8GB tillsammans med 16GB för dual channel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

@Ohrstrom: kan mycket väl vara sant. har funderat på att testa detta då alla sidor som jag
vet är legit är rätt gamla tester . då var skillnaden i princip noll i spel 5 år gammalt test...
https://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-...

Jag är väldigt långt ifrån en expert men baserat på priset på grafikkortet och processorn i deras testplattform kanske det fanns flaskhalsar som förhindrade att dual channel gav effekt, som indikerat tidigare i tråden av medlemmar som ifrågasatte en annan video som hävdade ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

@Oskar80 @Ohrstrom: GamersNexus testade ju dessutom bara ett enda spel, Shogun 2, och de har inte ens angivit vilka inställningar de använde i spelet vad jag kan se. Processorn och grafikkortet de använde var även två år gamla redan när testet gjordes, och troligtvis var grafikkortet flaskhalsen. Så just det testet är ganska intetsägande tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Oskar80 @Ohrstrom: GamersNexus testade ju dessutom bara ett enda spel, Shogun 2, och de har inte ens angivit vilka inställningar de använde i spelet vad jag kan se. Processorn och grafikkortet de använde var även två år gamla redan när testet gjordes, och troligtvis var grafikkortet flaskhalsen. Så just det testet är ganska intetsägande tyvärr.

Ja där ser man, nackdelen med att man kan ”sprida sin kunskap” i sociala medier och dylikt är att bristerna i ens kunnande inte alltid kommer fram till tittaren som ev baserar kostsamma beslut på det. Det är just därför som såna här forum är så viktiga. Här fanns folk som tyckte olika men också en bra diskussion och kunskap om att många faktorer spelar in. Även den enda jämförelse jag kan göra är ju ett enda spel men kan också se några olika tester med samma maskin i flera olika spel som visar att effekten är bättre i andra spel än FC5.
Jag har inte möjlighet att testa 2x8, men han som gjorde det med samma maskin som min fick 87 fps, så lite skillnad även där, men lejonportionen verkar ju helt klart ha varit single vs dual för mina specs. Mina 93 vs hans 87 är ju en ökning på mindre än 10%

En till EDIT: Kört benchmarken ett par gånger till nu, både motion blur på och av och får hela 98 fps varje gång nu, så skillnaden mellan 16 och 32 gör kanske lite grann med.

Angående den artikeln, orkade inte läsa hela artikeln, men såg faktiskt nåt i slutet om highest settings.
EDIT: Verkar ha blandat ihop det med nåt annat jag läst, men det visar ju bara än tydligare att reviews och youtube videos bör granskas rätt noga innan man gör kostsamma hårdvaruval baserat på dessa råd. Antyder också att har man stöd för Quad channel bör man köra det o man rockar ett fett grafikkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja absolut, helt klart värt en hundring, nu har du också 32 GB minne vilket bör räcka datorns tid ut.
En eloge till Mediamarkt för ett bra bemötande.

Missade ditt meddelande igår. Ja jag tycker samma, och japp går väl inte att klaga på Mediamarkt, hade varit gladare om dom täckt hela mellanskillnaden, men detta är verkliga livet och behövde inte tjata mig till kompensationen på något sätt.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ohrstrom:

Missade ditt meddelande igår. Ja jag tycker samma, och japp går väl inte att klaga på Mediamarkt, hade varit gladare om dom täckt hela mellanskillnaden, men detta är verkliga livet och behövde inte tjata mig till kompensationen på något sätt.

Se det så här, du fick betala 500 kr för att få 32 GB i stället för 16 GB minne.
Nu har du minne, som räcker datorns tid ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |