söker start knapp för en 486a at nätagg

Permalänk
Medlem

Jag behöver veta vilken typ av knapp kan jag använda?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Medlem

@crydaz: Om du ska ha igång ett löst spänningsagg kortsluter du mellan den gröna och en av de svarta ledningarna i kontakten till moderkortet. Aggregatet kommer att gå så länge som slutningen finns där, det funkar bra med en strömbrytare för lågvolt.
Man kan även sätta dit en bygel (en grövre tråd som passar i kontaktstiften utan att ramla ut), agg:et startar då direkt när du ansluter 220v.
Är det ett moderkort som ska styra agg:et ska du använda en återfjädrande tryckknapp av lågvolttyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crydaz:

Jag behöver veta vilken typ av knapp kan jag använda?

Skrivet av lassesjo:

@crydaz: Om du ska ha igång ett löst spänningsagg kortsluter du mellan den gröna och en av de svarta ledningarna i kontakten till moderkortet. Aggregatet kommer att gå så länge som slutningen finns där, det funkar bra med en strömbrytare för lågvolt.
Man kan även sätta dit en bygel (en grövre tråd som passar i kontaktstiften utan att ramla ut), agg:et startar då direkt när du ansluter 220v.
Är det ett moderkort som ska styra agg:et ska du använda en återfjädrande tryckknapp av lågvolttyp.

Är det ett AT aggregat så finns det ingen grön ledning (som tur är).
Dom har antingen strömbrytare på baksidan eller en 230V Tryckknapp utdragen från nätagregatet

Har du någon bild? eller har du gjort en google bildsökning

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@lassesjo:

AT agg kör 230V genom startknappen.

Livsfara att göra fel.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@mikgus: Sorry att det blev fel där, jag tänker nog på nyare aggregat.
Men dom äldre hade väl en 220V switch inbyggd i aggregatet men ofta också en spänningsväljare för olika nätsänningar 115/220volt.
Antar att man hittar rätt sort brytare på Kjell, Dustin eller Elfa typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

@mikgus: Sorry att det blev fel där, jag tänker nog på nyare aggregat.
Men dom äldre hade väl en 220V switch inbyggd i aggregatet men ofta också en spänningsväljare för olika nätsänningar 115/220volt.
Antar att man hittar rätt sort brytare på Kjell, Dustin eller Elfa typ.

Huruvida det finns en brytare för nätspänningsval har inget att göra med om det är AT eller ATX. Det förekommer på båda typerna. För femton år sedan var det vanligt, men numera är väl normen automatiskt val. Det är ATX som har starta via lågvolt/mikrobrytare. AT är som sagt en vanlig strömbrytare. Med dessa fick man med t ex Win95 en skärm om att det nu var ok att stänga av datorn, efter att man hade avslutat Windows.