Nån KVM switch för 2 datorer som klarar 4K@60hz och USB-enheter gjorda efter 1995?

Permalänk
Medlem

Nån KVM switch för 2 datorer som klarar 4K@60hz och USB-enheter gjorda efter 1995?

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av KVM switchar för att switcha bildskärm, mus och tangentbord mellan 2 datorer och som då även har stöd för såna nyheter som 4K@60hz och möss/tangentbord tillverkade efter 1995? Har spenderat senaste timmen med att testa Aten CS782DP som ändå ska vara en av de bättre och den är så dålig att det nästan är komiskt. Att switcha bilden verkar fungera hyfsat, men USB stödet är rena skämtet, även om man letar längst in i garderoben för att hitta något gammalt tangentbord och mus som inte är tillverkad senaste 15 åren. En snabb sökning på nätet antyder att dessa problem snarare är regel än undantag, så tror inte det handlar om handhavandefel

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med KVM-switchen? Kan du inte använda fjärrskrivbord (t.ex.) istället? Är det två olika speldatorer du vill kunna switcha emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Vad är syftet med KVM-switchen? Kan du inte använda fjärrskrivbord (t.ex.) istället? Är det två olika speldatorer du vill kunna switcha emellan?

Ja, vad brukar man ha för syfte med en KVM switch?

Iaf en av datorerna är en speldator så low latency och stöd för GSync vore extra bonus men just nu är jag mest fundersam på om det ens finns någon KVM switch som funkar alls med något byggt efter 1995. Majoriteten av det som finns på marknaden verkar senaste uppdaterat på den tiden DVI var da shit. Befarar att detta i praktiken visar sig omöjligt.

Hade in NVidia insisterat på endast en fullgod port på skärmar med GSync så hade detta så klart varit ett klart enklare problem att lösa...

Permalänk
Medlem

Kör inte 4k, men 1440p, 144Hz med g-sync via en sån Aten-switch.
Funkar bra med mitt G910 förutom att logitechs mjukvara inte funkar, men det spelar mindre roll för mig.
Däremot har jag aldrig fått musen (mionix) att lira, men det har fungerat med andra som är gjorde senare än 1995

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kör inte 4k, men 1440p, 144Hz med g-sync via en sån Aten-switch.
Funkar bra med mitt G910 förutom att logitechs mjukvara inte funkar, men det spelar mindre roll för mig.
Däremot har jag aldrig fått musen (mionix) att lira, men det har fungerat med andra som är gjorde senare än 1995

Det ironiska är att tangentbordet fungerar utmärkt för att styra switchen samt att datorn känner igen det och installerar drivrutiner osv. Men att faktiskt kunna använda det till att skriva något är omöjligt, verkar som om switchen kapar åt sig allt som skrivs vilket gör det lite meningslöst. En trådad mus (Final Mouse) fungerar ibland...speciellt då om man inte försöker något så avancerat som att köra ett tangentbord samtidigt.

Har utvecklingen stått helt still senaste 10 åren eller? Känns inte som detta borde vara omöjligt att lösa 2019...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, vad brukar man ha för syfte med en KVM switch?

Iaf en av datorerna är en speldator så low latency och stöd för GSync vore extra bonus men just nu är jag mest fundersam på om det ens finns någon KVM switch som funkar alls med något byggt efter 1995. Majoriteten av det som finns på marknaden verkar senaste uppdaterat på den tiden DVI var da shit. Befarar att detta i praktiken visar sig omöjligt.

Hade in NVidia insisterat på endast en fullgod port på skärmar med GSync så hade detta så klart varit ett klart enklare problem att lösa...

Det jag vill komma till är om det verkligen är tvunget att med en KVM-switch när du kan köra RDP och ha båda datorerna under kontroll utan att behöva växla, om den ena datorn är välbestyckad (som speldator) och den andra enbart fungerar som surfdator (eller vad den nu gör?) behövs ju ingen hårdvaruswitch alls?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag förstod dig rätt men dessa ska vara (enligt Wendell & lite andra Youtubers) the shit ang KVMs:

https://store.level1techs.com/?category=Hardware

Har själv beställt denna:
https://store.level1techs.com/products/kvm-switch-dual-monito...

Notera att de imo väldigt dyra (Skickas från USA någon gång närmaste månaderna?) & har en lång leveranstid.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Startech har KVM som stödjer 4K/60p. Kostar lite dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Vet inte riktigt om jag förstod dig rätt men dessa ska vara (enligt Wendell & lite andra Youtubers) the shit ang KVMs:

https://store.level1techs.com/?category=Hardware

Har själv beställt denna:
https://store.level1techs.com/products/kvm-switch-dual-monito...

Notera att de imo väldigt dyra (Skickas från USA någon gång närmaste månaderna?) & har en lång leveranstid.

Det är ju samma/lika som StarTech som finns hos t e x Dustin/Atea osv osv så slipper man just den miljöpåverkan och åka på tull/moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är ju samma/lika som StarTech som finns hos t e x Dustin/Atea osv osv så slipper man just den miljöpåverkan och åka på tull/moms?

Hade inte sett dem innan jag skrev men ja, de verkar vara liknande bortsett från att Dustin är ca 40 % dyrare inklusive tull/moms (Ca 6800 vs 10 500)

Wendell har pratat, om jag minns rätt, en del om en förbättrad firmware på deras KVM ang specifikt USB enheter & teknik som G-sync etc och den verkar dessutom vara modernare genom bla USB3 istället för USB2 etc.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk

@improwise: Satt och tittade på en KWM switch, kolla Amazon Tyskland eller Amazon Storbritannien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Det jag vill komma till är om det verkligen är tvunget att med en KVM-switch när du kan köra RDP och ha båda datorerna under kontroll utan att behöva växla, om den ena datorn är välbestyckad (som speldator) och den andra enbart fungerar som surfdator (eller vad den nu gör?) behövs ju ingen hårdvaruswitch alls?

Ja, det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Hade inte sett dem innan jag skrev men ja, de verkar vara liknande bortsett från att Dustin är ca 40 % dyrare inklusive tull/moms (Ca 6800 vs 10 500)

Wendell har pratat, om jag minns rätt, en del om en förbättrad firmware på deras KVM ang specifikt USB enheter & teknik som G-sync etc och den verkar dessutom vara modernare genom bla USB3 istället för USB2 etc.

StarTech säger sig ha stöd för USB 3.0 numera också vad jag sett, om det sen fungerar vet jag inte. Överlag är det väl det senare som är främst problemet, grejerna tycks överlag inte fungera som de ska oavsett vad som står i specen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, vad brukar man ha för syfte med en KVM switch?

Iaf en av datorerna är en speldator så low latency och stöd för GSync vore extra bonus men just nu är jag mest fundersam på om det ens finns någon KVM switch som funkar alls med något byggt efter 1995. Majoriteten av det som finns på marknaden verkar senaste uppdaterat på den tiden DVI var da shit. Befarar att detta i praktiken visar sig omöjligt.

Hade in NVidia insisterat på endast en fullgod port på skärmar med GSync så hade detta så klart varit ett klart enklare problem att lösa...

Eftersom du nämner detta ska jag påpeka att jag efter några tester med höghastighetskamera konstaterat att min 8-portars Aten CS1758 lägger på cirka 20ms på all USB input som går igenom den, så om låg latens är viktigt är kanske inte KVM någon höjdare (ingen aning hur andra KVM-switchar står sig gällande detta). Möjligen skulle en PS/2 KVM (många USB-enhter går ju att omvandla) vara rappare då det är betydligt mindre komplicerat än USB men har svårt att tro att det skulle passa dig då du som sagt ville använda modernare tngtb/mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Eftersom du nämner detta ska jag påpeka att jag efter några tester med höghastighetskamera konstaterat att min 8-portars Aten CS1758 lägger på cirka 20ms på all USB input som går igenom den, så om låg latens är viktigt är kanske inte KVM någon höjdare (ingen aning hur andra KVM-switchar står sig gällande detta). Möjligen skulle en PS/2 KVM (många USB-enhter går ju att omvandla) vara rappare då det är betydligt mindre komplicerat än USB men har svårt att tro att det skulle passa dig då du som sagt ville använda modernare tngtb/mus

Jo, detta är lite vad jag menar med att det som finns känns väldigt omodern. 2019 känns det inte som att det borde vara så förbaskat svårt att få till detta men marknaden verkar tycka annorlunda

Mätte du möjligtvis även om det var ökad Input lag gällande DP? Känns inte helt osannolikt att så skulle kunna vara fallet och då är det ju tvärkört även om den skulle klara GSync osv.

Kan tycka att man borde kunna bygga någon form av mekanisk switch, dvs motsvarande om man rycker kablarna och flyttar dom melland datorerna fysiskt, men vet av tidigare diskussioner att det inte verkar vara så enkelt som man kan tro. Överlag känns det som att det KVM switchar som finns fortfarande har mycket fokus på "serverhall", vilket är lite ironiskt då det väl där blir mindre och mindre vanligt med KVM utan man istället kör andra lite mer moderna lösningar (samt att antalet servrar som ska driftas ökat markant).

Kan tillägga att den DP switch jag har nu köptes mkt på chans och att jag var väl medveten om hur det skulle kunna bli, därför har jag inte ens försökt använda den tidigare men snubblade den över nu och tänkte att det skulle kunna vara skönt att slippa använda HDMI porten på skärmen för laptopen. Det senare funkar rätt hyfsat i 60 hz (vilket räcker rätt ok för kontorsbruk) men HDMI är som bekant lite begränsat gällane signalering osv mot DP (typ få skärmen att vakna när datorn gör det osv). Har därför primärt kör mus och tangentbord som har stöd för både dongel och blåtand, så kör jag det senare mot laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, detta är lite vad jag menar med att det som finns känns väldigt omodern. 2019 känns det inte som att det borde vara så förbaskat svårt att få till detta men marknaden verkar tycka annorlunda

Mätte du möjligtvis även om det var ökad Input lag gällande DP? Känns inte helt osannolikt att så skulle kunna vara fallet och då är det ju tvärkört även om den skulle klara GSync osv.

Kan tycka att man borde kunna bygga någon form av mekanisk switch, dvs motsvarande om man rycker kablarna och flyttar dom melland datorerna fysiskt, men vet av tidigare diskussioner att det inte verkar vara så enkelt som man kan tro. Överlag känns det som att det KVM switchar som finns fortfarande har mycket fokus på "serverhall", vilket är lite ironiskt då det väl där blir mindre och mindre vanligt med KVM utan man istället kör andra lite mer moderna lösningar (samt att antalet servrar som ska driftas ökat markant).

Kan tillägga att den DP switch jag har nu köptes mkt på chans och att jag var väl medveten om hur det skulle kunna bli, därför har jag inte ens försökt använda den tidigare men snubblade den över nu och tänkte att det skulle kunna vara skönt att slippa använda HDMI porten på skärmen för laptopen. Det senare funkar rätt hyfsat i 60 hz (vilket räcker rätt ok för kontorsbruk) men HDMI är som bekant lite begränsat gällane signalering osv mot DP (typ få skärmen att vakna när datorn gör det osv). Har därför primärt kör mus och tangentbord som har stöd för både dongel och blåtand, så kör jag det senare mot laptopen.

Mätte inte DP utan VGA, vilket då alltså är helt analog bildsignal (som då gick till en CRT @ 120hz), men märkte ingen skillnad om jag anslöt skärmen genom KVM:en eller ej, utan det var just med USB-enheterna som skillnaden märktes något. Märkte att muspekaren kändes aningen mindre responsiv när musen var ansluten genom KVM och mina tester bekräftade det jag upplevde, att när jag flyttade musens USB-kabel mellan KVM:en och direkt till datorns USB-uttag, så gick mätvärdena upp/ner med cirka 20ms.

Allt annat (tangentbord, skärm) var fortfarande hela tiden anslutet genom KVM:en och lyckades få ner fördröjningen till under 8ms (kunde inte mäta lägre) när allt confats för lägsta möjliga input delay och då som sagt musen direktansluten till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

StarTech säger sig ha stöd för USB 3.0 numera också vad jag sett, om det sen fungerar vet jag inte. Överlag är det väl det senare som är främst problemet, grejerna tycks överlag inte fungera som de ska oavsett vad som står i specen...

Möjligt att de har någon senare modell, jag syftade på denna med följande specifikation:

2 x DisplayPort-utgång, 8 x DisplayPort-ingång, 4 x mikrofoningång mini-jack, 1 x ljudutmatning mini-jack, 2 x tangentbord (USB)/mus (USB) Type A, 2 x USB 2.0 Type A, 4 x ljudinmatning mini-jack, 1 x mikrofonutgång mini-jack, 4 x USB 2.0-ingång Type B

Länk:
https://www.dustinhome.se/product/5011080896/4-port-dual-disp...

Huruvida USB 3.0 är viktigt är väl upp till köparen.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Hur är det med USB över DisplayPort som annars vore ett alternativ? Har för mig att stödet finns rent teoretiskt (dvs i specen) men att det finns ytterst få implementationer av det som fungera i praktiken?

(Alltså inte DP över USB utan det omvända)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Möjligt att de har någon senare modell, jag syftade på denna med följande specifikation:

2 x DisplayPort-utgång, 8 x DisplayPort-ingång, 4 x mikrofoningång mini-jack, 1 x ljudutmatning mini-jack, 2 x tangentbord (USB)/mus (USB) Type A, 2 x USB 2.0 Type A, 4 x ljudinmatning mini-jack, 1 x mikrofonutgång mini-jack, 4 x USB 2.0-ingång Type B

Länk:
https://www.dustinhome.se/product/5011080896/4-port-dual-disp...

T.ex. denna

https://www.startech.com/eu/Server-Management/KVM-Switches/2-...

Permalänk
Medlem

Har precis införskaffat och fått igång en Aten CS1942DP. Denna ersatte den Aten CS1642 som jag har kört med innan.
Har ett gammalt QPAD MK-85 tangentbord och en GIGABYTE Aivia Krypton mus kopplat till den.
Musen sitter i tangentborden och sedan går USB från tangent bordet in i en av de 2 USB 3.1 portarna på KVM. Har alltså inte använt tangentbords och mus ingångarna.

Fungerar bra och jag fått igång 2 skärmar som kör i 2560x1440@75Hz vilket är max för skärmarna.

Största utmaning var att få ut 2 DP portar ur en gammal Dell bärbar som jag är tvungen att använda, den är också anledningen till att jag skaffade en KVM.

Valde mellan denna och StarTech SV231DPDDUA2, men eftersom den förra Aten jag hade har fungerat som den skulle så fick det bli en Aten igen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W