NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

GokvÀll folkens,

TÀnkte kolla om det finns nÄgon astronomiintresserad hÀr som kanske har teleskop och som observerar och/eller fotar. Eller sÄ kanske ni Àr intresserade men saknar utrustning men gillar astrofoto.

Har varit intresserad av astronomi hela mitt liv, men det dröjde lÀnge innan jag skaffade teleskop. Man gick lÀnge och tÀnkte "det Àr alldeles för dyrt". SÄ skaffade teleskop för 2-3 Är sedan bara.
BÄde observerar och fotograferar lite (inte pÄ nÄgon hög nivÄ, men ett par schyssta bilder har det blivit)

Har ett datorstyrt (med tracking och goto funktion) akromatiskt refraktorteleskop pÄ 4 tum (102 mm öppningsdiameter) med alt az montering (den kan röra sig i höjd och sidled, inte ekvatoriellt).

Teleskopet Àr ett Celestron Nextstar 102 slt.

Samt sÄ gillar jag att observera med handkikare ocksÄ. Liggandes i en baden baden stol, sÄ sjukt hÀrligt och mysigt. Och det ger ett annat widefield perspektiv dÀr mÄnga objekt t.ex stjÀrnhopar gör sig vÀldigt bra. Och med en stor kraftig kikare sÄ Àr det nÀstan ett mÄste om man ska lyckas fÄ en stilla bild. Det eller stativ, men det tar bort lite av den dÀr grab n go kÀnslan som jag tycker om med kikare.

Har följande kikare
8x30
16x50

BÄda dessa Àr akromatiska

Samt sÄ har jag en TS Optics 20x80 triplet semi apo. Apokromatisk optik Àr vida överlÀgset akromatisk optik, den lider inte alls av fÀrgfel pÄ samma sÀtt vilket ger ett helt annat fokus och "pinpoint" stjÀrnor, och den skarpa fokusen gör att man ser mer ljussvaga detaljer. Men prislappen iaf pÄ teleskopsidan Àr ungefÀr den femdubbla. Denna kikaren gick pÄ 2500 inte Àr sÄ farligt faktiskt, och den Àr en fröjd att observera med.

Vad gÀller fotograferandet sÄ har jag fotat en del med kameran i primÀrfokus vilket har gett okej bilder, men man ser att den knivskarpa skÀrpan Àr inte riktigt dÀr, samt fÀrgerna blir inte riktigt helt rÀtt, pga att i en akromatisk refraktor bryts inte alla fÀrgerna i ljuset i samma fokalpunkt.

PÄ önskelistan stÄr en 140mm apokromatisk refraktor frÄn tyska APM. Tuben ligger pÄ 30k sÄ jag har lite kvar att spara. Monteringen som orkar bÀra det inklusive kameror och grejer ligger pÄ 14k ca. Men jag anser att det Àr ett billigt pris för en hobby som ger sÄ mycket och ett bra teleskop behÄller man hela livet.

Fotar en hel del ocksÄ genom enbart kameraobjektiv, nÀstan uteslutande nu faktiskt pga apo optiken Àr sÄ sjukt överlÀgsen, det blir rÀtt trevliga wideshots i inte lika kraftig förstoring, vilket passar bra till en hel del objekt. Jag har en adapter till kameran sÄ jag kan fÀsta den pÄ teleskopmonteringen. Sen Àr det bara att rikta in sig, aligna, och sen bara trycka pÄ vad man vill att den söker upp.

Kameran Àr en Nikon D3100 samt dels ett 18-115 zoomobjektiv, samt sÄ har jag Àven ett Sigma APO supertelezoom 70-300mm som Àr mycket trevligt.

Vid fotografering med optik pÄ en alt az montering Àr man begrÀnsad till max 30 sek slutartid, annars fÄr man för mycket rörelse i stjÀrnorna. SÄ det man fÄr göra Àr att ta mÄnga bilder och stacka dom i Deep sky stacker. Detta gÀller dock inte t.ex mÄnen, dÀr duger det utmÀrkt med kortare slutartid och en bild.

Kan slÀnga upp en del bilder jag tagit

Teleskopet in action

Kameran med Sigma objektivet

MÄnen i halvskugga Àr fascinerande med sina kratrar, som kastar lÄnga skuggor

Andromedagalaxen, vÄr nÀrmaste galaxgranne, 2.5 miljoner ljusÄr ivÀg

Doublecluster fotad med kameran i primÀrfokus i teleskopet. Ett av mina favoritobjekt och nÄgot jag stÀndigt Äterkommer till varje gÄng jag Àr ute. Visst Àr det vackert

Doublecluster fotad genom 18-115 objektivet i 115mm:

Orionnebulosan M42. Ett av natthimlens i sÀrklass mest fotograferade objekt nÄgonsin, och man kan förstÄ varför.

Hoppas nÄgon tyckte detta var intressant. NÄn mer astrointresserad hÀr? Undrar ni nÄgot, frÄga pÄ

/Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
●

HÀftiga bilder och utrustning! Jag Àr ocksÄ vÀldigt intresserad av astronomi. Jag Àr faktiskt sÄ intresserad att jag kommer att skola om mig till hösten och satsa pÄ en karriÀr inom rymdindustrin. Jag sysslar dÀremot inte sÄ mycket med egna observationer, sÄ jag kan inte sÀga sÄ mycket om det men jag kan tipsa om lite andra saker angÄende Àmnet:

Kunskap
Det finns sÄ sjukt mycket information om astronomi och rymden, vilket Àr toppen, men det kan vara övervÀldigande att veta var man ska börja om man Àr ny. Jag kan dÀrför rekommendera DK publishing's bok Universe. NÀr jag kommer att tÀnka pÄ det sÄ rekommenderar jag alla DK's böcker. De Àr utformade som uppslagsverk med mycket bilder, och texten Àr skriven pÄ enkel och lÀttförstÄelig engelska. HÀr Àr ett exempeluppslag:

De Àr perfekta att bara blÀddra runt i och ger en grundlÀggande kunskap inom vilket Àmne du vill, inte bara astronomi. Allvarligt, de har böcker om allt. För den som föredrar videor över böcker Àr dokumentÀrserien Cosmos ett mÄste. Jag ser om den en gÄng om Äret, och den lyckas förbluffa mig varje gÄng. Den gÄr faktiskt dygnet runt pÄ Twitch. Sedan har ocksÄ YouTube-kanalen Crash Course en serie om astronomi som Àr vÀldigt bra.

Bidragande
MÄnga tÀnker inte pÄ det, men vem som helst kan faktiskt bidra till vetenskaplig forskning. Jag Àr exempelvis medlem i Planetary Society. Det Àr en vÀlgörenhetsorganisation vars mÄl Àr att hÄlla uppe intresset av rymdutforskning, framförallt dÄ för att söka efter liv pÄ andra vÀrldar. Ett annat kanske mindre kÀnt sÀtt man kan bidra pÄ Àr genom hemsidor som Zooniverse, dÀr vem som helst kan hjÀlpa forskare sortera forskningsdata. Exempelvis i Galaxy Zoo fÄr du identifiera galaxtyper genom att se pÄ foton av galaxer.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Automatoaster:

HÀftiga bilder och utrustning! Jag Àr ocksÄ vÀldigt intresserad av astronomi. Jag Àr faktiskt sÄ intresserad att jag kommer att skola om mig till hösten och satsa pÄ en karriÀr inom rymdindustrin. Jag sysslar dÀremot inte sÄ mycket med egna observationer, sÄ jag kan inte sÀga sÄ mycket om det men jag kan tipsa om lite andra saker angÄende Àmnet:

Kunskap
Det finns sÄ sjukt mycket information om astronomi och rymden, vilket Àr toppen, men det kan vara övervÀldigande att veta var man ska börja om man Àr ny. Jag kan dÀrför rekommendera DK publishing's bok Universe. NÀr jag kommer att tÀnka pÄ det sÄ rekommenderar jag alla DK's böcker. De Àr utformade som uppslagsverk med mycket bilder, och texten Àr skriven pÄ enkel och lÀttförstÄelig engelska. HÀr Àr ett exempeluppslag:
https://res.cloudinary.com/dk-hub/image/upload/q_75,c_limit,f_auto,w_3006,h_1232/DK/ef2352a0dfe94b5aa047b42a613fa698/0245ff4a198848749e67d8d8d983e8b7.jpg
De Àr perfekta att bara blÀddra runt i och ger en grundlÀggande kunskap inom vilket Àmne du vill, inte bara astronomi. Allvarligt, de har böcker om allt. För den som föredrar videor över böcker Àr dokumentÀrserien Cosmos ett mÄste. Jag ser om den en gÄng om Äret, och den lyckas förbluffa mig varje gÄng. Den gÄr faktiskt dygnet runt pÄ Twitch. Sedan har ocksÄ YouTube-kanalen Crash Course en serie om astronomi som Àr vÀldigt bra.

Bidragande
MÄnga tÀnker inte pÄ det, men vem som helst kan faktiskt bidra till vetenskaplig forskning. Jag Àr exempelvis medlem i Planetary Society. Det Àr en vÀlgörenhetsorganisation vars mÄl Àr att hÄlla uppe intresset av rymdutforskning, framförallt dÄ för att söka efter liv pÄ andra vÀrldar. Ett annat kanske mindre kÀnt sÀtt man kan bidra pÄ Àr genom hemsidor som Zooniverse, dÀr vem som helst kan hjÀlpa forskare sortera forskningsdata. Exempelvis i Galaxy Zoo fÄr du identifiera galaxtyper genom att se pÄ foton av galaxer.

Tack för tipset om böckerna ska ta en koll.
Men jag svÀljer sÄ sjukt mycket dokumentÀrer ocksÄ. Youtube har ju en jÀkla massa om man sÀger sÄ, det Àr nÄt nytt som rullar varje kvÀll.
Samtidigt som det Àr intressant Àr det ocksÄ bra sovmaterial, hur nu det kan gÄ ihop haha
Jag har sömnsvÄrigheter och mÄste i princip ha nÄt rullande pÄ en skÀrm för att kunna distrahera mig frÄn min egen hjÀrna som gÄr pÄ högvarv nÀr det Àr dags att komma till ro.

LÄter som en god ide att förkovra dig i astronomi om du har intresset SjÀlv hade jag mer Àn gÀrna, men har vÀl kÀnnt att matten skulle satt stopp.

Fast det gÄr bra att lÀra sig mycket om hur det fungerar pÄ lekmannanivÄ ocksÄ, men kanske inte pÄ detaljnivÄ.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag ligger vÀl pÄ nivÄn att det Àr roligt att fota lite stjÀrnor ibland, men att man inte Àr sÄ investerad i teknik som man kanske borde vara. T.ex. fÄr jag nöja mig med ganska korta exponeringar. Hade gÀrna haft ett följande teleskop, eller Ätminstone montering.

DÀremot har jag Àven ett litet 5" eller om det Àr 6" spegelteleskop. Det Àr riktigt roligt att titta i nÀr förhÄllanden Àr dom rÀtta. Första gÄngen jag sÄg Jupiter och att man faktiskt ser rÀnderna blev lite av en ögonöppnare. Otroligt hÀftigt! Har inte hittat igen Saturnus Àn tyvÀrr, men det vore ocksÄ lÀckert!

HÀr ikring har man ganska bra förutsÀttningar att hitta en svart natthimmel sÄ egentligen har man ju ingen ursÀkt att inte skaffa Ätminstone ett lite bÀttre teleskop. Ja, förutom platsbrist dÄ..

@Peter77: Ang sömnsvĂ„righeter, har du testat pĂ„ mindfulness nĂ„gonting? Är inne och nosar lite pĂ„ det sjĂ€lv eftersom jag har haft problem med stress/Ă„ngest och haft svĂ„rt att somna sjĂ€lv tidigare. VĂ€ldigt bra tycker jag, men man Ă€r för dĂ„lig pĂ„ att ta sig den tid det tar ibland. Ge det ett försök vetja! Observera, jag försöker inte leka doktor, men jag har vĂ€l tyckt sjĂ€lv att det dĂ€r har varit lite tramsigt, och sĂ„ visar det sig att det funkar ganska bra... VĂ€rt att testa med andra ord.

Visa signatur

.:bjorn

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

@Peter77: Riktigt hÀftiga foton! Jag Àr inte intresserad pÄ det sÀttet men kan ofta bli fascinerad över allt som har med rymden att göra nÀr jag ser den sortens bilder.

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Astronomi Àr intressant i mitt tycke.

Enda jag gör Àr att kolla pÄ teorier om detta pÄ YT och kollar in NASA dÄ och dÄ för att hÄlla mig uppdaterad

AvstÄnden i rymden Àr patetiskt lÄnga..Äka i ljusets hastighet i 5 Är för att nÄ nÀrmsta ''jordliknande '' planet.

Visa signatur

-StÀng av snabbstart i ditt Windows.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag ligger vÀl pÄ nivÄn att det Àr roligt att fota lite stjÀrnor ibland, men att man inte Àr sÄ investerad i teknik som man kanske borde vara. T.ex. fÄr jag nöja mig med ganska korta exponeringar. Hade gÀrna haft ett följande teleskop, eller Ätminstone montering.

DÀremot har jag Àven ett litet 5" eller om det Àr 6" spegelteleskop. Det Àr riktigt roligt att titta i nÀr förhÄllanden Àr dom rÀtta. Första gÄngen jag sÄg Jupiter och att man faktiskt ser rÀnderna blev lite av en ögonöppnare. Otroligt hÀftigt! Har inte hittat igen Saturnus Àn tyvÀrr, men det vore ocksÄ lÀckert!

HÀr ikring har man ganska bra förutsÀttningar att hitta en svart natthimmel sÄ egentligen har man ju ingen ursÀkt att inte skaffa Ätminstone ett lite bÀttre teleskop. Ja, förutom platsbrist dÄ..

@Peter77: Ang sömnsvĂ„righeter, har du testat pĂ„ mindfulness nĂ„gonting? Är inne och nosar lite pĂ„ det sjĂ€lv eftersom jag har haft problem med stress/Ă„ngest och haft svĂ„rt att somna sjĂ€lv tidigare. VĂ€ldigt bra tycker jag, men man Ă€r för dĂ„lig pĂ„ att ta sig den tid det tar ibland. Ge det ett försök vetja! Observera, jag försöker inte leka doktor, men jag har vĂ€l tyckt sjĂ€lv att det dĂ€r har varit lite tramsigt, och sĂ„ visar det sig att det funkar ganska bra... VĂ€rt att testa med andra ord.

Ah, du har spegelteleskop. Jag funderade lite pÄ det först men avskrÀcktes lite dels av kollimering som kan behöva göras ibland, samt sÄ upplever jag att kontrasten i bilden Àr lite bÀttre i en refraktor. Annars fÄr man ju mycket mer bang for the buck, Àven om spegeln stjÀl lite av öppningsdiametern.

Ja Jupiter var riktigt hÀftigt att se. Nu presterar mitt teleskop som bÀst upp till ca 100x förstoring, dÀrefter börjar CA bli mer och mer pÄtaglig. Det Àr dÀrför jag vill ha en apokromatisk refraktor. Den kan du pusha hur lÄng som helst och den börjar precis bli "varm i klÀderna" frÄn 200x och uppÄt

Men Jupiter i 100x Àr trevligt, man ser mycket detaljer bara dÀr. Har man tur kollar man pÄ den precis nÀr de galilleiska mÄnarna passerar och dÄ kan du tydligt se skuggan pÄ planeten. HÀftigt!

Med lite trÀning kan man ocksÄ se norra och södra ekvatorialbÀltena ocksÄ med sina vÀdersystem. MÄnarna ser man tydligt ocksÄ i en kikare med sÄ lÄg förstoring som 8x. De ser ju inte ut som "diskar" sÄklart utan mer som ljusprickar. Man fÄr upp i 200x och över innan man ser att de Àr nÄgot mer Àn prickar.

2018 var mycket gynnsamt Är för planeobservationer. Mars, Jupiter och Saturnus stod alla i bra lÀgen och Mars var som nÀrmast jorden förra Äret.

Min Àldsta dotter (7 Är) hörde mig prata lyriskt om nÀr jag observerat Jupiter. Jag sa till henne att den syntes som bÀst pÄ senkvÀllen framÄt 11tiden. SÄ jag fick helt enkelt lova att vÀcka henne och ta henne ut sÄ hon fick titta

Sagt och gjort, den kvÀllen gick jag in och vÀckte henne kl 23 pÄ kvÀllen, bar min sömndruckna dotter ut i hallen, hjÀlpte henne klÀ pÄ sig och ledde henne ut pÄ stappliga ben, ut till teleskopet som stod instÀllt och redo och följde planeten.

Hon tittade lÀnge och vÀl och blev fascinerad och vaknade till lite, tittade en 10-15 minuter och sen gick vi in sÄ hon kunde lÀgga sig igen.

Det gav bÄde henne och mig ett minne för livet, att ha gett min dotter den upplevelsen

Saturnus stod ocksÄ bra till förra Äret, men dÄ den Àr lÀngre ivÀg gick det inte att se sÄ mycket detaljer, men man sÄg tydligt ringarna som stod ut frÄn planeten.

Försökte dra upp förstoringen till 136x men CA gjorde bilden svÄr att tyda.

Har dock upptÀckt i efterhand att om jag sÀtter i en Barlowlins före okularen, sÄ blir CA betydligt mindre pÄtaglig dÄ ljuset fÄr en lins till att passera genom som korrigerar brytningen lite.

Har kollat pÄ mÄnens kratrar i 212x och det Àr sjukt hÀftigt dÄ man ser djupt ner i dom

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Andreaz1:

@Peter77: Riktigt hÀftiga foton! Jag Àr inte intresserad pÄ det sÀttet men kan ofta bli fascinerad över allt som har med rymden att göra nÀr jag ser den sortens bilder.

Ja, jag hÄller med.

Och eftersom det mesta Àr sÄ ljussvagt att det finns inte en chans att kunna se nÄgot med blotta ögat (oftast) vad gÀller deep sky objekt, sÄ kan man ju utifrÄn bilderna "observera", se vad objekten bestÄr av och dra slutsatser om sammansÀttning, hur gravitationen pÄverkar och sÄ vidare.

Sedan Àr bilderna ett bra sÀtt att skapa intresse ocksÄ.
Jag brukar uploada mina bilder pÄ Facebook, och nÀr jag började göra det sÄ blev det en snackis pÄ min avdelning pÄ jobbet. Alla var inne och kollade pÄ bilderna och började fundera, och folk kom fram till mig och pratade och frÄgade och sÄ vidare.

SÄnt tycker jag Àr jÀtteroligt, nÀr man kan bidra med nÄgot som fÄr folk att fundera. PÄ nÄgot annat Àn livets vardagliga grÄaktigheter.

Jag kÀnner sjÀlv att jag mÄr bra i sjÀlen av att fundera över nÄgot annat som Àr mer bestÀndigt Àn det flyktiga liv vi lever. Att förstÄ att vi Àr en liten brÀcklig del av vÄrt kosmos och man förstÄr Ànnu mer hur viktigt det Àr att vÄrda det vi har hÀr.

För vad vi kÀnner till just nu i alla fall, sÄ Àr vi ganska ovanliga

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
●

Hej,

Jag har alltid varit intresserad av rymden, och suget att ta det nÀsta steg och köpa ett teleskop och börja kika pÄ universums under Àr nÀra till hands.

Dock bor jag i ett radhus i en förort till Stockholm sÄ jag misstÀnker att det inte ens Àr en ide att försöka pga ljusföroreningar.

NĂ„gon som har koll pĂ„ detta? Är det bara och glömma och vĂ€nta tills man flyttar ut pĂ„ landet eller Ă€r det inte sĂ„ farligt som jag tror?

Tack pÄ förhand

Visa signatur

---------------------------

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av KimpisKompis:

Hej,

Jag har alltid varit intresserad av rymden, och suget att ta det nÀsta steg och köpa ett teleskop och börja kika pÄ universums under Àr nÀra till hands.

Dock bor jag i ett radhus i en förort till Stockholm sÄ jag misstÀnker att det inte ens Àr en ide att försöka pga ljusföroreningar.

NĂ„gon som har koll pĂ„ detta? Är det bara och glömma och vĂ€nta tills man flyttar ut pĂ„ landet eller Ă€r det inte sĂ„ farligt som jag tror?

Tack pÄ förhand

Hej!

FörstÄr att det kÀnns lite hopplöst. Dock kommer du kunna se planeterna bra sÄvida du har fri sikt i rÀtt riktningar sÄ att sÀga, och mÄnen givetvis ocksÄ och den Àr riktigt fascinerande att kolla pÄ i teleskop.

DÀremot deep sky objekt sÄsom galaxer, stjÀrnhopar, nebulosor kommer du ha riktigt svÄrt med. Nebulosor Àr svÄrt Àven med mörk himmel, men man ser dem iaf.

Du kan ju alltid skaffa teleskopet ÀndÄ nu, och kika pÄ mÄnen och det som du kan se sÄ att sÀga. Det kommer du ha stor glÀdje av tror jag. Sen om du flyttar ut till gynnsammare förhÄllande kommer du redan ha grejerna och en helt ny vÀrld öppnar sig

För bÀsta ljussamlande förmÄnga vilket kommer gynna dig Àven i din sits nu, sÄ skulle jag rekommendera dig största möjligha öppningsdiameter.

Det var otroligt stjÀrnklart nu ikvÀll sÄ jag gav mig ut pÄ gÄrden och lade mig i solstolen fullt pÄpÀlsad med min TS Optics 20x80 triplet semi apo kikare. Det var nÀrmare 2 mÄnader sedan jag var ute och observerade sist, sÄ stjÀrnhimlen har vridit rejÀlt pÄ sig vilket kan vara lite förvirrande.

Men jag hann kika en bra stund pÄ Dubbelhopen i perseus (doublecluster) innan den gick ner bakom trÀden, gud vad jag Àlskar att titta pÄ den. Man blir helt förtrollad av dels hoparna i sig, men Àven havet av stjÀrnor runtomkring i det omrÄdet. Det Àr otroligt tÀtt av stjÀrnor i omrÄdet eftersom det ligger mitt i centralplanet pÄ en av galaxens armar.
Man vet att man Àr nÀra nÀr man ser mer och mer och tÀtare mellan stjÀrnorna, sedan Àr det som spiralmönster av relativt ljusstarka stjÀrnor som visar vÀgen in mot hoparna.

Lyckades Àven hitta M81 och M82 med kikaren som ligger snett till höger ovanför karlavagnen pÄ den sida dÀr handtaget inte Àr. Har haft problem att hitta dem i kikaren förut men nu hittade jag dem pÄ ren tur, rakt pÄ bara nÀr jag vÀnde kikaren dit och vyn var inte sÄ stor som pÄ teleskopbilderna jag tagit, men formerna och strukturerna var omisskÀnnliga. Rekognoscerade i omrÄdet runtomkring för att kunna hitta tillbaka nÀsta gÄng.

Kikade ocksÄ pÄ orionnebulosan som Àr magnifik i kikaren. Man ser inga fÀrger (det fÄr man ta lÄngtidsexponeringar för att fÄ fram) men man ser en tydlig ljusstark vit dimma och sÄ sprakar det av stjÀrnor i den dÀr dimman. Vackert!

Alltid en trevlig avkoppling i slutet av en dag, dels att vara ute i naturen men sÄklart ocksÄ fÄ titta pÄ det jag Àlskar allra mest, ut i universum

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

@Peter77: Jag tÀnkte faktiskt pÄ denna trÄd nÀr jag var ute en kvÀll och himlen var helt stjÀrnklar. TÀnkte att jag ville försöka fÄ nÄgra amatöriga bilder med mobilen och de blev mycket bÀttre Àn jag trodde Àven om de Àr ljusÄr frÄn dina. Dock vÀldigt kul att Àven mobilkameran med lÄng exponering kunde plocka upp mycket mer Àn jag kunde med bara ögonen!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vintergatan tagen frÄn min Oneplus 5.

Men kul med lite astronomi. Men för in del sÄ har det utvecklats till mer av ett intresse för kosmologi. Astronomi med teleskop och dylikt Àr numera nog nÄgot jag bara Àgnat mig Ät om jag haft alldeles för mycket pengar. :/

PermalÀnk
●
Skrivet av Peter77:

LÄter som en god ide att förkovra dig i astronomi om du har intresset SjÀlv hade jag mer Àn gÀrna, men har vÀl kÀnnt att matten skulle satt stopp.

Fast det gÄr bra att lÀra sig mycket om hur det fungerar pÄ lekmannanivÄ ocksÄ, men kanske inte pÄ detaljnivÄ.

Tack, men nu Ă€r det inte astronomi jag har sikte pĂ„, utan jag vill jobba med rymdfart, d.v.s. den tekniska sidan. Jag jobbar redan idag med ett tekniskt yrke, men saknar just nu utbildningen som rymdindustrin krĂ€ver, sĂ„ det tĂ€nker jag Ă€ndra pĂ„. Är inte heller nĂ„gon matteexpert, men jag tĂ€nker inte lĂ„ta det avskrĂ€cka mig.

Skrivet av Peter77:

Min Àldsta dotter (7 Är) hörde mig prata lyriskt om nÀr jag observerat Jupiter. Jag sa till henne att den syntes som bÀst pÄ senkvÀllen framÄt 11tiden. SÄ jag fick helt enkelt lova att vÀcka henne och ta henne ut sÄ hon fick titta

Sagt och gjort, den kvÀllen gick jag in och vÀckte henne kl 23 pÄ kvÀllen, bar min sömndruckna dotter ut i hallen, hjÀlpte henne klÀ pÄ sig och ledde henne ut pÄ stappliga ben, ut till teleskopet som stod instÀllt och redo och följde planeten.

Hon tittade lÀnge och vÀl och blev fascinerad och vaknade till lite, tittade en 10-15 minuter och sen gick vi in sÄ hon kunde lÀgga sig igen.

Det gav bÄde henne och mig ett minne för livet, att ha gett min dotter den upplevelsen

Skrivet av Peter77:

Sedan Àr bilderna ett bra sÀtt att skapa intresse ocksÄ.
Jag brukar uploada mina bilder pÄ Facebook, och nÀr jag började göra det sÄ blev det en snackis pÄ min avdelning pÄ jobbet. Alla var inne och kollade pÄ bilderna och började fundera, och folk kom fram till mig och pratade och frÄgade och sÄ vidare.

SÄnt tycker jag Àr jÀtteroligt, nÀr man kan bidra med nÄgot som fÄr folk att fundera. PÄ nÄgot annat Àn livets vardagliga grÄaktigheter.

Jag kÀnner sjÀlv att jag mÄr bra i sjÀlen av att fundera över nÄgot annat som Àr mer bestÀndigt Àn det flyktiga liv vi lever. Att förstÄ att vi Àr en liten brÀcklig del av vÄrt kosmos och man förstÄr Ànnu mer hur viktigt det Àr att vÄrda det vi har hÀr.

För vad vi kÀnner till just nu i alla fall, sÄ Àr vi ganska ovanliga

Fantastiskt att du fÄr andra involverade! Det Àr nÄgot jag verkligen kan bli bÀttre pÄ. Jag undrar ibland hur vÄr vÀrld hade sett ut om fler sÄg saker och ting ur ett kosmiskt perspektiv, om endast bara nÄgon gÄng dÄ och dÄ... fast sedan ÄtergÄr jag bara med att skruva elektronik eller designa rymdfarkoster. Kanske kan jag en dag Ästadkomma det med hjÀlp av teknik.

Skrivet av VadSaDu:

AvstÄnden i rymden Àr patetiskt lÄnga..Äka i ljusets hastighet i 5 Är för att nÄ nÀrmsta ''jordliknande '' planet.

Var beredd pÄ att fÄ ditt huvud att explodera:
Om avstÄndet mellan jorden och solen vore 1 cm, skulle nÀrmaste stjÀrna (Proxima Centauri) vara motsvarande 2600 m dÀrifrÄn!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Andreaz1:

@Peter77: Jag tÀnkte faktiskt pÄ denna trÄd nÀr jag var ute en kvÀll och himlen var helt stjÀrnklar. TÀnkte att jag ville försöka fÄ nÄgra amatöriga bilder med mobilen och de blev mycket bÀttre Àn jag trodde Àven om de Àr ljusÄr frÄn dina. Dock vÀldigt kul att Àven mobilkameran med lÄng exponering kunde plocka upp mycket mer Àn jag kunde med bara ögonen!

https://i.imgur.com/1ME31df.jpg
https://i.imgur.com/YgHSZMU.jpg

Hej

Bra bilder! Ja det Àr kul att se vad kameran eller telefonen kan plocka upp, som inte ögat kan se
Ser att du fÄtt till Cassiopeja och Àven Perseus stjÀrnbild. och dubbelhopen syns pÄ din bild ocksÄ, ser du det? I den översta bilden alltsÄ.

Har du möjlighet att stÀlla upp ISO pÄ mobilkameran ocksÄ till ca 800-1600 sÄ prova det och du kommer tappa hakan

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Aleshi:

Vintergatan tagen frÄn min Oneplus 5.

https://i.imgur.com/4jRdvuK.jpg

Men kul med lite astronomi. Men för in del sÄ har det utvecklats till mer av ett intresse för kosmologi. Astronomi med teleskop och dylikt Àr numera nog nÄgot jag bara Àgnat mig Ät om jag haft alldeles för mycket pengar. :/

Mycket bra bild pÄ vintergatan!
Har tÀnkt försöka mig pÄ nÄgot liknande

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kom precis in efter en kvÀll ute med bÄda barnen. Vi tittade i teleskop och handkikare och pratade om rymden, njöt av nattens lugn som dÄ och dÄ avbröts av rÀvar som skÀllde/skrek i skogen och nÄt vildsvin som nöffade nÄnstans.

Tycker det Àr skönt att vara ute pÄ natten under stjÀrnorna

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem
●

Det Àr jÀkligt fascinerande, men eftersom jag bor i Stockholm finns det massvis med ljusföroreringar tyvÀrr, vet inte om det Àr vÀrt med teleskop dÄ? Hade varit nice att ha ett pÄ balkongen dock.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har varit ute och fotat lite ikvÀll igen
Wideshots med enbart kameraobjektiv ikvÀll.

Först ut Àr Perseus stjÀrnbild, centrerat pÄ stjÀrnan Mirfak i den stjÀrnbilden.
Perseus innehÄller bl.a ett öppet stjÀrnkluster som heter Messier 34,
och Doublecluster som ligger mellan Perseus och Cassiopeja syns ocksÄ i bildens nedre mitt.
Man kan ana ett mörkare omrÄde i bildens ovankant höger om mitten, det Àr ett av damm och stoftomrÄdena i detta stjÀrnrika omrÄde av Vintergatan.

Bilddata:

Nikon D3100 slr kamera
Nikonobjektiv 18-115mm
BrÀnnvidd 24mm
ISO 1600
Slutartid 30 sek
24 bilder tagna.

Blev en mysig bild Àven om skymningsljuset dröjer sig kvar lite till vÀnster i bilden

NÀsta bild tagen ikvÀll Àr pÄ stjÀrnbilden Kusken,som just nu ligger till vÀnster om Perseus, som jag ocksÄ fotade ikvÀll.

Kusken innehÄller 3st stjÀrnhopar: Messier 36, 37 och 38.
Bilden Àr tagen mot ett vÀldigtstjÀrntÀtt omrÄde som ligger mitt i Vintergatans centralplan.

Bilddata:

Nikon D3100 slr kamera
Nikonobjektiv 18-115mm
BrÀnnvidd 24mm
ISO 1600
Slutartid 30 sek
30 bilder tagna.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej

TÀnkte tipsa om "Breakthrough discovery in astronomy: press conference" live om 1 timme ungefÀr:

"European Commission will present a ground-breaking discovery by Event Horizon Telescope - an international scientific collaboration aiming to capture the first image of a black hole by creating a virtual Earth-sized telescope."

https://www.youtube.com/watch?v=Dr20f19czeE

Mvh

PermalÀnk
JubileumsmĂ€stare ★
●

@Urioz: Tack för pÄminnelsen! Detta kommer bli spÀnnande

Visa signatur

You have come a long way, baby!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Urioz:

Hej

TÀnkte tipsa om "Breakthrough discovery in astronomy: press conference" live om 1 timme ungefÀr:

"European Commission will present a ground-breaking discovery by Event Horizon Telescope - an international scientific collaboration aiming to capture the first image of a black hole by creating a virtual Earth-sized telescope."

https://www.youtube.com/watch?v=Dr20f19czeE

Mvh

TACK!!!!

Visste att man höll pÄ med detta men inte att man nu lyckats. Det Àr inget annat Àn helt fantastiskt.
Hittills har man kunnat göra kvalificerade gissningar om dess natur och kommit fram med en del hyfsat vÀl underbyggda teorier, men vÄr förstÄelse av dessa mÀrkliga objekt kommer nog ta fart ordentligt nu. Det Àr ju svÄrt ÀndÄ att förstÄ nÄgot man inte kan se. Men nu har det Àndrats.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Peter77:

Hej

Bra bilder! Ja det Àr kul att se vad kameran eller telefonen kan plocka upp, som inte ögat kan se
Ser att du fÄtt till Cassiopeja och Àven Perseus stjÀrnbild. och dubbelhopen syns pÄ din bild ocksÄ, ser du det? I den översta bilden alltsÄ.

Har du möjlighet att stÀlla upp ISO pÄ mobilkameran ocksÄ till ca 800-1600 sÄ prova det och du kommer tappa hakan

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Jag sÄg inte din redigering av inlÀgget dÀr. Cassiopeia visste jag men det var mer ren tur att jag rÄkade centrera bilden pÄ den. Perseus och dubbelhopen vet jag faktiskt inte vad det Àr sÄ jag hade inte kunnat peka ut det sjÀlv. Ju mer jag tittar desto mer fascinerad blir jag av alla helt olika fÀrger pÄ stjÀrnorna. Tackar för tipset, ska prova stÀlla upp ISO! Den första bilden dÀr togs med ISO 160 tror jag sÄ det lÀr bli enorm skillnad, vill bara inte det ska bli för brusigt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Andreaz1:

Jag sÄg inte din redigering av inlÀgget dÀr. Cassiopeia visste jag men det var mer ren tur att jag rÄkade centrera bilden pÄ den. Perseus och dubbelhopen vet jag faktiskt inte vad det Àr sÄ jag hade inte kunnat peka ut det sjÀlv. Ju mer jag tittar desto mer fascinerad blir jag av alla helt olika fÀrger pÄ stjÀrnorna. Tackar för tipset, ska prova stÀlla upp ISO! Den första bilden dÀr togs med ISO 160 tror jag sÄ det lÀr bli enorm skillnad, vill bara inte det ska bli för brusigt.

Tog mig friheten att highlighta lite grejer pÄ din bild, hoppas det var ok! KÀnner du upptÀckarglÀdjen nu?

Edit: Ska naturligtvis inte vara "stjÀrnbil" utan stjÀrnbild men jag orkar inte Àndra mer nu

//P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag vill tipsa er intresserade om en av Sveriges mest seriösa handlare av teleskop, microskop och kikare Astro Sweden : https://astro.astrosweden.se/ . De har Àven en fullproppad butik i Skara utmed E20

PermalÀnk
Medlem
●

HĂ€rlig trĂ„d med bilder, vore skoj med lite uppladdningar frĂ„n folk sĂ„ kan Peter förklara vad som syns pĂ„ bilderna. Du verkar vĂ€ldigt kunnig bĂ„de gĂ€llande konsten att fota och vetenskapen om rymden. Kommer följa trĂ„den med intresse. Är vĂ€ldigt rymdintresserad hĂ€r med.

Visa signatur

Intel NUC :(

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Akerhage:

HĂ€rlig trĂ„d med bilder, vore skoj med lite uppladdningar frĂ„n folk sĂ„ kan Peter förklara vad som syns pĂ„ bilderna. Du verkar vĂ€ldigt kunnig bĂ„de gĂ€llande konsten att fota och vetenskapen om rymden. Kommer följa trĂ„den med intresse. Är vĂ€ldigt rymdintresserad hĂ€r med.

Ja det var en bra idé Roligt hursomhelst och se andras bilder.
Kunnig? Nja men man lÀr sig mer och mer, dock Àr jag rÀtt dÄlig pÄ stjÀrnbilder, men detta försöker jag bli bÀttre pÄ Har mÀrkt att det Àr sÄ mycket lÀttare att hitta objekt om man kan stjÀrnbilderna.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Lite bilder pÄ optisk utrustning, nÀrmare bestÀmt lite kikare Har 3 st varav det senaste tillskottet Àr den stora TS Optics 20x80 Triplet Semi Apo kikaren.

Fantastisk skÀrpa och fÀrgkorrigering. Med den förstoringen och utan APO optik (fler linselement i strÄlgÄngen med specialcoating och low dispersion glas) hade skÀrpan varit bedrövlig. Men nu Àr den fantastisk och ljusÄr bÀttre Àn 16x50 kikaren, som Àven den Àr hyfsat ok faktiskt, men kanske inte sÄ mycket för stjÀrnor som att kolla pÄ mÄnen, som Àr lite mer förlÄtande..
Dock finns det betydligt bÀttre APO kikare Àn denna ocksÄ men för prislappen man betalar sÄ Àr prestandan riktigt riktigt bra.
Den Àr en fröjd att observera med, dock ganska tajt fokusomrÄde men nÀr man hittar fokus Àr stjÀrnorna "pin point" precis som man vill ha det. Och nÀr skÀrpan Àr sÄ bra sÄ kommer finare mer ljussvaga detaljer fram ocksÄ.

Funderar ni pÄ en kikare för astrobruk? SlÄ till! Jag vet att Celestron har nÄgra populÀra ocksÄ i 15x70 för ca 1000kr, sedan har de en 25x100 ocksÄ som har jag för mig gÄr loss pÄ ca 4000kr, men ingen av dem har apo optik sÄ skÀrpan Àr nog inte riktigt lika bra.
Sen tycker jag att den optimala förstoringen pÄ en kikare för astrobruk ligger nÄgonstans mellan 10x20x beroende pÄ vad man vill kolla pÄ, sÄ man vill förstÄs ha flera kikare...;)

Lite bilder

RejÀlt case! VÀldigt imponerad av detta mtp att priset för kikaren och caset ligger pÄ 2495, vilket Àr helt otroligt billigt för den optiska prestandan man fÄr.

Vikbara ögonmusslor och justeringsring pÄ högra okularet för avvikande dioptri (denna ser man dock inte pÄ denna bilden) samt tekniska data (finns inte sÄ mycket att ange mer Àn förstoringsgrad x objektivdiameter samt fov (56m synfÀlt pÄ 1000 meter)

StorleksjÀmförelse med 2 andra kikare jag har, en 16x50 och en 8x30. 20x80 kikaren Àr en beast i jÀmförelse

StorleksjÀmförelse objektivdiameter mellan 20x80 kikaren och 16x50 kikaren. HÀr ser man ocksÄ den rosa/lila fÀrgton pÄ linserna som Àr vanligt med Apo-optik.

Ha det gott

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har ett enormt astronomiintresse. Men jag mÄste sÀga att jag inte lÀngre Àr lika sugen pÄ att sjÀlv kolla genom optik. Det Àr sÀllan sÄ övervÀldigande som jag tyckte i början.

Jag bor ocksÄ i ett stadsnÀra omrÄde dÀr det inte gÄr att se svagare objekt Àn mag 4, och knappt ens det. UngefÀr 8 pÄ Bortle-skalan. Eftersom jag saknar bil Àr det ganska svÄrt att ta sig till ett bra, mörkt stÀlle med utrustning och allt. SÄ jag nöjer mig med det som gÄr att fÄ frÄn rymdforskningsorganisationerna, eftersom det alltid vida övertrÀffar det som gÄr att fÄ frÄn till och med avancerade amatörutrustningar.

Men jag Àr ÀndÄ sugen pÄ lite astrofotografi, kanske mer för att göra det Àn för att jag rÀknar med nÄt strÄlande resultat. Mer teknikövning. Det fÄr bli av nÀr jag har rÄd med bil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Jag har ett enormt astronomiintresse. Men jag mÄste sÀga att jag inte lÀngre Àr lika sugen pÄ att sjÀlv kolla genom optik. Det Àr sÀllan sÄ övervÀldigande som jag tyckte i början.

Jag bor ocksÄ i ett stadsnÀra omrÄde dÀr det inte gÄr att se svagare objekt Àn mag 4, och knappt ens det. UngefÀr 8 pÄ Bortle-skalan. Eftersom jag saknar bil Àr det ganska svÄrt att ta sig till ett bra, mörkt stÀlle med utrustning och allt. SÄ jag nöjer mig med det som gÄr att fÄ frÄn rymdforskningsorganisationerna, eftersom det alltid vida övertrÀffar det som gÄr att fÄ frÄn till och med avancerade amatörutrustningar.

Men jag Àr ÀndÄ sugen pÄ lite astrofotografi, kanske mer för att göra det Àn för att jag rÀknar med nÄt strÄlande resultat. Mer teknikövning. Det fÄr bli av nÀr jag har rÄd med bil.

Hej!

Ja, jag hÄller med dig lite om den visuella upplevelsen, tyckte sjÀlv att det var lite av en besvikelse i början.

Hade sett mÄnga tjusiga astrobilder, och hade vÀl en förvÀntan om att den visuella upplevelsen skulle bli densamma, nÀr det i sjÀlva verket blev lite "meh" Men upplevelsen blir bÀttre och bÀttre, ju mer man gÄr upp i optisk kvalitet (och prislapp), tycker jag.
Givet Àr ju dock att man har en natthimmel som gör att optiken kan prestera till sitt yttersta sÄ att sÀga.

Och nÀr man vÀl vet vad man har att förvÀnta sig, sÄ blir det ÀndÄ en mycket trevlig upplevelse. Jakten pÄ objekten, att lÀra sig hitta dem, och dÀrmed lÀra sig att orientera sig i det hav av stjÀrnor som ibland omger objekten, att hitta "vÀgvisare" man kan anvÀnda för att hitta dit, det blir en upplevelse i sig. DÀr man verkligen fÄr sÀtta de grÄ cellerna i arbete, och förundras nÀr man hittar vad man söker, i total stillhet. Och att ligga med en bra kikare och studera havet av stjÀrnor i och runt cassiopeja, tja, jag tycker det Àr sÄ vackert sÄ det tangerar nog för mig en nÀrmast andlig upplevelse, utan att jag Àr det minsta religiös annars

Tycker det Àr ballt att galaxen jag tittar pÄ som kanske ligger 12 miljoner ljusÄr ivÀg, dess fotoner började sin resa genom rymden lÄngt före det fanns mÀnniskor pÄ jorden, och nÀr vi hade en helt annan fauna, innan istidar och allt sÄdant, och nu Àr det mitt öga dessa fotoner trÀffar.

Men jag har vÀl kommit till den punkten nu att jag tycker mitt nuvarande teleskop suger lite, jag vill komma upp i öppningsdiameter och optisk kvalitet, men har lite kvar att spara.

Förresten, du hade ett enbent stativ. Det lÀt intressant, vad heter det och vad gick det pÄ, ca?

//P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Peter77:

Hej!

Ja, jag hÄller med dig lite om den visuella upplevelsen, tyckte sjÀlv att det var lite av en besvikelse i början.

Hade sett mÄnga tjusiga astrobilder, och hade vÀl en förvÀntan om att den visuella upplevelsen skulle bli densamma, nÀr det i sjÀlva verket blev lite "meh" Men upplevelsen blir bÀttre och bÀttre, ju mer man gÄr upp i optisk kvalitet (och prislapp), tycker jag.
Givet Àr ju dock att man har en natthimmel som gör att optiken kan prestera till sitt yttersta sÄ att sÀga.

Och nÀr man vÀl vet vad man har att förvÀnta sig, sÄ blir det ÀndÄ en mycket trevlig upplevelse. Jakten pÄ objekten, att lÀra sig hitta dem, och dÀrmed lÀra sig att orientera sig i det hav av stjÀrnor som ibland omger objekten, att hitta "vÀgvisare" man kan anvÀnda för att hitta dit, det blir en upplevelse i sig. DÀr man verkligen fÄr sÀtta de grÄ cellerna i arbete, och förundras nÀr man hittar vad man söker, i total stillhet. Och att ligga med en bra kikare och studera havet av stjÀrnor i och runt cassiopeja, tja, jag tycker det Àr sÄ vackert sÄ det tangerar nog för mig en nÀrmast andlig upplevelse, utan att jag Àr det minsta religiös annars

Tycker det Àr ballt att galaxen jag tittar pÄ som kanske ligger 12 miljoner ljusÄr ivÀg, dess fotoner började sin resa genom rymden lÄngt före det fanns mÀnniskor pÄ jorden, och nÀr vi hade en helt annan fauna, innan istidar och allt sÄdant, och nu Àr det mitt öga dessa fotoner trÀffar.

Men jag har vÀl kommit till den punkten nu att jag tycker mitt nuvarande teleskop suger lite, jag vill komma upp i öppningsdiameter och optisk kvalitet, men har lite kvar att spara.

Förresten, du hade ett enbent stativ. Det lÀt intressant, vad heter det och vad gick det pÄ, ca?

//P

Jovisst, klart att en mörk himmel och ett rör pÄ 250-300 mm skulle ge ganska bra vyer. Men det blir rÀtt mycket pengar för (i mitt fall) vÀldigt fÄ obstillfÀllen. Dessutom Àr det oftast vÀldigt kallt nÀr det Àr bra förhÄllanden... Jag Àr en fryslort!

Mitt enbensstativ Àr nog inköpt under första halvan av 00-talet, och vad det kan ha kostat dÄ minns jag inte. Inte jÀttemycket, skulle jag tro. 500-600 kr, kanske. Och ett enaxligt stativhuvud (det Àr jÀtteenkelt att vrida enbensstativ, sÄ rent funktionellt blir det tvÄaxligt, typ alt-az) till det, med samma fÀste som pÄ mitt vanliga trebensstativ, sÄ jag slipper byta fÀstkloss pÄ kamerahuset. En kloss sitter pÄ 15-70-kikarens stativfÀste ocksÄ. IhopfÀllt Àr det litet och lÀtt att ta med. UtfÀllt, med fyra utdragbara segment ur det femte, blir det ca 150 cm högt (jag, 178 cm, lÄng, kan lÀgga hakan pÄ stativhuvudet), sÄ rÀtt lagom för kikare och kamera. Med stativhuvudet jag har pÄ vÀger det 550 g.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S