Permalänk
Medlem

Baotian Sprint byta kolv!

Tja!
Jag har en avstrypt baotian sprint som gör 55-60 och skulle vilja montera en 72cc eller liknande.
Är det någon som har nåt förslag på en schysst setup? Räcker orginalförgasaren och vilket huvudmumstycke borde jag byta till? Vilken hastighet har ni fått med eran setup?
Skriv era tips !

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p4zz:

Tja!
Jag har en avstrypt baotian sprint som gör 55-60 och skulle vilja montera en 72cc eller liknande.
Är det någon som har nåt förslag på en schysst setup? Räcker orginalförgasaren och vilket huvudmumstycke borde jag byta till? Vilken hastighet har ni fått med eran setup?
Skriv era tips !

Mvh!

En 72cc kommer inte öka hastigheten nämnvärt på en 4 taktare.
För bästa resultat för att få högre topp hastighet så kan du byta slutväxeln.

Det du däremot kommer få med 72cc är bättre acceleration samt styrka.
Original förgasaren funkar med större munstycke men jag kan rekommendera iaf en PD19J förgasare för bättre intern kylning.
Utöver det så är det bra att byta vikter baserat på om du vill ha topp hastighet eller acceleration.
Avgasrör kan även vara bra att byta eller borra upp dom interna väggarna i ljuddämparen för bättre flöde för att inte bränna avgasventilen.

EDIT: Har man däremot aldrig bytt cylinder/kolv på en 4 taktare så gäller det att läsa på först och kolla video klipp på youtube hur man gör då det är extremt viktigt att ställa kamkedjan rätt.
Gör man inte det så blir det sallad av ventiler samt kolven.

Av egen erfarenhet så är det bättre att satsa på en kvalitets cylinder av te.x Airsal istället för en no name kinesisk cylinder.
Väldigt stor skillnad på kvaliteten där och hur mycket kraft du kan få ur cylindern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

@ Swetrimmers.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

En 72cc kommer inte öka hastigheten nämnvärt på en 4 taktare.
För bästa resultat för att få högre topp hastighet så kan du byta slutväxeln.

Det du däremot kommer få med 72cc är bättre acceleration samt styrka.
Original förgasaren funkar med större munstycke men jag kan rekommendera iaf en PD19J förgasare för bättre intern kylning.
Utöver det så är det bra att byta vikter baserat på om du vill ha topp hastighet eller acceleration.
Avgasrör kan även vara bra att byta eller borra upp dom interna väggarna i ljuddämparen för bättre flöde för att inte bränna avgasventilen.

EDIT: Har man däremot aldrig bytt cylinder/kolv på en 4 taktare så gäller det att läsa på först och kolla video klipp på youtube hur man gör då det är extremt viktigt att ställa kamkedjan rätt.
Gör man inte det så blir det sallad av ventiler samt kolven.

Av egen erfarenhet så är det bättre att satsa på en kvalitets cylinder av te.x Airsal istället för en no name kinesisk cylinder.
Väldigt stor skillnad på kvaliteten där och hur mycket kraft du kan få ur cylindern.

Då får han behålla sin 50cc cylinder tycker jag och så får jag infinna mig i att den går i den hastigheten punkt slut. Du har nog rätt.
Annars kan man byta in den mot nån 125a för torskar man med trimmad moppe så är det väl som att köra en 125a? Dvs olovlig körning då en trimmad moped klassas som oregistrerad lätt mc eller hur var det nu?

Om vi byter spår, vad hade du kört med för vikter?
Nu kör jag med orginal alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p4zz:

Annars kan man byta in den mot nån 125a för torskar man med trimmad moppe så är det väl som att köra en 125a? Dvs olovlig körning då en trimmad moped klassas som oregistrerad lätt mc eller hur var det nu?

Om vi byter spår, vad hade du kört med för vikter?
Nu kör jag med orginal alltihop.

Ja trimmad moped ger samma straff som att köra mc utan körkort.

På grund av hur motorerna tillverkas i kina så är ingen motor lik en annan, det gör det lite svårt att säga vilka vikter man borde ha.
Sprint borde ha 8-9 gram som standard så en sats med vikter från 7-5 gram och prova sig fram är alltid enklast.
Då dom har 6 stycken så kan även ha olika vikter samtidigt te.x tre 7 grams och tre stycken 6 grams om man lägger dom 7-6-7-6-7-6 som exempel.

Det gör att man kan testa med olika vikter på många olika sätt.
Desto mer CC desto tyngre vikter ska man ha, har man 80cc så kam man stanna kvar på standard vikterna.

Tyvärr en hel vetenskap och testande som krävs för att få fram vad som funkar bäst för sin motor.

Felstavning
Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Ja trimmad moped ger samma straff som att köra mc utan körkort.

På grund av hur motorerna tillverkas i kina så är ingen motor lik en annan, det gör det lite svårt att säga vilka vikter man borde ha.
Sprint borde ha 8-9 gram som standard så en sats med vikter från 7-5 gram och prova sig fram är alltid enklast.
Då dom har 6 stycken så kan även ha olika vikter samtidigt te.x tre 7 grams och tre stycken 6 grams om man lägger dom 7-6-7-6-7-6 som exempel.

Det gör att man kan testa med olika vikter på många olika sätt.
Desto mer CC desto tyngre vikter ska man ha, har man 80cc så kam man stanna kvar på standard vikterna.

Tyvärr en hel vetenskap och testande som krävs för att få fram vad som funkar bäst för sin motor.

Ok ja det är intressant det där. Jag ska beställa 6g vikter och chansa på det. Blir det för lätt så sätter jag min orginal vikt och 6g och blandar dom så som du skrev. Förgasaren (luftskruven) håller jag på att ställa in då och då under dagarna eftersom att vädret har skiftat och jag köpte moppen i vintras. Så snart har jag fått fason på den också.
Jag behöver inte byta munstycke bara för att jag laborerar med vikterna va? För det känns som att den är hyffsad korrekt på orginal nu. Varför jag vill ha lite högre toppfart är för att jag pendlar 8 mil tur och retur till jobbet varje dag så varje km är värdefull

Kan jag be någon moderat att byta namn på tråden till Baotian tråden eller något passande då vi skippat cylinderbytet. Så blir det en samling för dessa mopeder.
Jag sålde bilen nu i början på våren och sparar ihop till en tesla model 3.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det låter vågat att åka runt på en trimmad moped till jobbet. Kan bli dyrt och jobbigt att bli av med körkortet.
Köp en fyrhjuling typ 250cc som du får köra på b kort istället(antog att du inte har MC kort). Dom flesta modeller toppar runt 110km. Drar kanske lite mer än en moped men ska du åka trimmat kommer skillnaden vara minimal

Permalänk

håller med föregående.

köp en b-kort reggad fyrhjuling istället.

Baotian är totalt livsfarliga i högre hastigheter. den jag ägde innan den åkte till skrot toppade 80 knyck otrimmat.. eller ja skruven under throttellocket var borttagen för att få lite mer umpf då halvgas som den kommer förinställd på så var den svinslö och orkade knappt upp i 40Km/h men det var allt.

men 80 blås på baotian kändes totalt livsfarligt då det kändes som att hela rörramen skulle vika sig på mitten när man använde handbromsen så vikten hamnade på framhjulet och den flexade säkert 5-6 cm minst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@ Swetrimmers.com?

Haha fick sadla om från sweclockare till swetrimmare 😂