Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma? [Utbruten tråd]

Permalänk
Medlem

Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma? [Utbruten tråd]

*Tråd utbruten från AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 bekräftas för 2019* /moderator

Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Johan86c:

Jag hänger ej med 100 Gigabit Ethernet är det entusiasterna har börjat gått över till hemma.
http://www.colfaxdirect.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=28...
https://www.youtube.com/watch?v=thq-3nOJslk
Med såna snabba nätverk så märker svensonsanvändare ej av ifall de hämtar data från deras lokala ssd eller ssd disken hos deras morsas dator.. Skämt åsido, det öppnar för mer eleganta systemlösningar hemma med nas och san etc.

Skrivet av JeanC:

Sitter man inte på 10 Gig privat så kan man lika gärna kasta in handduken, stänga av datorer, lampor och göra sig av med elen hemma. Man hänger helt enkelt inte med i utvecklingen och bör inte föröka sig.

Finns fortfarande små samhällen som tar emot dessa varelser som hyllar Amish-livsstilen och man kan äntligen känna sig hemma.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Det räcker enbart med att man har filer på en annan dator och 1Gbit flaskar ner det. Detta leder till att många har filer lokalt på sin egen dator. Jag personligen har inte investerat i något 1Gbit nätverkslagringssystem p.g.a detta, att lägga ner mycket pengar på något som presterar riktigt dåligt gillar jag inte. (dåligt var underdrift, presterar uselt gör filserver-lösning med 1Gbit nätverk)

Men min poäng i inlägget är att om Ryzen får 16 core så blir threadripper nischat, de som behöver ha mer än 16 core är ungefär samma skara som de som behöver 10Gbit ethernet etc hemma. De finns, men de är ej så många så något större företag riktigt satsar på det ännu. -För varje år som går ökas självklart skara.

Angående 10Gbit nätverk hemma så kör lite mer avancerade användare väldigt mycket med kluster idag, men alla dessa molntjänster gör att skaran som måste ha all hårdvara hemma är väldigt liten. Hyr man från en molnleverantör kan man få lite exotiska saker som en nvidia Rtx kluster etc. Detta med att "nästan alla" tekniknördar kör med molntjänster idag för det ena och andra bidrar dessutom till att exotiska datorsystem i hemmet blir ovanliga.

Och detta är det största problem med Threadripper 64 core om den kommer. Det är inte alls svårt att hitta någon nörd på sin skola, arbetsplats som mer eller mindre måste ha motsvarande datakraft. Men när många helt gratis kan få datakraft för labb ifrån vissa molnleverantörer som Microsoft i och med deras partnerskap, så minskar skaran väldigt mycket som behöver lägga ut en 200 000kr eller så på deras hemdator.

Se det lite som att gratis kollektivtrafik konkurrerar mot bilförsäljare, samma sak är det men molntjänster och extrema datorsystem hemma. Där problemet med extrema datorsystem hemma är att behovet utan denna konkurrens gör marknaden väldigt liten. Liknelsen stämmer på flera plan, med egen bil kan man köra där kollektivtrafiken inte kör, man är friare, men förutom kostnaden vid inköp av bilen så dricker den bensin/diesel/el. Exakt samma sak gäller vid att ha en egen server hemma, man är friare, men man får betala för dens strömförbrukning, dessutom får man en maskin som tar plats och ibland låter som ett jetplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det räcker enbart med att man har filer på en annan dator och 1Gbit flaskar ner det. Detta leder till att många har filer lokalt på sin egen dator. Jag personligen har inte investerat i något 1Gbit nätverkslagringssystem p.g.a detta, att lägga ner mycket pengar på något som presterar riktigt dåligt gillar jag inte. (dåligt var underdrift, presterar uselt gör filserver-lösning med 1Gbit nätverk)

Men min poäng i inlägget är att om Ryzen får 16 core så blir threadripper nischat, de som behöver ha mer än 16 core är ungefär samma skara som de som behöver 10Gbit ethernet etc hemma. De finns, men de är ej så många så något större företag riktigt satsar på det ännu. -För varje år som går ökas självklart skara.

Angående 10Gbit nätverk hemma så kör lite mer avancerade användare väldigt mycket med kluster idag, men alla dessa molntjänster gör att skaran som måste ha all hårdvara hemma är väldigt liten. Hyr man från en molnleverantör kan man få lite exotiska saker som en nvidia Rtx kluster etc. Detta med att "nästan alla" tekniknördar kör med molntjänster idag för det ena och andra bidrar dessutom till att exotiska datorsystem i hemmet blir ovanliga.

Och detta är det största problem med Threadripper 64 core om den kommer. Det är inte alls svårt att hitta någon nörd på sin skola, arbetsplats som mer eller mindre måste ha motsvarande datakraft. Men när många helt gratis kan få datakraft för labb ifrån vissa molnleverantörer som Microsoft i och med deras partnerskap, så minskar skaran väldigt mycket som behöver lägga ut en 200 000kr eller så på deras hemdator.

Se det lite som att gratis kollektivtrafik konkurrerar mot bilförsäljare, samma sak är det men molntjänster och extrema datorsystem hemma. Där problemet med extrema datorsystem hemma är att behovet utan denna konkurrens gör marknaden väldigt liten. Liknelsen stämmer på flera plan, med egen bil kan man köra där kollektivtrafiken inte kör, man är friare, men förutom kostnaden vid inköp av bilen så dricker den bensin/diesel/el. Exakt samma sak gäller vid att ha en egen server hemma, man är friare, men man får betala för dens strömförbrukning, dessutom får man en maskin som tar plats och ibland låter som ett jetplan.

Tack för det utvecklade svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl mer vilka filer som man har någon annanstans i hemnätverket som man behöver ha 10 eller 100gbit/s åtkomst till...

Spel, vilket för de flesta här verkar vara huvudskälet till att ha en dator, lagras ju bäst lokalt (minskad latens), såvida då man inte kör någon lösning baserad på SR-IOV eller dylikt och tunna klienter, och då behövs ändå inte den hastigheten. Och spel tar ju inte heller upp någon större plats lokalt.

Har man Tb av okomprimerade blu-ray-filmer i en NAS i hemmanätet, så behöver man ju bara tillräckligt med hastighet för att spela upp dessa, och då räcker ju 1Gbit/s mer än väl för ett antal strömmar.

Arbetar man med massivt stora mängder med data (okomprimerad video i 4K, databaser, osv) lagrad i en nas/server, då kan de vara viktigt. Men det är ju en _försvinnande_ liten del. Mikroskopisk.

De flesta som vill ha 10gbit/s+ vill ha det för att ha det, inte för behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De flesta som vill ha 10gbit/s+ vill ha det för att ha det, inte för behov.

Haha, ja så är det definitivt för mig. Funkar helt ok med mitt mediokra trådlösa, men ändå har jag halvt om halvt planerat en lösning för tusentals kronor för 10Gb...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De flesta som vill ha 10gbit/s+ vill ha det för att ha det, inte för behov.

10 Gbit är ett krav för att man vill inte att nätverksdelen är bottlenecken i ens system. Man har "alltid möjligheten att uppgradera" och få ur mer kräm hemma.

För 10 år sedan skulle ingen kollega kunna tänka sig att de behöver 100 mbit, men idag behöver de nästan minst 250 med alla strömmande tjänster.

Netflix deras 4K strömmas i 15 Mbit/s.

En bluray skiva är 25 Mbit/s, dvs deras 4K är så sönderkomprimerat så det finns inte. På sikt 1-2 år kommer de nog släppa premiumvarianter där de tillåter ännu högre bitrate. Då är det viktigt att personnätverken klarar av den ökade belastningen.

Att ha möjlighet till högre internethastighet handlar som sagt att man själv är ansvarig för hur pass långt man vill ligga i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

10 Gbit är ett krav för att man vill inte att nätverksdelen är bottlenecken i ens system. Man har "alltid möjligheten att uppgradera" och få ur mer kräm hemma.

För 10 år sedan skulle ingen kollega kunna tänka sig att de behöver 100 mbit, men idag behöver de nästan minst 250 med alla strömmande tjänster.

Netflix deras 4K strömmas i 15 Mbit/s.

En bluray skiva är 25 Mbit/s, dvs deras 4K är så sönderkomprimerat så det finns inte. På sikt 1-2 år kommer de nog släppa premiumvarianter där de tillåter ännu högre bitrate. Då är det viktigt att personnätverken klarar av den ökade belastningen.

Att ha möjlighet till högre internethastighet handlar som sagt att man själv är ansvarig för hur pass långt man vill ligga i framkant.

När jag skrev om flera strömmar pratade jag inte om Netflix, jag pratade om flera strömmar av blu-ray-filmer från en NAS i det lokala nätverket.

Men om vi skall prata om hastigeten mot nätet...

250Mbit/s för vilka strömmande tjänster _idag_? Som sagt, Netflix kräver 15Mbit/s, det blir nästan 17 strömmar.... 100Mbit/s, nästan 7... Och det kräver då att alla sitter med 4k skärmar... Helt möjligt att Netflix kommer med ytterligare premiumvarianter, men även om de skulle släppa en tjänst där man kan streama blu-ray-skivor, så behövs det inte några 10 eller 100 Gbit/s för det...

Jag kan förstå de som vill ha snabbare hastigheter för att ladda ner från Steam, men jag till hör de som hellre köper ssd:er för pengar jag sparar än att ladda ner spel snabbare.

Japp, folk får gärna ligga i framkanten om de vill, men som sagt, det handlar idag, för en förkrossande majoritet, mer om att ha det för att ha det än ett faktiskt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad behöver man 10Gbit eller t.om 40Gbit till hemma?

Skickades från m.sweclockers.com

Titta på Youtube så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När jag skrev om flera strömmar pratade jag inte om Netflix, jag pratade om flera strömmar av blu-ray-filmer från en NAS i det lokala nätverket.

Men om vi skall prata om hastigeten mot nätet...

250Mbit/s för vilka strömmande tjänster _idag_? Som sagt, Netflix kräver 15Mbit/s, det blir nästan 17 strömmar.... 100Mbit/s, nästan 7... Och det kräver då att alla sitter med 4k skärmar... Helt möjligt att Netflix kommer med ytterligare premiumvarianter, men även om de skulle släppa en tjänst där man kan streama blu-ray-skivor, så behövs det inte några 10 eller 100 Gbit/s för det...

Jag kan förstå de som vill ha snabbare hastigheter för att ladda ner från Steam, men jag till hör de som hellre köper ssd:er för pengar jag sparar än att ladda ner spel snabbare.

Japp, folk får gärna ligga i framkanten om de vill, men som sagt, det handlar idag, för en förkrossande majoritet, mer om att ha det för att ha det än ett faktiskt behov.

Om vi alltid pratar om "idag" då kommer vi alltid få situationer där saker inte räcker till. Bättre att sikta mot framtiden hela tiden.

Jag nämnde att man bör höja bitraten om man ska få ut sin 4K, för det handlar om så mycket mer än bara upplösning.

För fem år sedan kanske inte ens folk nyttjade 100 mbit och då var det "tillräckligt".

Nu senast ökade de hastigheten i stadsnätet från 100 till 500 för att 100 inte räckte till.

Dessutom vill jag kunna strömma ren 4K och då går nästan 80-100 Mbit åt för en ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Om vi alltid pratar om "idag" då kommer vi alltid få situationer där saker inte räcker till. Bättre att sikta mot framtiden hela tiden.

Jag nämnde att man bör höja bitraten om man ska få ut sin 4K, för det handlar om så mycket mer än bara upplösning.

För fem år sedan kanske inte ens folk nyttjade 100 mbit och då var det "tillräckligt".

Nu senast ökade de hastigheten i stadsnätet från 100 till 500 för att 100 inte räckte till.

Dessutom vill jag kunna strömma ren 4K och då går nästan 80-100 Mbit åt för en ström.

Jag har hela tiden pratat om att strömma 4K-blu-ray-filmer i det lokala nätverket, det var du som, av någon anledning, drog upp netflix...
Ultra HD Blu-ray maxar ut på 128Mbit/s, det blir som sagt nästan 8 strömmar om man har 1Gbit/s i sitt lokala nät, vilket är vad de flesta har.

Jag pratade inte om 500Mbit/s och nätet, diskussionen var nyttan av att ha 10 eller 100Gbit/s i sitt LAN. Kan som sagt inte förstå varför du drar upp WAN-hastigheter och klart lägre sådana.

Sikta mot framtiden och dra fiber hemma i huset/lägenheten för något som, jag gissar, du inte behöver idag. Köp 100 Gbit/s nätverkskort för 7000+kr/st osv...

Det finns de som, idag, har användning för 10 eller 100Gbit/s i hemmanätverket. Vill man titta på 4K filmer, även blu-ray-filmer, behöver man det inte. Men som sagt, vill man bränna pengar så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag har hela tiden pratat om att strömma 4K-blu-ray-filmer i det lokala nätverket, det var du som, av någon anledning, drog upp netflix...

Absolut, men om högre fiberhastigheter blir vanligare så ökar också efterfrågan på highend nätverkskort. Vilket även är min poäng.

De flesta är inte så intresserade av högre hastigheter än vad de kan få via ISPn ändå.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Eller så kan man se det som så att vissa har "hårdvara" som hobby.
Jag tittar just nu på att köpa begagnade Intel X540-kort.
Behöver jag bandbredden? Nope.
Vill jag ha för att jag tycker det är kul? Japp.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Om vi alltid pratar om "idag" då kommer vi alltid få situationer där saker inte räcker till. Bättre att sikta mot framtiden hela tiden.

Jag nämnde att man bör höja bitraten om man ska få ut sin 4K, för det handlar om så mycket mer än bara upplösning.

För fem år sedan kanske inte ens folk nyttjade 100 mbit och då var det "tillräckligt".

Nu senast ökade de hastigheten i stadsnätet från 100 till 500 för att 100 inte räckte till.

Dessutom vill jag kunna strömma ren 4K och då går nästan 80-100 Mbit åt för en ström.

Själv snittar jag på ca 0.7 mbit/s ner respektive 0.6 mbit/s upp på min fiber. Medelvärde sen årsskiftet. Så man nyttjar inte speciellt mycket av prestandan man köpt om man pratar medel.

Vad ligger ni andra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag har hela tiden pratat om att strömma 4K-blu-ray-filmer i det lokala nätverket, det var du som, av någon anledning, drog upp netflix...
Ultra HD Blu-ray maxar ut på 128Mbit/s, det blir som sagt nästan 8 strömmar om man har 1Gbit/s i sitt lokala nät, vilket är vad de flesta har.

Jag pratade inte om 500Mbit/s och nätet, diskussionen var nyttan av att ha 10 eller 100Gbit/s i sitt LAN. Kan som sagt inte förstå varför du drar upp WAN-hastigheter och klart lägre sådana.

Sikta mot framtiden och dra fiber hemma i huset/lägenheten för något som, jag gissar, du inte behöver idag. Köp 100 Gbit/s nätverkskort för 7000+kr/st osv...

Det finns de som, idag, har användning för 10 eller 100Gbit/s i hemmanätverket. Vill man titta på 4K filmer, även blu-ray-filmer, behöver man det inte. Men som sagt, vill man bränna pengar så....

En annan fråga blir ju vad du ska ha för lagringsserver som klarar strömma så många samtidiga strömmar... SSD på flera tiotals TB blir ju dyrt. När jag körde LHC@HOME på 32 trådar med HDD så var flaskhalsen HDD:n. Max prestanda som gick att få ut var runt 10 mbit/s (totalt för alla trådar) pga att det var random läs och skriv på olika platser på disken. Och då var ändå disk-cachen i storleksordningen 10 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@filbunke: Eller så kan man se det som så att vissa har "hårdvara" som hobby.
Jag tittar just nu på att köpa begagnade Intel X540-kort.
Behöver jag bandbredden? Nope.
Vill jag ha för att jag tycker det är kul? Japp.

Japp. En förkrossande majoritet, skaffar det för att ha det, inte för att de behöver det. Vilket var vad jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Japp. En förkrossande majoritet, skaffar det för att ha det, inte för att de behöver det. Vilket var vad jag skrev tidigare.

Samma argument kan du köra med kranvatten hemma. Du KAN gå någon annanstans och fixa.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Samma argument kan du köra med kranvatten hemma. Du KAN gå någon annanstans och fixa.

Helt rätt, själv skulle jag aldrig kunna bo i ett hus med vattenledningar som klarar mindre än 10 kubikmeter/sekund, jag använder det inte men jag tänker att jag nog kommer vara törstigare i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

En annan fråga blir ju vad du ska ha för lagringsserver som klarar strömma så många samtidiga strömmar... SSD på flera tiotals TB blir ju dyrt. När jag körde LHC@HOME på 32 trådar med HDD så var flaskhalsen HDD:n. Max prestanda som gick att få ut var runt 10 mbit/s (totalt för alla trådar) pga att det var random läs och skriv på olika platser på disken. Och då var ändå disk-cachen i storleksordningen 10 GB.

Det här. Har man det här problemet på riktigt kan det dessutom lösas billigare med port trunking till NASen. Vore coolt att höra vilka användningsområden folk har hemma där 2 eller 4 Gbps inte räcker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Helt rätt, själv skulle jag aldrig kunna bo i ett hus med vattenledningar som klarar mindre än 10 kubikmeter/sekund, jag använder det inte men jag tänker att jag nog kommer vara törstigare i framtiden.

Absolut, har man ett större hus så finns behovet. Har man pool, driver ett bryggeri och så; ja då går det åt.

Går rätt bra för mikrobryggerier: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/50293/1/gupea_2077_5029...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Absolut, har man ett större hus så finns behovet. Har man pool, driver ett bryggeri och så; ja då går det åt.

Går rätt bra för mikrobryggerier: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/50293/1/gupea_2077_5029...

Ett mikrobryggeri i Sverige definieras som att de inte gör satser större än 200 liter, så 10 kubik per sekund gör att man kan fylla upp vattnet man behöver på 0,02 sekunder. Vet inte om det behöver gå riktigt så snabbt.

På samma sätt ställer jag mig ytterst tveksam till att någon egentligen behöver mycket mer än 1Gb/s i sitt hemmanätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett mikrobryggeri i Sverige definieras som att de inte gör satser större än 200 liter, så 10 kubik per sekund gör att man kan fylla upp vattnet man behöver på 0,02 sekunder. Vet inte om det behöver gå riktigt så snabbt.

På samma sätt ställer jag mig ytterst tveksam till att någon egentligen behöver mycket mer än 1Gb/s i sitt hemmanätverk.

Som sagt: behöver och behöver. är man flera som redigerar 8k filer över nätverket så går det åt en del.

Man behöver inte, men underlättar. Man vill fortfarande inte vara begränsad av nätverket utan hellre datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Som sagt: behöver och behöver. är man flera som redigerar 8k filer över nätverket så går det åt en del.

Man behöver inte, men underlättar. Man vill fortfarande inte vara begränsad av nätverket utan hellre datorn.

Tja, är man flera som redigerar 8K-video samtidigt på nätverket så har du nog rätt. Dock tycker jag inte det motsäger att i princip ingen behöver mer än 1Gb hemma, om man inte bor i någon slags filmredigeringsstudio då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, är man flera som redigerar 8K-video samtidigt på nätverket så har du nog rätt. Dock tycker jag inte det motsäger att i princip ingen behöver mer än 1Gb hemma, om man inte bor i någon slags filmredigeringsstudio då förstås.

Vad folk använder nätverket till har väl ingen betydelse? Behovet växer ju mer och mer för varje dag.

Du tillhör väl den skaran som sade att man aldrig behöver mer än 2 Mbit/s också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Vad folk använder nätverket till har väl ingen betydelse? Behovet växer ju mer och mer för varje dag.

Du tillhör väl den skaran som sade att man aldrig behöver mer än 2 Mbit/s också eller?

Det är det som har betydelse. Hur mycket kapacitet behöver du ? Det är också en fråga om prioriterigar. Var gör pengarna mest nytta? Behovet är inte heller något som bara råkar växa. Det beror på val vi gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

Vad folk använder nätverket till har väl ingen betydelse? Behovet växer ju mer och mer för varje dag.

Du tillhör väl den skaran som sade att man aldrig behöver mer än 2 Mbit/s också eller?

Nej, och jag har inte sagt att det aldrig kommer att behövas heller. Men idag så behövs det inte mer än 1Gb. Kostnaden är inte värt det för i princip någon hemanvändare, av praktiska skäl i alla fall. Pratar vi om e-peen så är förstås mer alltid bättre, men det har ju inget med praktiska behov att göra.

Och jag skulle säga att generellt så har behovet av snabbt nätverk hemma minskat på senare tid. Snabb uppkoppling däremot, men det är ju en helt annan sak. För de flesta är tiden med lokal nätverkslagring förbi. Sen finns det förstås en liten grupp där den inte är det, men den blir allt mindre och även de klarar sig i princip alltid med 1Gb.

Det handlar förstås om pris och tillgänglighet. Hade moderkort och konsumentroutrar i normala prisklasser haft 10Gb eller mer så hade det inte varit något att diskutera, men så är det ju inte. Ska man redigera en massa 8K video så kanske, men du får ju väldigt mycket snabb lokal lagring för samma pengar, vilket ju är bättre på de flesta sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeanC:

Vad folk använder nätverket till har väl ingen betydelse? Behovet växer ju mer och mer för varje dag.

Du tillhör väl den skaran som sade att man aldrig behöver mer än 2 Mbit/s också eller?

Varje dag är väl att ta i, det var ruskigt länge sen 1 Gbps blev folkligt och det syns inte många tecken på att gemene man eller ens en hel familj med någorlunda normala behov (dvs, undantaget 8 barn stora videoredigerarfamiljer) slår i det taket någon gång snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Räcker ju att man gör en filöverföring mellan datorer på nätverket för att slå i gigabittaket. Om det sen är värt pengarna för att gå upp till nästa steg, nä då väntar jag hellre nån minut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lagra saker lokalt börjar jue bli lite ute ? om man inte tänker streama spel osv.
Vet inte vad man skulle använda över 1gbit till om man nu inte råkar vara en väldigt stor familj där alla använder nätverket till krävande saker. Ingen vanlig Svensson familj jag känner gör det men finns säkert.

Entusiaster är en helt annan femma. Då kanske man lagrar sina blurays på NAS:en osv. men det hör inte till vanligheterna och tar inte mer än 1gbit.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna tagit 1, 10, 40 eller 100Gbit både upp och nedströms om det gick bara för att jag vill ha Tyvärr är switcharna i huset så pass underdimensionerade att 250/250 är det absolut högsta vi kan få. Dessvärre så flaskar hårdvaran i den hastigheten så det är ändå lite av en moot point.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Räcker ju att man gör en filöverföring mellan datorer på nätverket för att slå i gigabittaket. Om det sen är värt pengarna för att gå upp till nästa steg, nä då väntar jag hellre nån minut.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta.
Oavsett hur mycket "redigera 10st 8k videos samtidigt" som dras upp är det försvinnande få, även om vi bara tittar på sweclockers medlemmar som har något verkligt behov av mer än 1GB.

För folk generellt räcker ju 5-10Mbit långt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."