Väldigt många processer igång trots få "aktiva program"

Permalänk
Medlem

Väldigt många processer igång trots få "aktiva program"

Hejsan,

Det är så att jag satt och kollade runt litegrann efter att nyss ha byggt ihop en ny dator.

Då märkte jag i aktivitetshanteraren att jag har väldigt många processer igång. 192 processer verkade vara igång totalt och det känns lite over the top då jag har typ Steam, Origin, Afterburner igång, totalt kanske 7 program.

"Appar": 7
Bakgrundsprocesser: 72
Windowsprocesser: 92

Eh?

Hur många aktiva processer har ni vanligtvis igång och har ni något tips på hur man rensar upp där utan att man förstör något?

Mvh

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

apps 2
background processes 29
windows processes 76

Permalänk
Medlem

echo off set Startup=demand & set State=start set Startup=disabled & set State=stop :: Connected Devices Platform Service set arr=%arr%; "CDPSvc" :: Connected User Experiences and Telementry set arr=%arr%; "DiagTrack" :: Data Sharing Service set arr=%arr%; "DsSvc" :: Data Usage set arr=%arr%; "DusmSvc" :: Delivery Optimization set arr=%arr%; "DoSvc" :: dmwappushsvc set arr=%arr%; "dmwappushservice" :: Downloaded Maps Manager set arr=%arr%; "MapsBroker" :: Geolocation Service set arr=%arr%; "lfsvc" :: Microsoft Account Sign-in Assistant set arr=%arr%; "wlidsvc" :: Quality Windows Audio Video Experience set arr=%arr%; "QWAVE" :: Remote Access Connection Manager set arr=%arr%; "RasMan" :: Superfetch set arr=%arr%; "SysMain" :: Touch Keyboard and Handwriting Panel Service set arr=%arr%; "TabletInputService" :: Windows Phone IP over USB Transport (IpOverUsbSvc) set arr=%arr%; "IpOverUsbSvc" for %%a in (%arr%) do ( echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) pause for %%a in (%arr%) do ( echo ____________________________________________________________________________________________________ echo %%a net %State% %%a ) pause

Att he på dessa har aldrig löst något problem för mig.
Har andra för network / diagnostics / update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

echo off set Startup=demand & set State=start set Startup=disabled & set State=stop :: Connected Devices Platform Service set arr=%arr%; "CDPSvc" :: Connected User Experiences and Telementry set arr=%arr%; "DiagTrack" :: Data Sharing Service set arr=%arr%; "DsSvc" :: Data Usage set arr=%arr%; "DusmSvc" :: Delivery Optimization set arr=%arr%; "DoSvc" :: dmwappushsvc set arr=%arr%; "dmwappushservice" :: Downloaded Maps Manager set arr=%arr%; "MapsBroker" :: Geolocation Service set arr=%arr%; "lfsvc" :: Microsoft Account Sign-in Assistant set arr=%arr%; "wlidsvc" :: Quality Windows Audio Video Experience set arr=%arr%; "QWAVE" :: Remote Access Connection Manager set arr=%arr%; "RasMan" :: Superfetch set arr=%arr%; "SysMain" :: Touch Keyboard and Handwriting Panel Service set arr=%arr%; "TabletInputService" :: Windows Phone IP over USB Transport (IpOverUsbSvc) set arr=%arr%; "IpOverUsbSvc" for %%a in (%arr%) do ( echo %%a sc config %%a start= %Startup% ) pause for %%a in (%arr%) do ( echo ____________________________________________________________________________________________________ echo %%a net %State% %%a ) pause

Att he på dessa har aldrig löst något problem för mig.
Har andra för network / diagnostics / update

Ursäkta om jag är okunnig men ska jag skriva in detta i cmd eller något så?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ursäkta om jag är okunnig men ska jag skriva in detta i cmd eller något så?

In i en .bat fil och kör som admin.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Aaah, kanon, tack!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

Som tweaker extraordinär kör jag ett väldigt avskalat system dock med all funktionalitet jag behöver.

Apps: 3
Background processes: 18
Windows Processes: 49

Gör stooor skillnad...

Vad jag stängt av...dock så är det personligt så kör ingen copy & paste för då kommer du garanterat få problem.

Connected User Experiences and Telemetry
Data Usage
Delivery Optimization
Diagnostic Policy Service
Diagnostic Service Host
Diagnostic System Host
Distributed Link Tracking Client
dmwappushsvc
Downloaded Maps Manager
File History Service
Geolocation Service
Infrared monitor service
Internet Connection Sharing (ICS)
IP Helper
IP Translation Configuration Service
Microsoft iSCSI Initiator Service
Microsoft Windows SMS Router Service
Natural Authentication
Netlogon
Network Connected Devices Auto-Setup
Network Connection Broker
Connected Devices Plattform Service
Connected Devices Platform User Service_33e97
Network List Service
Network Location Awareness
Offline Files
Parental Controls
Payments and NFC/SE Manager
Print Spooler
Printer Extensions and Notifications
Remote Desktop Configuration
Remote Desktop Services
Remote Desktop Services UserMode Port Redirector
Remote Procedure Call (RPC) Locator
Retail Demo Service
Secure Socket Tunneling Protocol Service
Remote Access Connection Manager
Sensor Data Service
Sensor Monitoring Service
Sensor Service
Server
Shell Hardware Detection
Smart Card
Smart Card Device Enumeration Service
Smart Card Removal Policy
SNMP Trap
Spatial Data Service
SSDP Discovery
Webclient
Windows Search
Windows Time
Workstation
WWAN AutoConfig
TCP/IP NetBIOS Helper
Time Broker
Web Account Manager
Windows Push Notifications System Service - WpnService
Storage Tiers Management
Secondary Logon
IPsec Policy Agent
Network List Service
Network Location Awareness

Permalänk
Medlem

@anon285333: Jesus christ, du har en tredjedel av de processer jag har igång. Fattar inte att allt ska vara igång trots att man inte använder det.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Inaktiv

@Muddyvaines: Hehe, nu har du en något saftigare CPU än vad jag kör så skillnaden hade nog inte blivit lika stor för dig, men tycker ändå du ska gå igenom ordentligt vad som körs för det låter extremt med så många aktiva processer.

Gå in på Black Viper's trevliga sida och börja gå igenom

Permalänk
Medlem

@anon285333: Haha jo, det känns ändå som om det inte behövs alla dessa processer som dreglar i bakgrunden!
Åh, tusen tack, ska gå igenom detta ordentligt!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

@anon285333:

För dom som känner er sugen på detta, många av dessa är inte på av default och är onödig att tweak.

Distributed Link Tracking Client
Denna auto uppdaterar shortcuts iaf destination flyttas så shortcut fortfarande funkar.

Shell Hardware Detection
Har för mig denna skapade en massa problem när jag stängde av den.

Diagnostics saker givetvis får diagnostic att sluta funka, därmed bra att ha en toggle på dessa services för felsökning.

Network saker givetvis får network saker att funka ur, dvs network icon försvinner bland annat OS network saker, webbläsare etc funkar fortfarande givetvis.

Edit: Det är trial and error med dessa, ett smart sätt att börja är att sätta startup till manual och se vilka services som faktiskt används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@ChrilleCratzz:

För dom som känner er sugen på detta, många av dessa är inte på av default och är onödig att tweak.

Distributed Link Tracking Client
Denna auto uppdaterar shortcuts iaf destination flyttas så shortcut fortfarande funkar.

Shell Hardware Detection
Har för mig denna skapade en massa problem när jag stängde av den.

Diagnostics saker givetvis får diagnostic att sluta funka, därmed bra att ha en toggle på dessa services för felsökning.

Network saker givetvis får network saker att funka ur, dvs network icon försvinner bland annat OS network saker, webbläsare etc funkar fortfarande givetvis.

Edit: Det är trial and error med dessa, ett smart sätt att börja är att sätta startup till manual och se vilka services som faktiskt används.

Bra påbyggnad av tidigare punkter. Har detta i åtanke.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Appar: 6
Bakrundsprocesser: 45
windows processer: 26

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm