Den stora JRPG-tråden

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Den stora JRPG-tråden

Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att uppskatta de japanska rollspelens underbara värld här på SweC, och tänkte därför dra igång en tipstråd där vi kan tipsa om intressanta kommande spel eller rekommendera existerande spel vi inte vill att folk ska gå miste om. Tipsa på!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag sparkar igång det hela tänkte jag. Just nu är jag ganska insnöad på remastrade versioner av gamla favoriter som jag spelar med stor behållning.

Final Fantasy IX
Den här finfina pärlan från Final Fantasy-serien tillhör genrens allra bästa, och har sedan tidigare funnits tillgänglig i tillputsad version för PS4, Xbox One, PC, IOS/Android och Nintendo Switch. Den uppdaterade versionen är absolut inte felfri, ljudbuggen där världskartans musik startar om efter strider finns fortfarande kvar och jag råkade ut för att spelet låste sig två gånger på Switch, men överlag fungerar den väldigt bra och är en klar rekommendation för alla som missat den.

Den trevlig egenskap i den uppdaterade versionen är bland annat att det finns ett continue-system som låter spelaren återuppta sin spelsession från senaste scenbyte. Det innebär att man kan återuppta spelet även om det var länge sedan man sparade sist. Spelet autosparar mellan byten av scener, så om du går in på en boss och dör kan du återuppta spelet precis vid scenen innan du nådde bossen. Det här underlättar mycket, särskilt om man är ovan vid den här sortens JRPG:s och åker på pumpen titt som tätt. Det går också att stänga av slumpade strider (random battles) om man tycker att det blir enerverande (vilket det ibland kan bli i FFIX).

Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Del tolv är något av en vattendelare för FF-fans, men jag älskade det när det begav sig på PS2 och den remastrade versionen The Zodiac Age är fenomenalt trevlig. Högre upplösning och bilduppdatering matchas av förbättrade karaktärsmodeller och en rad nya funktioner, såsom möjligheten att accelerera utforskandet med 4x. Just detta gör väldigt mycket för speltiden, när jag spelade igenom det på PS2 lade jag 130 timmar första gången, och när jag körde igenom The Zodiac Age gjorde jag mer än jag gjorde första gången och ändå tog det bara cirka 70 timmar.

The Zodiac Age har också jobbsystemet från den japanska versionen av PS2-originalet, vilket gör det betydligt mer intressant att bygga upp sin grupp av karaktärer och de strategier det möjliggör. Jag har testkört versionen på PC/Steam och efter ett par timmar in fungerar det alldeles utmärkt, så den som helst vill spela på PC kan göra det utan problem. FFXII: The Zodiac Age finns till PS4, Xbox One och PC, och den 30 april kommer det till Switch också (blir en genomspelning till med andra ord).

Persona 5 R/S
Det här har inte officiellt avslöjats, även om Atlus antytt spelets existens en hel del. Persona 5 R ryktas vara en uppdaterad version av Persona 5 till PS3/PS4, som är ett av mina favorit-JRPG:s från de senaste åren. P5R sägs få uppdaterad presentation och nytt innehåll, precis som Atlust gjorde med Persona 4 Golden till PS Vita.

Den första trailern för projektet säger inte så mycket, mest antyder vad som komma skall, men jag hoppas om att det handlar om en uppdaterad version av originalet till PS4 som utnyttjar kraften i PS4 Pro bättre. Om det nya innehållet förbättrar spelet som P4 Golden gjorde med Persona 4 blir jag mycket lycklig. Och så hoppas jag slutligen också att ryktena om Persona 5S till Nintendo Switch också stämmer, då skulle jag bli överlycklig! Har börjat spela allt fler på Switch istället för på PS4, eftersom det är så smidigt att kunna kötta loss ett tag när jag sitter på bussen eller dylikt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Hellu!
Fint initiativ. Tyvärr har jag själv spelat nästan allt som jag kan föreställa mig värt att spela (undantaget persona 5). Är inte jätteinsatt i kommande titlar men tycker väl det ser ganska tunt ut? Är det något speciellt man bör hålla ögonen på tycker du? (Tänker inte på remakes nu).

Det bästa jag kört på länge som är av nyare slag är i alla fall Dragon Quest XI. Spelet är fantastiskt och detta trots fruktansvärd musik vilket gör att det, i alla fall för egen del sticker ut. Jag brukar generellt sett bara stå ut med spel som har bra soundtrack.

Ett tips jag har till alla som tror sig ha nött igenom allt som bör spelas är radiata stories till PS2. Med facit i hand är det kanske det bästa jrpg jag kan komma att tänka på till systemet och samtidigt kanske ett av de minst uppmärksammade. Du kan slåss men nästan alla NPCs i hela spelet och alla lever sina liv baserade på ett ganska varierat dag och natt system vilket gör att karaktärerna känns mer levande än i andra spel. Dessutom känns alla NPCs olika fightingsätt unika. Röstskådespeleriet är bra också. Det är ganska linjärt men finns ändå massor att göra ju längre in i spelet man kommer. Storyn är riktigt bra också.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Kul att ha en fellow jrpg-fantast här inne, vi är väl få till antalet, men det kompenserar vi med entusiasm tänker jag

Åh ja, Dragon Quest XI är jädra fint, har bara hunnit starta upp det men inte ta tag i det ordentligt. Spelar just nu Tales of Vesperia Definitive Edition på Switch (jag vet, remaster, men jädra fint spel) och har plöjt en 3-4 jrpg:s i rad innan dess, så nu måste jag nog ta en paus från genren och köra något annat spel jag inte hunnit ta tag i (typ som Resident Evil 2 Remaster). Börjar känna mig insnöad på remasters nu känner jag...

Men lovande kommande spel som inte är nyversioner innefattar bland annat Ys IX: Monstrum Nox. Jag är ett stort fan av Ys VIII: Lacrimosa of Dana (har tjatat om det en hel del i Fulkultur-podden och äger sex kopior av spelet) och hoppas att del nio blir minst lika bra. Rent tekniskt verkar de tyvärr inte ta något sjumilakliv direkt, men om äventyret bara håller nivå med del åtta kommer det bli fantastiskt bra. Att man kan förvandla sig till diverse monster (därav undertiteln) ser ut att ge spännande spelmekaniska möjligheter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: Kul att ha en fellow jrpg-fantast här inne, vi är väl få till antalet, men det kompenserar vi med entusiasm tänker jag

Åh ja, Dragon Quest XI är jädra fint, har bara hunnit starta upp det men inte ta tag i det ordentligt. Spelar just nu Tales of Vesperia Definitive Edition på Switch (jag vet, remaster, men jädra fint spel) och har plöjt en 3-4 jrpg:s i rad innan dess, så nu måste jag nog ta en paus från genren och köra något annat spel jag inte hunnit ta tag i (typ som Resident Evil 2 Remaster). Börjar känna mig insnöad på remasters nu känner jag...

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/03/010-740x416.jpg

Men lovande kommande spel som inte är nyversioner innefattar bland annat Ys IX: Monstrum Nox. Jag är ett stort fan av Ys VIII: Lacrimosa of Dana (har tjatat om det en hel del i Fulkultur-podden och äger sex kopior av spelet) och hoppas att del nio blir minst lika bra. Rent tekniskt verkar de tyvärr inte ta något sjumilakliv direkt, men om äventyret bara håller nivå med del åtta kommer det bli fantastiskt bra. Att man kan förvandla sig till diverse monster (därav undertiteln) ser ut att ge spännande spelmekaniska möjligheter.

https://youtu.be/OHmzvWFmM4Q

Verkligen! Men jag föreställer mig ändå att vi är ett gäng som snöat in på den här genren ändå? Jag själv har svårt för andra typer av RPG. Inte minst sandlådevarianter ur förstapersonsperspektiv ala skyrim. Det händer att jag ger dom ett försök, men enda sedan tonåren och FF7 så har det nästan bara funnits en genre för mig.
Resident Evil 2 är faktiskt riktigt riktigt bra! Har inte klarat det än, men man har lyckats behålla estetiken från gamla FMVs från orginaltiteln på ett häftigt sätt. Brukar sällan spela mycket annat än jrpgs men resident evil 2 är ett av få undantag.

Vad gäller Dragon Quest XI så har jag aldrig gett ett spel så många timmar som jag gjorde. Har för mig jag var uppe i 240 speltimmar när jag klarade det.

Tack för tipsen! Har faktiskt inte klarat ut något av "tales of..."-spelen (undantaget tales of phantasia), än mindre minns jag vilket som är vilket. Har nog kört igenom halva eller påbörjat alla som kommit fram till och med xbox 360/ps3, men vid tidpunkten alltid hittat något mer lockande. Om jag ska ge något av dem i serien en chans på nytt. Vilket bör jag då ge mig på?

Nu äger jag inte switch men ser fram emot octopath traveler som ska komma till pc (i juni?).

Två spel som kanske går obemärkt förbi för många jrpg fans är nog båda south park spelen. Dvs stick pf truth och the fractured but whole. Jag hade hur som helst skippat dessa men spelade igenom båda för några veckor sen i brist på annat och tycker faktiskt dom håller riktigt hög klass. Spelmekaniken är väl rätt simpel, men det faktum att det känns som man spelar episoder ur serien på ett trovärdigt sätt gjorde mig helt fastklistrad. Inte jättemånga speltimmar men helt klart lagom långa i sammanhanget. Skulle tippa på ca 40 speltimmar för första spelet och uppåt 50 för det andra. Då har jag ej räknat in expansoiner.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Samma här, samma sekund jag startade upp FFVII var jag fast i JRPG:ernas fantastiska värld! Jag spelar andra sorters rollspel också, men västerländska diton kan inte komma i närheten av vad ett riktigt bra JRPG bjuder på. Det är en genre som helt klart delar in folk i de som inte begriper det alls och tycker det är larvigt, och de som fullständigt älskar det.

Oj jädrar, börjar nästan svettas lite när jag konsekvent ser folk posta speltider om flera hundra timmar för DQ XI, med tanke på hur jag spelar JRPG:s blir jag orolig för min fritid (och backlog). Har väl investerat en 340 timmar i FFXII (över flera genomspelningar förvisso), och kommer köra igenom det igen när det släpps till Switch

Det bästa i serien för min del är utan tvekan Tales of Symphonia. Det har en ruskigt bra berättelse som väver samman lättsamhet och ganska mörka ämnen på ett riktigt bra sätt, och striderna är riktigt roliga. Presentationen ser kanske inte så imponerande ut nu som det gjorde 2003, men den tecknade grafiska stilen gör att det ändå håller sig ganska bra. Jag spelade det på Gamecube back in the day, men det finns en version för PS3 också och det är släppt på Steam också. När det släpptes på PC var det ganska buggigt, men numera fungerar det faktiskt ganska bra, körde ett par timmar in för ett tag sedan och det var inga bekymmer faktiskt.

Annars är det just Tales of Vesperia som är det senaste bra spelet i serien. Efter det har serien gått in i en svacka. Tales of Zestiria var ganska trist och intetsägande. Tales of Berseria var bättre, men inte heller det så väldans minnesvärt. Remastern av Vesperia, Definitive Edition, är släppt för PS4, Xbox One, Switch och PC, kan varmt rekommendera det!

Oh, en annan serie jag varmt kan rekommendera är The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel-spelen. Det är tre spel, Trails of Cold Steel 1-3, som handlar om en grupp studenter vid en militärakademi som tar upp ämnen som bland annat segregering och klasstillhörighet. Väldigt välberättade, snygg presentation och bra temposatta.

Del 1 & 2 har släppts till både PS Vita, PS3/PS4 och PC, och del tre ska väl släppas tidigt nästa år i väst tror jag (det är redan släppt i Japan). Om det låter som ett intressant koncept kan jag varmt rekommendera Trails of Cold Steel 1 & 2.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Oh, glömde ju helt kommentera på Octopath Traveler! Ett av de bästa spelen i genren jag spelat på senare år, och det spel som har ett av de bästa soundtracksen på många år. När jag reste i Japan i fjol köpte jag faktiskt på mig OST:n till Octopath Traveler, tillsammans med alldeles för många andra soundtracks från Square Enix-shoppen på Tokyo Games Show

Så ja, jag kan helhjärtat rekommendera Octopath Traveler! Förhoppningsvis blir det en bra PC-portning också, men Square Enix har faktiskt gjort ett vettigt jobb på senare tid, Final Fantasy XII: The Zodiac Age till PC fungerar alldeles utmärkt, och det gör väl FFXV också som jag förstår det (har bara spelat PS4-versionen).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns spontant att JRPG's storhetstid är förbi, de var väl som störst under PS2-tiden.

Skall man ta några gamla godingar så får man väl börja på SNES-tiden. Chrono Trigger och FF 3/6 är väl spel alla känner till, men få har missat det minst lika bra, i mitt tycke faktiskt bättre, Lufia 2. En story om fyra hjältar som ska rädda världen från de elaka "sinistrals". En underbar mix av pussel ala Zelda, Pokemon och RPG. Dessutom med ett slut som är så hjärtskärande att det är omöjligt att inte gråta, frågan är bara om man gör det av sorg eller glädje. Ett soundtrack som är före sin tid och förstärker känslovågorna gör det hela knappast sämre. -

Rullar vi vidare till PS2 så upptäckte jag lyckligtvis Atlus som i mitt tycke är den bästa spelutvecklaren de sista 15 åren. Började spela Persona 4 efter jag hört mycket bra om spelet. Blev sedan fast i "Digital Devil saga", i mångt och mycket ett Persona utan att bygga relationer men med ett mycket bra stridsystem och customisering av färdigheter av karaktärerna vilket är helt avgörande för att klara exempelvis bossar. Av någon anledning delades spelet upp i två delar, där det första ger en introduktion av storyn och berättar om kampen att ta sig till Nirvana. 2:an tar sedan vidare efter "cliffhangern" från 1:an och avslutar historian. Spelet bygger mycket av sitt upplägg kring hinduism vilket kan sens genom spelet.

Ytterligare en "klassiker" är Nocturne (eller Lucifier's call som det heter i EU) vilket låter dig guida världen till att födas på nytt efter en dålig dag på jobbet där jorden går under och övertas av demoner. i början av spelet Dina vänner i den nya världen har sina ideal som de kämpar för och genom att hålla med eller ta avstånd från deras avsikter så påverkar du hur den nya världens ideal kommer vara när den återskapas.

Persona 3 (FES till PS2 eller PSP versionen) skall inte heller missas. En mycket mörk och i mitt tycke den bästa storyn (temat är att finna meningen i livet och överkomma motigheter) i de moderna Persona. Bara att man summonar sin Persona genom att skjuta sig i huvudet med en "pistol" (evoker) var otäckt som f-n i början.

Persona 2 duologins remakes är också helt ok men de avviker helt från de senare spelen.

Till PS4 så är det som redan nämnts Persona 5 som gäller. En aningenslångt spel kan tyckas (tror jag kom upp i runt 130 timmar, så ville jag verkligen uppleva allt) men helt klart värt det. Är som alla Persona spel svårt i början och relativt långsamt då det är mycket tutorials. Hoppas dock att de släppar "expansionen" det ryktas till på PS4 då den ultimate versionerna varit mycket bättre än orginalet historiskt.

Mottager gärna tips på spel som ni som gillar SMT-serien också gillar. Testa Legend of Heroes spelen (allra första) och gillade storyn, men det var så segt med alla sidouppdrag som tog mer tid än huvudstoryn, så blev aldrig att ge sig på del 2 i denna serie.

Permalänk
Medlem

Spelade nyligen igenom Tales of Berseria, ett spel jag gillade väldigt mycket.
Är kass på att skriva om spelen, men det var ett bra spel i mina ögon.

På tur att spela är Ni no kuni II, som sägs vara riktigt bra

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Två spelserier som jag plöjt ner på tok för många timmar i

Disgaea
Agarest

Båda är mer åt SRPG hållet, men är definitivt JRPG i genren.

Sen är nog Resonance of fate ett JRPG i min mening, men vissa kanske inte håller med. Dock ett grymt bra spel. '

Får sen inte glömma Xenoblade Chronicles.

Däremot ett av mina all time favorites.
Valkyrie Profile 2!!!
Spelat igenom både på konsoll och emulator (tyvärr finns ingen remake till PC så emulator är enda sättet att få högre upplösning)
Kanske är gränsland till JRPG men jag tycker fortfarande det går inom kategorin

NI no kuni 2 är också bra i genren (för att nämna nån av de senaste spelen jag tagit mig igenom)

World of final fantasy var helt ok också. Hade inga större förhoppningar men det glänste till lite

Fairy fencer F
Omega Quintet
Lite mer klassiskt JRPG där. Båda är väldig bra.

OBS: Jag är INTE nån som gillar story, bara så ni vet var min fokus är. Jag klickar mest bara förbi storyn. Frun säger att jag "spelar menyer" med crafting och optimering av stats och gear.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chris_Kadaver: Oh, glömde ju helt kommentera på Octopath Traveler! Ett av de bästa spelen i genren jag spelat på senare år, och det spel som har ett av de bästa soundtracksen på många år. När jag reste i Japan i fjol köpte jag faktiskt på mig OST:n till Octopath Traveler, tillsammans med alldeles för många andra soundtracks från Square Enix-shoppen på Tokyo Games Show

Så ja, jag kan helhjärtat rekommendera Octopath Traveler! Förhoppningsvis blir det en bra PC-portning också, men Square Enix har faktiskt gjort ett vettigt jobb på senare tid, Final Fantasy XII: The Zodiac Age till PC fungerar alldeles utmärkt, och det gör väl FFXV också som jag förstår det (har bara spelat PS4-versionen).

Då sätter jag Octopath Traveler högst upp på min att-spela-lista.

Jag funderar över vilket tillstånd FF15 är i just nu. Köpte det till PS4 direkt när det släpptes, plöjde igenom det och fattade ingenting. Har därefter kört det en vända till på PC, men inte klarat det utan tagit en paus från det. Undrar däremot hur spelet har uppdaterats och hur alla DLCs vävs in i spelet? Är de fristående eller fyller de i luckorna i orginalspelet? Jag ångrar att jag klarade det långt innan några DLCs hade kommit på tal. Hela den här kassako-utvecklingen är ny för mig och har väl först i efterhand börjat förstå hur man mjölkar konsumenter i modern tid. Senast jag hörde något på någon youtube-kanal så skulle det komma nya slut till FF15?! :S

Zodiac Age körde jag på PS2, men gav det bara kanske 20 timmar? Hade redan rätt bra backlogg redan på den tiden och har alltid föredragit spel med förrenderade miljöer och världskarta ala FF1-9 så jag skippade 12an då. Började däremot köra det igen på PC för något halvår sedan men fick beslutsångest när jag skulle välja första jobb så jag började lira 9an istället. Nu minns jag inte vad jag läste mig till var skillnaden mellan 12an på PS2 eller PC, men vad jag förstår kan man inte byta jobb när man väl har gjort sitt val och det gäller att välja rätt för att få en sån bra spelupplevelse som möjligt? Har du några råd här om jag skulle ge det en chans till?

The Legend of Heroes serien har jag faktiskt missat. Har hört om den och testade på kul något till en PSP emulator för länge sen bara för att se vad det var för något (har inget PSP), men mer än så blev det inte.

Skrivet av Ibymafayhas:

Känns spontant att JRPG's storhetstid är förbi, de var väl som störst under PS2-tiden.

Skall man ta några gamla godingar så får man väl börja på SNES-tiden. Chrono Trigger och FF 3/6 är väl spel alla känner till, men få har missat det minst lika bra, i mitt tycke faktiskt bättre, Lufia 2. En story om fyra hjältar som ska rädda världen från de elaka "sinistrals". En underbar mix av pussel ala Zelda, Pokemon och RPG. Dessutom med ett slut som är så hjärtskärande att det är omöjligt att inte gråta, frågan är bara om man gör det av sorg eller glädje. Ett soundtrack som är före sin tid och förstärker känslovågorna gör det hela knappast sämre. -

Rullar vi vidare till PS2 så upptäckte jag lyckligtvis Atlus som i mitt tycke är den bästa spelutvecklaren de sista 15 åren. Började spela Persona 4 efter jag hört mycket bra om spelet. Blev sedan fast i "Digital Devil saga", i mångt och mycket ett Persona utan att bygga relationer men med ett mycket bra stridsystem och customisering av färdigheter av karaktärerna vilket är helt avgörande för att klara exempelvis bossar. Av någon anledning delades spelet upp i två delar, där det första ger en introduktion av storyn och berättar om kampen att ta sig till Nirvana. 2:an tar sedan vidare efter "cliffhangern" från 1:an och avslutar historian. Spelet bygger mycket av sitt upplägg kring hinduism vilket kan sens genom spelet.

Ytterligare en "klassiker" är Nocturne (eller Lucifier's call som det heter i EU) vilket låter dig guida världen till att födas på nytt efter en dålig dag på jobbet där jorden går under och övertas av demoner. i början av spelet Dina vänner i den nya världen har sina ideal som de kämpar för och genom att hålla med eller ta avstånd från deras avsikter så påverkar du hur den nya världens ideal kommer vara när den återskapas.

Persona 3 (FES till PS2 eller PSP versionen) skall inte heller missas. En mycket mörk och i mitt tycke den bästa storyn (temat är att finna meningen i livet och överkomma motigheter) i de moderna Persona. Bara att man summonar sin Persona genom att skjuta sig i huvudet med en "pistol" (evoker) var otäckt som f-n i början.

Persona 2 duologins remakes är också helt ok men de avviker helt från de senare spelen.

Till PS4 så är det som redan nämnts Persona 5 som gäller. En aningenslångt spel kan tyckas (tror jag kom upp i runt 130 timmar, så ville jag verkligen uppleva allt) men helt klart värt det. Är som alla Persona spel svårt i början och relativt långsamt då det är mycket tutorials. Hoppas dock att de släppar "expansionen" det ryktas till på PS4 då den ultimate versionerna varit mycket bättre än orginalet historiskt.

Mottager gärna tips på spel som ni som gillar SMT-serien också gillar. Testa Legend of Heroes spelen (allra första) och gillade storyn, men det var så segt med alla sidouppdrag som tog mer tid än huvudstoryn, så blev aldrig att ge sig på del 2 i denna serie.

Jag håller med om att storhetstiden är förbi. Kanske mest på grund av att alla framgångsrika serier förväntas överträffa sig själva hela tiden och det innebär ett krav på större och större budget samtidigt som de hela tiden tar längre tid att utveckla. Final Fantasy 15 och Dragon Quest 11 är ju exempel på enorma spel som tagit lång tid och kostat mycket att utveckla. När spel i den kalibern kommer allt mer sällan så sjunker kanske intresset? Samtidigt blir det lättare att utveckla budgetspel som vid första anblick ser helt okey ut rent grafiskt men som sedan visar sig vara helt innehållslösa. Det finns ju en uppsjö av sådana anime spel som är rent och skärt skräp som ger genren dåligt rykte.

Lufia 2 låg mig varmt och hjärtat på den tid det begav sig minns jag. Snes tiden för mig var nog den tid jag la mest tid på jrpgs. Minns att jag körde igenom allt som hade släppts och översatts till engelska. Kommer till och med ihåg hur jag spelade igenom de 10-20% av tales of phantasia och ivrigt satt och väntade på att nya patchar skulle komma ut där mer översättning hade fyllts i fram tills dess att spelet översattes helt och hållet.

Ett spel till PSX som jag gissar kanske gått vissa förbi är breath of fire IV. Det kom ut till PC också och jag minns att jag vid tidpunkten tyckte det var ett av de bättre spelen jag hade kört igenom. Vet inte hur det skulle stå sig idag, men tippar på att jag skulle uppskatta det nu med.

Vid PS2 tiden börjat mitt intresse svalna lite. Jag minns att jag inte alls uppskattade spel som saknade världskarta utan istället var helt uppbyggda i 3D. Och trenden efter FF10 var ju full 3D för hela slanten. Det var nog där jag började lira tales of the abyss, men hoppade över det för jag hade så mycket annat att spela och därefter har jag inte gett mycket tid åt tales of-serien.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
ASUS Nordic

Skoj att ni tar upp JRPG Känner mig själv som den enda som fortfarande spelar dessa spel bland kompisar och kollegor.

JRPG har varit min favoritgenre sedan jag först spelade Suikoden, Vandal Hearts och sedan FFVII på PSX. En konsol som jag rankar som den mest betydelsefulla för egen del, snäppet över PS2.

Tyvärr så har det som ni nämner blivit torka på bra JRPG med högt produktionsvärde på senare år. Det senaste jag spelade var Dragon Quest XI som var riktigt bra, innan det Tales of Beseria (är inget större fan av Tales-serien men detta tilltalade mig). Förutom dessa så vet jag att flera har hoppat över FFXV efter de varit besvikna på FFXIII-serien och sedan läst ganska mixade omdömen och recensioner för FFXV.

Jag har spelat alldeles för mycket FFXV (har alla trophies på PS4 och även bra nära 100% på PC). Efter att ha spelat igenom det en andra gång på PC med samtliga tillägg för huvudstoryn så övervägar jag faktiskt att ranka det som det bästa FF-spelet. Efter FFT till PSX isf, det är utan tvekan det som står högst i kurs för mig Är också väldigt tacksam till det eftersom det tvingade mig till att lära mig löda, när jag var tvungen att modda mitt PSX för att kunna spela spel importerade från USA.

En annan rekommendation är NieR:Automata, även om det förmodligen inte klassas som ett JRPG fullt ut så ger det mig samma känsla som riktigt bra JRPG gör. Det är faktiskt ett av de bättre spelen jag spelat. Har spelat det både till PS4 och PC, rekommenderar det starkt till PC över PS4, speciellt med en lite mer kraftfull PC.

Näst på tur står Octopath Traveler som jag köpte det när det var riktigt bra pris på Nintendo Store i julas. Ska följa tråden för tips på nästa spel efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Skoj att ni tar upp JRPG Känner mig själv som den enda som fortfarande spelar dessa spel bland kompisar och kollegor.

JRPG har varit min favoritgenre sedan jag först spelade Suikoden, Vandal Hearts och sedan FFVII på PSX. En konsol som jag rankar som den mest betydelsefulla för egen del, snäppet över PS2.

Tyvärr så har det som ni nämner blivit torka på bra JRPG med högt produktionsvärde på senare år. Det senaste jag spelade var Dragon Quest XI som var riktigt bra, innan det Tales of Beseria (är inget större fan av Tales-serien men detta tilltalade mig). Förutom dessa så vet jag att flera har hoppat över FFXV efter de varit besvikna på FFXIII-serien och sedan läst ganska mixade omdömen och recensioner för FFXV.

Jag har spelat alldeles för mycket FFXV (har alla trophies på PS4 och även bra nära 100% på PC). Efter att ha spelat igenom det en andra gång på PC med samtliga tillägg för huvudstoryn så övervägar jag faktiskt att ranka det som det bästa FF-spelet. Efter FFT till PSX isf, det är utan tvekan det som står högst i kurs för mig Är också väldigt tacksam till det eftersom det tvingade mig till att lära mig löda, när jag var tvungen att modda mitt PSX för att kunna spela spel importerade från USA.

En annan rekommendation är NieR:Automata, även om det förmodligen inte klassas som ett JRPG fullt ut så ger det mig samma känsla som riktigt bra JRPG gör. Det är faktiskt ett av de bättre spelen jag spelat. Har spelat det både till PS4 och PC, rekommenderar det starkt till PC över PS4, speciellt med en lite mer kraftfull PC.

Näst på tur står Octopath Traveler som jag köpte det när det var riktigt bra pris på Nintendo Store i julas. Ska följa tråden för tips på nästa spel efter det

Oh... Hur implementeras tilläggen till huvudstoryn? Kan man spela dessa efter att man klarat spelet som det var när det släpptes? Eller uppdateras spelet så att man behöver spela igenom det igen och att luckorna i storyn då fylls i? Har redan klarat det på PS4 och började köra det till PC när det kom ut, men har aldrig köpt några tillägg eller liknande eftersom jag tycker upplägget har varit så trassligt med luckorna i storyn från början.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Största irritationsmomentet med Zodiac Age för mig är att dom inte tillät att dölja mini-mapen. Speciellt irriterande när SE införde en enormt smidig map-overlay som enkelt gick att klicka av/på med ena styrspaken i remaken. Någon info om man kan dölja mini-mapen i den uppdaterade Zodiac Age releasen?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett tips jag har till alla som tror sig ha nött igenom allt som bör spelas är radiata stories till PS2. Med facit i hand är det kanske det bästa jrpg jag kan komma att tänka på till systemet och samtidigt kanske ett av de minst uppmärksammade. Du kan slåss men nästan alla NPCs i hela spelet och alla lever sina liv baserade på ett ganska varierat dag och natt system vilket gör att karaktärerna känns mer levande än i andra spel. Dessutom känns alla NPCs olika fightingsätt unika. Röstskådespeleriet är bra också. Det är ganska linjärt men finns ändå massor att göra ju längre in i spelet man kommer. Storyn är riktigt bra också.

Det är synd med PS2:an och dess enorma JRPG bibliotek att många av titlarna inte ens kom ut i EU. Samma med PS1:an. Vet att det fick mig att missa många av dom bästa titlarna såsom Radiata Stories, som du nämner, men också Grandia 3, en uppsjö Tales of-titlar, Suikoden 3, första Xenosaga och en shitton andra spel som jag inte kan komma på just nu. Hade gärna spelat många av dom spelen back in the day när jag inte hade några problem med att sträckspela flera 60tim+ spel i taget men nu känns det mindre lockande.

Skrivet av Ibymafayhas:

Känns spontant att JRPG's storhetstid är förbi, de var väl som störst under PS2-tiden.

Förvisso men efter den totala JRPG-döden som var 360/PS3-generationen så tycker jag det bara blivit bättre. Det har pumpats ut konstant stabila titlar till 3DS/Vita, Switch verkar ta över pokalen som budget/handheld JRPG platform of choice. Medan budgetarna kanske inte följt övriga genrer så har ändå dom flesta titlarna blivit multiplattform (inkl PC) vilket gör att genren ändå verkar kunnas hållas vid liv. Japansk spelutveckling generellt verkar peka i en helt annan, mer positiv, riktning än under diger-åren som var 360/PS3-generationen.

Skrivet av kinc:

Skoj att ni tar upp JRPG Känner mig själv som den enda som fortfarande spelar dessa spel bland kompisar och kollegor.

Tyvärr så har det som ni nämner blivit torka på bra JRPG med högt produktionsvärde på senare år.

Samma här, jag spelar typ 90% japansk-utvecklade spel medan alla mina polare spelar västerländska fps och battle royales Ang. JRPG med höga produktionsvärden så är det ju enbart SquareEnix som har budgeten för såna längre med mainline FF:s. Vilket är helt ok enligt mig eftersom det fortfarande pumpas ut mycket bra i budgetkategorin och handhelds samt att allt fler titlar släpps till PC. Octopath traveler som du nämner, allting Falcom-relaterat, Dragon Quest etc.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chris_Kadaver: Awesome! Ja du, jag började spela FFXV när det släpptes på PS4, och då var både bilduppdateringen och handlingen väldigt svajig. Jag spelade i checkerboard-4K och det gungade friskt runt (mestadels under) 30 fps, men det har förbättrats en hel del i uppdateringar. Det är fortfarande inte stabila 30 fps, men det är mycket närmare det målet. Jag kan tänka mig att PC-versionen är mycket lättare att köra 30 fps@4K med stabil bilduppdatering så länge som man har ett relativt kompetent grafikkort.

Sett till handlingen gjorde de om kapitel 13 för att det skulle bli mindre linjärt och lite mer lättbegripligt. Jag hade kommit fram till kapitel 12 när jag fick reda på att de skulle göra det och inväntade därför uppdateringen, men inte ens med den blir handlingen jättebra eller supertydlig. För min del är det inte den centrala handlingen som är givande med FFXV, det är den stora spelvärlden som är rolig att äventyra i. Att göra sidouppdrag, besegra superbossarna och en grymt väldesignad end game-dungeon man endast kan nå med den flygande Regalia F-bilen hade jag grymt kul med. Det är snarast det man ska hänge sig åt än huvudhandlingen. Men ja, allt DLC-innehåll och crossovers där FFXV-karaktärer dyker upp i andra spel och vice versa gör det väldigt tydligt att Square Enix behövde räkna hem den massiva investeringen som en tio år utvecklingstid medförde. Tröttnade efter första story-DLC:t och har inte spelat något mer efter det

Jodå! En av de stora förändringarna i The Zodiac Age (remastern som släppts till PS4/PC/Switch) är att man kan välja jobb till sina karaktärer, vilket man inte kunde i den internationella versionen av PS2-originalet (det kunde man bara i den japanska utgåvan som lustigt nog kallades International Zodiac Job System). I remastern kan du välja två jobb som dina karaktärer kan växla mellan, och du kan byta mellan dessa jobb. Så mitt råd är helt enkelt att välja två jobb per karaktär som gör att karaktären kompletterar övriga karaktärers jobb väl. Det är exempelvis bra att ha en White Mage vars sekundära jobb stärker magi, men man kan också välja en kombinerad karaktärsklass som exempelvis Bushi & Knight. Knight har white mage-egenskaper men har låg maginivå, vilket kompenseras av Bushi som har hög maginivå. Överlag finns det inga dåliga kombinationer, tänk bara på att komponera en grupp som har en helare, fysiskt offensiva karaktärer och offensiva magikaraktärer (som Black Mage + ett annat jobb exempelvis).

Jag skulle säga att det värsta misstaget du kan göra med gruppbygget är ett misstag jag gjorde första gången jag spelade PS2-originalet. Då satsade jag alla mina poäng på licensbrädan på att låsa upp alla Quickening-nivåer och magier för karaktärerna, och väldigt lite på att låsa upp ny utrustning och vapen. Det var en väldigt DÅLIG idé. Det ska du inte göra Tänk också på att Gambit-regelsystemet är din vän. Genom att sätta upp regler för hur dina karaktärer ska agera i olika situationer, exempelvis lägga helande items eller magier när en fiende lägger statuseffekter på karaktärerna kan vara oerhört viktigt, särskilt i början när vissa bossar kan vara kniviga.

Nu börjar det här bli en mindre roman så jag avrundar, men om du är sugen på att veta mer om vad jag tycker om remastern kan jag rekommendera recensionen jag skrev åt FZ.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av kinc:

En annan rekommendation är NieR:Automata, även om det förmodligen inte klassas som ett JRPG fullt ut så ger det mig samma känsla som riktigt bra JRPG gör. Det är faktiskt ett av de bättre spelen jag spelat. Har spelat det både till PS4 och PC, rekommenderar det starkt till PC över PS4, speciellt med en lite mer kraftfull PC.

Oh, detta! Nier: Automata är smått fantastiskt, fattar inte att jag glömde nämna det i början. Det och Persona 5 tillhör mina favoriter den här generationen. Det unika berättandet med multipla genomspelningar för att förstå hela berättelsen, den tighta spelmekaniken och det helt FENOMENALA soundtracket gjorde det här till en studie i unik kreativ spetskompetens från Yoko Taro och action-virtuoserna hos Platinum Games. Finns till PS4, Xbox One och PC, så rekommenderas till alla!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Jag älskar JRPG som genre men hör till de som tycker det började gå utför efter år 2000. 90-talet var guldåldern och sen har guldådran sinat under åren som gått. Och då hör jag tyvärr även till de som tycker att Squenix aldrig får till det.

Finns mycket gammalt bra att spela, många bra titlar även efter år 2000 men det märks att utvecklingen på gott och ont gått vidare.

Switch och de JRPGs som släpps till den har förnyat mitt intresse för genren. De spel som kommer, nya såväl som gamla spel, tilltalar mig överlag riktigt skarpt. Xenoblade Chronicles 2 är underbar. Likaså Tales of Vesperia och att få spela såväl FF VII och IX är härligt på jag vet inte hur många nivåer.

Intressant att se vad som kommer ut framöver.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av pålis:

Största irritationsmomentet med Zodiac Age för mig är att dom inte tillät att dölja mini-mapen. Speciellt irriterande när SE införde en enormt smidig map-overlay som enkelt gick att klicka av/på med ena styrspaken i remaken. Någon info om man kan dölja mini-mapen i den uppdaterade Zodiac Age releasen?

Nej inte den lilla mini-kartan uppe till höger. Den transparenta kartan du nämner är fortsatt den enda man kan stänga av eller på. Nu har jag förvisso inte spelat Switch-porten än, men det kommer ju vara samma Zodiac Age som släppts till de andra plattformarna. Startade precis upp spelet på PC och där har det inte tillkommit sedan jag spelade senast. Det är möjligt att det finns moddar som ändrar på det, men det är inget jag har utforskat (har bara spelat en tre timmar eller så av PC-versionen, alla genomspelningar har varit på PS2 och PS4).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

Oh, detta! Nier: Automata är smått fantastiskt, fattar inte att jag glömde nämna det i början. Det och Persona 5 tillhör mina favoriter den här generationen. Det unika berättandet med multipla genomspelningar för att förstå hela berättelsen, den tighta spelmekaniken och det helt FENOMENALA soundtracket gjorde det här till en studie i unik kreativ spetskompetens från Yoko Taro och action-virtuoserna hos Platinum Games. Finns till PS4, Xbox One och PC, så rekommenderas till alla!

Nier: Automata är underbar! Synd bara på hur PC-utgåvan behandlats. Inte ens den återlanserade versionen har fått problemen i lanseringsutgåvan fixade. Och Nier: Automata har aldrig officiellt patchats. Smekt köpknappen på Xbox One (X)-utgåvan flertalet gånger men misstänker att så fort jag köper så dyker spelet upp i Game Pass. Gärna ett spel jag dubbeldippar (speciellt om en Switch-utåva någonsin kommer) men störande att köpa sådant som strax efter ändå dyker upp via GP exempelvis.

Jag har länge hoppats på att gamla Nier skulle kunna återlanseras men verkar inte som det blir av. Mer Nier vill jag ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Nej inte den lilla mini-kartan uppe till höger. Den transparenta kartan du nämner är fortsatt den enda man kan stänga av eller på. Nu har jag förvisso inte spelat Switch-porten än, men det kommer ju vara samma Zodiac Age som släppts till de andra plattformarna. Startade precis upp spelet på PC och där har det inte tillkommit sedan jag spelade senast. Det är möjligt att det finns moddar som ändrar på det, men det är inget jag har utforskat (har bara spelat en tre timmar eller så av PC-versionen, alla genomspelningar har varit på PS2 och PS4).

Dom har uppdaterat XB1/Switch-versionen med ett antal QoL-features såsom att kunna spara Gambit-macros och enkelt kunna byta mellan olika sets utan att behöva gå in och ändra enskilda Gambits. Man kommer även kunna byta jobs in-game hos en NPC. Hade hoppats dom kanske kunnat lägga till möjligheten att stänga av mini-mapen. Förhoppningsvis har dom även addat ett hard-mode för svårighetsgraden var en besvikelse i remaken. Vet inte heller om SE sagt något om att uppdatera PS4/PC versionen med alla nya features. Kanske kan se fram emot en "Ultimate edition" för ytterligare 60€...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pålis: Ja jag såg det i en video för ett tag sedan, att man nu kan byta mellan olika sets av Gambits, det fanns inte i spelet när jag körde igenom det på PS4 (höll på att skriva i fjol, men det är faktiskt två år sedan. Huvaligen). Då hade jag nog inte utnyttjat funktionen, men när jag kör igenom det på Switch nu ska jag bannemig utnyttja det till att växla mellan olika strategier för olika ändamål.

Det var definitivt mycket lättare att köra igenom Zodiac Age än originalet, men det beror nog lika mycket på all erfarenhet från att spelat igenom spelet ett antal gånger som att de nya verktygen gör det lättare. Och spelets svåraste bossar är fortfarande tuffa, även om Hunts på Level VII-VIII inte är några bekymmer i The Zodiac Age. De var åtminstone något knepiga i PS2-originalet. Men när jag kör igenom det nu på Switch är det inte utmaningen jag är ute efter så mycket som att kasta mig in i det där äventyret igen och testa andra uppsättningar jobbkombinationer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Phantasy Star Generation 1 och 2 är två av mina favoriter, utöver klassiker som Shining Force, Shining in the Darkness osv
Spelade PS1 (med ms converter) och PS2 på Mega Drive så nyversionerna till playstation 2 var ett "måste"

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oh... Hur implementeras tilläggen till huvudstoryn? Kan man spela dessa efter att man klarat spelet som det var när det släpptes? Eller uppdateras spelet så att man behöver spela igenom det igen och att luckorna i storyn då fylls i? Har redan klarat det på PS4 och började köra det till PC när det kom ut, men har aldrig köpt några tillägg eller liknande eftersom jag tycker upplägget har varit så trassligt med luckorna i storyn från början.

Själva storyn i sig har bara mindre tillägg framåt slutet, det är inget som får en att gilla storyn om man inte gjorde det från början. Men de har lagt till så man kan byta karaktärer under strider, daily quests (bra för dungeons end game), Armiger Unleashed (en form av ytterligare "limit break" när man har alla royal-vapen), och hen helt ny del av av Insomnia i sista kapitlet.

Jag gillar storyn, men hade jag inte sett filmen innan jag spelade så hade jag förmodligen inte gillat den lika mycket. Riktigt konstigt upplägg av SE.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anon5930:

Nier: Automata är underbar! Synd bara på hur PC-utgåvan behandlats. Inte ens den återlanserade versionen har fått problemen i lanseringsutgåvan fixade. Och Nier: Automata har aldrig officiellt patchats. Smekt köpknappen på Xbox One (X)-utgåvan flertalet gånger men misstänker att så fort jag köper så dyker spelet upp i Game Pass. Gärna ett spel jag dubbeldippar (speciellt om en Switch-utåva någonsin kommer) men störande att köpa sådant som strax efter ändå dyker upp via GP exempelvis.

Jag har länge hoppats på att gamla Nier skulle kunna återlanseras men verkar inte som det blir av. Mer Nier vill jag ha!

Ja man behöver modda det för att få tillgång till fler inställningar och således stabil FPS. Jag spelade det på en dator med ett 1080 Ti till en 4K-TV. Med mod så blev det en mycket bättre upplevelse än PS4. För att för att att man kunde få konstant > 60 fps och native 4K med lite arbete. Ingen bra PC-port på något sätt med andra ord men kan man tänka sig att modda så rekommenderar jag det absolut till PC för bästa möjliga upplevelsen. Man måste spela med handkontroll också.

Håller tummarna för mer Nier!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenix:

Phantasy Star Generation 1 och 2 är två av mina favoriter, utöver klassiker som Shining Force, Shining in the Darkness osv
Spelade PS1 (med ms converter) och PS2 på Mega Drive så nyversionerna till playstation 2 var ett "måste"
https://www.youtube.com/watch?v=a51VrfAdLRo

Jag har fingrat lite på köpknappen på Phantasy Star 1 till Switch. Egentligen är jag mer sugen på 3an och 4an, när nu dessa lär komma (imorgon, lagom till påskledigheten vore ju perfekt ) då jag inte spelat PS1 och 2 innan. Men priset tilltalar mycket.

Riktigt synd att det egentligen inte blivit så mycket av Phantasy Star-serien efter att Sega slutade med hårdvara. Olika Online-versioner har ju förstås kommit, samt portar och samlingar till alla möjliga plattformar men känns ändå som att Sega skulle kunna leverera ett maffigt single player spel. Ett Phantasy Star 5 om man nu så vill. Hade ju varit riktigt coolt att på allvar återuppliva den spelserien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Ja man behöver modda det för att få tillgång till fler inställningar och således stabil FPS. Jag spelade det på en dator med ett 1080 Ti till en 4K-TV. Med mod så blev det en mycket bättre upplevelse än PS4. För att för att att man kunde få konstant > 60 fps och native 4K med lite arbete. Ingen bra PC-port på något sätt med andra ord men kan man tänka sig att modda så rekommenderar jag det absolut till PC för bästa möjliga upplevelsen. Man måste spela med handkontroll också.

Håller tummarna för mer Nier!

Stödjer PC-versionen HDR förresten? Vore maffigt att spela på OLEDen faktiskt... nu när du säger det.
Jo, den där modden var nödvändig för att ens få spelet att ens fungera för många, då spelet annars kraschade extremt lätt. Sedan möjliggjorde den även ultrawide stöd, riktigt maffig upplevelse så.

Trist port men underbar musik. Och soundtracket! Striderna! AAaaaaah! Tror nog det blir lite Nier: Automata i helgen igen. 58 timmar hitills spelat, borde nog kunna få ut ett jämnt 70 iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@pålis: Ja jag såg det i en video för ett tag sedan, att man nu kan byta mellan olika sets av Gambits, det fanns inte i spelet när jag körde igenom det på PS4 (höll på att skriva i fjol, men det är faktiskt två år sedan. Huvaligen). Då hade jag nog inte utnyttjat funktionen, men när jag kör igenom det på Switch nu ska jag bannemig utnyttja det till att växla mellan olika strategier för olika ändamål.

Det var definitivt mycket lättare att köra igenom Zodiac Age än originalet, men det beror nog lika mycket på all erfarenhet från att spelat igenom spelet ett antal gånger som att de nya verktygen gör det lättare. Och spelets svåraste bossar är fortfarande tuffa, även om Hunts på Level VII-VIII inte är några bekymmer i The Zodiac Age. De var åtminstone något knepiga i PS2-originalet. Men när jag kör igenom det nu på Switch är det inte utmaningen jag är ute efter så mycket som att kasta mig in i det där äventyret igen och testa andra uppsättningar jobbkombinationer.

Tror att utvecklarna bekräftade pre-release att dom vridit ner svårighetsgraden för Zodiac Age because tillgänglighet. Det kombinerat med att varje karaktär har två jobs (till skillnad från ett job i PS2 IZJS-versionen) gjorde att jag tyckte spelet var på tok för lätt. Inga story-bossar tvingade mig att använda särskilda taktiker eller att jag kände någon direkt tension. Kommer ihåg att jag tyckte att Pharos Ridorana var en svettig övning i surviveability medan man klättrade tornet i originalet. I Zodiac Age var det en cakewalk. Samma med sista story-bossen. Och Elder Wyrm i Golmore etc.

Switchable Gambit-sets verkar dock väldigt najs, tyckte alltid det var nåt som saknades både i originalet och Zodiac Age. Är ofta man har en generisk uppsättning för generell overworld-traversing men så finns det nån enstaka mob som gör att man måste in och ändra gambits och sen tillbaka in i menyn och ändra tillbaka när man dödat den. Undrar om man även kan byta gambit-sets med hotkey så man slipper gå in i menyn varje gång. Hade varit ännu mer awesome.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: nej PC- och PS4-versionen stöder inte HDR (PS4-versionen hade inte det senast jag spelade i alla fall), men HDR-stödet på Xbox One ska inte vara så väldans imponerande. De verkar ha gjort en HDR-konvertering som är "oinspirerande" vad jag förstått. Men det kommer ju se finfint ut på en OLED-panel hur som helst!

Jag testkörde faktiskt Nier: Automata på PC när det släpptes, och kunde faktiskt köra det i 4K på min Core i5-4690K och Geforce GTX 970. Visst, det var ingen stabil bilduppdatering, men det gick faktiskt att spela. Jag skruvade ner upplösningen i slutändan, men var ändå förvånad över hur bra det gick med tanke på hur mycket negativt jag hade läst om portningen då. Spelet var förvisso inte helt tokoptimerat när det ursprungligen släpptes till PS4 heller, bilduppdateringen svajade en del där också innan den första stora patchen anlände.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: nej PC- och PS4-versionen stöder inte HDR (PS4-versionen hade inte det senast jag spelade i alla fall), men HDR-stödet på Xbox One ska inte vara så väldans imponerande. De verkar ha gjort en HDR-konvertering som är "oinspirerande" vad jag förstått. Men det kommer ju se finfint ut på en OLED-panel hur som helst!

Jag testkörde faktiskt Nier: Automata på PC när det släpptes, och kunde faktiskt köra det i 4K på min Core i5-4690K och Geforce GTX 970. Visst, det var ingen stabil bilduppdatering, men det gick faktiskt att spela. Jag skruvade ner upplösningen i slutändan, men var ändå förvånad över hur bra det gick med tanke på hur mycket negativt jag hade läst om portningen då. Spelet var förvisso inte helt tokoptimerat när det ursprungligen släpptes till PS4 heller, bilduppdateringen svajade en del där också innan den första stora patchen anlände.

Jag hade problem med Nier:Automata med en 6700K, GTX 1080Ti och 2560x1440 och ens nå 60FPS. Med modern gick det mycket bättre dock.

Fortfarande rätt sugen på X-utgåvan men får se hur det blir. HDR är något jag gillar skarpt ihop med OLED men långt ifrån alla spel implementerar ju detta speciellt bra tyvärr. RDR2 var en besvikelse här även om spelet fortfarande lyckades se riktigt bra med dess fejkimplementering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: jag bör kanske förtydliga att jag menade att spelet svajade runt 30 fps på min maskin, inga 60 fps där inte

Med modern?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas