Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia shield eller Apple TV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag antar du med Atmos menar Dolby Vision.

Tror han menar ATMOS dvs ljudformat. Dolby Vision är ju för HDR dvs bild inte ljud!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Tror han menar ATMOS dvs ljudformat. Dolby Vision är ju för HDR dvs bild inte ljud!

Jag vet
Men ATMOS stöds visst på Shield. Däremot stöds ej Dolby Vision.
Det han sa makes zero sense ifall han inte syftade på Dolby Vision.

Edit: Ok NETFLIX stödjer ej Atmos på Shield. Då är jag med Jag som läste för snabbt.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Jag vet
Men ATMOS stöds visst på Shield. Däremot stöds ej Dolby Vision.
Det han sa makes zero sense ifall han inte syftade på Dolby Vision.

Edit: Ok NETFLIX stödjer ej Atmos på Shield. Då är jag med Jag som läste för snabbt.

Yes, det var just Netflix jag syftade på, annars så har Shield bättre Atmos-stöd än Apple TV 4K (sett till mitt behov)

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Har båda och föredrar Apple TV 4K.
Nvidia shield har inte samma utbud på appar och dålig support på dom som finns. Samt att jag har otroligt mycket problem med fjärrkontrollen, höjer och sänker ljudet av sig själv och tappar kontakten.

Samma här , har haft bägge, föredrar AppleTV alla där i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med Shield, är helt galet nöjd! Använder det mest för Kodi 4k filmer ifrån min nas, och sen Twitch,
och för att chromecasta lite då och då!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har Apple TV 4K med gse Iptv och tycker den fungerar smidigt, det jag retar mig på att den pallar inte spela upp 4K, jag har alla förutsättningar för att köra 4K.
Provade en annan app och där flyter 4K jättefint men gillar som sagt GSE.
Är det någon som råkat ut för samma och hittat en lösning?
Nästan så jag är inne på att köpa en nvidia shield och testa men surt att lägga 2000:- och sedan att det beter sig likadant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante1978:

Jag har Apple TV 4K med gse Iptv och tycker den fungerar smidigt, det jag retar mig på att den pallar inte spela upp 4K, jag har alla förutsättningar för att köra 4K.
Provade en annan app och där flyter 4K jättefint men gillar som sagt GSE.
Är det någon som råkat ut för samma och hittat en lösning?
Nästan så jag är inne på att köpa en nvidia shield och testa men surt att lägga 2000:- och sedan att det beter sig likadant.

Skickades från m.sweclockers.com

GSE och 4K fungerar bra på shielden du kan även vilken mediaspelare du vill använda för uppspelningen inuti gse när du använder android om du inte vill använda den som följer med ...

Permalänk
Medlem

Hur är det med WiFit?
Funkar det att skicka 4k material till shielden utan att det buffrar?

WiFi är tyvärr det alternativet som finns i till vardags rummet just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minglarn:

Hur är det med WiFit?
Funkar det att skicka 4k material till shielden utan att det buffrar?

WiFi är tyvärr det alternativet som finns i till vardags rummet just nu

Jag vet faktiskt inte, jag provade enbart med ethernet och det flöt jättefint i 4K. Dock lämnade jag tillbaka den i alla fall då jag insåg hur enkel och smidig Apple TV är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag knallade iväg till el-giganten och köpte mig ett Shield med kontroll och fjärr.
Installerade KODI och testade... Hur nöjd som helst.
Flyter på riktigt bra. Har lite conf att fixa då ljudet inte lirar med min onkyo.. Den slår över till 7.1 oavsett ...

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva tråden lite...

Jag har en Shield i dagsläget men har precis fått en Apple TV 4K.

Jag har i dagsläget ingen hdr och endast 2.0-ljud, något som inte kommer ändras de närmsta åren.

Däremot har jag en macbook, iphone och ipad. Att kunna spegla skärmen från t.ex. ipaden till TVn vore smidigt men samtidigt inget jag skulle göra mer än en handfull gånger per år.

Airplay används flitigt men min förstärkare klarar av det själv.

Finns det någon anledning till att jag ska använda Apple TVn eller ska ge bort den i julklapp eller sälja?

Edit: Ska tillägga att 80 % av användningen består av att se på media från Plex, 15 % svt play och resterande är lite gott och blandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tänkte återuppliva tråden lite...

Jag har en Shield i dagsläget men har precis fått en Apple TV 4K.

Jag har i dagsläget ingen hdr och endast 2.0-ljud, något som inte kommer ändras de närmsta åren.

Däremot har jag en macbook, iphone och ipad. Att kunna spegla skärmen från t.ex. ipaden till TVn vore smidigt men samtidigt inget jag skulle göra mer än en handfull gånger per år.

Airplay används flitigt men min förstärkare klarar av det själv.

Finns det någon anledning till att jag ska använda Apple TVn eller ska ge bort den i julklapp eller sälja?

Edit: Ska tillägga att 80 % av användningen består av att se på media från Plex, 15 % svt play och resterande är lite gott och blandat.

Du äger alltså båda men ber andra om tips på vilken du har bäst användning för?
Använd båda och fortsätt använda den du gillar bättre än den andra.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har inte testat Shield’en, men har 2st Apple TV 4 och 1st 4K modell, och alla använda så gott som dagligen, med kanske ett glapp på någon dag ibland.

De funkar otroligt bra, tycker både jag, frun och även båda barnen (8 och 5) så det är verkligen enkelt och ”bara fungerar”

Kör Plex, Netflix och Youtube primärt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du äger alltså båda men ber andra om tips på vilken du har bäst användning för?
Använd båda och fortsätt använda den du gillar bättre än den andra.

Apple TV:n ligger kvar i sin obrutna kartong och eftersom jag eventuellt tänker sälja den eller ge bort i julklapp så vill jag inte öppna den i onödan.

Skrivet av andreas_dock:

Jag har inte testat Shield’en, men har 2st Apple TV 4 och 1st 4K modell, och alla använda så gott som dagligen, med kanske ett glapp på någon dag ibland.

De funkar otroligt bra, tycker både jag, frun och även båda barnen (8 och 5) så det är verkligen enkelt och ”bara fungerar”

Kör Plex, Netflix och Youtube primärt

Mm, må vara att den är enklare än shielden men samtidigt så är shielden inte överdrivet komplicerad. Det enda sambon använder den till är svtplay samt plex och det är sånt som ”just works”, efter att jag ställt in plex d.v.s.

Det lutar väl åt att jag behåller Shielden men jag ville mest kolla så att jag inte missat något som Apple TV:n klarar av som inte shielden klarar av. Det enda jag kan söka mig fram till är Dolby vision och atmos men det är ändå inget jag kommer använda på flera år.

Får sova en natt eller två på saken, sen blir det väl tradera eller marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Apple TV:n ligger kvar i sin obrutna kartong och eftersom jag eventuellt tänker sälja den eller ge bort i julklapp så vill jag inte öppna den i onödan.

Mm, må vara att den är enklare än shielden men samtidigt så är shielden inte överdrivet komplicerad. Det enda sambon använder den till är svtplay samt plex och det är sånt som ”just works”, efter att jag ställt in plex d.v.s.

Det lutar väl åt att jag behåller Shielden men jag ville mest kolla så att jag inte missat något som Apple TV:n klarar av som inte shielden klarar av. Det enda jag kan söka mig fram till är Dolby vision och atmos men det är ändå inget jag kommer använda på flera år.

Får sova en natt eller två på saken, sen blir det väl tradera eller marknaden.

Köpte en ATV 4K mestadels av nyfikenhet och Dolby Vision. I efterhand inte värt det. Kodi finns inte i Appstore och det är en dealbreaker (jag vet att åldrade Kodi 17 går att sideloada och att Kodi 19 verkar komma till ATV någon gång i framtiden).
Ljudsynkproblem som dom ej vill/orkar lösa. Gäller nog inte dig då det främst verkar vara över HDMI till receiver.
Begränsat stöd på ljudformat (verkar ej heller röra dig).
Begränsat med appar men även vissa appar som finns till atv som ej shield har så kanske dött lopp.
Remoten råder det delade meningar om. Vissa gillar andra hatar.
Integrationen med iPhone är nice. När man behöver skriva så hoppar tangentbordet igång på din iPhone direkt. Mycket trevligt.

Jag gillar ATV som produkt, men pga tillkortakommanden för mig personligen så använder jag så gott som uteslutande Shield.
ATV slår jag på om jag vill kolla på Twitch eller något sent på kvällen då jag har "Minska starka ljud" påslaget. För grannarnas skull.

Permalänk

Samsung gjorde en uppdatering i helgen och det verkar som min Samsung SmartTV från 2012 inte var inkluderad så nu är i princip hela smart delen värdelös, viaplay funkar men troligen inte så länge till, netflix död, cmore och youtube och plex och det mesta försvann för ett år sen, smarttv skärmen är i princip nästan tom så jag köpte en Apple TV 4th gen (ej 4K) idag.

Få igång Apple TV'n var inte det enklaste, lyckades skapa ett apple id på webben men det fungerade ändå inte, efter mycket googling fick jag fram att man måste logga in i itunes från en ios enhet (har ingen) men jag testade ladda ner itunes från windows store och efter inloggning i itunes i W10 gick det till slut att logga in i samma itunesid på Apple TV'n.

Alltså totalmiss av apple, det går inte få igång en appletv om du inte redan har ett appleid/itunesid eller en iphone/ipad/mac om du inte spenderar timmar på googling.

Men nu när den är igång och jag har kört en kväll ungefär och börjat lära mig apple fjärren med sin lilla pekplatta och lite siri kommandon måste jag säga att jag är imponerad. Speciellt hur den integrerade allt över hdmi cec. Startar jag appletv'n startar även Samsung TV'n och hemmabion och sen växlar den själv över till appleteven's hdmi port, ljudet kontrolleras appleteven's fjärr och stänger jag av appletv'n (inst-vila nu) stänger den av både sig själv, teven och hemmabion.

Alltså total kontroll utan att jag ens visste att den funktionen fanns i appletv när jag kopplade in den, sen har man alla appar tillbaka igen, netflix/viaplay/cmore/andra play kanaler och mycket annat.

Kommer säkert hitta något att klaga på eller appar som saknas när några veckor gått men just nu funkar allt helt perfekt, tom bättre än perfekt (kanske lite fult gui i appletv eller så är det att jag är van vid w10/android)

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Samsung gjorde en uppdatering i helgen och det verkar som min Samsung SmartTV från 2012 inte var inkluderad så nu är i princip hela smart delen värdelös, viaplay funkar men troligen inte så länge till, netflix död, cmore och youtube och plex och det mesta försvann för ett år sen, smarttv skärmen är i princip nästan tom så jag köpte en Apple TV 4th gen (ej 4K) idag.

Få igång Apple TV'n var inte det enklaste, lyckades skapa ett apple id på webben men det fungerade ändå inte, efter mycket googling fick jag fram att man måste logga in i itunes från en ios enhet (har ingen) men jag testade ladda ner itunes från windows store och efter inloggning i itunes i W10 gick det till slut att logga in i samma itunesid på Apple TV'n.

Alltså totalmiss av apple, det går inte få igång en appletv om du inte redan har ett appleid/itunesid eller en iphone/ipad/mac om du inte spenderar timmar på googling.

Men nu när den är igång och jag har kört en kväll ungefär och börjat lära mig apple fjärren med sin lilla pekplatta och lite siri kommandon måste jag säga att jag är imponerad. Speciellt hur den integrerade allt över hdmi cec. Startar jag appletv'n startar även Samsung TV'n och hemmabion och sen växlar den själv över till appleteven's hdmi port, ljudet kontrolleras appleteven's fjärr och stänger jag av appletv'n (inst-vila nu) stänger den av både sig själv, teven och hemmabion.

Alltså total kontroll utan att jag ens visste att den funktionen fanns i appletv när jag kopplade in den, sen har man alla appar tillbaka igen, netflix/viaplay/cmore/andra play kanaler och mycket annat.

Kommer säkert hitta något att klaga på eller appar som saknas när några veckor gått men just nu funkar allt helt perfekt, tom bättre än perfekt (kanske lite fult gui i appletv eller så är det att jag är van vid w10/android)

Det verkar vara någon bugg i netflix appen eller så har jag missat något men jag kan tex inte se viss avsnitt utan så fort jag försöker spela upp dom kommer det en ruta längs ner till höger att nästa avsnitt kommer om 5 sek.

Ska googla lite och se om fler råkat ut för samma sak.

-EDIT-

Oj nu funkar det, ett avsnitt som jag aldrig har kunnat spela upp funkar igen, det kanske var något allmänt strul igår.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har inte testat Shield’en, men har 2st Apple TV 4 och 1st 4K modell, och alla använda så gott som dagligen, med kanske ett glapp på någon dag ibland.

De funkar otroligt bra, tycker både jag, frun och även båda barnen (8 och 5) så det är verkligen enkelt och ”bara fungerar”

Kör Plex, Netflix och Youtube primärt

Håller med, allt bara funkar, och autoHZ på dom flesta appar är en dealbreaker för mig... tex netflix kör ju i rätt hz utan judder, hatar när det blir microlaggi tex panoreringar... blir autoHZ påplex etc med givetvis. när jag köpte första appleTVn åkte shielden in i sovrummet, men sen tyckte jag för mycket appar strulade , så som cmore, telenor TV streaming etc, som va tvunget att casta, och det crashade titt som tätt, så sålde shielden och köpte in en appleTV till sovrummet med...
Sen är Infuse sjukt bra om du lagt in hela BD eller UHD på server och ska streama, bara att köra på.... blir auto HZ, och auto SDR/HDR(om man nu vill ha det, och har bra HDR projektor eller TV).
Atmos säger en de att det inte går att få igång? Vet ej själv då vi inte kör atmos på hembioförstärkaren, kör 5.1 med en https://www.cnet.com/reviews/sony-str-dn1080-review/ ... men en jämn flytsam bildhantering känns viktigare för mig än atmos...

Permalänk
Medlem

Är bild viktigast så AppleTV

Är ljud viktigast så Nvidia Shield

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Samsung gjorde en uppdatering i helgen och det verkar som min Samsung SmartTV från 2012 inte var inkluderad så nu är i princip hela smart delen värdelös, viaplay funkar men troligen inte så länge till, netflix död, cmore och youtube och plex och det mesta försvann för ett år sen, smarttv skärmen är i princip nästan tom så jag köpte en Apple TV 4th gen (ej 4K) idag.

Få igång Apple TV'n var inte det enklaste, lyckades skapa ett apple id på webben men det fungerade ändå inte, efter mycket googling fick jag fram att man måste logga in i itunes från en ios enhet (har ingen) men jag testade ladda ner itunes från windows store och efter inloggning i itunes i W10 gick det till slut att logga in i samma itunesid på Apple TV'n.

Alltså totalmiss av apple, det går inte få igång en appletv om du inte redan har ett appleid/itunesid eller en iphone/ipad/mac om du inte spenderar timmar på googling.

Men nu när den är igång och jag har kört en kväll ungefär och börjat lära mig apple fjärren med sin lilla pekplatta och lite siri kommandon måste jag säga att jag är imponerad. Speciellt hur den integrerade allt över hdmi cec. Startar jag appletv'n startar även Samsung TV'n och hemmabion och sen växlar den själv över till appleteven's hdmi port, ljudet kontrolleras appleteven's fjärr och stänger jag av appletv'n (inst-vila nu) stänger den av både sig själv, teven och hemmabion.

Alltså total kontroll utan att jag ens visste att den funktionen fanns i appletv när jag kopplade in den, sen har man alla appar tillbaka igen, netflix/viaplay/cmore/andra play kanaler och mycket annat.

Kommer säkert hitta något att klaga på eller appar som saknas när några veckor gått men just nu funkar allt helt perfekt, tom bättre än perfekt (kanske lite fult gui i appletv eller så är det att jag är van vid w10/android)

Var och bytte in min Apple TV HD efter 4 dagar till en Apple TV 4K för 200kr emellan, märker ingen skillnad eftersom jag bara har en vanlig 1080p teve från 2012 utan HDR men har börjat sikta in mig på en modernare teve

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Ni som kör plex och Apple TV. Har ni dedikerade plex servers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är bild viktigast så AppleTV

Är ljud viktigast så Nvidia Shield

Har haft en Apple TV 4k hemma, något som illa fort gick tillbaka till butiken, men det lilla jag fick testade undrar jag på vilket sätt bildkvaliten är bättre på A4k än, och då kanske särskilt jamnfört med senaste generation Shield TV med förbättrad upscale?

Kan inte säga jag märkte att bildkvaliten var bättre på den A4k jag hadde hemma, men använde bara MrMC, där märkte jag ingen skilnad, fast jag låter min tv sköta upscale då det i mitt tycke ger bäst resultat jamnfört med allt annat jag har sett. Fast nu är ju Sony viden känd för att ha kanske marknaden bästa upscale.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Har haft en Apple TV 4k hemma, något som illa fort gick tillbaka till butiken, men det lilla jag fick testade undrar jag på vilket sätt bildkvaliten är bättre på A4k än, och då kanske särskilt jamnfört med senaste generation Shield TV med förbättrad upscale?

Kan inte säga jag märkte att bildkvaliten var bättre på den A4k jag hadde hemma, men använde bara MrMC, där märkte jag ingen skilnad, fast jag låter min tv sköta upscale då det i mitt tycke ger bäst resultat jamnfört med allt annat jag har sett. Fast nu är ju Sony viden känd för att ha kanske marknaden bästa upscale.

När man väl börjar märka vad Shield gör med färgerna så går man tillbaka till AppleTV.

Jag har dock inte planer på att köpa nyrelease av nyligen släppta modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

När man väl börjar märka vad Shield gör med färgerna så går man tillbaka till AppleTV.

Jag har dock inte planer på att köpa nyrelease av nyligen släppta modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel colourspace? Eller vad menar du? Om det är det finns det FW uppdatering sedan dess som fixar det, annars sköter ändå min tv det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv

Beställde en SHIELD TV Pro igår, hoppas man får den innan helgen.

Permalänk
Skrivet av Christiaan:

Ni som kör plex och Apple TV. Har ni dedikerade plex servers?

Själv brukar jag koppla en usb hårddisk till routern och köra vlc på Apple TV men har funderat på att installera en plexserver på bärbara jag har kopplad till teven i sovrummet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Ni som kör plex och Apple TV. Har ni dedikerade plex servers?

Har dedikerad server just för att jag skall komma åt musik och film var jag än är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Shield

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Hoppas det går bra med en fundering kring Apple TV 4 k i det här tråden:

Min fråga är: om jag ställer Apple TV:n på 4k SDR 50 HZ när jag tittar på exempelvis CMORE eller VIAPLAY så ska jag få den bästa bilden i teorin, eller hur? En sak gör mig fundersam, det står så här på Viaplays hemsida:

"För bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi därför att samtliga enheter i hemmet är inställt på 50 Hz (notera att detta inte manuellt går att ställa in på alla apparater). Skulle den enhet man använder sig av vara inställd på något annat än detta kan det upplevas som att sändningen hackar då videoströmmen skalas om för att passa en annan standard.

Här kan du hitta instruktioner på hur du ändrar detta på Playstation 3, Apple-TV och Chromecast:
Apple TV: Inställningar > Ljud och Video > TV-upplösning > Välj ”1080p-50 Hz eller 720p-50 Hz” (viktigt att den inte är inställd på något alternativ med 60 Hz)"

Innebär detta att om jag ställer Apple TV:n på 1080 p 50Hz för Viaplay och CMORE är det då jag får bästa bilden?
Dynamisk omfång och matcha bildfrekvens är alltid på på min Apple TV 4k. Så jag tänker mig att Apple TV:n borde ge bästa bild eftersom den ska matcha bildfrekvensen? Har jag fel?

Jag har min Apple TV inställd på 60Hz 4K SDR och upplever ingen hackig bild vid film eller sportsändningar men jag upplever sämre filmupplevelse på Viaplay än Netflix och CMORE. Bilden vid film är riktigt risig ibland.
Detta är konstigt med tanke på att Netflix kör 60 Hz och de andra två 50 Hz.

Varför är det så? Missar jag något? TV:n är en Sony OLED AF8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbesz78:

Jag har min Apple TV inställd på 60Hz 4K SDR och upplever ingen hackig bild vid film eller sportsändningar men jag upplever sämre filmupplevelse på Viaplay än Netflix och CMORE. Bilden vid film är riktigt risig ibland.
Detta är konstigt med tanke på att Netflix kör 60 Hz och de andra två 50 Hz.

Varför är det så? Missar jag något? TV:n är en Sony OLED AF8.

Testa 4K SDR 50Hz istället med dynamiskt omfång och matcha bildfrekvens inställt, vilket borde förbättra upplevelsen i dåliga appar som inte stödjer dynamiskt omfång och bildfrekvens, vilket t.ex. Netflix stödjer, så du kommer få optimalt där ändå (hela iden med dynamiskt omfång/bildfrekvens). Kan ju vara Viaplay som har slappa programmerare...

Visa signatur

Dator: Mac