Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Jackow: Har du använt distanserna under moderkortet? Om du gjort det så är risken för kortslutning väldigt liten, men värt att testa.
Har inte läst exakt alla inlägg.
Du skulle kunna testa flasha bios med, kikade i manualen.
http://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7C02v1.1_EURO.zip
Du har något som heter Flasback+, så du ska kunna byta bios utan att komma in på datorn/bios.
https://imgur.com/a/jJJeDl0

Börja som sagt dock med att nollställa CMOS. (Efter du tagit ut batteriet, vänta antingen ca 20 sekunder eller tryck på strömknappen på datorn några gånger så du är säker på att det inte är någon ström kvar i systemet)

Du är även säker på att du kopplat in cpu fläkten i " CPU_FAN1" och inte "SYS_FAN#"?

Här är dock en tråd där det var moderkortet som var rökt.
https://steamcommunity.com/discussions/forum/11/1355123053989...

Körde du med antistat armband? Matta är en fördel men man kan klara sig utan det, stå in på en vanlig matta när du sätter ihop datorn dock, var väldigt noga med distanserna.

Ett moderkort kan ta stryk av mycket mindre ström än många tror, sen att det inte alltid blir så pass allvarliga fel att moderkortet lägger av helt, betyder inte att det kan hända.
Minns när jag läste en kurs på högskolan om mikroprocessorer och vår professor berättade ungefär hur mycket volt en statisk laddning kan ge, när man rör någon och det blir en stöt. Minns inte siffrorna nu, men vill minnas en sån stöt var ungefär 10 gånger starkare än vad som kan förstöra ett moderkort.

Använde esd band under största delen av bygget. Tog av det ibland när det kom i vägen men använde det alltid när jag tog i ömtåliga saker som exempelvis processorn. Har inte kollat hur man gör med Flashback+ men ska kolla det i manualen. Efter att jag har haft ute batteriet i 20 sekunder o sen satt i det igen, hur vet jag om BIOS har startat om? Eller kan man inte se det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Fick endast med en extra PCI kabel med nätagget. Ska testa att koppla allting utanför chassit imon o se om det kan vara kortslutningsfel.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, tyckte jag såg i specifikationen att 2st kablar ska följa med den nätdelen.

Permalänk
Medlem

Som andra redan föreslagit, ta ut alla delarna ur lådan, koppla ur allt, lägg moderkortet på någon lämplig yta (förslagsvis i lådan det kom i) och bygg sedan ihop allt där. Fotografera tydligt varje steg du gör och posta sedan bilderna här. Då kan du få bekräftat att allt är rätt kopplat.

Googlar man lite på ditt fel så verkar det inte helt ovanligt, och de flesta verkar trådar verkar sluta antingen att ATX_PWR1 eller CPU_PWR1 inte var ordentligt inkopplade, eller att det var något problem med PSU:n.

Permalänk
Medlem

Missade att tråden fortsatte.

Skrivet av Jackow:

Använde esd band under största delen av bygget. Tog av det ibland när det kom i vägen men använde det alltid när jag tog i ömtåliga saker som exempelvis processorn. Har inte kollat hur man gör med Flashback+ men ska kolla det i manualen. Efter att jag har haft ute batteriet i 20 sekunder o sen satt i det igen, hur vet jag om BIOS har startat om? Eller kan man inte se det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte det är korrupt BIOS/UEFI du har råkat ut för, men metoden för att återställa inställningarna lagrade i CMOS skrev jag om tidigare i tråden. Om datorn inte startar finns det tyvärr inget lätt sätt att se om CMOS är tömt eller inte, så det enda sättet att vara helt säker på att det borde vara tömt är att följa instruktionerna i manualen så noga som möjligt.

Har du hört av dig till Webhallen om CPU:n än?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Missade att tråden fortsatte.

Jag tror inte det är korrupt BIOS/UEFI du har råkat ut för, men metoden för att återställa inställningarna lagrade i CMOS skrev jag om tidigare i tråden. Om datorn inte startar finns det tyvärr inget lätt sätt att se om CMOS är tömt eller inte, så det enda sättet att vara helt säker på att det borde vara tömt är att följa instruktionerna i manualen så noga som möjligt.

Har du hört av dig till Webhallen om CPU:n än?

Snackade med webhallen igår. De sa att de bara tar in och undersöker de delar som jag har köpt hos dem, vilket är processorn och chassit. Kollade processorn igår och den hade inget böjt eller brutit så tvivlar på att det är den som det är fel på, om det inte är fel på den från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Som andra redan föreslagit, ta ut alla delarna ur lådan, koppla ur allt, lägg moderkortet på någon lämplig yta (förslagsvis i lådan det kom i) och bygg sedan ihop allt där. Fotografera tydligt varje steg du gör och posta sedan bilderna här. Då kan du få bekräftat att allt är rätt kopplat.

Googlar man lite på ditt fel så verkar det inte helt ovanligt, och de flesta verkar trådar verkar sluta antingen att ATX_PWR1 eller CPU_PWR1 inte var ordentligt inkopplade, eller att det var något problem med PSU:n.

Alla kablar sitter bra, har testat att ta ut dem o trycka in dem hårt igen. De sitter som berget.

Det blir nog som du säger så att jag måste testa att montera det utanför lådan. Ska ta tusentals med bilder under processen så att jag får med varje litet steg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Okej, tyckte jag såg i specifikationen att 2st kablar ska följa med den nätdelen.

Kollade nu, bara en CPU sladd. Men en massa SATA kablar och något som heter floppy följde också med.
https://seasonic.com/focus-gold#cables

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Snackade med webhallen igår. De sa att de bara tar in och undersöker de delar som jag har köpt hos dem, vilket är processorn och chassit. Kollade processorn igår och den hade inget böjt eller brutit så tvivlar på att det är den som det är fel på, om det inte är fel på den från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel från fabrik är väldigt osannolikt men inte omöjligt. Men du kan se det så här; om du tar med CPU:n till Webhallen så vet du att du har en fungerande CPU när du vandrar ut med den. Fram tills dess kan vi bara sitta här och testa de bästa gissningarna vi kommer på.

Apropå det, har du testat att starta maskinen utan RAM? De två sannolika utfallen är att den antingen fortsätter indikera CPU eller att den börjar indikera DRAM istället. I det första fallet tror jag vi kan utesluta RAM, i det andra kan det mycket väl vara något strul med RAM trots allt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fel från fabrik är väldigt osannolikt men inte omöjligt. Men du kan se det så här; om du tar med CPU:n till Webhallen så vet du att du har en fungerande CPU när du vandrar ut med den. Fram tills dess kan vi bara sitta här och testa de bästa gissningarna vi kommer på.

Apropå det, har du testat att starta maskinen utan RAM? De två sannolika utfallen är att den antingen fortsätter indikera CPU eller att den börjar indikera DRAM istället. I det första fallet tror jag vi kan utesluta RAM, i det andra kan det mycket väl vara något strul med RAM trots allt.

Men om jag tar ur all ram så kommer den väl såklart visa att det är fel på ramen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Men om jag tar ur all ram så kommer den väl såklart visa att det är fel på ramen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står inte rakt ut i manualen jag hittar på nätet, men det verkar vara så att när man startar så tänder den först CPU, gör några tester, släcker CPU när det är klart, tänder MEM, gör lite tester av RAM, släcker MEM och så vidare. Så mest troligt kommer CPU-lampan fortsätta lysa, men jag håller med om att det vore intressant att se om det blir någon skillnad med och utan RAM. Det vore även intressant om du tittat på vad LED:arna gör när du slår på strömmen. Börjar CPU lysa direkt och sen händer inget mer, eller händer något annat innan?

Edit:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1390984-msi-z170a-m3-n...

En gammal tråd, men är så enkelt att det kan vara värt att testa. Flytta dina RAM till B1 och B2.

Permalänk

Håller du på fortfarande haha lägg av nu, ta dig in till Webbhallen eller Inet och be kompetent folk titta på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Men om jag tar ur all ram så kommer den väl såklart visa att det är fel på ramen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Hypotesen jag har utgått från hittills är att den testar komponenterna i samma sekvens som lysdioderna är ordnade i, men det finns ju faktiskt inget som säger att den måste hålla lysdioden för nuvarande felet tänd om CPU:n hänger sig under POST.

Säg till exempel att CPU:n klarar testerna, RAM initierar OK och den börjar dra igång grafikkortet, men ett bitfel en bit in i RAM gör att CPU:n hänger sig innan den är klar med att initiera grafiken. Kommer den då indikera fel för VGA, DRAM eller CPU? Alla tre är tekniskt sett korrekt i det fallet eftersom det var i steget VGA som DRAM gav fel och CPU har slutat svara.

Om det inte blir någon skillnad på lysdioderna utan RAM så kan vi vara ganska säkra på att RAM inte är inblandat i felet. Om det blir någon skillnad får vi tänka mer på det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

Håller du på fortfarande haha lägg av nu, ta dig in till Webbhallen eller Inet och be kompetent folk titta på det!

Tyvärr är det ju lite mer komplicerat när man beställt från olika ställen... Men jag håller med om att lite extern hjälp nog hade varit av nytta. Framförallt om det finns någon som har lite liknande delar liggande så att man kan börja utesluta.

Permalänk
Skrivet av jaqob:

Tyvärr är det ju lite mer komplicerat när man beställt från olika ställen... Men jag håller med om att lite extern hjälp nog hade varit av nytta. Framförallt om det finns någon som har lite liknande delar liggande så att man kan börja utesluta.

Tycker givetvis det tråkigt för TS särskilt med tanke på det är hans första bygge. Men saknar man känsla för såna här grejer så ska man nog bäst låta bli och pilla allt för mycket, då saker kan gå sönder. Jag står fortfarande vid vad jag skrivit i tidigare inlägg. Ta dig till en riktigt datorbutik som pysslar med såna grejer varje dag be de felsöka och eventuellt montera grejerna riktigt. Skitsamma i vad de kostar, risken är att du pajar något och det kommer bara kosta dig mer i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigmaBeta:

Tycker givetvis det tråkigt för TS särskilt med tanke på det är hans första bygge. Men saknar man känsla för såna här grejer så ska man nog bäst låta bli och pilla allt för mycket, då saker kan gå sönder. Jag står fortfarande vid vad jag skrivit i tidigare inlägg. Ta dig till en riktigt datorbutik som pysslar med såna grejer varje dag be de felsöka och eventuellt montera grejerna riktigt. Skitsamma i vad de kostar, risken är att du pajar något och det kommer bara kosta dig mer i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Men ett besök där kan lika gärna sluta med att dem säger att jag behöver köpa ny processor eller moderkort samtidigt som dom langar fram en räkning på 500 spänn för att dem ens kollade på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Hypotesen jag har utgått från hittills är att den testar komponenterna i samma sekvens som lysdioderna är ordnade i, men det finns ju faktiskt inget som säger att den måste hålla lysdioden för nuvarande felet tänd om CPU:n hänger sig under POST.

Säg till exempel att CPU:n klarar testerna, RAM initierar OK och den börjar dra igång grafikkortet, men ett bitfel en bit in i RAM gör att CPU:n hänger sig innan den är klar med att initiera grafiken. Kommer den då indikera fel för VGA, DRAM eller CPU? Alla tre är tekniskt sett korrekt i det fallet eftersom det var i steget VGA som DRAM gav fel och CPU har slutat svara.

Om det inte blir någon skillnad på lysdioderna utan RAM så kan vi vara ganska säkra på att RAM inte är inblandat i felet. Om det blir någon skillnad får vi tänka mer på det.

Testar att ta ut all ram och starta den då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow: Ta nu ut moderkortet ur chassit och prova

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

...och något som heter floppy följde också med.

Usch vad jag känner mig gammal helt plötsligt.
Det var ju typ i går man klippte hål i 5.25" för att kunna använda båda sidorna..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Hypotesen jag har utgått från hittills är att den testar komponenterna i samma sekvens som lysdioderna är ordnade i, men det finns ju faktiskt inget som säger att den måste hålla lysdioden för nuvarande felet tänd om CPU:n hänger sig under POST.

Säg till exempel att CPU:n klarar testerna, RAM initierar OK och den börjar dra igång grafikkortet, men ett bitfel en bit in i RAM gör att CPU:n hänger sig innan den är klar med att initiera grafiken. Kommer den då indikera fel för VGA, DRAM eller CPU? Alla tre är tekniskt sett korrekt i det fallet eftersom det var i steget VGA som DRAM gav fel och CPU har slutat svara.

Om det inte blir någon skillnad på lysdioderna utan RAM så kan vi vara ganska säkra på att RAM inte är inblandat i felet. Om det blir någon skillnad får vi tänka mer på det.

Tog ut all ram och startade datorn. CPU lampan lyser inte och istället lyser DRAM lampan. Vad betyder detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow: Att det inte finns någon ram installerad. Och det stämmer ju bra, du tog ju ut dem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Nu hände det nåt intressant. Testade första att sätta i den ena ramstickan i varje slot, CPU lampan lyse fortfarande. Sedan testade jag den andra ramstickan i varje slot. När jag kom till slot A2 så blinkade alla EZ DEBUG led lampor till och sedan började BOOT ez DEBUG lampan att lysa. Den lyser fortfarande. Kan någon vad detta betyder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow: du har haft ramminnen i a2 och b2 antar jag? för det ska inte sitta i a1 och b1

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Jackow: du har haft ramminnen i a2 och b2 antar jag? för det ska inte sitta i a1 och b1

Japp har haft dem i A2 och B2 innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Tog ut all ram och startade datorn. CPU lampan lyser inte och istället lyser DRAM lampan. Vad betyder detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Det betyder att CPU:n verkar passera POST när det inte finns RAM installerat. Var lite konfunderad av resultatet själv tills jag såg inlägget nedan...

Skrivet av Jackow:

Nu hände det nåt intressant. Testade första att sätta i den ena ramstickan i varje slot, CPU lampan lyse fortfarande. Sedan testade jag den andra ramstickan i varje slot. När jag kom till slot A2 så blinkade alla EZ DEBUG led lampor till och sedan började BOOT ez DEBUG lampan att lysa. Den lyser fortfarande. Kan någon vad detta betyder?

Skickades från m.sweclockers.com

Aha! Nu trillade polletten ner! Du har råkat ut för Corsairs fina (sarkasm) kvalitetskontroll för deras snabbare minnen. Behåll minnet som kommer till BOOT installerat och koppla in en skärm till grafikkortet, för nu börjar det hända grejor där.

Det du borde se nu är ett felmeddelande om att den inte hittar ett operativsystem att starta. Om det stämmer ska du starta om datorn och trycka upprepade gånger på knappen "Del" eller "Delete" (vissa tangentbord har förkortningen och andra hela ordet). Efter en stund borde du komma in till UEFI (eller BIOS som många fortfarande kallar det). Där ska du leta dig fram till menyn "OC", se bild på sida 30 i manualen. Stega ner till "DRAM Frequency" och sätt den så lågt det går, skulle gissa på 2133 eller 2400 MHz. spara inställningarna och starta om. Om den startar igen kan du prova att sätta i den andra modulen.

Återkom med resultat!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Såhär står det nu:
https://imgur.com/gallery/E3zW2D2
ÄNTLIGEN VISAS NÅGOT PÅ SKÄRMEN!!
Vilken ska jag välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Såhär står det nu:
https://imgur.com/gallery/E3zW2D2
ÄNTLIGEN VISAS NÅGOT PÅ SKÄRMEN!!
Vilken ska jag välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Bruten länk, men bild på skärmen är goda nyheter oavsett!

Ursäkta det korta meddelandena, försöker hålla mig vaken och följa utvecklingen i tråden men kan inte ge några garantier!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/E3zW2D2
Det står iallafall ”Devices changed (CPU or MEMORY) or CMOS have been cleared. Please enter Setup to configure your system.
Press f1 to run setup.
Press f2 to load default values and continue.
Tack så jättemycket för hjälpen hittills asså. Har varit gråtfärdig i flera dagar nu pågrund av detta!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Såhär står det nu:
https://imgur.com/gallery/E3zW2D2
ÄNTLIGEN VISAS NÅGOT PÅ SKÄRMEN!!
Vilken ska jag välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Välj F1 så kommer du in i uefi o kan kolla läget och ställa in minnen i sin korrekta hastighet och timings.
Antingen mha xmp profil eller manuellt.
Sedan bara boota windows disk eller installationsmedia.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Har gått in BIOS nu. Det står att minnes frekvensen redan är på 2133 MHZ. Vad ska jag göra då? Sätta i nästa minne?
https://imgur.com/gallery/vLVp1hC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

https://imgur.com/gallery/E3zW2D2
Det står iallafall ”Devices changed (CPU or MEMORY) or CMOS have been cleared. Please enter Setup to configure your system.
Press f1 to run setup.
Press f2 to load default values and continue.
Tack så jättemycket för hjälpen hittills asså. Har varit gråtfärdig i flera dagar nu pågrund av detta!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som @fAkkFejz skrev är det F1 du ska trycka på, efter det är det bara att följa instruktionerna jag skrev ovan för att underklocka minnet maximalt. Har personligen haft två uppsättningar minnen från Corsair där bara ena modulen ville fungera i utsatt hastighet (i det fallet 3200 MHz) och det ser tyvärr ut som att du har råkat ut för samma problem. Corsair verkar ha något systematiskt fel i sin kvalitetskontroll på höghastighetsminnen. I mitt fall bytte jag till minnen med motsvarande specifikationer från Crucial, som ägs av Micron vilka är en av de tre stora tillverkarna av själva DDR4-kapslarna på modulerna. Logiken i det var att om någon vet hur man gör DDR4-moduler av Microns DDR4-kapslar lär det vara Micron själva.

Skrivet av fAkkFejz:

Välj F1 så kommer du in i uefi o kan kolla läget och ställa in minnen i sin korrekta hastighet och timings.
Antingen mha xmp profil eller manuellt.
Sedan bara boota windows disk eller installationsmedia.

Nej, vi vill underklocka modulerna för att verifiera hypotesen om att minnena inte klarar hastigheten. Om båda modulerna funkar i den lägre hastigheten har vi hittat felet och då kan vi kanske prova om de fungerar i 2933 MHz, men de borde ändå åka tillbaka till butiken.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810