ni kan göra mer än att googla o kolla vad andra har för temps och utgå därifrån.
Tycker 80 grader är bara för mycket för Evga kortet samt Strix kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Nu har dem två varsin RTX 2080 Ti och båda har höga temps inte fel med det att Jaw_B kommer in och försöker hjälpa till samt har själv kanske problem med temps.
Gör ut av situationens bästa till att göra sopa ut av allt.

Det verkar som att Turing kortet går varmare än Pascal kortet känns det som fick bara den känsla.
Att ta bort sido panelen hjälper knappt med tempsen har själv testat det.

Jag vet inte vad mer ni kan göra mer än att googla o kolla vad andra har för temps och utgå därifrån.
Tycker 80 grader är bara för mycket för Evga kortet samt Strix kortet.

Låt mig förtydliga ..

De har kort med två helt olika kylare och även andra frekvenser samt strömförbrukning. Jag menar därför att det blir förvirrande om man diskuterar två olika kort med olika förutsättningar.

Bara för att du testat med ditt chassi och bygge betyder det ju inte betyda att det påverkar hans chassi och bygge. Men jag instämmer att det nog inte bara är detta.

Återigen till TS så vet jag att undervolta (sänka powerlimit) något kommer att hjälpa och följaktligen eventuellt även sänka fabriksöverklockningen något om det behövs. Om det är samma effekt som FTW3-kortet i Sweclockers-test så är det ett rätt rejält kliv om 65W jämfört med t.ex FE-versionen. Exakt hur mycket det kommer att hjälpa vet jag däremot inte. Om man återigen tittar på FTW3-kortet i samma test så ser man att även detta kort kräver en väldigt aggressiv kurva för att hålla ned temperaturerna (visserligen till omkring 68C) - och då har ju FTW3-kortet även bättre kylare än vad "XC"-versionen som TS har.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av anon254573:

https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_RTX_2080_Ti_...

Enligt denna sida så når kortet upp till 71 grader.

Samma kille har typ samma issue men då överklockar han kortet vilket gör att kortet går varmare självklart.
https://forums.evga.com/RTX-2080-Ti-XC-Ultra-temps-issue-m289...

Jag har själv ett S340 Elite inte världens bästa luftflöde direkt heller.
Kolla min tidigare annonser då jag sålde mitt Evga GTX 1080 Ti FTW3 om du vill se hur jag har inuti chassit.
På full load ingame hade jag 61-62 grader på fläkt kurva 55%. Höjde jag fläktarna i chassit så kunde jag dra ner på 3-5 grader till på gpun.

Jag tycker personligen betalar man så mycket speciellt för 3e part så tycker man att de ska kyla någorlunda bättre än referens kort iallafall
men 80 grader är alldeles för mycket tyvärr. Men låt oss inte glömma att det är inte farligt men ändå för höga temps för ett sånt kort som du har.

hemma från jobbet nu och ska stresstesta lite nu med kortet oklockat alltså stock och se vad som händer när jag når 80c
och ska även testa att köra fläktarna på max och se vad för temps jag får då.

du frågade om luftflödet i burken, och jag tror det borde vara helt okey, jag har dock inte köpt några extra chassifläktar utan kör enbart med dom som följde med chassit, 1bak och 2 i fronten

Skrivet av Samlooh:

Det är vä helt ointressant vad ett helt annat kort har för temperaturer?

Till TS:

Ökar du powerlimit kommer givetvis kortet bli varmare. Det får mer ström och genererar därför mer värme. Testa istället att sänka powerlimit något och se ifall det hjälper. Eventuellt kan du behöva underclocka kortet litegrann utav stabilitetsskäl när du sänker powerlimit (helst så lite som möjligt förstås då du förlorar prestanda). Du kan ju också testa med att ta bort sidan på chassit och se ifall det är luftflödet i chassit som gör att du får så höga temps. Har dock hört att kylaren på kortet inte övertygar, och kortet kan bli rätt varmt (såvida man inte har en väldigt aggressiv fläktkurva). Enligt Sweclockers är det tyvärr inget jättebra köp.

https://www.sweclockers.com/test/26663-evga-geforce-rtx-2080-...

EDIT: Väldigt intressant att det skiljer så mycket mellan olika tester ... https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/GeForce_RTX_2080_Ti_...

anledningen till att jag skrev här på forumet var att mitt kort stängdes av när jag spelade icke överklockat, jag la bara till att det hade hänt när jag tidigare hade testat för att köra 3dmark, jag brydde mig inte så mkt när det strulade med ökad powerlimit eftersom jag misstänkte att de vart strul för att kortet boostade för mkt då.

så problemet är alltså att gpu´n verkar inte funka 100% helt stock, verkar konstigt att man måste vara inne och pilla med fläktkurvor och att sänka powerlimit för att få ett kort att funka som det ska

blir lite tester nu, ska även testa att köra datorn med chassit öppet för att se om det blir nån skillnad

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Inaktiv

Okej de glömde man bort.
Hur menar du ditt kort stängdes av. Alltså att spelet stängdes ner och du hamnade i skrivbordet?
Har det hänt en gång eller flera gånger? Om det är din dator så kan det bero på nåt annar kanske? Nätagg?
Prova installera om drivs med hjälp av DDU som går o ladda ner på guru3d.
Max fläkt kurva behöver du absolut inte testa. Börja med 60% och sedan gå ner åt.

Du borde verkligen överväga o köpa fler fläktar herregud
Hsr du plats på toppen så köp det gärna de gynnar dig.

Permalänk
Medlem

OP har ju Phanteks Evolv X, ser inte ut att ha bra luftflöde på bilder om man säger så.

Har du prövat att strippa framsidan plus sidan på chassit och prövat hur varmt grafikkortet går då?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Okej de glömde man bort.
Hur menar du ditt kort stängdes av. Alltså att spelet stängdes ner och du hamnade i skrivbordet?
Har det hänt en gång eller flera gånger? Om det är din dator så kan det bero på nåt annar kanske? Nätagg?
Prova installera om drivs med hjälp av DDU som går o ladda ner på guru3d.
Max fläkt kurva behöver du absolut inte testa. Börja med 60% och sedan gå ner åt.

Du borde verkligen överväga o köpa fler fläktar herregud
Hsr du plats på toppen så köp det gärna de gynnar dig.

vad jag menar är att skärmen slocknar och grafikkortets fläktar varvas upp på 100%, för att få igång skärmen måste jag reboota datorn, när detta skedde kunde jag ändå prata med folk på discord så de va inte så att datorn krashade.

jag har min AIO i toppen (Corsair H150i Pro) finns inge mer plats där, den är för övrigt monterad enligt manualen som en intake, vilket reulterar att en del luft från kylaren hamnar på GPU´n men processorn går inte speciellt varm så borde inte vara så farligt.

det har hänt 2 ggr i spel hittils, och det har hänt när grafikkortet går helt stock, default på allt

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk

efter lite tester i Furmark

test 1: fläktarna på 100% - efter 7 min låg jag på 70c med en core clock på 1860MHz , lät testet köras 3 min till med öppen sidodörr på chassit, slutade på 71c

test 2: allt inställt på default, efter 1,45min var jag uppe på 70c
efter 4 min 77c och vid 10 min 78c men då varvade fläktarna upp på 100% var 5e sekund
Core clock låg på 1740MHz i slutet av testet

test 3: powerlimit 90% , aggressive fan curve

61c efter 1,45min 66c efter 4 min 69c efter 10 min , Coreclock 1680MHz och fläktarna drog runt på ca 80%-90% speed skulle jag gissa, lät för högt för min smak iaf.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Inaktiv

På min s340 Elite hae jag 1 bak, 1 toppen sedan 280radiator fram push and pull.
Sänker jag samtliga typ 300-400rpm så är det skillnad på gpus temperatur skiljer typ 10 grader.
Relativt hög temo 1300-1500rpm hörs lite då ra inte direkt tyst så hjälper det en hel del
till grafikkortet.

Luft flöde gör en hel del. Mitt chassi är inte heller den bästa luft flöde tyvärr.

Permalänk
Skrivet av anon254573:

På min s340 Elite hae jag 1 bak, 1 toppen sedan 280radiator fram push and pull.
Sänker jag samtliga typ 300-400rpm så är det skillnad på gpus temperatur skiljer typ 10 grader.
Relativt hög temo 1300-1500rpm hörs lite då ra inte direkt tyst så hjälper det en hel del
till grafikkortet.

Luft flöde gör en hel del. Mitt chassi är inte heller den bästa luft flöde tyvärr.

jag får nog bara plats med 1 fläkt till och den skulle isåfall blåsa i botten på chassit på nätagget, jag får helt enkelt köra med sänkt powerlimit (85%) och så har jag satt fläktarna på 50% tror jag, nu hörs dom inte såpass att de stör när man spelar. får se om det funkar, tycker ändå det känns B att man ska behöva ändra massa inställningar för att få det att funka utan problem

vore intressant att veta vad andra har för temps på sina kort (oavsett märke) när dom körs default. inte så imponerad av mitt första EVGA kort iaf

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanssoN85:

jag får nog bara plats med 1 fläkt till och den skulle isåfall blåsa i botten på chassit på nätagget, jag får helt enkelt köra med sänkt powerlimit (85%) och så har jag satt fläktarna på 50% tror jag, nu hörs dom inte såpass att de stör när man spelar. får se om det funkar, tycker ändå det känns B att man ska behöva ändra massa inställningar för att få det att funka utan problem

vore intressant att veta vad andra har för temps på sina kort (oavsett märke) när dom körs default. inte så imponerad av mitt första EVGA kort iaf

Du ska inte ens behova sänka powerlimit för att kortet ska fungera o hålla sig till liv.
Tappar du kontakt med bildskärmen så är det grafikkortet tyvärr dessutom förlorar du prestanda
genom att sänka powerlimit ganska säker på det.

De jag skulle göra tyvärr lämna tillbaka kortet hoppas du inte går igenom ett helvete vissa
kam vara pain in the a**. Bytt mot någon annan kort. Läst jätte gott om Msi Duke ( bland dem bästa so far ) nånting du bör överväga kanske.
Jag skulle nog säga Msi Duke, Asus Dual OC eller Strix.
Alltid diggat Evga kylare men Turing verkar dock ingen vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

efter lite tester i Furmark

test 1: fläktarna på 100% - efter 7 min låg jag på 70c med en core clock på 1860MHz , lät testet köras 3 min till med öppen sidodörr på chassit, slutade på 71c

test 2: allt inställt på default, efter 1,45min var jag uppe på 70c
efter 4 min 77c och vid 10 min 78c men då varvade fläktarna upp på 100% var 5e sekund
Core clock låg på 1740MHz i slutet av testet

test 3: powerlimit 90% , aggressive fan curve

61c efter 1,45min 66c efter 4 min 69c efter 10 min , Coreclock 1680MHz och fläktarna drog runt på ca 80%-90% speed skulle jag gissa, lät för högt för min smak iaf.

Lite observationer:
Test1. Ganska hög clock för att vara "stock" settings. (Dvs 1650mhz boost på core och 260W). Är du helt säker på att det är vad du kör? Mitt kort slår snabbt i powerlimit och hamnar runt 1800mhz och strax under vid denna temp och dessa inställningar. Men kan säkert varierar lite mellan olika märken och kort.
Test2. Allt låter helt normalt sånär som på att fläktarna går upp i 100%. Är det stock fan-curve? (kan inte hur ditt kort fungerar, men det låter väldigt märkligt att det skulle dra upp så högt)
Test3. Återigen märklig fancurve. 80-90% vid 70 grader??

Men du fick inga krascher? Det enda jag kan utläsa här är att kylningen verkar fungera suspekt på ditt kort. Såvida du inte gjort något själv här så tycker jag det borde vara tillräcklig orsak för att byta kortet. Dum fråga kanske.. men du är 100% säker på att alla fläktar snurrar fritt... så det inte åkt in nån kabel som hindrar dem att rotera ordentligt? Kan bete sig väldigt märkligt då.

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Du ska inte ens behova sänka powerlimit för att kortet ska fungera o hålla sig till liv.
Tappar du kontakt med bildskärmen så är det grafikkortet tyvärr dessutom förlorar du prestanda
genom att sänka powerlimit ganska säker på det.

De jag skulle göra tyvärr lämna tillbaka kortet hoppas du inte går igenom ett helvete vissa
kam vara pain in the a**. Bytt mot någon annan kort. Läst jätte gott om Msi Duke ( bland dem bästa so far ) nånting du bör överväga kanske.
Jag skulle nog säga Msi Duke, Asus Dual OC eller Strix.
Alltid diggat Evga kylare men Turing verkar dock ingen vidare.

som jag förstår det boostar inte kortet lika mkt när man sänker powerlimit så det känns ju inge vidare igentligen.
tror det blir svårt att reklamera det sålänge kortet inte har stendött.

Skrivet av Jaw_B:

Lite observationer:
Test1. Ganska hög clock för att vara "stock" settings. (Dvs 1650mhz boost på core och 260W). Är du helt säker på att det är vad du kör? Mitt kort slår snabbt i powerlimit och hamnar runt 1800mhz och strax under vid denna temp och dessa inställningar. Men kan säkert varierar lite mellan olika märken och kort.
Test2. Allt låter helt normalt sånär som på att fläktarna går upp i 100%. Är det stock fan-curve? (kan inte hur ditt kort fungerar, men det låter väldigt märkligt att det skulle dra upp så högt)
Test3. Återigen märklig fancurve. 80-90% vid 70 grader??

Men du fick inga krascher? Det enda jag kan utläsa här är att kylningen verkar fungera suspekt på ditt kort. Såvida du inte gjort något själv här så tycker jag det borde vara tillräcklig orsak för att byta kortet. Dum fråga kanske.. men du är 100% säker på att alla fläktar snurrar fritt... så det inte åkt in nån kabel som hindrar dem att rotera ordentligt? Kan bete sig väldigt märkligt då.

test 1: yes jag är helt säker på att jag kör allt stock, jag använder evga´s egna program Precision X1, tryckte på Default och dubbelkollade så att alla O.C värden var på 0

test 2: samma här, allt inställt på default, enda skillnaden mot test 1 var att jag då körde fläktarna 100% hela tiden

test 3: på test 3 sänkte jag bara powerlimiten och valde en preset fan curve "Aggressive" jag vet dock inte om dom gick på just 80-90% men det lät som det

nej ingen krash, men nu körde jag bara testen i 10 min vardera och lät kortet kylas ner mellan varje test givetvis.
fläktarna går fritt

när krasharna har skett har jag ju spelat över 1 timme iaf minst.

Gjorde ett test till

test 4: fläktarna inställda på 50% , powerlimit 85% öppen sidodörr och frontpanelen borttagen på chassit

efter 3 min 61c
5 min 66c
10 min 71c

coreclock 1650

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

som jag förstår det boostar inte kortet lika mkt när man sänker powerlimit så det känns ju inge vidare igentligen.
tror det blir svårt att reklamera det sålänge kortet inte har stendött.

test 1: yes jag är helt säker på att jag kör allt stock, jag använder evga´s egna program Precision X1, tryckte på Default och dubbelkollade så att alla O.C värden var på 0

test 2: samma här, allt inställt på default, enda skillnaden mot test 1 var att jag då körde fläktarna 100% hela tiden

test 3: på test 3 sänkte jag bara powerlimiten och valde en preset fan curve "Aggressive" jag vet dock inte om dom gick på just 80-90% men det lät som det

nej ingen krash, men nu körde jag bara testen i 10 min vardera och lät kortet kylas ner mellan varje test givetvis.
fläktarna går fritt

när krasharna har skett har jag ju spelat över 1 timme iaf minst.

Om det kraschar ska du givetvis lämna tillbaka det/skicka in på garanti. Om det bara är "höga temperaturer" så är det ju en annan sak - däremot så har ju många återförsäljare idag väldigt generösa policys med många dagars öppet köp (med rätt att prova varan) eller "nöjd kund-garanti". Har du beställt på nätet och det var färre än 14 dagar sedan du köpte kortet så har du ju enligt svensk lag rätt att skicka tillbaka din vara - även om du testat den.

Annars som sagt så vad jag kan se verkar dina temperaturer om ca 80 grader inte helt onormalt - trots aggresiv fläktkurva. Det kort som utan tvekan ser bäst ut enligt alla tester jag sett är ASUS RTX 2080 Ti STRIX, men det är väl också bland de dyraste ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: har haft kortet i ungefär 1 månad, köpte det från inet så jag skulle ju kunna höra med dom och se vad dom säger.

intressant skummade igenom forumet och såg den här tråden #17744479

han beskriver exakt samma problem som mig, han misstänker dock sin PSU

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@Samlooh: har haft kortet i ungefär 1 månad, köpte det från inet så jag skulle ju kunna höra med dom och se vad dom säger.

intressant skummade igenom forumet och såg den här tråden #17744479

han beskriver exakt samma problem som mig, han misstänker dock sin PSU

Googlar man så hittar man flera trådar som beskriver liknande problem. Har du testat att använda DDU och sedan installera om senaste drivers? Har tydligen hjälpt någon.

Din PSU är hursomhelst inte för klen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Kan hålla med att RM serien är riktigt bra.
Som jag skrev tidigare värt ett försök, ladda ner DDU från guru3d.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Har det hänt att du har tappat kontakten med grafikkortet flera gånger eller bara en gång?