Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chromebook har över 50 % av skoldatorerna i USA

Permalänk
Medlem

Chromebook har över 50 % av skoldatorerna i USA

Chromebook har över 50 % av skoldatorerna i USA.

Inte riktigt oväntat, egentligen, men att de skulle ... Jo, jag trodde att ... Nej, det var oväntat stor andel!

Nu lanseras det billigare datorer med Windows... https://www.geekwire.com/2019/microsoft-unveils-new-windows-1...

Men, nästan 60 % för Chromebook! Mac under 5 % och iPad under 15 % bland skoldatorer!

Wow!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

På skolan där jag jobbade hade varje elev en egen iPad. Skolan fick mycket uppmärksamhet för detta och det integrerades mycket bra i det pedagogiska arbetet. Detta var på en skola för F-9. På gymnasiet tror jag att lapotops är mer praktiska så jag tror att efterfrågan kan se annorlunda ut beroende på vilken nivå det är på studierna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För dom som undrar är alltså K-12 från 4-6år upp till 17-19år (Kindergarten to twelfth grade).
Och kollar man då på alla så förvånar det mig inte alls, då det är inte för än man är uppe i dom sista åren som man faktiskt behöver en dator för annat än att skriva text på.
Det exkluderar även stationära datorer i dessa siffror.
Samt att det enbart gäller det som skolor själva köper in, inte det som eleverna eventuellt köper och använder i skolan själv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Chromebooks är riktigt bra att använda i skolan tycker jag!

Jag är lärare och har arbetat i skolor med Google och Chromebooks, iPads och Windowslaptops. Det som har varit överlägset smidigast är helt klart Google och Chromebooks. Enkelt att använda, krånglar inte, alla appar fungerar enkelt på mobil och hemifrån. Dessutom tror jag att det är den billigaste lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Chromebooks är riktigt bra att använda i skolan tycker jag!

Jag är lärare och har arbetat i skolor med Google och Chromebooks, iPads och Windowslaptops. Det som har varit överlägset smidigast är helt klart Google och Chromebooks. Enkelt att använda, krånglar inte, alla appar fungerar enkelt på mobil och hemifrån. Dessutom tror jag att det är den billigaste lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du lärare på grundskola eller gymnasiet? Ifrågasätter dig inte men tänker att det kan bero på årskurs.

Permalänk
Medlem

Som aktiv Mac användare sen 90talet, windows sen 00talet och aktiv anti-google användare sen några år tillbaka så kan jag trots det endast säga en sak.

Jag hade gjort samma sak!

Jag hade köpt chromebook för skolan som inköpare. Priset och behovet är tillräckligt, google docs gör allt man behöver i skolan fram till och med high school. Mac är dyrt(även förra modellens MBA som är billigaste macen idag), apples office paket är inte bra nog samt är inte välkänt. Windows har prisvärda datorer, men sen tillkommer licens kostnader för office.

Chromebooks är det ekonomiska och tillräckliga valet. I skolan behöver man inte mer än "the basics". Personligen har jag svårt med ipads för studier, då laptop klarar filhantering och programmering. Men dessa behövs inte på denna nivå.

Permalänk
Inaktiv

Chromebook liknande datorer är framtiden. De flesta använder inte mer än webbläsaren på datorn och varför ska de då ha en så komplicerad dator?

Chromebooks stora nackdel har varit att schysst hårdvara har varit dyr, man vill självklart ha fullhd, riktig ssd, bra tangentbord etc och då har datorerna blivit dyra.
Men nu går det få en schysst för 4500kr: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... ej ssd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Är du lärare på grundskola eller gymnasiet? Ifrågasätter dig inte men tänker att det kan bero på årskurs.

Utbildad för både grundskolan och gymnasieskolan. Arbetar, och har arbetat, i grundskola, inkl högstadiet.

Microsofts system är en mardröm när det gäller att dela filer, arbeta i samma dokument och rätta inlämningar. Det är krångligt, segt och svårt för eleverna att förstå. När jag hade lektion med en klass som hade Windowslaptops hade hälften inte lyckats logga in efter typ 20 min av lektionen. Nån hade fått något virus och nån dator stod bara och tuggade osv.

Att producera längre, läs några sidor, texter på en iPad är inte heller någon höjdare.

Det fungerar oerhört mycket bättre med Chromebooks och Googlesystemet. För några år sedan släpptes Google Classroom som gjorde det väldigt smidigt. Kolla denna film så ser du vad jag menar: https://youtu.be/DeOVe2YV2Io

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Utbildad för både grundskolan och gymnasieskolan. Arbetar, och har arbetat, i grundskola, inkl högstadiet.

Microsofts system är en mardröm när det gäller att dela filer, arbeta i samma dokument och rätta inlämningar. Det är krångligt, segt och svårt för eleverna att förstå. När jag hade lektion med en klass som hade Windowslaptops hade hälften inte lyckats logga in efter typ 20 min av lektionen. Nån hade fått något virus och nån dator stod bara och tuggade osv.

Att producera längre, läs några sidor, texter på en iPad är inte heller någon höjdare.

Det fungerar oerhört mycket bättre med Chromebooks och Googlesystemet. För några år sedan släpptes Google Classroom som gjorde det väldigt smidigt. Kolla denna film så ser du vad jag menar: https://youtu.be/DeOVe2YV2Io

Skickades från m.sweclockers.com

Så pass. Jo, det du skriver om iPad har du nog rätt i. Jag jobbade med 4-6 och de skrev sällan längre texter på sina iPads så för dem handlade det mest om att läsa, göra kreativa saker och skriva kortare texter. Det är väl i den åldern en iPad passar bäst. Själv har jag aldrig använt en padda i mitt liv så hade jättemycket problem med att implementera det i undervisningen. Tur att kidzen var så duktiga på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Utbildad för både grundskolan och gymnasieskolan. Arbetar, och har arbetat, i grundskola, inkl högstadiet.

Microsofts system är en mardröm när det gäller att dela filer, arbeta i samma dokument och rätta inlämningar. Det är krångligt, segt och svårt för eleverna att förstå. När jag hade lektion med en klass som hade Windowslaptops hade hälften inte lyckats logga in efter typ 20 min av lektionen. Nån hade fått något virus och nån dator stod bara och tuggade osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte det låter som att du använt Microsofts motsvarigheter i Office 365 om det där är din upplevelse. Inloggningen förstår jag inte alls. Kan man inte logga in i Office 365 ser jag inte hur man överhuvudtaget kan göra något med vare sig mobil, dator eller surfplatta.

Jag har dock inte använt Google Classroom men av det man har läst verkar de rätt likvärdiga. Sen ser jag ju det som en fördel att man lär sig ekosystemet för Windows då det är minst sagt dominerande när man väl får jobb. Och lyckas man inte ens logga in så det väl ännu större incitament att man behöver träna på det som finns ute på företagen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Tycker inte det låter som att du använt Microsofts motsvarigheter i Office 365 om det där är din upplevelse. Inloggningen förstår jag inte alls. Kan man inte logga in i Office 365 ser jag inte hur man överhuvudtaget kan göra något med vare sig mobil, dator eller surfplatta.

Jag har dock inte använt Google Classroom men av det man har läst verkar de rätt likvärdiga. Sen ser jag ju det som en fördel att man lär sig ekosystemet för Windows då det är minst sagt dominerande när man väl får jobb. Och lyckas man inte ens logga in så det väl ännu större incitament att man behöver träna på det som finns ute på företagen.

På skolan där jag arbetar nu har vi Office 365 och jag arbetar i det varje dag, både på pc och iPad. Några exempel på varför jag föredrar Google framför Microsoft/Office 365: jämfört med Gmail, för skola/företag, är Outlook i webbläsaren långsammare, rörigare och mindre logiskt.

När jag ska öppna ett dokument kan jag välja att öppna det i Word Online eller Word på datorn. Ofta väljer jag Word Online då jag redan sitter i webbläsaren. Tyvärr saknar Word Online många funktioner och jag tvingas öppna dokumentet i Word på datorn. Samma sak när jag ska öppna filer i Excel.

Det är en jäkla massa appar/tjänster i Office 365, de som jag är tvingad till att använda i jobbet, och som skulle kunna göras om till en tjänst/app är: OneDrive, OneNote, Sharepoint och Teams. På Ipad har jag typ 10 st appar i Office 365, WTF?!

När jag nyligen tvingades byta lösenord på mitt konto var jag tvungen att logga in i varenda app seperat, både på pc och iPad. Det tog sin lilla tid.

Nu har vi börjat arbeta i Teams men det har många brister, jämfört med tex Classroom. Bland annat att när jag skapar en grupp för en klass kan eleverna spamma gruppchatten med meddelanden utan att jag kan stoppa dem. Riktigt irriterande!

När jag skrev om inloggning var det inte specifikt om Office 365, utan Windowslaptop med Office 365. Jag pratar om 24 elever i åldern 12-14 år som hämtar sin laptop, startar den, loggar in och sedan öppnar tex Teams i webbläsaren. Det kan, utan att överdriva, ta 20 min innan alla är inloggade. Med Chromebooks tar det typ 3 min. En jäkla skillnad.

Att jobba i Microsoft och specifikt Office 365 i skolan är en pina, och då är jag ändå an van datoranvändare.

EDIT: Kom på ytterligare en sak. När vi sitter i möten och en person anteckar i ett delat mötesprotokoll händer det ofta att någon säger: "skriver du det i protokollet?"
"ja, jag gjorde det nyss"
"Jaha... ja, nu dök det upp!"

Dvs en fördröjning på säkert 30s när man skriver i ett delat dokument.

Permalänk
Medlem

Jag själv är högstadie (9an) elev på en skola där man använder chromebooks. I början hade vi iPads men det blev allt fler och fler som började ladda ned spel på dem så skolan/komunen var tvungna att låsa/ iPaden från vissa hemsidor och från appstore .m.m för att ingen skulle kunna ladda ner spel och spela under lektionstid. Jag själv tyckte detta var ett väldigt bra beslut då det blev mer gjort på lektionerna överlag. Men nu sen i julas har vi fått lämna in våra iPads och fått chroome books jag tycker att dem är väldigt användbara förutom att jag inte gillar att skolan har laddat ner nån software precis som på iPaden att man inte ens får anväda vilken MAIL man vill.

Det är en sak att spela på lektionen. Men att låsa datorn till att bara kunna användas men en specifik skol- mail är lite överdrivet. Inte nog med det tycker jag att det är lite jobbigt då skolan har koll på EXAKT allting man gör på sin dator. De kollar vilka hemsidor man går in på osv. Det går inte att logga ut från mailen/ aktivera inkognito läge. Man kan inte göra någonting. Utan att man förföljs.
Ett annat stort + jämfört med iPads i alla fall är att man har fått ett litet halv taskigt tangentbord som är bättre än iPadens.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

På skolan där jag arbetar nu har vi Office 365 och jag arbetar i det varje dag, både på pc och iPad. Några exempel på varför jag föredrar Google framför Microsoft/Office 365: jämfört med Gmail, för skola/företag, är Outlook i webbläsaren långsammare, rörigare och mindre logiskt.

När jag ska öppna ett dokument kan jag välja att öppna det i Word Online eller Word på datorn. Ofta väljer jag Word Online då jag redan sitter i webbläsaren. Tyvärr saknar Word Online många funktioner och jag tvingas öppna dokumentet i Word på datorn. Samma sak när jag ska öppna filer i Excel.

Det är en jäkla massa appar/tjänster i Office 365, de som jag är tvingad till att använda i jobbet, och som skulle kunna göras om till en tjänst/app är: OneDrive, OneNote, Sharepoint och Teams. På Ipad har jag typ 10 st appar i Office 365, WTF?!

När jag nyligen tvingades byta lösenord på mitt konto var jag tvungen att logga in i varenda app seperat, både på pc och iPad. Det tog sin lilla tid.

Nu har vi börjat arbeta i Teams men det har många brister, jämfört med tex Classroom. Bland annat att när jag skapar en grupp för en klass kan eleverna spamma gruppchatten med meddelanden utan att jag kan stoppa dem. Riktigt irriterande!

När jag skrev om inloggning var det inte specifikt om Office 365, utan Windowslaptop med Office 365. Jag pratar om 24 elever i åldern 12-14 år som hämtar sin laptop, startar den, loggar in och sedan öppnar tex Teams i webbläsaren. Det kan, utan att överdriva, ta 20 min innan alla är inloggade. Med Chromebooks tar det typ 3 min. En jäkla skillnad.

Att jobba i Microsoft och specifikt Office 365 i skolan är en pina, och då är jag ändå an van datoranvändare.

EDIT: Kom på ytterligare en sak. När vi sitter i möten och en person anteckar i ett delat mötesprotokoll händer det ofta att någon säger: "skriver du det i protokollet?"
"ja, jag gjorde det nyss"
"Jaha... ja, nu dök det upp!"

Dvs en fördröjning på säkert 30s när man skriver i ett delat dokument.

Det var svar på tal

Jag har inte samma upplevelse som du och har inte själv upplevt problemen du beskriver men set är tråkigt att det fungerar dåligt. Det enda jag på rak arm kan säga är samtidig redigering av dokument har funkat klockrent när jag har kört det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var svar på tal

Jag har inte samma upplevelse som du och har inte själv upplevt problemen du beskriver men set är tråkigt att det fungerar dåligt. Det enda jag på rak arm kan säga är samtidig redigering av dokument har funkat klockrent när jag har kört det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du fick höra all min uppdämda frustration 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du fick höra all min uppdämda frustration 😊

Hehe inga problem

Jag är mest bara förvånad då de saker jag har testat fungerar bra. Men du har ju påvisat väldigt tydligt att så inte är fallet för er och då kan ju inte jag säga att ni har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hehe inga problem

Jag är mest bara förvånad då de saker jag har testat fungerar bra. Men du har ju påvisat väldigt tydligt att så inte är fallet för er och då kan ju inte jag säga att ni har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

I skolan behöver det vara enkelt att komma igång och förstå hur det fungerar. Målgruppen är barn och medelålders damer, i grova drag. När ett system eller applikation som vi ska använda är för svår eller för krånglig för mig, en datorintresserad och kunnig ung man, vad är det då för min kollega Anna-Lena, 56 år?

När jag arbetade på en skola med Chromebooks och Google-systemet sa kollegor kommentarer som: "Äntligen ett verktyg som faktiskt underlättar vårt arbete!" "Oj, är det inte svårare än så här?"

Permalänk

Microsoft har ju i princip stängt sin egen Store så jag undrar vad man ska ha en bantad skol-Windows-dator till..?
Ett Windows låst till MS Store blir än sämre upplevelse än vad deras telefoner var. De hade i alla fall några "levande" appar i början.

Chrome har 3 stora fördelar jämfört Windows:
1. Lätt att administrera för skolan
2. Billiga datorer då Chrome OS är sjukt lättdrivet
3. Fantastiskt mycket appar/program

Att man till stor del kan strunta i virusproblemen och att det bara tar ett par minuter att sätta upp en ny/ersättningsdator är ju också sådant som spelar roll för skolor.

F.ö. så rullar MS Office bättre på min lågbudget Androidplatta än vad det gör på min något äldre men mycket dyrare Surface Pro 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Yepp. Otippat. Det här kände jag inte alls till.

Men är nästan mer förvånad att enligt den grafen så stod ios (alltså inte osx) för 40% av beställningarna i USA 2012.
2 år efter att ipaden kommit...
Låter det rimligt att skolorna skulle agera så himla snabbt på ipad? Eller har skolorna beställt mobiler till ungarna i så stor utsträckning kanske? Eller är det kanske lite oklart vad grafen egentligen visar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jooffee:

Jag själv är högstadie (9an) elev på en skola där man använder chromebooks. I början hade vi iPads men det blev allt fler och fler som började ladda ned spel på dem så skolan/komunen var tvungna att låsa/ iPaden från vissa hemsidor och från appstore .m.m för att ingen skulle kunna ladda ner spel och spela under lektionstid. Jag själv tyckte detta var ett väldigt bra beslut då det blev mer gjort på lektionerna överlag. Men nu sen i julas har vi fått lämna in våra iPads och fått chroome books jag tycker att dem är väldigt användbara förutom att jag inte gillar att skolan har laddat ner nån software precis som på iPaden att man inte ens får anväda vilken MAIL man vill.

Det är en sak att spela på lektionen. Men att låsa datorn till att bara kunna användas men en specifik skol- mail är lite överdrivet. Inte nog med det tycker jag att det är lite jobbigt då skolan har koll på EXAKT allting man gör på sin dator. De kollar vilka hemsidor man går in på osv. Det går inte att logga ut från mailen/ aktivera inkognito läge. Man kan inte göra någonting. Utan att man förföljs.
Ett annat stort + jämfört med iPads i alla fall är att man har fått ett litet halv taskigt tangentbord som är bättre än iPadens.

Du verkar tro att det är din privata enhet och inte ett skolverktyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här i Östersund provade de ipads årskurs 6-9 men de försvann, gick sönder av klumpighet å störde, blev mer lek än jobb. tror de va 6år sen ca. men redan efter första kullen med barn bytte de till chromebooks årskurs 6-9 och barnen använde de direkt mer som ett arbetsredskap. I gymnasiet får de en vanlig 15.6" windows laptop.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Jag själv är högstadie (9an) elev på en skola där man använder chromebooks. I början hade vi iPads men det blev allt fler och fler som började ladda ned spel på dem så skolan/komunen var tvungna att låsa/ iPaden från vissa hemsidor och från appstore .m.m för att ingen skulle kunna ladda ner spel och spela under lektionstid. Jag själv tyckte detta var ett väldigt bra beslut då det blev mer gjort på lektionerna överlag. Men nu sen i julas har vi fått lämna in våra iPads och fått chroome books jag tycker att dem är väldigt användbara förutom att jag inte gillar att skolan har laddat ner nån software precis som på iPaden att man inte ens får anväda vilken MAIL man vill.

Det är en sak att spela på lektionen. Men att låsa datorn till att bara kunna användas men en specifik skol- mail är lite överdrivet. Inte nog med det tycker jag att det är lite jobbigt då skolan har koll på EXAKT allting man gör på sin dator. De kollar vilka hemsidor man går in på osv. Det går inte att logga ut från mailen/ aktivera inkognito läge. Man kan inte göra någonting. Utan att man förföljs.
Ett annat stort + jämfört med iPads i alla fall är att man har fått ett litet halv taskigt tangentbord som är bättre än iPadens.

Skrivet av mrqaffe:

Du verkar tro att det är din privata enhet och inte ett skolverktyg.

Jag är "vuxen" och jobbar. Min arbetsgivare har koll på allt som sker i min arbetsdator och jobbmobil. Spärrade sidor finns men är inte någon jag använder ändå och vill man logga vad jag gör så sure, det är inte min egna maskin.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Otippat. Det här kände jag inte alls till.

Men är nästan mer förvånad att enligt den grafen så stod ios (alltså inte osx) för 40% av beställningarna i USA 2012.
2 år efter att ipaden kommit...
Låter det rimligt att skolorna skulle agera så himla snabbt på ipad? Eller har skolorna beställt mobiler till ungarna i så stor utsträckning kanske? Eller är det kanske lite oklart vad grafen egentligen visar?

Apple har ju bedrivit en del mutkampanjer aktiv marknadsföring riktad mot skolor för att plocka marknadsandelar där.

Apple kan ha mutat rektor på svensk skola
https://macworld.idg.se/2.1038/1.631561/apple-juridik-mutor-s...
I flera kommuner runt om i Sverige finns anställda som, trots att de jobbar med skolfrågor i kommunen, samtidigt extraknäcker för företaget Tänk om som är direkt kopplat till Apples försäljning av skoldatorer.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&arti...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.