Komponenter till Stationär dator runt 10 000 kronor totalpris

Permalänk

Komponenter till Stationär dator runt 10 000 kronor totalpris

Hej jag skulle behöva hjälp att ta reda på vilka komponenter som behövs för att bygga ihop en egen stationär dator.
Behöver veta vilka komponenter som fungerar med varandra.
Vilka komponenter som är bäst för syftet med datorn.
Behöver ett relativt stort lagring på datorn, minst 500 GB.
Vill helst att den inte ska vara allt för seg då jag är väldigt otålig och har tröttnat på alla skitdatorer jag har haft innan.
Jag är inte noga med hur datorn ser ut helst svartfärgad och inte ta för mycket plats. (Detta är som sagt inte krav)

Syftet är att kunna spela och även göra skolarbeten, (det tyngsta spelet jag äger just nu är GTA 5 kan bli tyngre senare) kommer behöva ett operativsystem där Microsoft Office paketet finns med. Hela datorns totalpris ska vara runt 10 000 kr. Notera att jag bara behöver delarna till själva datorn och inte typ skärm, tangentbord, mus, osv.

Jag vill ha det billigaste och bästa och kan inte själv så därför startar jag denna tråd.

Permalänk
Medlem

En hundring över budget för datorn och två hundra till för Windows/Office som du köper på eBay/Tradera, funkar hur bra som helst. Vill inte gå ned i pris då detta börjar påverka prestanda och kvalitet ordentligt.

Riktigt bra speldator som även är bra all-round.

Ett till alternativ med en 2600(ej X) och en bra kylare för överklockning om du kan tänka dig göra det, annars är tidigare alternativet mer bekvämt.

Permalänk
Medlem

Alternativ 1 av muumin är nog det bästa för 10k man kan köpa, höjer du budgeten till 11-12 tusen kan man också göra en dator med Intel CPU med samma grafikkort och liknande prestanda (bättre i vissa spel), men tveksamt om det är bättre långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha med köpt version av Windows:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600X (1 549 kr hos Webhallen)
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 1660 Twin Fan (2 649 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Focus G Mini (527 kr hos Komplett)
Moderkort: MSI B450M MORTAR (1 190 kr hos Webhallen)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Corsair Force MP510 (1 190 kr hos Inet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Summa: 10 602 kr

MP510-disken finns på Webhallen för 999:- för medlemmar, så du hamnar på ~10400:-
Byt ut GTX1660 emot Vega56 (finns på netonnet för 3490:-) om du löser Windows på annat sätt.